Even een vraagje voor manlief. Hij is opzoek naar een nieuwe baan en is een internationale vacature tegengekomen (standplaats Nijkerk.) Het is dus een Nederlandse vestiging maar hij zal wereldwijd aan t werk gaan. Nu is de complete website in het engels, evenals de vacature tekst. Maar dan nu, de sollicitatie gaat naar Nijkerk, moet de sollicitatie dan ook in het engels? Of zouden jullie die in het Nederlands doen? Engels praten kan hij wel maar schriftelijk correct engels is toch wel wat lastiger
Als de vacature tekst ook in het Engels is zou ik de sollicitatie ook in het Engels doen. Maar hij kan ook even bellen, weet je het zeker. En waarschijnlijk een open deur, maar voor een functie die wereldwijd is zal hij toch ook schriftelijk correct Engels moeten kunnen dus gewoon doen lijkt me
Ik zou het ook in het Engels doen, dat is vaker zo bij internationale bedrijven. Onderlinge (schriftelijke) communicatie is dan gewoon vaak (alleen) in het Engels.
Aangezien de vacaturetekst in het engels is, zou ik ook de brief in het engels schrijven. Mocht hij zich daar wat onzeker over voelen, dan kan hij zijn brief altijd even laten nalezen aan een vriend/kennis/familielid die beter is in (geschreven) engels dan hij. Het gaat om een internationale vacature, schrijf je. En hij zal wereldwijd aan het werk gaan, mocht de baan doorgaan. Dan zal hij voor zijn werk toch ook engels moeten schrijven om te kunnen communiceren met klanten of buitenlandse collega's (rapporten schrijven, contact onderhouden via e-mail, etc.). Ik kan me voorstellen dat er bij de sollicitatie dus ook op wordt gelet of de brief in correct engels is geschreven.
Er zijn nu veel bedrijven in NL waarbij de voertaal op kantoor Engels is. Dit omdat er vaak veel werknemers vanuit het buitenland komen. Ik ben zelf ook druk met solliciteren en ik houd zelf ook altijd aan: is de vacature Engels dan stuur ik ook een brief in het Engels + Engels CV. Ookal staat er een Nederlands contactpersoon bij.