Verborgen gebreken

Discussie in 'De lounge' gestart door Miracle79, 1 aug 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Miracle79

Miracle79 Bekend lid

11 jul 2012
    781
    251
    63
    Wij hebben onze woning verkocht nadat wij hier 10 jaar hebben gewoond. Er blijkt nu een gebrek waar geen geen flauw benul van hadden. De vorige eigenaar heeft zonder advies van een bouwkundige een (waarschijnlijk) dragende stalen staande balk verwijderd op de begane grond. Deze balk loopt door tot de nok van het huis( 3e verdieping). Wij zijn hier natuurlijk vreselijk van geschrokken en vinden dit bovendien enorm rot voor de nieuwe eigenaar. Maar wat nu? Wij zullen aansprakelijk gesteld worden als blijkt dat dit inderdaad een dragende balk was en dit gevolgen blijkt te hebben voor de volledige constructie van de woning. Dit kan behoorlijk in de kosten gaan lopen. Iemand hier ervaring mee?

2. anoniem100

anoniem100 Niet meer actief

Kun je aantonen dat jullie dit niet hebben gedaan?

3. JisL

JisL Niet meer actief

Een verborgen gebrek is een gebrek waarvan jullie op de hoogte zijn, maar dit bewust verzwegen hebben. De nieuwe eigenaar moet aantonen dat jullie hiervan op de hoogte geweest zijn.
    Dacht ik tenminste:oops:

4. elsie89

elsie89 Fanatiek lid

27 sep 2014
    3.645
    1.251
    113
    randstad
    Als jullie niet op de hoogte waren is het geen verborgen gebrek. Koper had ook bouwkundige keuring kunnen laten doen dan was dit lijkt me ook wel aan het licht gekomen

lovewinnie en Aegyo vinden dit leuk.
  5. Krulpeterselie

Krulpeterselie Fanatiek lid

27 apr 2015
    2.585
    1.247
    113
    Eh sorry hoor maar hoe kan een eigenaar jou aansprakelijk stellen voor een balk die hij zelf eruit heeft gesloopt? Dat is iets wat je altijd moet onderzoeken of dat kan ja of nee. Ik vermoed dat dit niet te claimen is onder verborgen gebreken. Tenzij de balk verrot was door bijv houtworm en je dit niet aangegeven hebt.

6. Miracle79

Miracle79 Bekend lid

11 jul 2012
    781
    251
    63
    Ja, ,de vorige eigenaar heeft een nieuwe keuken geplaatst in 2004 waarvoor die balk eruit moest. Op de foto's van de keuken uit het taxatierapport van 10 jaar geleden is de balk er al uit.

7. Miracle79

Miracle79 Bekend lid

11 jul 2012
    781
    251
    63
    Nee dat is dus helaas niet zo. Als blijkt dat het een dusdanig groot probleem is waardoor de woning niet normaal bewoond zou kunnen worden door de nieuwe eigenaar zijn wij alsnog aansprakelijk, of wij er nou van op de hoogte waren of niet.

ikke24 vindt dit leuk.
  8. Kanarie

Kanarie Fanatiek lid

14 mrt 2014
    1.524
    1.570
    113
    Zuid-Holland
    TS heeft het huis verkocht zonder te weten dat er door de vorige eigenaar een balk heeft verwijderd die niet weg had mogen gehaald. De nieuwe eigenaar geeft aan dat het een verborgen gebrek is.

9. Miracle79

Miracle79 Bekend lid

11 jul 2012
    781
    251
    63
    Er is 10 jaar geleden door ons en ook nu door de koper een bouwtechnische keuring laten doen, dit is echter optisch en dit was niet zichtbaar en is dus niet opgemerkt.

10. Diro

Diro Niet meer actief

En je kunt een eventuele claim niet doorspelen naar de vorige eigenaar? Roep maar wat hoor. .
    Heb je rechtsbijstand? Zo ja, dan zou ik daar eens informeren.

11. Miracle79

Miracle79 Bekend lid

11 jul 2012
    781
    251
    63
    Ja dat hopen we wel te kunnen doen, heb de rechtsbijstand inmiddels ingeschakeld.
    Maar kan op internet weinig vinden over mensen in onze situatie, alleen de kant van de koper.

12. Appeltje85

Appeltje85 Bekend lid

22 jan 2016
    651
    296
    63
    Vrouw
    Financiele dienstverlening
    Veldhoven
    Hoe weet je dat dit zonder advies van een bouwkundige is gebeurd?

13. Miracle79

Miracle79 Bekend lid

11 jul 2012
    781
    251
    63
    Ik heb zijn nummer opgezocht en het hem gevraagd. Ik vroeg hem wie dit eruit had gehaald waarop hij zei" dit heb ik zelf gedaan, is toch een mooi kookeiland voor terug geplaatst" waarop ik vroeg maar heb je daar dan geen advies voor gevraagd van een bouwkundige of iets dergelijks. Het antwoord was nee.....Bizar!

14. Yvke86

Yvke86 Fanatiek lid

11 apr 2013
    1.696
    295
    83
    Vrouw
    Pedagogisch medewerkster
    Limburg
    Dan hadden de kopers een bouwkundige inspectie moeten laten doen VOORDAT ze het huis kochten. Dit is geen verborgen gebrek. Want ze konden meteen zien dat die balk eruit gehaald is. Hadden ze meteen een expert moeten laten komen.
    Maar.... hoe dan ook vervelend voor jullie. Maar jullie hebben er zelf dus 10 jaar gewoond zonder het te weten?!
    De vorige eigenaar is hoe dan ook dom bezig geweest zonder dit eerst na te kijken. Maar heb je zelf geen tekeningen van het huis? Hier zijn dragende muren vaak ook op te zien. Succes ermee

15. goblins

goblins Fanatiek lid

27 okt 2013
    3.591
    3.222
    113
    ministerie van defensie
    Swifterbant
    Moeilijk geval.

Ik weet dat de huren hun huis hadden gekocht en toen bleek dat de aanbouw niet met heipalen is geplaatst.
    Behoorlijk verborgen gebrek aangezien er scheuren kwamen in het huis.
    Helaas hebben zij wel verloren en konden de stenen aanbouw laten verwijderen voor eigen kosten. Hoppa, 20.000 euro kwijt.

Wij hebben in dezelfde periode ons huis gekocht, geluk dat we voor dit huis hebben gekozen en niet die van hun...

Miracle79 vindt dit leuk.
  16. Miracle79

Miracle79 Bekend lid

11 jul 2012
    781
    251
    63
    Er is ook een bouwtechnische keuring gedaan voor de koop, maar deze keuringen zijn puur optisch. Het kwam nu toevallig aan het licht omdat een familielid van de koper constructeur is en zag dat het restant wat nog zichtbaar was deel was van een dragende constructie. Op de tekeningen die wij hadden stond dit niet( het was een staande metalen balk, geen muur).
    Het is echt een vreselijke situatie en vind het vooral heel rot voor die koper.

17. Suzie01

Suzie01 Niet meer actief

Aan een bouwkundige keuring kan je weinig rechten ontlenen die geeft aan dat ze alleen zichtbare een inspectie doen.

Voor mij komt er wel 1 hele grote MAAR in me op. Stel het is een dagende balk geweest dan had het weghalen in de afgelopen 10 jaar wel al schade aangericht door bijvoorbeeld verzakking.
    Het 2de is van welke expert heeft de koper gehoord dat er dragende balk weg is in het huis?

3 zou zijn welk bedrag staat er nu voor om het "verborgen"gebrek te herstellen? Ik denk namelijk dat je juridisch sterk staat doordat je zelf ook een bouwkundige keuring heb laten doen. zelf ben je wat dat betreft een onwetende consument.

puzzelstukje en Miracle79 vinden dit leuk.
  18. Suzie01

Suzie01 Niet meer actief

Hiermee word jullie positie natuurlijk veel sterker, als hij toegeeft een fout te hebben gemaakt kan het verhalen van de schade op hem makkelijker worden. Hoe staat het op jullie koopakte word er over die balk gesproken?

19. Yvke86

Yvke86 Fanatiek lid

11 apr 2013
    1.696
    295
    83
    Vrouw
    Pedagogisch medewerkster
    Limburg
    Als het een staande metalen balk was. Dan is de vorige eigenaar echt super super dom!
    Die zitten er natuurlijk voor niets voor. Zoiets zet je met bouwen niet neer voor de mooi.
    Mooi verhalen op de vorige eigenaar dus! Meteen even Rechtsbijstand inschakelen

20. Suzie01

Suzie01 Niet meer actief

Laat de koper zijn constructeur kennis eerst maar eens op papier zetten waarop hij zijn kreet basseert. Nu maakt hij jouw bang, ik mag misschien niet zo denken maar is het geen koper die moet willig wat zoekt om iets van de prijs af te krijgen.
    Sorry maar ik ben door ons huis super wantrouwend geworden naar kopers toe.

Bouwkundige tekening en eventuele herstel kosten oplaten vragen door een erkent bedrijf, nieuwe eigen maar daar de gelegenheid toe bieden.

Deel Deze Pagina