Vermoeiend, wel of geen spruw?!?

Discussion in 'Baby en dreumes' started by Jamie, Jun 26, 2012.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Jamie

Jamie Lid

Jul 21, 2006
    96
    5
    8
    #1 Jamie, Jun 26, 2012
    Last edited: Jun 26, 2012
    Mijn kindje (9 weken) heeft een witte tong en parelmoerachtige lippen. Ze drinkt ook slecht aan de borst. Ikzelf heb af en toe pijn aan mijn borsten. Dus ik vermoed spruw. Die week ben ik naar CB geweest. Zij zeggen dat dat melkresten waren en geen spruw.
    Ik toch maar aan de huisarts vragen voor de zekerheid, moest sowieso daar naar toe. Die constateert spruw. Nystatine meegekregen. De week daarop ben ik weer naar CB geweest.Een andere arts heeft me deze keer geholpen. Ik weer gevraagd, maar nee hoor het is geen spruw maar melkresten. Het kuurtje is inmiddels op, maar omdat ze nog steeds een witte tong heeft ging ik weer naar de huisarts. Die heeft mij weer een kuurtje meegegeven. Een week later was het nog niet over dus ik weer naar de huisarts. Deze keer heb ik een andere huisarts. Die constateert ook spruw maar heeft niets meegegeven omdat dat slecht zou zijn voor de tanden later. Maar mijn kind drinkt steeds slechter aan de borst, dus ik naar een lactatiekundige toe. Die zag aan de tong dat mijn kind spruw heeft en zei tegen een stagiaire die bij zat dat je niet zo vaak zo duidelijk spruw kan zien. Vandaag ben ik weer naar de CB voor vaccinatie. Weer een andere arts heeft mij geholpen. Die heeft gekeken en zei dat het melkresten zijn en geen spruw:(. Ze zei dat de huisarts niet altijd goed ziet en dat spruw altijd behandeld moet worden.

Dus twee verschillende huisartsen en een lactatiekundige zeggen dat het wel spruw is en drie verschillende artsen van CB zeggen dat het geen spruw is. Wie moet ik geloven?!? Over drie weken moet ik namelijk weer aan het werk, dus ik wil een voorraad MM opbouwen. En het al opgebouwde voorraad moet ik die wel of niet aan mijn kind geven. Ik weet dat jullie ook geen antwoord op hebben. Ik wil gewoon even van me af schrijven. Advies altijd welkom.

2. Andrea85

Andrea85 Fanatiek lid

Mar 18, 2011
    4,859
    1
    0
    Zelf kun je preventief miconalzolnitraatcreme op je tepels smeren om te voorkomen dat jij het krijgt en dat je dochter telkens weer besmet wordt. Verder zou ik toch behandelen hoor als het zo hardnekkig is, ik vind het zelf iig duidelijk klinken als speuw.
    Nystatine moet je na iedere voeding goed door de mond verdelen, niet 2x per dag oid, echt na iedere voeding. Ik gaf 0,5ml per keer, kwam neer op 8x 0,5ml dus daarmee werd de dagelijkse dosis niet overschreden.
    Als nystatine niet werkt, wordt vaak overgeschakeld naar daktarin, vraag daar eens naar bij de ha.

Melkresten kun je trouwens wegwrijven, probeer dat eens met een hydrofieldoekje om je vinger bijvoorbeeld. Spruw is heeel lastig weg te wrijven en vaak is het onder het witte laagje rood en wat dikkig. Slecht drinken is trouwens een zeer duidelijk symptoom, in mijn ogen, en ook reden om wel te behandelen.

3. guppekop

guppekop VIP lid

Aug 28, 2009
    13,271
    1
    0
    varend op schip
    nystatine werkte hier ook niet, bij allebei 2kuren gehad, bij allebei niks geholpen. Bij daniel daarna daktarin gekregen, die werkte heel goed. Bij lydia gentiaan violet, werkte ook heel goed

Share This Page