Misschien zijn er hier deskundigen in makelaars/hypotheekland?? Het huis van onze buren staat al jaren te koop. Het is een twee-onder-één-dak woning. Nou speel ik wel eens met de gedachte om dat huis op te kopen en dat dan zo te verbouwen dat het één huis wordt, Is dat überhaupt mogelijk? Wat zijn de regels/wetten hiervoor, ook juridisch, belastingtechnisch etc.
Ik kan je geen duidelijk antwoord geven maar ik weet wel dat je dan eerst bij de gemeente moet aanvragen omdat ja anders ook dubbel gemeentelijkenbelastingen enzo gaat betalen. Lijkt me wel heel gaaf om te doen wij zeggen het ook wel eens voor de grap als de buren het huis ooit in de verkoop gooien dan kopen we het!
Het staat al zo'n beetje 5 jaar te koop. Er zitten wel steeds huurders in, maar die plegen geen (groot) onderhoud. Dus het verpauperd best wel. Dus tja, als ze nóg verder zakken in prijs en we kunnen zelf er een hoop aan verbouwen, dan lijkt het me wel een mooie optie.
Hou ook rekening met de kosten voor vergunningen! Bij ons in de gemeente is het zo dat als je van twee huizen één huis maakt, je zo'n 5000,= kwijt bent vanwege een onttrekkingsvergunning (je onttrekt een woning aan de markt, de stad wordt daardoor ietsjes kleiner en bla, zo werd het gemotiveerd toen ik vroeg waarom zo duur). Je kan navragen bij jouw gemeente of deze ook met zo'n vergunning werken.
Ik ken een gezin die dat hebben gedaan. Dochter met autisme woont met haar kindje in het ene huis, moeder in het huis er naast. Zit een deur tussen de muur van beide woningen die open en dicht kan. Dus het kan zeker maar hoe of wat dat weet ik niet.