Mijn broodbakmachine draait op volle toeren.. ik bak een vruchten- en notenbroodje met gedroogde pruimen, abrikozen en appel, en als noten walnoten en hazelnoten en amandelen. Nu is het brood gemaakt van bloem en met bruine suiker, dus gezond is het niet. Maar ik vroeg me af of ik mijn zoontje van 10 maanden morgen wel een klein stukje kan geven? Normaal bak ik gewoon volkoren bruin met zonnenbloem- en pompoenpitten. Ik was even benieuwd
Dat is idd het advies. Hoewel mijn vriend allergisch is voor noten, maar gebakken gaat het wel. Als de noten nog heel zijn of in grote stukken kun je ze natuurlijk wel eruit vissen. Maar ik zou eerder nog eens een broodje bakken met de vruchten erin, en volkoren meel + vlokken van bijvoorbeeld tarwe en haver. Dat geeft ook lekker structuur, en is te koop bij de natuurwinkel - maar dat wist je vast wel En natuurlijk de suiker dan gewoon lekker weglaten, met die vruchten is het al lekker zoet genoeg lijkt mij!
Trouwens, is dat veel werk? Duurt het lang? Veel schoonmaakwerk? Lijkt mij ook wel eens leuk, maar vaak verkijk je je op die dingen
Hij was héérlijk maar na een hapje wist ik al dat ik het te zoet vond voor mijn baby. Ja die noten daar twijfelde ik een beetje over, maar beter wachten dus. Het is trouwens helemaal niet veel werk, wij eten hier geen gekocht brood meer, ik mik om de avond wat meel en toebehoren in het bakje, druk op start en voila, vers broodje is een feit
Heerlijk, niks beter dan een eigen gemaakte brood. Jammergenoeg hebben wij zo'n machine niet Stuur maar stukkie brood naar omgeving Utrecht
Ja was een recept, ik volg altijd de eerste keer het recept en kijk daarna verder. De volgende keer idd geen suiker, totaal niet nodig, het leek wel cake..
Hebben jullie nog tips voor welke machine wel of juist niet te kopen? En rijst het brood dan ook, gebruik je gist, of worden het van die baksteentjes?
Uiteraard gebruikt je gist Let bij het kopen van een machine op: - liever lang dan diep bakblik (want meer knapperige kost) - dat je 3 gewichten kunt kiezen (500/750/1000 gram) - dat je de kostkleur kunt kiezen (licht-normaal-donker) - evt dat je ook programma's hebt voor pizzadeeg (jum), pastadeeg (jum) en jam bijvoorbeeld. - timerfunctie (dat je 's avonds in kunt stellen dat je 's ochtends vers brood hebt). Volkorenbrood bakken van 750 gram kost hier ongeveer 4 uur, incl rijzen.
Thx, goeie tips! Kan jouw machine dat allemaal? (Merk, prijs ) Haha domme vraag van dat gist blijkbaar Kan het niet ook met desem?
Alles kan, het is een kwestie van proberen en receptjes oefenen en bijschaven naar je eigen smaak. Tja domme vraag of niet: ik eet niet graag bakstenen Je moet ongeveer 100 rekenen voor een broodbakmachine, dan heb je een goede om mee te oefenen. Wij hebben er een van Philips (paars, pardon lavendelkleurig, erg lelijk maar bevalt goed)
Als er een verhoogde kans op voedselallergie is (bijvoorbeeld als een van de ouders allergisch is voor noten), zou ik bij een zo jong kind zeker geen noten geven. Zelf hield ik 2 jaar aan voor de introductie van noten (en nootachtigen). Ik heb zelf een milde notenallergie, mijn zoon een heftige cashew- en pistacheallergie. Of noten zo gegeten worden of verwerkt (gebakken/verhit) zijn maakt bij ons geen donder uit, de reactie is er vrijwel meteen. Wat de aanbevolen leeftijd is om met hazelnoten en walnoten te beginnen als er geen verhoogde kans op allergie is, weet ik eerlijk gezegd helemaal niet. Zou daarmee minimaal wachten tot 1 jaar. Lekker hoor, zelf brood bakken!