Naar aanleiding van het topic "stel dat". We hebben nog geen kinderen, maar we hopen dat we ze in de toekomst wel mogen hebben. We hebben het er n keer over gehad van stel dat we n ongeluk krijgen en we komen te overlijden wie zorgt er dan voor ons kindje? We zijn er allebei over uit dat we het niet naar onze ouders doen, die van hem zijn aardig op leeftijd, die van mij hebben jaren voor mij en mijn zussen/broertje gezorgd en elke cent om moeten draaien en daarom veel en hard moeten werken. Mijn partner en ik zijn er daarom over uit om het naar vrienden van onns als voogd te vragen alleen we zijn er nog niet over uit wie het dan word en of ze het dan ook daadwerkelijk willen. We willen namelijk dat ons kindje in de Zaanstreek blijft, en mijn zussen/broertje die wonen in Limburg/Brabant. Wie hebben jullie als voogd en waarom?
Ik zou diegene uitkiezen waar je het meest op vertrouwd. Ook al betekend dat eventueel een verhuizing. Persoonlijk zou ik ook liever een familielid aanwijzen als voogd, omdat een familieband vaak vrij hecht is en dat is voor kinderen belangrijk. (maar dat verschilt natuurlijk wel per familie.) Daarbij is het vaak ook zo dat vrienden komen en gaan en je familie blijft. Maar het is en blijft een hele moeilijke keuze en ik denk dat het belangrijkste is of je de leefwijze van degene die jou kindje op moet gaan voeden goed vind en of dat bij jou past. Het is van zo ontzettend veel factoren afhankelijk, maar het belangrijkste is voor mij persoonlijk dat de kinderen een veilig "thuis" krijgen en als ze vragen hebben over papa of mama dat die beantwoordt kunnen worden. Daarom zou mijn persoonlijke keuze ook familie zijn ipv vrienden omdat die dichter bij je staan.
Wij zijn er ook nog niet over uit, maar het worden niet de ouders ivm de leeftijd. We vinden het fijn als het mensen zijn van ongeveer onze leeftijd. Mijn broertje is 27 maar absoluut nog niet verantwoordelijk genoeg en de broer van mijn man en zijn vriendin zijn geen mensen voor kinderen. Dan blijven in ons geval vrienden over. Er is eigenlijk maar 1 stel dat in onze ogen geschikt zou zijn en zij hebben kinderen van dezelfde leeftijd, maar we hebben het ze nog niet gevraagd, omdat we ze eigenlijk pas een paar jaar kennen. Het is erg lastig en wat bij ons meeweegt (buiten het feit of de personen in kwestie er iets voor voelen) is de opvoedstijl/liefde en de mogelijkheden/kansen die onze dochter later kan krijgen.
Als wij beide overlijden gaan de kinderen naar mijn beste vriendin. Als deze door een of andere reden weigert dan is mijn zwager tweede keuze. De kinderen mogen absoluut niet naar mijn of mijn mans familie uitgezonderd mijn zwager. Dit hebben we ook vast laten leggen bij de notaris
Wij hebben pas recentelijk dit laten vastleggen, mijn allerbeste vriendin die als een zusje voor mij is, wordt de enige voogd en zal ook de zeggenschap krijgen over de nalatenschap tot de kinderen 28 zijn. Familie wilden wij absoluut niet en deze vriendin houdt zielsveel van mijn kinderen en vice-versa. Ze heeft zelf overigens geen kinderen en is momenteel alleenstaand. We zitten qua opvoeding helemaal op één lijn, evenals onze levenswijze-en visie, inclusief de normen en waarden die wij aan onze kinderen (willen) meegeven. Dit gaat voor ons ver boven de bloedband van familie.
Mijn moeder. Niet meest ideale, maar wel enige optie nu. Mijn zusje of zwager zijn in de toekomst goede kandidaten, maar nu nog studerend en geen stabiel genoeg leven voor een kind. Dus wellicht over 5 jaar. Mijn moeder weet dat ook.
Omdat mijn man geen broers/zussen heeft is het mijn broer en zijn vrouw. Ze hebben ook een kindje en ik weet gewoon dat ze goed voor mijn dochter zullen zorgen.
Mijn oudste broer is voogd 1 en mijn andere broer is voogd 2. Ze mogen zelf invullen wie onze dochter 'neemt'. In principe voogd 1 en voogd 2 is mede financieel verantwoordelijk. Hun hebben beide partners maar wij hebben het puur op alleen hun gehouden. Weet ik veel of hun nog samen zijn namelijk. Ouders wilden we niet qua leeftijd. Broer en zus van man ook niet dmv hun leefwijze
Wij hebben nog niemand. Mijn schoonzus wilde niet ouders te oud en mijn broertje krijgt ze sowieso niet. Vrienden zijn nog heel onvolwassen en denken alleen maar lang leven de lol.
wij hebben er ook al eens over nagedacht en komen bij mijn schoonzus/zwager uit, maar mijn gevoel is het daar nog niet helemaal mee eens. M'n schoonouders zijn op leeftijd, die van mij op zich nog niet echt, maar toch net te oud, ik heb geen broers of zussen en aan verdere familie wil ik het niet doen. We hebben gekeken wie verder nog een optie is, maar de vrienden wie we hierin zouden vertrouwen zijn gelovig en wij totaal niet en willen ook niet dat ons kind dat wel gaat moeten, lijkt ons niets, niet gewend en ineens die omschakeling moeten maken. Dus eigenlijk blijft alleen schoonzus/zwager over, maar daar hebben we het nog wel een keer over als we zwanger zijn.
Mijn zwager word de voogd. Onze beide ouders zijn al ouder, en ik heb geen broers of zussen. Het enige puntje is dat zwager in Uruguay woont, maar ik wil niet dat ons kind daar naar toe gaat.
Ook wij hebben erover nagedacht. Mijn familie komt er niet voor in aanmerking (broer woont en werkt in het buitenland, mijn ouders ga ik niet opzadelen met de opvoeding en mijn nichten vind ik niet geschikt: verschil in opvoeding en te makkelijk met geld omgaan enzo) dus vanuit mijn kant komen we al gauw bij mijn beste vriendin en haar vriend uit. Ik vertrouw ze en ik vind ze ook geschikt. Mijn vriend heeft nog twee andere broers. Een van de broers zijn een beetje zoals wij. Na de 24e week gaan we vragen of zij (hij en zn vriendin) voogd willen worden van ons kindje. Zo blijft het ook in de familie.