zonnenbank & zwanger zijn/worden

Discussie in 'Zwanger worden' gestart door bezigbijtje, 1 mei 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. bezigbijtje

bezigbijtje VIP lid

8 feb 2010
    13.842
    0
    0
    hotfixen is momenteel mijn favo bezigheid als de m
    gelderland
    hallo allemaal,,

Wat ik me nou afvraag.... is de zonnebank erg wanneer je zwanger wilt worden?? Of kan dit geen kwaad? En hoe zit dit als je zwanger
    bent?????

Ik weet bv van de sauna dat je dat beter niet kunt doen de eerste 3 maanden van je zwangerschap.....

2. Bajou

Bajou Fanatiek lid

10 feb 2009
    4.599
    1
    0
    Belgiƫ
    gevonden op een ander forum;

Zonnen en zwangerschap
    Er bestaan veel misverstanden over zonnen tijdens de zwangerschap. De nodige fabels doen hierover de ronde. Maar hoe zit het nu echt? In deze informatie leest u dat u zich geen onnodige zorgen hoeft te maken over de foetus, maar wel rekening moet houden met de kans op een zwangerschapsmasker.

Ultraviolette stralen, waar zonlicht voor een deel uit bestaat, kaatsen niet op de huid af, maar dringen een beetje de opperhuid in. In die opperhuid doen ze hun werk. Wat ze precies doen en op welke diepte, hangt af van de golflengte van de straling. De indringdiepte van de ultraviolette straling is echter zo gering dat de foetus geen enkel risico loopt hiermee in aanraking te komen.

Toch moet je wel degelijk extra voorzichtig zijn, maar dan om een heel andere reden. Als vrouwen zwanger zijn dan is de hormoonhuishouding sterk veranderd en dat leidt in het algemeen tot versterking van de huidpigmentatie. Bij sommige vrouwen kunnen zich onregelmatige pigmentvlekken in het gezicht ontwikkelen. Dit noemt men zwangerschapsmasker (in het Latijn: melasma of cloasma).

Dit zwangerschapsmasker kan heel ontsierend zijn en het vervelende is, dat die pigmentvlekken bij sommige vrouwen heel lang (zelfs tot enkele jaren na de bevalling) nog aanwezig kunnen zijn. Bij 70% van de vrouwen verdwijnt het zwangerschapsmasker volledig binnen een jaar na de bevalling. Al betreft dit dus geen bedreiging voor de gezondheid, het is wel belangrijk om tijdens de zwangerschap heel voorzichtig met de zon om te gaan. Tenslotte wilt u niet het risico lopen om gedurende lange tijd met ontsierende vlekken in uw gezicht te moeten rondlopen.

Waar doe ik nu verstandig aan als ik tijdens de zwangerschap toch wil zonnen?

Probeer grote doses zonlicht ineens te vermijden. Liever dus niet in de volle zon zitten of liggen. Probeer eerst met kleine doses op de zonnebank of een zwangerschapsmasker lijkt te gaan ontstaan. Is dit het geval, zorg er dan voor om in de resterende zwangerschapsperiode uw gezicht uit de zon te houden. Als u toch wilt zonnen, scherm uw gezicht dan af met een handdoek of een sunblock (antizonnebrandcreme met een beschermingsfactor van minimaal 25). Zolang u niets onregelmatigs bemerkt, kunt u langzaam de dosis iets opvoeren.

Een meerderheid van de zwangere vrouwen heeft geen last van dit probleem, maar het komt te vaak voor om er geen aandacht aan te besteden. U kunt ook tot die minderheid behoren die er wel last van krijgt. Weest u dus extra voorzichtig in deze periode.

Een andere probleem waar veel zwangere vrouwen mee te maken krijgen is hyperpigmentatie. Vaak rond de tepels en op de onderbuik. Dit verdwijnt doorgaans na de zwangerschap weer.

Dusja... ik weet niet goed wat ik er zelf van denk/vind... want ik ga zelf niet onder de zonnebank.
    Maar wat ik wel doe als ik in de zon zit is m'n buik bedekken... met een wit shirt of handdoek. Vind het wel zo veilig, ook omdat je huid daar nu al zoveel te verduren krijgt (rekken etc).

3. MC86

MC86 VIP lid

4 jan 2010
    5.333
    2
    0
  4. bezigbijtje

bezigbijtje VIP lid

8 feb 2010
    13.842
    0
    0
    gelderland
    Oke tnx!:D

Ik wil indd vooral weten of het erg is om het te doen als je net zwanger bent/al zwanger bent maar het nog niet weet zeg maar die fase..... Daarna zou ik stoppen want ik heb ik mijn familie genoeg zwangerschapsmaskers gezien....!

5. MC86

MC86 VIP lid

4 jan 2010
    5.333
    2
    0
    Ik heb geen idee hoe snel die hormonen al hun werk gaan doen om je een gezichtsmasker te geven ;) Maar daarom pas ik tussen mijn eisprong en menstruatie wel even extra op met de zonnebank. En ach, als je dan weer ongesteld wordt kan je jezelf even verwennen toch? :)

6. Chocomam

Chocomam Lid

6 feb 2010
    60
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hoe zit t dan met zwanger worden en de zonnebank? K ga wel vaak is dit dan wel schadelijk? Weet iemand dat?

7. dbrgrsmr

dbrgrsmr Actief lid

24 mrt 2010
    460
    0
    0
    gelderland
    hey ik werk in een zonnestudio...en zonnebanken als je zwanger wilt worden kan absoluut geen kwaad en tijdens de zwangerschap moet je inderdaad oppassen voor een masker, maar die krijg je niet opeens als je na hert zonnen ook maar een klein beetje gaat zien dat je vlekken krijgt moet je wel op gaan passen, en je buik afdekken is ook beter als je zwanger bent, niet zozeer voor de srtaling maar voor de temp die dan aardig oploopt.

xxx

8. bezigbijtje

bezigbijtje VIP lid

8 feb 2010
    13.842
    0
    0
    gelderland
    Oke tnx! Dan blijf ik mooi door zonnen...:) Ik ben pas sinds deze week begonnen met sporten en dar zit zonnenbank bij! Dus ga vanaf nu 2x per week 10minuutjes

Deel Deze Pagina