Cavia’s en katten in de tuin.

Discussie in 'De lounge' gestart door stef, 30 jun 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. stef

    stef Fanatiek lid

    19 apr 2006
    3.071
    26
    48
    Goedemiddag dames,


    Even een vraagje.
    We hebben een cavia verblijft buiten met een open ren. Nou is er helaas een baby cavia gepakt door een buurt kat heel erg verdrietig kinderen helemaal huilen super sneu!

    Nou gaan we opzoek naar een kooi met een grote ren met gaas maar zo kooi kost al gauw 200 euro!
    Nou zei me man dat gaan we declareren bij de buurvrouw want het is haar kat in onze tuin met de hem maar binnen houden.
    Een collega zei dat ook al.
    Maar kan ik dat maken wat vinden jullie?

    sorry voor me typ wijze ben ik nooit sterk in
     
  2. xxmoixx

    xxmoixx VIP lid

    11 jun 2018
    5.312
    4.385
    113
    Vrouw
    Je moet met cavia’s buiten altijd oppassen. Niet alleen katten maar ook roofvogels kunnen ze vangen (ook de volwassenen). Kan je zelf geen stuk gaas kopen en over de ren spannen? Wij hebben onze ren (voor konijnen) ook zelf gemaakt. De cavia’s lopen hier alleen onder toezicht buiten. Ik snap wel het idee bij dit bij de buren willen claimen. Maar aangezien je ook last kan hebben van wilde dieren zou ik er geen issue van maken en het zelf oplossen.
     
  3. Berte

    Berte VIP lid

    24 feb 2011
    6.868
    3.638
    113
    Vrouw
    Thuis
    Ik zou wel even gaan praten met haar, maar een goede buur relatie zou mij meer waard zijn dan 200 euro, dus ik zou het vriendelijk vragen hoeveel ze wil bijdragen.
     
  4. 2littlemonkeys

    2littlemonkeys Fanatiek lid

    27 feb 2015
    4.563
    2.765
    113
    Vrouw
    Noord Nederland
    Je kunt altijd even overleggen met de buurvrouw of ze jullie wilt tegemoet komen in de kosten. Maar ik denk niet dat je het kunt eisen of volledig kunt vragen van haar. Het is wel haar kat, maar het zijn jullie cavia’s. Je kiest er beide voor de dieren buiten te hebben (zij de kat, jullie de cavia).

    Als een roofvogel de cavia had gepakt had je ook bij niemand kunnen declareren.
     
  5. Koraal82

    Koraal82 Fanatiek lid

    17 jul 2013
    2.956
    1.312
    113
    Je kunt het altijd bespreken maar het is niet zo dat zij verplicht zijn om dat te betalen. Weet je zeker dat de kat van de buren de cavia heeft dood gemaakt (en niet een andere kat)? Je zou wel met hun kunnen bespreken dat je aanpassingen moet doen om dit te voorkomen in de toekomst en dat die aanpassingen geld kosten. Je kunt vragen of ze daaraan mee willen werken of wat zij van plan zijn om hun poes uit jouw tuin te houden?
     
  6. mam1991

    mam1991 VIP lid

    17 jan 2013
    10.071
    2.096
    113
    Lastige situatie, hopelijk komen jullie eruit. Hier hebben wij zelf een ren gebouwd onder het speeltoestel van de kinderen, helemaal dicht zodat wij gerust weg kunnen/slapen zonder risico dat ze gepakt worden.

    Heel veel succes
     
  7. debq

    debq Fanatiek lid

    10 mrt 2010
    3.747
    736
    113
    Ik zou je buurvrouw zeker wel aanspreken, als je zeker bent dat het haar kat was. Een excuus naar je kinderen toe is wel het minste dat ze kan doen.
    Een ander hok betalen zal hem niet worden. Je kan ook een hond nemen, die zorgen er meestal wel voor dat de katten weg blijven (hier dan);).
     
  8. Vero0504

    Vero0504 VIP lid

    17 nov 2016
    17.800
    14.142
    113
    Vlaamse gaaien zouden er hier ook mee vandoor gaan. Praten is altijd een optie anders een frame van hout maken en daar van die ledikant muggenhor in vast tacken? Is een stuk goedkoper dan een nieuwe ren.
     
  9. HappyRabbits

    HappyRabbits Fanatiek lid

    20 jan 2014
    4.889
    4.387
    113
    Nou, de cavia’s blijven in eigen tuin. De buuf moet maar zorgen dat haar kat dat ook doet. En roofvogels zijn er wel, maar ligt ook heel erg aan waar je woont. In een drukke woonwijk hoef je niet zo bang te zijn voor een roofvogel in je tuin. Wij wonen in een wijk aan de rand van landgoed en rovers genoeg. Maar heb ze nog nooit gespot boven onze konijntjes. De katten van de buren wel, maar die krijgen een emmer water van mij.
    Declareren zou ik trouwens niet, maar een gesprekje aangaan zeker wel! K-beesten.
     
    tuc vindt dit leuk.
  10. Jo79

    Jo79 VIP lid

    6 mei 2007
    24.591
    3.483
    113
    https://www.huisdierplezier.nl/konijnenhok-sofia?gclid=CjwKCAjwxev3BRBBEiwAiB_PWEy-CNt4LGUEa47xLVS1sf94FdKLmyQHHhf_X7WDPogDAZ1P2MveORoC9HAQAvD_BwE

    Wij hebben deze kooi in de tuin, maar we hebben ook maar 2 cavia's. Ook 2 katten en buurtkatten die soms in de tuin zitten.

    Wat zielig van de babycavia! Ik zou de buurvrouw wel een vergoeding vragen, maar ik zou geen hok van 200 Euro ofzo vragen.

    Edit, veel buitenhokken hadden hoge, steile trappen. Die vielen af voor onze cavia's. Zelfs de wat onhandige cavia kan dit trapje op en af.
     
  11. Damay77

    Damay77 VIP lid

    18 apr 2010
    13.647
    7.431
    113
    Vrouw
    Buurvrouw erop aanspreken en mogelijk dat ze een nieuwe cavia of iets kan kopen?
    Maar kosten van een nieuw hok kan je niet bij haar verhalen.
    De buurvrouw hoort haar kat op eigen terrein te houden maar ik vind het eerlijk gezegd van jou ook niet slim om cavia's in een open ren te houden. Zeker geen baby cavia.
    Je kan verwachten dat katten of andere roofdieren je beesten kunnen pakken dus ook heb jij hebt verantwoording voor je dieren. Ook jij moet er voor zorgen dat je dieren veilig zijn. Dus hok zo afdekken dat er geen beesten bij kunnen.
    Katten uit de buren, marters, kauwen, kraaien, Vlaamse gaaien enz.
    Bij ons zitten uilen dus over het konijnenhok zit gaas.
    En een aanpassing aan je hok kost echt geen 200 euro. Je kan een rol gaas halen, een net enz.
    Of een stroomdraadje om je tuin zodat kat er niet in kan. Maar dan nog zou ik de een afdekken tegen andere roofdieren.
     
  12. mamameer

    mamameer VIP lid

    21 jan 2014
    7.591
    3.973
    113
    Er lopen zoveel katten buiten. Net als roofvogels, ooievaars en reigers (die komen ook gewoon in woonwijken). Allemaal beesten die misschien een baby Cavia grijpen. Wij hebben vroeger een vijver met goudvissen gehad waar ook weleens een buurkat of een reiger bij zat. Dan kun je zeggen de buren moeten de kat maar binnen houden, of je kunt je dieren zelf goed beschermen, door er gaas over te spannen, of een goed hok te maken of kopen. Dat kost idd geld, maar je kiest ervoor je kwetsbare dieren buiten te laten lopen, dus moet je ook zorgen voor een veilig verblijf.
     
  13. 2littlemonkeys

    2littlemonkeys Fanatiek lid

    27 feb 2015
    4.563
    2.765
    113
    Vrouw
    Noord Nederland
    Zit je hoog of niet? Die k*tbeesten :rolleyes:

    Wat hier ook gezegd is: je kunt je beesten zelf beschermen door ervoor te zorgen dat ze niet gepakt kunnen worden. Ik woon in een woonwijk, wel veel natuur eromheen, maar desondanks zagen we gisteren een roofvogel met een muis in z’n bek vliegen. Had net zo goed een babycavia kunnen zijn.
     
    Ysabella, Celika en Paardenbloem vinden dit leuk.
  14. Fuddey

    Fuddey VIP lid

    6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Ik zou zelf de verantwoordelijkheid nemen de cavia’s goed te beschermen - er lopen meerdere katten rond. Als je hebt gezien dat de kat van de buurvrouw de cavia pakte, zou ik wel even met haar gaan praten en uitleggen wat er gebeurd is - misschien kunnen jullie er ook samen over denken hoe dit voorkomen kan worden (bv belletje om nek van de kat, iets maken zodat kat niet makkelijk via hun tuin naar jullie tuin kan etc). Maar die verantwoordelijkheid volledig bij de buurvrouw leggen zou ik zelf niet doen, jullie cavia’s dus jullie moeten ze beschermen - óók tegen andermans kat.
     
    Paardenbloem vindt dit leuk.
  15. HappyRabbits

    HappyRabbits Fanatiek lid

    20 jan 2014
    4.889
    4.387
    113
    Ja nogal :p. Heb eigenlijk alleen maar overlast van de buurtkatten. Of ze schijten in mn tuin, of in de openbare zandbak in het speeltuintje. Net nieuw zand erin van de gemeente na heel veel klagen (mevrouw u moet de drollen er zelf maar uitscheppen), zitten ze er alweer. Of de buurjongens hebben weer eens wurmpjes (ze hebben drie loslopende katten, hoe zou dat nou komen? Of misschien wel uit die gore zandbak?). Dus zoon mag daar dan van mij even niet heen. Nee, ik en loslopende katten, geen goede match :roflmao:.
     
    2littlemonkeys vindt dit leuk.
  16. Nic1976

    Nic1976 Fanatiek lid

    27 okt 2009
    4.534
    731
    113
    Ik ben een katten eigenaar en nee ik zou niet mee betalen aan een hok van 200 euro maar ik had wel verwacht dat je naar me toe was gekomen zodat we een volwassen gesprek zouden kunnen voeren. Ik vind het heel zielig voor je kids en zou dan een kleinigheidje kopen of maken zodat ze zien dat ook ik er mee zit dat dit voorgevallen is.
     
    Vero0504, Ysabella, mamameer en 4 anderen vinden dit leuk.
  17. taliaa

    taliaa VIP lid

    2 mrt 2007
    15.459
    1.636
    113
    Brabant
    Oh wat is dat vervelend....

    Vergelijking van dat jullie allebei ervoor kiezen om de beesten buiten te hebben gaat natuurlijk helemaal niet op.
    Buiten is prima, maar dan in je eigen tuin..

    Als mijn kind keer op keer in de tuin van de buren de dure rozen plukt, dan zeg ik toch ook niet:tja ,dat is het risico van de rozen buiten hebben?

    Nee dan zorg ik dat mijn kind niet naar de tuin van de buren kan.

    Of het redelijk is om het hok te laten kopen door de buuf vind ik niet, maar dat de buuf verantwoordelijk is voor het gebeuren dat vind ik wel
     
    tuc vindt dit leuk.
  18. toch3

    toch3 VIP lid

    28 dec 2013
    16.126
    15.189
    113
    Als ik de buurvrouw zou zijn zou ik niet betalen. Eigen verantwoording om te zorgen dat ze veilig zitten. Zoveel beestjes die caviaatjes lusten.

    Neemt niet weg dat het wel zielig is voor de kinderen
     
    2littlemonkeys, Ysabella en Paardenbloem vinden dit leuk.
  19. Paardenbloem

    Paardenbloem Niet meer actief

    Nee, roofvogels etc kunnen de cavia ook pakken. De buurvrouw kun je hooguit een nieuwe cavia laten betalen. Voor een goed hok met ren ben je toch echt zelf verantwoordelijk..
     
    2littlemonkeys, Rosa Canina en zonnetje2015 vinden dit leuk.
  20. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.749
    113
    Dit had ik kunnen schrijven. Ik vind echt dat elke huisdiereigenaar moet zorgen dat zn dier de tuin niet uit kan. Ook een kat niet. Zou zoveel overlast voor andere mensen schelen.
     
    HappyRabbits vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina