Overdaad schaadt, een stelling waar ik het mee eens ben, maar door het gedrag van (sommige) andere mensen, of de commercie met de vele folders en aanbiedingen die je echt niet kan laten liggen, ga ik toch steeds weer twijfelen. Ik had me voorgenomen (manlief is het er niet mee eens) om onze dochter 2 dingen voor sinterklaar te geven. totaal kosten nog geen 50 euro. Ik vind dat genoeg, het zijn dingen waar ze echt leuk mee gaat spelen en waarom zou ze eigenlijk meer moeten krijgen? Ze komt niks tekort immers. Maar dan staat er in de bart smit folder die leerzame stad voor een paar tientjes. Twijfel de twijfel de twijfel. Maar niet gekocht! Ik vraag me wel af voor de toekomst, hoe moet dat gaan? Andere ouders kopen zich soms helemaal los voor hun kroost. Gaat onze dochter zich dan daar niet rot onder voelen? Wij geven haar regelmatig nieuw speelgoed en niet alleen met Sinterklaas, maar zal ze dat inzien? Of is het te ambitieus om mijn overdaad schaadt principe vast te houden. Ik probeer dit overigens op alles toe te passen, ook op dure uitjes en op veel of duur eten. Levert vaak discussie op hoor, want we kunnen best nog wel meer kopen of meer uitstapjes maken. Maar ik blijf het zeggen, overdaad schaadt. Ben benieuwd wat anderen hiervan vinden. Aangezien ik er zelf nog niet zo heel zeker van ben...
ik doe het hier tot 4 jaar dat ze echt van alles krijgen na die leeftijd vind ik dat 1 kado genoeg is voor verjaardag of kerst ik wil niet zo'n verwend nest krijgen en aangezien ze een oma hebben die iedere week iets mee neemt voor ze vind ik dat ze al verwend genoeg zijn. Aangezien onze oudste 4 is en ik merk dat hij het niet eens inziet de hoeveel kado's op oude leeftijd zullen ze dat wel al doorhebben
Ik doe hier ook hetzelfde, hij krijgt 2 of 3 cadeautjes voor sinterklaas. (niet te grote, een paar keer wat in zijn schoen). Wij geven een paar grotere cadeaus met Kerst. En voor zijn verjaardag een paar dure dingen. Tussendoor komt hij ook niks te kort, als hij echt toe is aan een nieuwe uitdaging koop ik dat, en ik zit ook regelmatig te twijfelen als er weer een folder in de bus valt. Ik heb pasgeleden al vanalles van te voren gekocht, staat op zolder voor de sint of verjaardag. Hij krijgt ook genoeg, maar wij worden hier ook niet van die ouders die een tafel vol cadeaus hebben voor zijn verjaardag, ik zie genoeg kinderen die het dan niet eens meer waarderen en alles maar voor lief nemen en dat wil ik niet.
Wij doen met verjaardag elk kind een kado (s) voor 50,- Nu is mijn zoontje pas jarig geweest en wilde een dsi, heb hem gezegd dat hij daar zelf voor moest sparen (hij is 10) Sinterklaas doen we elk kind 25,- Mijn man heeft 2 werkgevers en is eigen baas, bij alletwee de werkgevers vieren ze sinterklaas, we gaan er naar 1 toe. Ook mijn ouders sturen altijd een doos vol met kadootjes. Ik vind dat genoeg zo,
Naar mijn idee heb je gewoon gelijk. Als ik zie wat sommige kinderen allemaal aan speelgoed hebben, dat is niet gewoon! Uiteindelijk hebben ze zo veel dat ze uiteindelijk nergens leuk mee kunnen spelen, omdat ze gewoon simpelweg te veel hebben. En inderdaad, in dat geval schaadt die overdaad. Het is toch (in mijn ogen) best apart dat je niet gewoon een kadootje voor een kind van zes kan kopen, omdat de kans levensgroot is dat hij of zij het al heeft. Gezegde is nog steeds dat een kinderhand snel gevuld is... Het lijkt me later wel lastig, als kinderen met sinterklaas op school playstations, complete barbie-trailerparken en dure fietsen krijgen en Lena niet. Maar ik wil me echt niet laten meeslepen daarin. Al met al heeft ze er later veel meer aan dat ze leert dat je niet zo maar alles kan kopen, dat d'r ouders ook hard moeten werken voor wat ze hebben en dat de bomen niet tot in de hemel groeien, in plaats van dat ze tijdens haar jeugd bedolven wordt onder uiteindelijk toch vaak nutteloze (plastic) rommel. Oh ja, vind speelgoed zeker belangrijk als ze er iets heeft. Duplo, houten speelgoed, een loopwagen... Ze komt ook niets tekort maar genoeg is genoeg.
ik ben bang dat je kind altijd wel zal zien dat het bij een ander beter ( als in anders) is. Is het gras niet altijd groener bij een ander? Zal het niet altijd zo zijn dat je kind op een bepaalde leeftijd roept "ja, maar die en die heeft het wel/krijgt het wel/mag het wel". Sinds ik een kind heb, snap ik wel waarom mijn moeder wel eens riep "Ja, maar ik ben de moeder van die-en-die niet en wel van jou en ik zeg ........" ER zal altijd onderscheidt zijn tussen de verschillende opvoedingen van kinderen om ons heen. Dus ik bedoel maar te zeggen, volg je eigen plan/gevoel. HEt is aan jou welke normen en waarden je mee wilt geven. Maar ik moet zeggen en dat weet jij ook, Guppie, je kent me dat ik me ook wel eens teveel laat verleiden hoor. Al moet ik zeggen dat ik het LPspeelgeval waar jij het over hebt, wel heb gekocht voor haar verjaardag en dus niet bij Sint erbij ga geven. Het staat keurig in de kast op onze slaapkamer en daar blijft het staan tot eind januari.
nou hier het zelfde hoor in eerste instantie wilde we sowieso niets doen aan sinterklaas maar het word je zo op gedrongen want ja je word gewoon gepest op school etc. dus hier zou fynn wat cadeaus krijgen in de vorm van een set kleding nieuwe schoenen.maar ook wat leuks een zelf zwemmende bad eend en een baby walker hadden we gedacht maar dat liep dus even anders overal zie ik leuke dingen dus onder tussen liggen hier al 4 kadotjes in huis en komen er vast nog wel wat bij maar er zijn ook alweer dingen van de lijst af. de baby walker bijvoorbeeld heb ik gister maar gekocht en die staat dus in de kamer en meneer loopt ermee. we zullen trouwens geen kapitaal uit geven is denk een 75 euro
Waar ik me over verbaas is overigens dat sommige opa's& oma's ook rustig voor 50 of zelfs meer euro kopen voor Sinterklaas en dan ook nog eens voor het kleinkinds verjaardag. Als mijn moeder dat zou doen, raakt ze failliet, ze heeft er inmiddels 9, kleinkinderen dan he. Nou ik vind het nogal wat. Mijn moeder en dr man doen meestal rond de 15 euro per kind. Dat is goed zat, wij doen zelf wel rond de 50 euro maar dan is het wel klaar hoor. Geld groeit ons ook neit op de rug en zij heeft er toch nog niet echt erg in.
bij mijn schoon ouders mogen de kinderen en nu dus ook voor fynn voor 50 euro per persoon uitzoeken met kerst met sinterklaas deden we nooit iets. bij mijn moeder geen vast bedrag we krijgen vrij veel van haar tussen door ook fynn krijgt veel een setje kleding hier schoenen daar etc etc maar daar is het met sinterklaas een 50/100 euro pp en met kerst ook nog wat
Ik ben vroeger ontzettend verwend had altijd het nieuwste van het nieuwste gingen veel op vakantie enz ik ben er niet slecht van geworden. Ik kan soms een verwend kreng zijn zegt manlief en dat gooi ik weer op mijn ouders haha, maar ik heb van mijn ouders ook altijd geleerd om te werken voor m'n geld. Dit betekent niet dat ik ook mijn kinderen ontzettend verwen. Voor Sinterklaas besteed ik aan de oudste 100 euro en met zijn verjaardag net zo. Maar over kado's word goed nagedacht wat heeft hij nodig. Zo vind ik boeken een must! En als er een nieuwe pyama nodig is komt dat ook in de sinterklaaszak. Voor de kleine besteden we rond de 50 euro.
Ben het helemaal met je eens! Hier ook hooguit 3 nuttige cadeaus met haar verjaardag.. zo'n 100 euro.. Ze krijgt zo ook vaak genoeg een cadeautje.. Verder wordt ze verwend door de opa's en oma's.. Ik ken een aantal kindjes en die pakken de cadeautjes uit met een verjaardag en kijken er niet naar om.. Die krijgen zo veel dat ze niet weten wat ze er mee moeten.. Dus overdaad schaad.. Ja, vind ik wel!
Ik ben het er absoluut mee eens! Een gedeelte van de familie hier geeft altijd zoveel met Sinterklaas, dat vind ik echt jammer. De kinderen zijn zo lang bezig en krijgen vaak gewoon veel te veel, dat het niet leuk meer is. En het gaat niet echt om de kosten vind ik, maar om de hoeveelheid. Eva krijgt van ons met Sinterklaas een pop (10 euro) en een tasje met spulletjes voor de pop (was zo'n 4 euro). Ze mag straks wel elke dag haar schoen zetten, maar er komt maar 3 keer een echt cadeautje in (zo'n 2-3 euro per stuk) en op de andere dagen een mandarijntje, soepstengel, pepernootjes enzo. Met kerst kopen we waarschijnlijk 1 kleinigheidje, want ze krijgt al genoeg rond die tijd (is een paar dagen later jarig). Met haar verjaardag geven we haar waarschijnlijk een speelhuisje, glijbaan of keukentje. Is wel ietsjes duurder, maar zal ze wel heel leuk vinden en meer krijgt ze dan ook niet van ons. Nu zal ze van familie dus ook nog heel veel krijgen... en waarschijnlijk ook weer te veel naar onze mening. Maar goed, wat doe je eraan? Ik vind het best lastig.... je kan er ook niet zomaar iets van zeggen vind ik, het is toch goed bedoeld allemaal. En om zelf dan maar niets te kopen... ik vind het toch wel leuk dat ze iets krijgt waarvan ik zeker weet dat ze het erg leuk gaat vinden. Ik probeer de familie wel te beïnvloeden in wat ze krijgt, maar behalve bij mijn ouders lukt dat eigenlijk helemaal niet.
Wij hebben nou eenmaal niet zo super veel geld, dus 50 euro voor een kado vind ik meer dan genoeg. We geven ook nog eens geld uit aan het verjaardagsfeestje, en hij krijgt altijd nog kado's van anderen. Maar daarnaast vind ik het ook belangrijk dat ons zoontje leert dat niet alles vanzelfsprekend is. Van de andere kant wil ook niet dat andere kinderen allerlei leuke nieuwe dingen hebben, en hij niets. Ik denk eigenlijk dat de gulden middenweg nog altijd de beste is.
Overdaad schaadt, dat is helemaal waar. Maar dat je met Sinterklaas eens goed uitpakt wil niet zeggen dat je dat de rest van het jaar ook moet doen... Ik denk zelf dat die ene keer per jaar je geen verwend nest maakt. Bij ons thuis vroeger was het de gewoonte om met sinterklaas echt helemaal los te gaan. Dan kregen we echt een hele berg kado's. Maar de rest van het jaar kregen we alleen wat we nodig hadden. EN volgens mijn moeder was dat niet veel. Een kadootje in de zomervakantie, en met onze verjaardagen maar tussendoor kregen we bijna nooit iets. Mijn ouders hadden het niet breed en mijn moeder spaarde het hele jaar voor Sinterklaas. Dat was voor haar echt een kinderfeest en dan moest dan ook voluit. (nu weer met de kleinkinderen, ik laat het maar zo) Overigens zat er ook altijd kleding/sokken/ondergoed/schoenen bij. Alles om maar een hele berg kadootjes te krijgen... HEt nadeel daarvan was dat we ook altijd een heleboel prut speelgoed kregen wat na 2x spelen kapot was. Mijn moeder bedoelt het goed, maar achteraf gezien had ze dat geld beter aan 1 groter kado kunnen besteden... Persoonlijk doe ik het niet zo, ik koop wat dingen waarvan ik denk dat de kinderen het leuk vinden. Dan kijk ik nog niet zozeer naar wat het kost, moet ik eerlijk zeggen. Ook nuttige dingen, zoals een nieuwe pyjama enz. Wij vieren Sinterklaas bij beide oma's en verder thuis niet. Volgend jaar als Jelle het wat meer gaat begrijpen zien we wel weer verder hoe we het doen. O ja, op mijn werk doen we ook Sinterklaas... Dat is dan 3x, meer dan genoeg, denk ik.
Tja, wat is overdaad... Ik pak ook flink uit met sint, en twijfel soms ook of het allemaal wel nodig is. Maar... Daarnaast krijgt Tijn alleen met zijn verjaardag(1 kado!!) en als we op vakantie zijn een kadotje(afleidngsspeeltje voor het reisvermaak!)! Schaad de overdaad met sinterklaas dan echt????? Ik vind dus dat overdaad bij sinterklaas niet schaad, maar het hele jaar door kadotjes geven vind ik dus weer niets. Tijn leert in mijn ogen nu dat kadotjes bij speciale gelegenheden horen, en niet bij elke maand. kus miek
Ik vind het nogal generaliserend om te zeggen dat kinderen die veel speelgoed hebben, nergens meer blij van worden en verwend zijn. Mijn dochter heeft een hoop speelgoed, we gaan vaak naar pretparken, concerten, vakantie maar ze is echt geen verwend nest en is met ieder kadootje even blij. Ze is net zo blij met een prulletje van 1 euro als met een megakado van 100 euro. Ze speelt ook echt met al haar speelgoed. Ze krijgt heus niet alles, maar wij hebben het goed, en daardoor zij ook. Dus, veel speelgoed, veel leuke dingen, veel kleding, veel uitjes en noem het allemaal maar op. Maar het is net hoe je er mee omgaat of ze zich verwend gaan gedragen of niet. Mijn dochter ligt echt niet in een speelgoedwinkel te krijsen op de vloer dat ze perse iets wil hebben (wel eens meegemaakt dat een ander kind dat deed..). Ze weet dat dingen geld kosten, en soms moet ze ook een soort van "sparen" voor iets. Kortom, veel speelgoed en andere dingen krijgen/hebben maakt een kind niet per definitie verwend is mijn mening.
Er zijn veel soorten van verwennen. Wij hebben het ook best wel goed ( het is maar net wat je goed vindt) en daar hoort gezondheid en geluk bij en geen spullen. Dat staat er los van vind ik. Spullen zijn een noodzakelijk kwaad. Ons gaat het eerder om de gezelligheid er omheen. Dus samen pepernoten bakken en de liedjes zingen. En de cadeautjes zijn er wel maar zijn leuk erbij. Dan halen we het liefst iets waar ze op de lange termijn iets aan heeft. En ik heb de little people stad van Bart Smit gehaald. Vooral omdat je er de letters mee kunt leren en Isabella helemaal weg is van little people. Isabella heeft nu een boot gemaakt van de wasmand en daarin speelt ze de hele dag met haar knuffels. Ze is de de kapitein en vaart de hele dag ergens naartoe. Dat kost niks en ze is heerlijk aan het spelen.
Grappig dat ik het met de meeste meningen wel eens ben. Het gaat me er helemaal niet om of Ymke een verwend nest zal worden, of dat ze de waarde van geld niet leert kennen. Wij hebben zelf ook een wii, is een duur apparaat. Maar er zijn echt wel veel kinderen met een wii, een ps nieuwste versie en een nintendo DS. Dat vind ik wel overdaad. Het lijkt mij het beste om gewoon te kiezen. Ik ben het overigens wel heel erg met Bosi eens, want als ik koekjes aan het bakken ben met Ymke, of we samen zitten te kleien, dan voel ik me veel meer een gelukkig mens dan dat we in de dierentuin lopen, om even een voorbeeld te noemen. Ik vind zoiets leuk hoor, maar het moet wel speciaal blijven. Bij mij thuis kon vroeger ook heel erg veel en ik ben geen verwend nest geworden. Wel heb ik er lang over gedaan om te accepteren dat ik okee ben ondanks dat ik niet in een groot vrijstaand huis woon en geen dikke bmw voor de deur heb. Ik ben er eindelijk achter dat het daar niet om draait en hoop dat ook weer mee te kunnen geven. En cadeautjes tussendoor vind ik misschien nog wel specialer dan op een verjaardag. Dan hoort het immers, maar iemand zomaar verwennen vind ik persoonlijk echt pure rijkdom, al is het maar een bosje bloemen of een houten puzzel van 10 euro!
ja er zijn verschillen met verwend nest ik ken b.v iemand dat kindjes krijgt zeker iedere week iets van speelgoed e dat vind ik nou een verwend nest wat moet een kind in godsnaam iedere week een nieuw ding krijgen. Ik ben ook al eens ergens geweest waar het zoontje van 10 jaar een lcd tv op de kamer had staan van een grote van bijna onze slaapkamer en een wii een playstation en een xbox en dan had ie nog de nintendo ds en een heel rek vol spellen en nu wou hij dan een laptop en zei hij ook nog bij: dus papa je weet wat ik wil hebben dan zorg je er maar voor Toen had ik zoiets van wat moet je die jongen nog kado doen als ie 18 word??? Hier doen wij ook niet veel tussendoor geven alleen met feestdagen of speciale gelegenheden zoals een uitstapje...
Wat mij opvalt als ik dit lees en ook in het sinterklaastopic, dat velen van het forum hier ook met kerst wat geven als ze dat met sinterklaas ook al doen. Bij ons wordt het in het begin gewoon sinterklaas (volgend jaar pas) en niet beide. Vind dat ook teveel van het goede denk ik. Vroeger was dat ook niet.