7 maanden slaap schema

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door JuullesD, 17 jan 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. JuullesD

JuullesD Niet meer actief

Wij zijn sinds een maandje ongeveer over op 3 slaapjes ipv 4. Het was de bedoeling dat hij 2 x anderhalf uur zou slapen en 1 x half uur en dan 8 uur nacht fles krijgen en dan voor de nacht naar bed. Rond half 8 begint onze dag dan. En in eerste instantie ging dit echt heel goed. Hij sliep gewoon goed.
    Maar nu de afgelopen dagen....half uur max per slaapje. En aangezien hij het nauwelijks aan kan langer dan 2.5 uur wakker te zijn Is het niet zo gezellig in huis.

Het schema Is dus

0730 fles Spelen ontbijt Etc
    10.00 slapen
    11 30 fles Spelen lunch Etc
    13.30 slapen
    15.00 fles Spelen snack Etc
    17.00 a 17.30 naar bed. En dan rond kwart over 6 uit bed en avond eten Etc. 20.00 laatste fles.

Maar de laatste dagen slaapt hij dus maar even half uurtje. Max. Hij word gewoon vrolijk wakker maar valt niet meer in slaap en gaat dus jengelen en uiteindelijk huilen. Ik kan hem een speen geven of een doekje maar het wordt niet beter. Speen pletter hij eruit en het doekje gooit ie opzij. Ik ben er ondertussen best klaar mee want ik slaap de nachten zelf niet en ben aardig brak. Kort lontje dus. Laten huilen werkt niet en vind ik niet prettig.
    ik heb het idee dat er een tandje aan zit te komen maar dit denk ik al een aardige tijd.

Iemand tips want ik ben het echt heel erg beu?

2. JuullesD

Ohja en wat zijn jullie schema's met 7 maanden?

3. Adje

Adje VIP lid

21 aug 2015
    16.267
    25.733
    113
    Misschien komt het door een oei ik groei dingetje.
    Hier net het grijze 'balkje' gehad en dat is geen sprongetje, maar bewustwording dat papa en mama weg kunnen gaan. Soort verlatingsangst. En hier was dat net zo erg als een sprongetje met slapen... Mijn zoontje is van 9 juni en slaapt nu sinds ca. 2 wk wel weer goed overdag. Daarvoor was het echt even weer drama.

Ons schema:
    7u15 fles
    9u tot 10u dutje (soms tot 10u30)
    10u fruit
    11u30 fles en boterhammetje
    12u tot 13u30/14u dutje
    15u fles
    16u tot 17u dutje
    17u groentehap
    19u fles
    Daarna naar bed voor de nacht.

Is allemaal ongeveer, maar meestal ziet zijn dag er zo uit.

4. Adje

Adje VIP lid

21 aug 2015
    16.267
    25.733
    113
    Oh ja en tips...
    Ik kan dan eigenlijk alleen vertellen wat hier werkte, en dat was op de arm op zijn kamertje (in een stoel) in slaap laten vallen.
    En als hij te vroeg wakker werd, maar nog wel moe even met hem op bed gaan liggen, dan viel hij vaak wel weer in slaap. Of wel mee naar beneden en soms na een half uur of uurtje weer zo moe dat ik hem weer in bed ging leggen. Was dus even bewerkelijk en weg schema, maar hij was dan iig iets uitgeruster (lees: gezelliger ;))

En van de ene op andere dag was het over... Ik probeer hem altijd eerst zelf te laten slapen en bij huilen op de arm, maar opeens gaf hij geen kik meer en ging gewoon meteen slapen en maakte ook weer langere dutjes.

5. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Wat hier werkte was:
    -naar kind kijken en niet naar een schema of een klok
    Gewoon naar kind kijken.
    Tekenen van vermoeidheid? -> slapen
    Tekenen van honger of dorst? -> eten en drinken
    Tekenen van verveling? -> spelen
    Tekenen van mamahonger? -> knuffelen

6. JuullesD

Dirksmama misschien heel kort door de bocht maar die boef van mij ademt schema. Werd/word altijd precies dezelfde tijd wakker. Precies na 2.5 uur moe zijn en slapen. Echt waar...tis soms op het maffe af!

Wat betreft samen slapen, of op de arm, dat werkt niet hier (helaas).
    Finn is hyperactief en gaat van 0 tot 100 en weer terug naar 0. Zit niks tussenin. Is geen knuffel of schoot kind. Hoe wilder spelen hoe beter. Soms wel jammer maar hij Is zo lief dus dat knuffelen en samen tukjes doen komt hopelijk als hij wat ouder Is. Ik had het vanmiddag nog geprobeerd (samen slapen) maar toen begon hij te huilen. Heel zielig. Hij hield ook niet meer op dus toen ben ik gaan wandelen. Dan maar accepteren dat ie wakker blijft. Toen zijn we maar naar oma gegaan!
    Ik moet even kijken of hij idd in die periode zit. Hij is morgen precies 30 weken (op de uitgerekende datum geboren)

7. Adje

Adje VIP lid

21 aug 2015
    16.267
    25.733
    113
    Zou goed kunnen dat hij precies in die fase zit. Mijn zoontje was op de 20st uitgerekend, maar dat is hier nou het enige wat niet klopt met oei ik groei, hier past het precies met zijn geboortedatum ipv uitgerekende datum.
    Ik hoop iig voor je dat het snel weer over is!

8. Sunnyflower

Sunnyflower Actief lid

12 jan 2017
    127
    4
    18
    Noord Holland
    Ons zoontje is ook 7 maanden en wij zitten al een paar weken op 2 slaapjes overdag. Hij slaapt dan meestal per keer 1,5 uur. Voorheen toen hij nog 3 slaapjes per dag deed sliep hij ook steeds maar max 3 kwartier per keer. Misschien is 3 te veel?

Onze dag ziet er zo uit:

07:00 fles (drinkt hij half slapend omdat we hem ervoor wakker maken)
    07:00 - 08:30 nog even verder slapen
    08:30 - 11:00 spelen
    11:00 fles en slapen
    11:15 - 12:45 slapen
    12:45 - 15:00 spelen
    15:00 fles en slapen
    15:15 - 16:45 slapen
    16:45 - 19:00 spelen
    19:00 fles en slapen

Het naar bed gaan 's avonds is hier sinds 3 weken een drama (denk sprongetje) dus hij is er 's avonds vaak na een half uur weer uit totdat wij zelf naar bed gaan en dan gaat hij mee. De groente en fruitmomenten heb ik er even niet tussen gezet omdat het jou daar niet om ging.

9. grasspriet84

grasspriet84 Fanatiek lid

17 jun 2016
    1.778
    32
    48
    Toen ZL zeven maanden was, zat hij een beetje tussen twee en drie slaapjes in. Voor die tijd was het van 9-11 13-15 en maar hopen dat ik op 16:00 uitkwam want dan sliep hij nog een uurtje tot het eten en dan 19:00 naar bed. Ik weet nig dat ik er niet goed can werd...

Ik heb toen tips op het forum gevraagd en ik geloof dat Olifantje mij de bryikbare tip gaf: het eerste slaapje wat rekken zodat je uitkomt op twee slaapjes. Dit werkte. Ii gaf dan 6:30/7;00 fles en om 8:30/9:00 fruit en wat drinken. Hierna was hij moe genoeg om te gaan slapen. Zo kwam ik ook beter uit met eten en tussendoortjes. Ik wachtte namelijk eerst tot na zijn eerste slaapje met fruit en toen kwam er teveel achter elkaar. Dit was ook niet goed voor zijn slapen.

Nu slaapt hij vanaf 7,5 maand (ong)
    9:30-11:30 en van 14:30-16:30.
    Vandaag sliep hij van 15:00-17:00

Hopelijk lukt dit bij jou ook

10. Olifantje1991

Olifantje1991 VIP lid

9 jan 2013
    9.521
    3.739
    113
    Klopt, zo heb ik het toen inderdaad gedaan.
    Hier sliep hij met 7 maanden van 10.00-12.00 en van 14.30-16.30.
    Ongeveer dan hé. Hier ook geen slaapwonder, dit was ook precies een goede periode, 1-2 maanden later was het weer bal. En ben ik uiteindelijk weer op 1 slaapje over gegaan.
    Als hij echt dramatisch had geslapen ging hij nog wel eens een 3e keer. Dat pikte hij niet altijd, maar gaf dan een flesje van 90+3 in het donker op z'n kamertje en dan viel hij tijdens de fles in slaap en kon ik hem zo weg leggen.

11. JuullesD

Adje, ik denk idd dat het die 3 x H periode is. Heb even op het oei ik groei schema gekeken en hij zit er idd precies in. Het lijkt ook wel te kloppen want normaal huilt hij nooit...en vandaag....poeh!

Bedankt mama van vinn en grasspriet! Ik wacht dan nog even deze periode af vanwege die 3 x H. (Hangerig huilerig en h.....nog iets? Hel w.'s. Haha)
    We zijn eerlijk gezegd ook nof niet lang op 3 slaapjes. Hij sliep dan eerst 3 x 1.5 uur en 1 x 45 minuten. Hij slaapt altijd cyclussen van anderhalf uur bijzonder genoeg dus slaapjes van 2 uur komen hier niet voor.
    ik zal 't ff aankijken want stiekem vind ik 2 tokkies nog zo wanting. Zeker als hij na 2.5 uur aan geeft te moeten gaan slapen!

12. Olifantje1991

Olifantje1991 VIP lid

9 jan 2013
    9.521
    3.739
    113
    Hier ging hij op die leeftijd in princiepe ook na 2,5uur weer naar bed.
    Was namelijk rond 7.30/8.00 wakker. Dan ging hij om 10.00 weer naar bed. Overigens sliep hij hier ook ongeveer 1,5 uur hoor. 10.00 naar bed, maar slaapt natuurlijk niet gelijk, dus zeg 10.15 slapen en tussen 11.45 en 12.00 was hij dan weer wakker, 's middags net zo.
    Maar goed, dan van 12.00-14.30 wakker en alleen na het laatste slaapje tot de avondslaap was hij iets langer wakker, vaak 3-3,5 uur.
    Wat betreft de sprongetjes kan ik je niet echt helpen, die heb ik hier nooit echt kunnen ontdekken. :)
    Maar hier kwam echt meer regelmaat en structuur in de dag toen ik 2 slaapjes ging hanteren, tot de 6 maanden was het hier een rommeltje in mijn ogen. :p

13. grasspriet84

grasspriet84 Fanatiek lid

17 jun 2016
    1.778
    32
    48
    Een slaapje van twee uur was hier ook niet direct hoor. Eerst was het 1,5 uur. Doordat ik hem langer ophield was hij ook vermoeider. Hier komt nu bij dat hij zo druk is met spelen, tijgeren en rollen dat hij dan erg moe is. Nu is hij ongeveer 3, soms 3,5 uur wakker.

De sprongetjes merk ik bij ZL wel. Het ene sprongetje is heftiger dan de ander. Volgens 'oei ik groei' zou ZL begin januari in de acht maanden sprong zitten. Nou dit begon bij ZL al eerder. Hij werd ook ziek en een tandje kwam door dus alles tegelijk. Man man man wat een ellende. In het nieuwe jaar werd hij weer rustiger en nu zie ik dat hij meer kan: tijgeren,, met een lepel slaan als er eten op zit (hiep hoi..), torentjes omgooien en daar veel plezier om hebben enz. Alleen volgens de oei ik groei zou hij nog in een donderwolk moeten zitten...dus het zegt ook niet alles.

In week 29 en 30 zouden ze last kunnen hebben van verlatingsangst. Dit heb ik bij ZL totaal niet gemerkt. Iemand zei me dat dit zou kunnen komen, omdat ik altijd vertel waar ik naar toe ga (dit doe ik al heel lang, is automatisme) en als hij in de kinderstoel zit, kan hij me altijd zien. Hij bekijkt me in de keuken of als ik naar de gang loop etc. Misschien is dat nog iets om te doen?

14. Ballon

Ballon Niet meer actief

Pff hier ook hoor! Vandaag bij mijn moeder wel goed geslapen, dis duimen maar!

15. JuullesD

Ik vind het nu al een verademing hoor olifantje met drie slaapjes! Zalig...heb zomaar weer wat vrijheid terug haha. Ik heb wel de slaapjes zo gekneed en gevormd dat hij precies alle maaltijden kan aanschuiven:) vond ik heel belangrijk!

Ik weet niet of dat het Is grasspriet. Eigenlijk kan hij heel goed alleen zijn....normaal lag hij rustig een half uur te wiebelen en te kwebbelen in bed. Maar das nu ineens over....

Ik ben allang blij dat de nacht wel goed gaat! Nu ik nog...vannacht weer een slechte nacht gehad met maar een paar uur slaap (migraine nachtmerries etc). Ik ben echt gebroken en gewoon niet lief....vind ik echt vervelend.

16. Ballon

Ballon Niet meer actief

Ts. Hoe gaat het? Luuk is 1 dag ouder dan Finn. Hier gaat het tot dusver goed. Hij ligt al vanaf 10 voor 2 op bed en vanochtend ook ruim een uur en een kwartier geslapen! Hier was het ook drama, dus heb hoop!:D

17. JuullesD

Haha jij geeft mij ook weer hoop zo haha!
    Het ging vandaag iets beter. Vanochtend een uurtje en vanmiddag een uurtje. Nu ligt hij net aan 20 minuutjes dus hoop dat hij even door trekt tot half 7.....

18. Ballon

Ballon Niet meer actief

Haha hier gewoon 1,5u geslapen vanmiddag. Zo blij mee! Fijn bij jou ook weer de goede kant op:D

19. JuullesD

K wart voor zes was meneer alweer wakker....Ik heb speentje gegeven en tot nu toe ligt hij wakker te zijn in bed...

20. Kaatje138

Kaatje138 Actief lid

15 mei 2015
    266
    208
    43
    Vrouw
    NULL
    NULL
    Moeilijk he..
    Mijn jongetje, ook 7 maanden slaapt overdag ook echt zo slecht! Ik heb geen tips, ben ook nog steeds op zoek naar het oplossen van dit raadsel..

Dit is ons schema ongeveer (verandert elke week)
    5.30 wakker (soms al om 5 uur, soms om 6.30)
    Meteen bv
    Rond 7 of 8 uur begint ie in zn oogjes te wrijven dus dan doe ik hem weer naar bed. Hij ging dan altijd een uurtje slapen, maar de laatste week ligt ie alleen maar te jengelen, te kletsen, rond te tijgeren in zn bed en slaapt niet.
    Dan haal ik hem om 9 uur er weer uit. Soms lukt een slaapje van een half uurtje, maar meestal gewoon helemaal niet sinds een week dus. Hij heeft dan een poos kunnen proberen om te slapen en dan kan ik even het huishouden doen.
    9.30 fruithap + bv
    Om 11 uur is ie dan echt echt moe. In zn bed slapen lukt ook dan zeker niet dus dan neem ik hem in mijn bed en slaapt ie naast mij (ik lees een boek op zit wat met mijn telefoon).
    11-13 slaap
    13.15 fles
    15.30 bv
    16.00 groentehap
    17.30 bv en slapen - en dan slaapt ie over het algemeen wel goed door, of wordt een keer wakker en dan krijgt ie een papfles.

Moeilijk hoor. Ik heb echt nauwelijks tijd voor mezelf. Ik hoor van iedereen dat er meer ritme komt als ze groter worden, en ook als ze gaan kruipen/lopen. We wachten af..

Deel Deze Pagina