We hebben net zonnepanelen is een slimme meter wat we hebben nu een terug draai meter Wat is beter of maakt het niet veel uit ..
Ons werd geadviseerd om de oude te houden. Mochten de regels veranderen kunnen ze nooit uitmeten wat je panelen hebben opgeleverd.
Wij zitten er ook over na te denken voor ons volgende huis. Maar is het niet zo dat vroeg of laat alle meters vervangen worden door slimme meters? In dit huis hebben wij naar mijn weten een meter die ook terug loopt bij zonnepanelen als die wat opwekken. Dit kunnen wij in een apart af te lezen venster zien. Goede vraag verder, dus ik volg even
Ons is geadviseerd om de oude meter te laten zitten. Die draait gewoon terug bij mooi weer. Dus hebben wij de oude laten zitten. We kregen op een keer een brief waarin gemeld werd dat onze wijk aan de beurt was voor het vervangen van de meters. Wij hebben toen geweigerd. Dat mocht ook. Maar dat betekent wel dat als we nu toch een slimme meter willen wij de aansluitkosten zelf moeten betalen. Ik zou dus ook kiezen voor de oude meter.
Oude houden. Deze draait terug op dagen dat je meer opwekt dan verbruikt. Dus je verbruik daalt. Vervolgens gebruik je eerst je zelf opgewekte stroom, alsvorens je teller weer opteld. Dit is goedkoper dan geld krijgen voor je teruggeleverde stroom. Bedrag wat je terug krijgt voor teruglevering, ligt lager dan de prijs die je betaald voor stroom..
Zo werkt het ook bij een slimme meter. Alles wat je meteen kunt gebruiken, gebruik je meteen. De rest wordt verrekent voor hetzelfde tarief. Overigens heeft de energiemaatschappij echt wel door of je teruglevert of niet. Dus als de regels veranderen komen ze echt wel langs.