Hoi dames. Gisternacht ben ik bevallen van een prachtige jongen. Ik was ervan overtuigt dat ik bv zou gaan geven. Maar pff wat een pijn doet dat.. ik heb echt ontzettende kloven en tijdens het voeden ga ik zowat kapot.. hij moet ongeveer over nu en een half uurtje weer eten en ik zie er gewoon nu al tegen op.. vorige voeding heb ik zitten huilem van de pijn. Meneer hapt goed aan, neemt een grote hap en zuigt ook gewoon goed dus daar zal het denk ik niet aan liggen. Ik zit zo te twijfelen om over te stappen toch op de fles maar voel me dan schuldig dat ik het zo kort geprobeerd heb.. ik weet dat de eerste 2 weken gewoon heel veel zeer doen en heb ook nog het idee dat ik maar gewoon moet doorzetten. Maar ik zie nu zo tegen elke voeding op... Sorry voor het hele verhaal maar ik weet gewoon even niet wat ik moet... vind het zo moeilijk.. wil lekker genieten van mijn kraamweek maar heb zo het idee dat het niet gaat lukken.. Hebben jullie tips tegen de pijn en anders ervaringen met overstappen op de fles? Alvast bedankt😘
Eerst hartelijk gefeliciteerd met je zoontje. Natuurlijk zie je op tegen de volgende voeding. De eerste drie weken vind ik het zwaarste ( heb drie kinderen gevoed en ik voed de jongste van 13 maanden nu nog). Daarna wordt het echt makkelijker. Mijn jongste hapte niet goed aan in het begin en ik had in de kraamweek flinke kloven. Oh wat doet dat zeer. Probeer in een andere houding te voeden. Je kraamhulp zou daarbij moeten kunne helpen. Anders raad ik aan een lactatiekundige te bellen. Tips voor overstappen op de fles heb ik niet voor je omdat ik nooit zo snel heb hoeven overstappen, maar pas later. Misschien reageert een ander lid op die vraag. Succes, hoop dat je verder wel kan genieten.
Van harte gefeliciteerd. De bakershouding al geprobeerd? Dit vond ik bij mijn zoontje heel fijn in het begin. Gebruik je al tepelzalf? Die van medela is heel erg fijn, na iedere voeding insmeren. En anders een lactatiekundige inschakelen. Maar de eerste weken doet het heel erg pijn. Succes
gefeliciteerd met jullie kindje! Wat naar dat je nu al kloven hebt. Snap heel goed dat je al aan stoppen denkt. Wat je zou kunnen overwegen is om even naar de tongriem en lipbandjes van je kindje te laten kijken. Een dagje kolfrust te nemen en flink smeren met tepelzalf (pure lanoline) of kompressen van bijvoorbeeld mothermates. Helpt de genezing super. Probeer verschillende houdingen en de borst die het minst pijnlijk is. Misschien kun je vannacht met de hand druppels melk kolven en die met een lepeltje aan je kleintje geven. Dan morgen met je kraamverzorgster en verloskundige kijken naar hoe je er weer rust en vertrouwen in krijgt en dat je tepels kunnen helen. Veel geluk
Gefeliciteerd met jullie zoontje!! Zoals hierboven inderdaad contact opnemen met een lactatiedeskundige. Zij kan eventueel ook laten zien hoe je een tepelhoedje gebruikt (voor mij was dat echt een must om m'n tepels te laten helen). De eerste weken zijn inderdaad het zwaarst het wordt daarna echt beter. Een andere tip om je tepels snel te laten genezen zijn zilveren tepelkapjes. Hoop dat de kraamverzorgster je vandaag erbij helpt!
Als je graag borstvoeding wilt geven zou ik zo snel mogelijk een lactatie deskundige laten komen om zijn tongriempje en lipriempje te controleren. Bij mij deed voeden ook ontzettend pijn en dat bleek door zijn tongriempje te komen. Helaas werd dat pas na een week ontdekt door de lactatie deskundige (verloskundige heeft heeft het eerder gechecked en haar leek het ok). Bij mij was toen alles al kapot en ik was al een aantal dagen fulltime aan het kolven omdat de pijn niet te harden was. Het herstel duurde ook ruim een week Als ik het over kon doen, had ik het gelijk door een deskundige laten checken! En het is normaal dat je moet wennen aan het borstvoeden en dat het gevoelig kan zijn, maar er is echt meer aan de hand als het tranen trekkend pijn doet, dat is niet normaal!
Gefeliciteerd met je zoontje! Helaas is BV in het begin echt niet grappig.. Bij mij duurde het een week of 4 voor het minder pijnlijk werd, en na 6 weken kon ik pijnvrij voeden. Nu heeft mijn dochter wel een spits gehemelte waardoor m'n tepel in een punt wordt getrokken. Nu zit er eelt op en gaat her prima . Lk mee laten kijken is altijd goed! Sterkte!
NU een lactatiekundige laten komen. Die is echt de enige die je hiermee kan helpen, hoe goed bedoeld de hulp van verpleegkundigen / kraamhulp ook bedoeld zijn. Samen met de LK kan je een plan maken, tips krijgen, stappen nemen. Ik garandeer je dat je zonder deze hulp waarschijnlijk voor het eind van je kraamweek aan de fles bent. Er is gewoon hulp. En de meeste opstart problemen zijn op te lossen, als je even doorzet. Maar vraag om die hulp. Want je hoeft dit echt niet alleen te doen hoor! Succes!
Idd, zo snel mogelijk een lactatiekundige erbij. Kloven is niet oké en niet hoe het moet zijn. Ik snap heel goed dat je geneigd bent om over te gaan op kv om dit niet meer te willen. Maar echt, als je nu het probleem aanpakt, is het niet voor niets geweest.
Gefeliciteerd met de geboorte van je zoontje! Wat komt er veel op je af tijdens zo'n kraamweek he. Je schrijft dat hij zijn mondje goed open doet. Heeft hij bij het drinken ook niet alleen de tepel, maar ook een groot gedeelte van de tepelhof in zijn mond? Ik denk ook net als de rest dat hulp zoeken nu belangrijk is. Wie weet is de aanlegtechniek voor verbetering vatbaar of is er een probleem met het tongriempje of lipbandje. De eerste weken kan borstvoeding onaangenaam of zelfs pijnlijk voelen, maar als je zo veel last hebt van kloven is het verstandig om eens verder te kijken, want dat hoort er in principe toch niet echt bij. Het lijkt me een goed idee om eerst zo snel mogelijk een lk ernaar te laten kijken.
ZSM een lactatiekundige laten komen, kraamhulp heeft er wel wat verstand van, maar lactatiekundige is de expert (net als dat je advies over vlees vraagt aan de slager en niet aan de bakker ) Gevoelig/pijn bij het aanhappen mag, tenenkrommend zitten voeden is niet goed.
Gefeliciteerd met je zoontje! Misschien heb je iets aan deze link https://www.lalecheleague.nl/borstvoeding-abc/artikel/91-achteroverleunend-d-natuurlijke-voedingshouding Deze houding zorgde dat ik pijnvrij kon voeden. En inderdaad even een lactatiekundige mee laten kijken. En de meeste verloskundige kunnen ook kijken of het tong en/of lippbandje niet te strak is.
Hoi dames.. heel erg bedankt voor alle tips.. maar helaas lukte het me echt niet meer. Heb vanacht 3 uur lang huilend lopen voeden omdat het zoveel pijn deed elke keer eraf halen en opnieuw aanhappen en andere borst.. het ging zo ver dat ik hem vanmorgen eigelijk niet eens wou voeden.. en uiteindelijk heeft hij maar 5 min gedronken omdat ik me volgens mij ook te erg aanspande waardoor er niks meer uit kwam.. Ik mis die lieve oogjes wel die me aankijken tijdens het voeden maar ik heb echt genoten van het gezicht van mijn vriend toen hij de kleine eten gaf. Aan de ene kant baal ik wel maar ik ben ook ontzettend opgelucht.. ik ben niet meer bang om te voeden en de kleine kijkt me nog even tevreden aan.
Allereerst gefeliciteerd met de geboorte van je zoontje! Wat ontzettend vervelend dat de bv zo pijnlijk is. Heel herkenbaar. Ik heb een maand tepelkloven gehad doordat mijn zoontje geen goede haptechniek had (hij slurpte de tepel echt naar binnen). Wil je de bv nog wel proberen of ga je overstappen? Want anders zou ik idd nu even een dag alles kolven. Dan kunnen je tepels even tot rust komen, maar bouw je iig wel je productie op. Verder zou ik, wat al eerder genoemd wordt, morgen een lactatiekundige inschakelen. Zij hebben toch andere tips en tricks om de bv te laten lukken. Bij mij duurde het heel lang voordat de kloven genazen (ondanks purelan en schapenwol) Uiteindelijk kreeg ik van de lactatiekundige hydrogel borstkompressen (ZAAAAAALIG!!! Na iedere voeding zo'n kompres erop waardoor de pijn vrijwel meteen wegtrok) Hierdoor is het uiteindelijk beter geworden. Als je toch nog door wil gaan met bv zou dat iets voor je kunnen zijn om je kloven te genezen. (Aidulac is het merk geloof ik) Veel succes iig en nog een fijne kraamtijd
Goed advies van LMI, aangenomen dat je het misschien toch nog even wilt proberen. Zo niet, even goede vrienden; het is jouw lijf, jouw beslissing! Heb jij nou 3 uur lang proberen te voeden met kapotte borsten? Oooh wat moet dat pijnlijk zijn geweest! Mijn tenen gaan krom staan bij het idee dat ik dat zou moeten doen... Auwauwauw! Wat je verder ook doet, dit moet je niet meer proberen hoor, want dit is zelfkwelling en niet goed voor je lijf of de borstvoeding. Heb je een goede kolf? Is er al gekeken naar spruw? Dat zou het ook nog best eens kunnen zijn. Als ik het goed heb (zelf nooit spruw gehad) krijg je dan antibiotica en dan gaat het over. Los van wel of niet doorgaan: Als je je tepels dan wat rust geeft, doe dan even een druppeltje melk op de borsten en lanolinecrème er overheen. Korstvorming kan negatief werken omdat, als het korstje eraf wordt gezogen, dat enorm pijn doet. Door korstvorming tegen te gaan worden de kloven gedwongen om van binnenuit te helen. "Wet healing" noemen ze dat hier. Doe dit overigens niet als er sprake is van spruw, want dan kan het negatief uitpakken.
Er is geen vervelender gevoel dan met pijn voeden en dan het je kindje haast kwalijk nemen als hij wakker wordt om te drinken Je kunt prima je kindje tijdens een flesje zo leggen dat hij jou kan aankijken en je alsnog die tijd voor jullie samen hebt (en je vriend kan dat ook ). Geniet van je zoontje!
Eens met bovenstaande adviezen. Probeer tot die tijd direct eens met tepelhoedje, dan kan veel schelen in de pijn! In de tussentijd anders even kolven en met de fles of fingerfeeding moedermelk aan je zoontje geven. Als je nu stopt, is er geen weg meer terug, daar kan je misschien spijt van krijgen.. De eerste weken zijn echt niet altijd een pretje en ook pijnlijk dus.. Succes!
Als het niet wil en je voelt je er niet prettig bij gewoon lekker over gaan op de fles, daar is helemaal niks mis mee ( worden ze ook wel groot van) Ik herken je gevoel ik kon ook wel huilen als mijn zoontje weer voeding wou hebben, had ook binnen 24 uur beide tepels tot bloedens toe kapot. Ik vond het zo'n opluchting toen ik eenmaal met de fles begon Toen kon ik pas echt gaan genieten van mijn kraamweek
Hier ook pijnlijke kloven en blaasjes gehad, tot bloeden toe. Na weekje afzien even tepelhoedje gebruikt om te genezen, na aantal weken wel geleidelijk aan moeten afleren. Nu drinkt hij netjes zo hoedje en zonder pijn. In het begin was de toeschietreflex ook behoorlijk pijnlijk. Ging na 2tal weken beter.
Klopt. Hier deed het voeden bij Aiden enorm veel pijn. Ik zat er verkrampt van te voeden. Tongriempje bleek te kort. Met een week oud is het tongriempje gekliefd. En voeden deed sindsdien geen pijn meer. Ik zou dit dus zeker even laten controleren.