Zonverbrandingstress

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door linda26, 8 mei 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.228
    7.276
    113
    Vrouw
    Brabant
    Ja ben het met je eens hoor, ik snap het ook echt niet, maar ik ken mijn ouders. Daarom is de band ook niet zo goed met ze, heel oppervlakkig. Maar ze zorgen nu wel goed voor onze kinderen, anders had ik ze nooit laten oppassen.

2. cactusje

cactusje VIP lid

12 feb 2015
    6.752
    1.993
    113
    oudste is nu ook op haar nek verbrand.
    ze ging zwemmen en was vergeten dat haar rug en nek nog gedaan moesten.
    ze smeert zelf alleen rug en nek doen wij.
    papa en ik waren toevallig even te druk met andere dingen en ze is dus zonder er later over na te denken met een 'blote' rug en nek gaan zwemmen.
    nu heb ik nog geen vision gekocht maar ga het zeker wel weer kopen.
    smorgens voor ze gaat zwemmen opsmeren en de hele dag geen omkijken meer naar.
    wel even goed in laten trekken en bij afdrogen niet wrijven maar deppen.
    ik en dl zijn er nog nooit mee verbrand en ikzelf verbrand heel snel.

3. aicirtap

aicirtap VIP lid

25 mei 2014
    9.148
    3.392
    113
    Vrouw
    Ik verbrandde heel vaak en heel veel als kind. En leef nog :)
    Oplossing was dat mijn moeder t shirts een maat groter kocht. Lekker simpele van katoen en die aandeed. En verder goed smeren. Er stond altijd een fles op de tuintafel in de zomer.

4. samarinde01

samarinde01 Fanatiek lid

11 dec 2012
    2.849
    1.060
    113
    Uv stralen gaan voor een groot deel door kleding heen. Dus dat helpt niet voldoende.

5. annneliesje

annneliesje Fanatiek lid

16 jan 2011
    3.569
    0
    0
    Administratief medewerkster
    Noord Nederland
    Hier geen last van. We gebruiken vision factor 50 en op het heetst van de dag gaat er een shirt overheen en is het spelen in de schaduw of binnen.

Het kan altijd een keer gebeuren.

Hier extra voorzichtig, meerdere gevallen van huidkanker in de familie, dus we weten waarom we goed smeren en het blijven doen.

6. TopperD

TopperD Bekend lid

9 jun 2015
    779
    156
    43
    Ik smeerde toen de kids heel klein waren P20. Nu ze wat groter zijn altijd factor 50+ UVA/UVB, bij mezelf ook. Mijn man smeert nooit (ik vind het dom van hem, en hij vindt dat ik dat mag vinden ;) ,tja)
    Maar met die harde wind van afgelopen weekend erbij gaat het ook best hard met rood worden en verbranden. Had zelf de armen ook al iets rood, zat ik niet eens in de volle zon.

Ik heb op mijn werk een client met zonallergie en die was eigenwijs en ging toch in de zon. Had helemaal een opgeblazen gezicht en leek ook enigszins verbrand. Contact met de HAP gehad, en die adviseerden koelzalf. Het is vettig, helpt goed tegen jeuk en haald de brand eruit. Ander groot voordeel is dat het ongeparfumeerd is. Lijkt me fijner dan aftersun.

7. LW85

LW85 Fanatiek lid

24 jun 2012
    4.082
    604
    113
    Kan gebeuren toch? Je hebt er alles aan gedaan en om ze nou de hele dag binnen te houden..

Ik smeer op dit soort dagen mijn zoontje in met factor 50 van nivea. Dit doe ik bij het opstaan, dan nog voor we naar buiten gaan. Als we weg zijn tussendoor nog eens. Na zijn middagslaapje weer en als we dan weer buiten zijn nog een keer. In ieder geval 3 a 4x dus.
    Ik let wel erg goed op nek/schouders, aangezien mijn vriend daar altijd meteen verbrand en zoontje dat ook heeft.
    Laatst was ik de randjes van zijn oren vergeten, ja die waren wel rood. Dus nu smeer ik letterlijk alle randjes in haha.

8. Anouk2005

Anouk2005 VIP lid

21 mrt 2012
    23.195
    16.530
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    De keren dat ik zelf als kind zijnde ben verbrand zijn niet op 2 handen te tellen.
    De hoogste factor was toen vlgns mij 6 of 8.
    Hier zijn de kinderen ook weleens verbrand ondanks insmeren.
    Dochter van nu 10 jaar heeft toen ze 2,5 jaar was helemaal onder de zonne allergie gezeten omdat we werden overvallen door mooi weer en ik helemaal niet aan insmeren had gedacht.
    Daar voelde ik me toen heel rot over en heb haar zowat een week binnen gehouden en anders alleen met een hoedje en factor 50.
    Zoon heeft ook weleens met rode schouders of een wat roder gezicht maar nooit zo extreem als dat ikzelf vaak ben verbrand.
    Ik gebruik de zonne creme van Kruidvat factor 30 (eerst 50) en ik moet zeggen dat het goed bevalt.
    Hier verbranden ze echt niet mee en ik smeer doorgaans maar 1x per dag en tussendoor weleens schouders en borst en gezicht.
    Benen smeer ik zelden in wanneer ze buitenspelen en die verbranden ook niet.
    Ik zou me er verder niet schuldig over voelen.
    Kan gebeuren en een keer verbranden als kind zijnde hoeft echt niet direct te betekenen dat je huidkanker zal ontwikkelen op latere leeftijd want dan zou iedereen een risico lopen.

9. SushiLover123

SushiLover123 VIP lid

22 jul 2008
    18.631
    31
    48
    Ik zou me niet schuldig voelen als het een keer gebeurt, maar ik zou er toch wel meer aan doen, om herhaling te voorkomen. Schijnbaar is 2x smeren niet voldoende, of had je niet de juiste factor, of is dat merk niet geschikt, of is het er door water of zo af gegaan.

Zaterdag was mijn man ook de zonnebrand vergeten, ondanks dat ik hem gevraagd had of hij het in de tas had gedaan (en hij bevestigend had geantwoord). Ik heb me een groot deel van de middag ongemakkelijk gevoeld. Ik was héél blij met de bewolking. We waren ook bij een zwembad en ze waren veel binnen. En het was ook al de namiddag. En ze hadden beide een UV-pakje aan. Maar als het tussen 1 en 3 was geweest, dan had ik no way mijn kinderen zonder zonnebrand in de zon laten spelen/zwemmen. Ik heb ook 2 jongens, van 3 en 6. Maar als ik niet wil dat ze niet in de zon spelen, dan gebeurt dat ook niet.

Ik ging als kind vaak met mijn ouders naar Turkije op vakantie. Daar was het doodnormaal om tussen 12 en 3 NIET in de zon te gaan zitten. De meesten gingen even een middagdutje doen, maar ik niet. Ik vond wel wat anders om te doen. Binnen, of in de schaduw. Hoe moeilijk kan het zijn om je kinderen uit de zon te houden? Je legt het uit, je geeft ze een leuk alternatief (in de schaduw), of je verbied het ze gewoon. Liever niet, maar als je dat overwicht al niet hebt als ouder, dan is het toch best triest...

Ik ben als kind ook 1x goed verbrand. Ik denk dat ik nog geen 7 was. Vergeet ik nooit meer! Ik kon 's avonds niet zonder pijn in bed liggen. Daarnaast wordt de kans op huidkanker na verbranding aanzienlijk vergroot. En de mensen, die het dan gooien op 'ach kom, tegenwoordig krijg je overal kanker van ;)' en 'dan kun je net zo goed heel de dag binnen blijven ;)' steken gewoon kun kop in het zand. Maar maakt niet uit, joh. Tegen de tijd dat de gevolgen van (herhaalderlijk) verbrand zijn zich uiten, leef je zelf allang niet meer!

TS: Ik wil je zeker geen schuldgevoel aankaarten. Je hebt in deze je best gedaan. Soms gaat het dan alsnog fout, maar leer ervan en kijk hoe je het de volgende keer beter kunt voorkomen! Feit dat je dit topic opent is al een goed teken ;)

10. SushiLover123

SushiLover123 VIP lid

22 jul 2008
    18.631
    31
    48
    #30 SushiLover123, 9 mei 2016
    Laatst bewerkt: 9 mei 2016
    Inderdaad. Een shirt is geloof ik maar factor 5 of zo (is te googlen).

Ik gebruik trouwens sinds vorig jaar Lovea. Daarvoor Nivea (Sun Children's Sun Spray SPF 30), tot mijn oudste 's avonds in bad ging huilen omdat zijn ogen zo prikten. En toen ik zelf mijn gezicht waste, en met het water, gemengd met de zonnebrandcrème, in mijn ogen kwam, leek het net of mijn ogen in brand stonden. Ik gemaild naar Nivea. Ik kreeg een nette mail terug. Ik kon het product terug sturen. Ik kreeg een nieuw flesje terug. Maar daarmee hetzelfde. Zal wel aan ons liggen dan, dus geen Nivea meer.

11. Joycey

Joycey Niet meer actief

Mijn ouders vonden het ook nooit nodig om ons in te smeren; waren heel gemakzuchtig. Na het verbranden moest je ook gewoon niet zeuren want dan had je maar in de schaduw moeten blijven. Ook inderdaad tot koud-voelen, misselijkheid en hoofdpijn aan toe.

1 van de redenen dat ik er nu gewoon bovenop probeer te blijven zitten. Het zit namelijk ook niet echt in mijn systeem - ik smeer mezelf nog steeds niet voldoende in. Mijn kind probeer ik daarom nog nét niet onder te dompelen in de zonnebrand. Ik wil voor hem toch echt wel wat beters!

12. Nora1983

Nora1983 Fanatiek lid

21 dec 2011
    2.624
    4
    38
    NULL
    NULL
    Nou, zo te lezen doe je er alles aan om het te voorkomen! Weetje, als je alles volgens de "regeltjes" zou moeten doen met je kids, kun je ze beter opsluiten.

Kun je ze op het heetste vd dag geen luchtig bloesje of shirtje met lange mouwen aan trekken? Komt de zon in ieder geval niet direct op de huid.

Deel Deze Pagina