Vis tijdens zwangerschap goed voor baby's AMSTERDAM - Zwangere vrouwen die veel vis eten krijgen kinderen die motorisch beter zijn ontwikkeld. Het eten van producten als chips, patat en gevulde koeken zorgt juist voor motorisch minder ontwikkelde baby's. Dat stelt het Universitair Medisch Centrum Groningen (UMCG). In het onderzoek is volgens het UMCG voor het eerst een verband aangetoond tussen voeding tijdens de zwangerschap en de motoriek van baby's. Vette vissoorten als makreel bevatten veel van de visolievetzuren die een positief effect hebben. Kinderen die voor hun geboorte veel van die vetzuren hebben binnengekregen, struikelen volgens het UMCG minder vaak over speelgoed dat ze zelf hebben neergelegd en bewegen zich vloeiender. Aan het onderzoek, dat negen jaar duurde, hebben ruim driehonderd kinderen meegedaan die na een normale zwangerschap zijn geboren. Door de navelstrengbloedvaten van deze kinderen te onderzoeken, kon worden vastgesteld welke voedingsstoffen ze tijdens de zwangerschap hebben binnengekregen. Transvetzuren Het UMCG stelt ook aan te tonen aan dat de zogenoemde transvetzuren een negatief effect hebben op ongeboren kinderen. De voedingsindustrie maakt volgens het UMCG gebruik van deze niet-natuurlijke vetten. Hoogleraar Neurologie Mijna Hadders-Algra, projectleider van het onderzoek, hoopt dat de voedingsindustrie met de uitkomsten van dit onderzoek het gebruik van de vetten zal terugdringen.
Whaa, vanavond eet ik vissticks (ok, dit telt eigenlijk niet echt haha) en zondag ga ik uit eten en ben ik van plan een lekker visje te bestellen. Na dit bericht ga ik met nog meer plezier aan de vis. Jammie. Krijg er gewoon honger van nu.
Ja maar gerookte vis mag volgens mij niet, of wel en roofvissen ook niet dacht ik en ik ben zo dol op tonijn en zwaardvis . Ga morgen ook maar eens een lekker visje halen.
nou voor mij geen visjes hoor blee het idee alleen al. ik heb tabletjes met visolie als vervanger hiervoor. ik lust bijna geen enkele soort vis dus dan maar via deze manier.
beter he!! ik wist al dat het heel gezond was voor de beeb, maar daarnet toch ook maar weer makreel en twee verse haring gehaald! ( en een zure bom... ....je bent zwanger of je bent het niet )
Mag haring eigenlijk, want ik dacht dat rauwe vis ook niet mocht. Het is wel bewerkt, maar blijft rauw. Een gerookte makreel, mag dat, want ook daar ben ik niet helemaal uit. Gerookte zalm en forel mag niet, maar wat dan wel?
Makreel is een vette vis en is juist heel gezond tijdens de zwangerschap. Gerookte zalm en makreel mag ook als die maar vers is. Niet vacuumverpakt uit de supermarkt dus, maar vers bij de visboer. Nog lekkerder ook
ja gerookte zalm mag alleen vers. en haring mag gewoon hoor, volgens de vk. en ik heb gehoord dat als je veel vis eet dat je een jongetje krijgt.
Ik lust geen vis, behalve af en toe een zalm of kabeljauwfiletje! En ik lust nu zo graag vette snacks! Suusje.
ja ik heb nu ook aldoor zin in een vette hap!! Ik ben zoiezo al geen viseter...ik lus eigenlijk alleen maar kibbeling...maar die capsules zijn die een goede vervanging?
JA, haring mag wel! MAkreel ook. LAs inderdaad dat je geen roofvissen mag zoasl snoekbaar, maar weet even niet meer waarom en mag tonijn (doorgebakken) dan ook niet? Ik eet wel vaak vis in een restaurant, want maak het thuis eogenlijk noot, maar neem ook altijd visolie capsules. Staat op de bijsluiter dat je die mag nemen tijdens zw. Vis(olie) is heel goed voor de ontwikkeling van de hersentjes van je beebje.
hmmz gisteren nog 2 snacks uit frituur gegeten en vis ben ik ook niet gek op... komt door de geur denk ik
haha, wat een mooie verzinzels, misschien als je mannetje van te voren veel vis eet, want het geslacht wordt door de man bepaald, wij vrouwen hebben daar helaas totaal geen invloed op. roofvis mag niet ivm de grote concentratie zink in hun vlees. Staan hoog in de voedsel keten en daarom hoopt het zink zich in deze vissen op.
Dat lijkt me heel erg vreemd. Het geslacht van de baby wordt nl al bepaald tijdens de bevruchting (X OF Y chromosoom) en kan dus niet meer beïnvloed worden door het eten van vis. Of bedoel je soms dat het een jongetje is als je veel zin hebt in vis? (al geloof ik niet zo in dat soort bakerpraatjes)
Ik eet zeker 3 keer per week vis, ik ben er gek op! Vanmiddag heb ik ook een broodje haring met uitjes gehaald. Verse vis van de visboer kun je altijd eten hoor, omdat het constant gekoeld is doordat er ijs onder de bakken ligt. Maar rauwe of gerookte vis die vacuüm verpakt is (supermarkt) moet je niet nemen. Van die zalm voor op een toostje bijvoorbeeld. Maar een stuk zalm of tonijn om te bakken kan wel hoor. Dat verhit je, dus dan worden eventuele bacteriën gedood. =P~
erg vaag allemaal dat vis gedoe. Wat mag je nu wel en wat niet?? En wat telt wel en wat niet?? Telt lekkerbekjes en kibbeling ook?? Vis uit de diepvries mag dat?? Mag je tonijn en zalm uit blik?? en een visslaatje?? Is dat goed?? Ze zeggen dat alle vette vis goed is. Maar paling is ook heel vet maar dat mag weer niet ( ?? ) En in de zwangerschapsboeken staat dat je moet oppassen met visolie. Wat is dat dan?? Wat zo'n visje allemaal niet voor vragen kan opwekken hihihihi
Paling mag toch wel? Als ik het bij google intik, kom ik tegen dat het mag tijdens de zwangerschap.. Als het maar vers is.
paling is toch gerookt??? en gerookte vis mag toch niet?? Of is paling een uitzondering?? Dat zou ik wel heel fijn vinden want ik ben dol op paling!! jammie
Nog even een aanvullend vraagje...overal lees je dat je geen vacuumverpakte vis mag eten...maar geld dat ook voor de (verse) vis die je bijvoorbeeld bij de AH hebt liggen? Of geldt het nu alleen voor ingevroren vacuumverpkate vis. Ik weet wel dat ook gerookte zalm die vacuumverpakt zit niet goed is maar geldt dat dan ook voor de zalmmoten (zitten toch ook in een soort vacuumverpakking??) of alleen dus die uit de diepvries? Want anders zou het dus betekenen dat je alleen vis van de visboer kunt eten...en oja hoe zit het met makreel/vis uit blik??