Mijn dochter, van bijna 2, valt net tegen de deur aan.. flinke klap en meteen een enorm ei op haar voorhoofd. Koelen was niet mogelijk want deze slaat ze steeds weg. Toch, onder dwang, er bultenzalf op gesmeerd. Ze huilde meteen. Nu ligt ze in bed, maar toch twijfel ik: doe ik hier goed aan.. moet ik de huisartsenpost bellen.. moet ik haar wakker maken vannacht? Waar moet ik op letten.... allemaal vragen. Mijn man zegt: stel je niet aan, ze valt wel meer, het is maar een bult. Maar ik ben er behoorlijk van geschrokken omdat er binnen een tel al een ei was! Wie helpt me / stelt me gerust?
Ik zou de huisartsenpost wel bellen. Ze heeft een flinke smak gemaakt, anders had ze geen ei op haar hoofd gehad. Vraag in ieder geval even om advies, dan weet je waar je aan toe bent en kun je straks met een gerust hart gaan slapen.
Heb je haar even geobserveerd? Een half uurtje na de val? Loopt ze goed, praat ze duidelijk, motorisch alles hetzelfde? Als dat zo is dan valt t denk ik wel mee. Een hersenschudding kan nog 24 uur na de val voorkomen dus houdt haat morgen ook even in de gaten. Begint ze te overgeven dan hap bellen. Ook als dit dus morgen gebeurt. Voor nu lekker laten liggen en straks even gaan kijken. Je hoeft haar niet perse wakker te maken als bovenstaande allemaal goed is. Altijd even schrikken !
Mijn dochter is vorige week ook zo hard gevallen, binnen no time een bult zo groot als een kippenei en ze klaagde over hoofdpijn. Onze buurvrouw is huisarts (handig!) en adviseerde haar 's nachts een paar keer wakker te maken, gewoon voor de zekerheid.
Ze huilde meteen en wilde een koekje. Lopen heb ik niet bekeken want we zijn vrijwel meteen daarna naar boven gegaan om haar in bed te leggen. Toen ik haar neerlegde had ik de indruk dat ze wat hoofdpijn heeft (logisch natuurlijk). Nu slaapt ze. Ga haar vannacht inderdaad wel wakker maken.
Omdat je haar direct in bed hebt gelegd zou ik haar idd ook een aantal keer wakker maken. Niet om je een schuldgevoel aan te praten, absoluut niet, maar de volgende keer haar even observeren Hoe ze het doet. Als je het gevoel hebt dat ze hoofdpijn heeft, geen paracetamol geven, dit onderdrukt alles en zo weet je niet hoe erg t is. Ik denk zelf dat t qel mee valt ( heb heeeeeel wat grote dikke bulten meegemaakt) maar nogmaals, het is altijd even schrikken.
Ja inderdaad.. ik vond ook: even observeren. Maar mijn man vond dat ik overdreef en we waren op weg naar bed zeg maar toen ze viel. Heb het iets kunnen rekken, maar toen zei hij: hup naar bed. Heb net even bij haar gekeken. Ze ligt rustig, draaide net om toen ik haar aanraakte. Ze zweet zich een ongeluk, maar dat doet ze eigenlijk wel vaker. Niet meteen een alarmbel voor mij, maar toch wel dat ik denk: opvallend. Jeetje.. wat was dit schrikken zeg. En het gebeurde ook zo dom... ze viel over haar eigen voeten en de deur stond open waardoor haar voorhoofd de deur raakte.
Ja dat is t spijtige. Het gebeurt ook altijd zo snel. En t mooiste is meestal sta je er naast helaas gebeuren deze ongelukjes vaak en is altijd heel rot. Volg je eigen gevoel met het zweten van je dochter. Voelt het niet goed dan even beleen maar het is wel een hele klamme rotte rare dag vandaag qua weer. Mijn zoontje heeft nu een bult óp zijn bult Pff tis me wat met die kinders
Mijn dochter heeft recent 3x gevallen: op voorhoofd (enorme bult) met volle gewicht op rand salontafel; op neus met volle gewicht op metalen deel wip; op achterhoofd volle gewicht in zwembad glijbaan. En 2x van trap 15 treden op beton.. Heb dus ervaring) Bult is normaal, pijn ook normaal. Wat niet normaal is en bij deze moet je direct zh bellen: - bloed uit oren/neus/mond - verschiel in pupillen/scheef kijken - koorts - niet allert reageren/niet direct huilen/niet kunnen lopen(dronken lopen)/warrig praten - bloeduitstoorting rond ogen/neus Ik zou dus snachts elk 2 uur wakker maken met simpele vraag bijv. Heb je doorst?. Verder kan je niets doen. In hap kunnen ze ook verder niets. Bij pijn kan je pcm geven We hebben alleen bij 1e keer trapvallen in zh gelegen (ze was 1 jaar) en laatst met neus omdat hij scheef stond bij kno. Maar alle keren alleen bulten, enormeblauwe blekken en het blijft nog vrij lang dik.
Ik heb een tijdje terug met een soortgelijke vraag de huisarts gebeld (dochter van 5 was met haar voorhoofd vol op de betonrand van de zandbak gevallen, voorhoofd was dik en flink geschaafd (nu nog een litteken van...) en ze zei dat ze misselijk was, omdat het op school gebeurd was, wist ik niet precies hoe en wat). De assistente van de huisarts gaf aan dat ik haar goed in de gaten moest houden en een paar keer wakker moest maken, zij konden er verder ook niets mee, dus hoefde ook niet langs te komen of wat dan ook. Als ze niet alert meer reageerde of over ging geven oid, dan moest ik weer bellen.
Ik zou altijd even bellen. Laatste keer dat Dl op haar gezicht was gevallen (1 meter hoog op haar wang) vond de huisarts dat we toch wel even moesten komen. Ik twijfelde zelf, maar die arts zei dat het ook voorkomt dat er dan toch iets gebroken blijkt, en ze daar zelfs kinderen aan opereren. Overigens heb ik zelf vrijdag nogal hard mijn voorhoofd gestoten aan een deurklink (van een deur die ik dichtsloeg, maar die terugsloeg omdat ik vergeten was de rubberen kindbeveiliger eraf te halen ....) Doet verdomd veel pijn, al 4 dagen. Moet er niet aan denken dat dl dit de hele vorige maand heeft gevoeld?!?!