zonnepanelen

Discussie in 'De lounge' gestart door Boeketje, 28 dec 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Boeketje

Boeketje Actief lid

30 nov 2009
    431
    18
    18
    Zuid-Holland
    Wij zijn op dit moment aan het kijken voor zonnepanelen.
    Ons dak ligt prima qua zonligging en er is ook genoeg ruimte. In onze straat zijn al verschillende huizen met zonnepanelen (zo tussen de 9-14 stuks).
    Nu vroeg ik me af, wie heeft ze ook liggen en waar moeten we op letten? Viel het plaatsen mee of tegen, en moest er veel in je huis aangepast worden? Wat zijn de do's and don'ts dus.

Dat de salderingsregeling (mogelijk) gaat veranderen en van de BTW-teruggave is mij bekent.

2. marloes80

marloes80 VIP lid

6 aug 2006
    22.024
    901
    113
    ik lees even mee, wij denken ook aan een platdak vol zonnepanelen.

3. JJ1980

JJ1980 Niet meer actief

Wij hebben het laten doen door Zonneplan, 2,5 jaar terug. Ging prima. Je moet even een plek verzinnen voor de omvormer, aan een stevige muur. Dat ding schijnt best zwaar te zijn. Hij zit bij ons op zolder boven de wasmachine en is geluidsarm (ook even op letten).
    Bij ons zijn de kabels weggewerkt via de koof naar de meterkast. Desnoods waren ze via de kruipruimte gegaan. Er is werkelijk geen enkel spoor aan bedrading te zien in ons huis van de zonnepanelen, super. Alles is opgeruimd en er is gestofzuigd. De mannen zijn een uur of 4 beziggeweest.
    Wij hebben er 13 en die liggen qua zon goed, maar niet ideaal. Ze leverden toch 3,3 MWh per jaar op. Prima score dus.

4. Blijdorp

Blijdorp Niet meer actief

Ik wil graag zonnepanelen maar heb het idee dat het echt 10 jaar duurt voor de kosten eruit zijn, klopt dat?

5. Boeketje

Boeketje Actief lid

30 nov 2009
    431
    18
    18
    Zuid-Holland
    Bedankt voor je reactie JJ1980. Klinkt goed.
    Komen jullie qua electra nu ongeveer uit? Of moet je toch nog "veel" afnemen van de energieleverancier?
    En hoe groot is zo'n omvormer ongeveer?

Ik had ergens gelezen dat het inderdaad tussen de 7-10 jaar duurt voor je het "eruit" hebt. Maar ik denk maar zo, het levert meer op voor mijn portemonnee en het milieu, dan de spaarrente op dit moment haha

Blijdorp vindt dit leuk.
  6. Be Happy

Be Happy Niet meer actief

Hier ook via Zonneplan! Prima geregeld allemaal, inclusief aanpassingen in de meterkast. Er bleek overigens iets niet goed te zijn in onze meterkast, iets wat voor brand kon zorgen. Hebben zij ook direct verholpen.

7. JJ1980

JJ1980 Niet meer actief

Onze omvormer is denk 35x50 cm en 15cm diep denk ik. Als je het exact wil weten dan meet ik het voor je na.
    Wij gebruiken nu nog voor max €100 aan stroom per jaar. Voor een 5 persoonshuishouden. Ik kook op elektriciteit. Gas is bij ons rond de 1000 kuub. Onze energierekening is nu €75 per maand. Ik betaal iets meer maar krijg nog terug, dus kom ik daarop.

Volgens de app van zonneplan hebben we de afgelopen 2,5 jaar €2000 bespaard. De aankoop was €6000.dus die 7-10 klopt wel.

8. rums

rums Niet meer actief

Als je een terugdraai meter hebt laat die NIET vervangen door een slimme meter. Zo kan de energiemaatshappij niet meekijken en een domme meter is niet te hacken.

consider en Suzie01 vinden dit leuk.
  9. lynole

lynole Fanatiek lid

22 nov 2014
    1.433
    587
    113
    Vrouw
    Het uitlezen van de slimme meter kan je uit laten zetten bij de netbeheerder.
    Tip is wel als je gebruikt maar van dag/nacht tarief om dit zo te laten staan. Alles wat wordt teruggeleverd wordt eerst gesaldeerd op het dagtarief

10. loetje

loetje VIP lid

6 jun 2006
    7.445
    1.843
    113
    Wij krijgen binnenkort 12 (zwarte) panelen. Inclusief alles, kost dit rond €4100. Wij hebben mee gedaan aan een collectieve inkoop. Van dit bedrag gaat het btw voordeel nog af, dan komen we rond €3500 en dan hebben we ze er met ongeveer 5 á 6 jaar uit..

Blijdorp vindt dit leuk.
  11. Boeketje

Boeketje Actief lid

30 nov 2009
    431
    18
    18
    Zuid-Holland
    Dank jullie voor alle tips en ervaringen! Mij is weer wat meer duidelijk haha.
    Meer ervaringen en tips blijven natuurlijk altijd welkom!

12. rums

rums Niet meer actief

Dat kan inderdaad. Maar ik geloof niet dat ze zich daar aan houden in deze tijd waar alles opgelsagen word en met het oog bijv op de sleepwet

13. Blijdorp

We hebben 8 panelen aangevraagd via Zelfstroom. Als alle berekeningen kloppen dan hebben we het er over 5jaar uit. Ook wel leuk is dat we er 115% van ons energieverbruik mee opwekken. Dus we worden mega groen :)

Fijn dat dit topic gestart is, was echt een stimulans!

14. Lief of Stoer

Lief of Stoer VIP lid

25 apr 2011
    6.028
    2.894
    113
    't Gezellige Brabant
    Houd wel in je achterhoofd dat ze in de toekomst misschien belasting willen gaan heffen over alles wat je te veel opwekt en dus teruggeeft. Het is nog niet zo ver, maar overal waar ze geld denken te kunnen halen....

15. Blijdorp

Hebben we aan gedacht. Dan gaan we elektrisch koken :) Maar toch bedankt voor de tip!

16. Lief of Stoer

Lief of Stoer VIP lid

25 apr 2011
    6.028
    2.894
    113
    't Gezellige Brabant
    Slim als je nog een mogelijkheid achter de hand hebt. En dan verbruik je ook gelijk minder gas. Daar moeten we tenslotte ook met z'n allen van af over een x-aantal jaar ;)

17. Blijdorp

Haha ja inderdaad. Willen we sowieso wel maar ik kijk zo graag op gas dat ik het steeds uitstel :oops:

18. Suzie01

Suzie01 Niet meer actief

Dat is zeker de beste Tip! Werk bij een energie netbheerder maar slimme meters en zonnepanelen zijn voor de klant erg nadelig, daarom wilt de netbheerder er vanaf. Oude terug draai meters zijn voor ons de consument het beste, we verbruiken op jaarbasis gewoon minder stroom. Met een slimme meter krijg je een afrekening met terug geleverde stroom en verbruikte stroom. Nadeel verbruikte stroom is €0,25 per KW/uur en zelf krijg je €0,15 per KW/uur.
    Wie hem plaatst maak niet zoveel uit, Energieleveranciers zijn alleen duur, beter zelf een goedkope kiezen, let er ook op of je gemeente subsidie geeft voor zonnepanelen een goede installateur checkt dat voor je en vraagt het zelfs voor je aan, hun weten ook of je een vergunning nodig heb van jouw gemeente.
    In huis merk je er weinig van, hooguit een koof van zolder naar de meterkast maar meestal is die er al opdat de cv boven staat en daar gas water en stroom naar toe moet, in diezelfde koof kunnen ook de draden voor de zonnepanelen.
    Heb je een modern huis met bijvoorbeeld 6 groepen kunnen ze het 1 op 1 aansluiten is plug and play heb je een oude woning met 3 groepen kan het zijn dat er ruimte te weinig is en dat er een andere meterkast moet komen, een installateur kan die eenvoudig aanpassen.

19. Suzie01

Suzie01 Niet meer actief

Let wel op dat je dan een 380 volt krachtstroom aansluiting nodig heb op 220 volt kun je niet fatsoenlijk koken. Heb je nu een 1*25 AMP aansluiting word dit lastig, dan heb je eigenlijk een verzwaring naar 1*40 AMP nodig.

Blijdorp vindt dit leuk.
  20. Suzie01

Suzie01 Niet meer actief

"Onze" klantenservice zou dit moeten doorsturen, maar of het gebeurd ???? Het salderen vind ik zo ie zo niet de schoonheidsprijs verdienen.
    De monteur vd aannemer gaat zeggen dat je slim moet kiezen , DIT HOEFT NOOIT! Je krijgt alleen "domme" digitale meters, dit is alleen bij een sanering van toepassing. Komen ze langs voor alleen Slim gewoon weigeren, digitaal dom gaat nog wel even duren, tot die tijd hou je gewoon je oude meters, en met oude meters is het na 5 jaar een 0 saldo erna ga je besparen.

rums vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina