Hoe doen jullie dat met/bij opa en oma?

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door BuffySummers, 10 okt 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. BuffySummers

BuffySummers VIP lid

16 sep 2008
    16.607
    7
    38
    Mars
    Ben benieuwd hoe jullie met sommige situaties omgaan mbt opa en oma en wat jullie wel en niet erg vinden en hoe zwaar sommige dingen voor jullie wegen.

Mijn zoontje ziet de moeder en vriend (zn vader zien we amper) ongeveer 2x in de maand (soms meer). Mijn ouders ziet hij ongeveer even veel (ook soms meer).

Mijn schoonmoeder gaat de laatste tijd vaak lachen als we bijv daar eten of hij daar iets te eten krijgt en hij gooit ermee (en daarbij heel bijdehand kijkend). Wij vinden dit natuurlijk niet zo leuk want thuis doet hij het ook (ookal moeten wij soms ook lachen en ons hoofd even wegdraaien).
    Denken jullie dat het veel invloed zal hebben dat zij er dus om lacht als wij daar zijn of zouden die paar keer niet zoveel uitmaken?
    Ik wil niet te streng over komen (volgens mij vindt ze me af en toe een zeikerd:)) want hij mag best veel maar zij laat gewoon veel toe waarbij ik dan op mn tanden moet bijten. Zoals bijv als zij drinken heeft dan wil hij dat natuurlijk ook dan neemt ze hem op schoot en dan drinkt hij van dat drinken. Maar zij kijkt totaal niet uit en dan knoeit hij zn hele kleding onder (ik kan daar niet zo goed tegen). Als ik hem drinken geef dan doe ik dat in zn kinderstoel en rustig zodat hij netjes leert drinken. (zij hebben daar ook een kinderstoel)

Mijn moeder daarintegen is heel makkelijk met snoepgoed. Mijn neefjes krijgen daar (2 en 4) natuurlijk weleens iets lekkers (koek met chocolade) en dan vindt ze dat mijn zoontje dit ook wel mag. Hoewel ze weet dat wij liever niet hebben dat hij zoetigheid eet. Ook krijgt hij ipv yoghurt heel vaak vla of een ander zoet toetje.
    En krijgt hij vaak ook limonade ipv roosvicee.
    Mijn vriend vindt meestal (vooral juist bij mijn eigen moeder) dat ik niet zo moeilijk moet doen en dat verwennen juist mag bij opa en oma, maar ik vind dat gewoon niet oke.

Bij zn eigen moeder zegt hij er wel vaak wat van.

Hoe gaan jullie hier mee om en vinden jullie dat je inderdaad bij opa en oma wat makkelijker kan zijn?

2. mimi83

mimi83 Niet meer actief

ja ik vind dat het bij opa en oma best anders mag zijn in de trant van wat lekkers en eens wat anders te drinken.
    wat betreft het lachen om het gooien.. nee dat zou ik ook niet waarderen, omdat ze vaak wel snappen als iemand het leuk vind doe ik het nog een keer.. gezellig toch.. aandacht.

vla ofiets dergelijk i.p.v. yoghurt zou ikzelf al helemaal geen punt van maken. hij is bijna 1,5 jaar en vla is hier ook eengewoon eetproduct.

3. Djamila

Djamila Fanatiek lid

8 okt 2010
    2.221
    3
    0
    Wij zijn ook niet zo moeilijk bij opa en oma. Ik vind soms wel dat onze dochter te vaak een koekje oid krijgt. Ze komt binnen en krijgt meteen een koekje. Maar wij vinden bij opa en oma mag dat.
    Vind het wel vervelend als ze daar helemaal vies worden en dat vooral mijn moeder dan zegt, ja moet je maar geen nieuwe kleren aan trekken als ze hier is. Ja hallo, wanneer moet ze dat dan aan. Bij het kdv krijgt ze al oude kleren aan.

4. Antares

Antares VIP lid

17 nov 2008
    19.894
    3
    38
    idd, ik zou het ook niet zo moeilijk opnemen over wat ze je kindje geven. Je bent er toch bij als ik het zo hoor, dus je kunt ook zeggen liever niet (of heb je wat anders vragen...ik neem anders zelf altijd wat mee voor nood als ik wil dat ze echt niets eten bij diegene)

(bij verjaardagen neem ik dus altijd drinken en snoepjes mee die ik graag wil geven. Niet iedereen heeft appelsap of roosvicee in huis ;) en kaas worst of ships....dan liever rozijntjes)

Met betrekking tot het lachen...dat deed mijn moeder eerst ook. Totdat ik ze erop wees dat ons meisje het dan nog eens deed.......en dat ze het dan nooit leerde! Nu doet mijn moeder het in haar vuistje of kijkt een andere kant op...enz enz....je kan dat toch gewoon zeggen dat het slechte gewoontes aanspoort als je erom lacht.

En het drinken...tsjah....(neem een droog kleding setje mee zou ik zeggen....en doe niet zo moeilijk hahahaha) ;)

Probeer te ontspannen als een ander met je kindje bezig is....anders ga je het nog moeilijk krijgen hoor :)

5. BuffySummers

BuffySummers VIP lid

16 sep 2008
    16.607
    7
    38
    Mars
    Hahah ja ik irriteer me vaak hoe mijn sm met mijn zoontje om gaat maar dat komt omdat we voor hij er was heel veel problemen hebben gehad. Ik moet dat allemaal nog los (leren) laten.
    Ze is heeeel lief voor hem en altijd leuk met hem dus ik moet wat dat betreft niet zeuren het kan ook anders:).

Ik wil dat van dat lachen wel zeggen maar ik heb al heel vaak ergens wat van gezegd:) waarvan ik vind dat ik daar gewoon van wat moest zeggen. Vandaar dat ik zei dat ze me miss een zeikerd gaan vinden...

6. Elke1984

Elke1984 Niet meer actief

Ik vind dat oma en opa wel lekker mogen verwennen mààr ik ik vind niet dat ze hem iets mogen geven waarvan jij vindt dat het nog niet mag eten. Bijvoorbeeld; hier wilden ze ons zoontje al ijs geven (?!) maar ik vind dat hij dat nog laaaang niet hoeft te hebben. Als hij nu bijvoorbeeld 5 jaar is en hij krijgt van hen een ijsje en kan daardoor niet zoveel boterhammen opeten, dan zou ik daar weer geen probleem van maken.
    Tja, en in hoeverre je gedrag kan toestaan bij de grootouders wel en thuis niet..dat moet je zelf uitmaken natuurlijk. Dit zal bij iedereen verschillend zijn, denk ik.

7. Sisa

Sisa VIP lid

13 jun 2008
    5.552
    1
    0
    Bij ons gaat het zo:
    Als oma hier thuis oppast gelden onze regels, als we bij oma thuis zijn, zijn we iets makkelijker. Dus dan mag ze best een koekje, een bakje vla of een klein beetje ijs na het eten. Het is dan een een uitje en dan mag ze best iets wat we thuis niet vaak eten.
    Maar wat regels betreft, waar we ook zijn, papa en mama bepalen de regels en zeggen dat ze dingen niet mag als ze niet luistert, zoals met eten kliederen, op de bank staan, op tafel klimmen, met eten of drinken rondlopen, in huis rennen enz. Dingen die thuis ook niet mogen, mogen ook bij een ander niet. Zolang wij erbij zijn, zeggen WIJ dat het niet mag (mijn moeder had er nogal een handje aan om dat over te nemen voordat ik iets kon zeggen, ik heb haar duidelijk gemaakt dat wij de ouders zijn en als wij er zijn, zeggen wij het ook zelf en niet zij).

8. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.829
    19.163
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Ach, ik vind inderdaad dat bij opa en oma wel iets meer mag dan thuis, wat niet wil zeggen dat dan maar alles moet kunnen. Wel vind ik dat jouw vriend en jij daarin één lijn moeten trekken. Wat bij de ene oma mag, mag dan bij de andere ook. (Tenzij oma het zelf niet wil, natuurlijk!)

Ik kan me wel voorstellen dat je het bijvoorbeeld niet fijn vindt dat hij z'n kleren onderknoeit. JIJ bent tenslotte weer degene die het moet wassen. Daar zou ik dus wel wat van zeggen!

9. BuffySummers

BuffySummers VIP lid

16 sep 2008
    16.607
    7
    38
    Mars
    Ja precies ik heb geen zin om zoveel wassen te moeten draaien. Zeker niet als we daar s ochtends even op de koffie gaan en hij die kleding de hele dag nog aan moet. s avonds is het een ander verhaal;)

Mn schoonmoeder heeft eigenlijk nooit koek of snoep in huis (kan niet veel eten door maagoperatie en opa snoept nooit;)) dus daar krijgt hij het ook niet. Alleen gezonde dingen:).

10. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Ik vind dat zaken best anders mogen gaan bij opa en oma. Op die manier leert je kind dat het niet overal hetzelfde is. Maar het is wat anders wanneer opa en oma jouw zorgregels overtreden. Het geven van snoep e.d. gaat naar mijn idee in overleg. Regels mogen best anders zijn (bijvoorbeeld waar je drinken drinkt) maar ik vind het niet goed wanneer er zonder overleg zoetigheid gegeven wordt wat hij thuis nooit krijgt. Natuurlijk mag bij opa en oma meer dan thuis (het is tenslotte een feestje) maar het moet wel in overleg.

Verder gaat het net als bij Sisa: opa en oma passen hier op: onze regels (al mag het dan ook wat anders gaan maar de basis is echt hetzelfde). Bij opa en oma gelden hun regels. Daar mag dus iets meer. Prima. Zolang het elke keer maar hetzelfde is.

11. Nic1976

Nic1976 Fanatiek lid

27 okt 2009
    4.545
    732
    113
    Beetje leeftijd gebonden. Nu nog onder de een en dus gaan onze regels overal op ... anders te ingewikkeld. Dus geen snoep en water uit tuit beker. Straks als hij een jaar of drie of vier is dan mogen de regels wat soepeler worden als we niet in de buurt zijn. Als we dat wel zijn dan heeft de kleine uk naar ons te luisteren en zullen we misschien eens wat eerder wat 'vreemds' toelaten als we ergens anders zijn maar niet helemaal losgeslagen. We willen niet dat hij helemaal strak van de E nummers mee naar huis gaat en wij met een stuiterbal zitten te kijken in de nacht.

12. Druif78

Druif78 VIP lid

11 feb 2008
    9.724
    1
    36
    Ik begrijp je helemaal. Ik loop tegen precies dezelfde dingen aan.
    Ook ik voel mezelf af en toe best een zeikerd omdat ik altijd degene ben die zegt dat hij iets niet mag. Mn ( schoon)ouders zijn ook altijd ruim met snoep en koek en een extra verantwoord tussendoortje vind ik niet erg, maar dingen als chips, chocolade en stroopwafels vind ik gewoon niet nodig. Een verjaardag vind ik trouwens een ander verhaal hoor. dan mag hij best een stukje taart, ook al eet hij daardoor een boterham minder. Zolang het niet elke dag feest is ;)
    Maar ( schoon) ouders kunnen hier gerust vlak voor of na het eten nog wat lekkers geven en dat vind ik dan niet goed.
    Gelukkig trekken mn man en ik wel een lijn hierin en spreken we de ouders er op aan. ( ik mijn ouders, hij de zijne).
    Wel vind ik dat een kind best mag weten dat t bij opa en oma anders is als thuis. Opa en oma zijn er ook om te verwennen dus ik probeer er wel makkelijker mee om te gaan. Maar goed, soms bijt ik wel even op mn tanden ja...
    Wat betreft omgangsregels: hier ben ik zelf ook nog niet over uit. Met name mn schoonmoeder accepteert namelijk alles van onze zoon, ook ondeugend gedrag, zeur gedrag etc. En dat vind ik niet goed. aangezien ze ook eens per 2 weken een dag oppast vind ik dat ze die dag ook opvoedkundig bezig moet zijn en dan niet alleen de lieve oma moet uithangen. Schoonvader snapt dit inmiddels wel, maar schoonmoeder......pffff....
    Ik zou hen de consequenties uitleggen en verder weet ik ook niet goed wat je daaraan kan doen, heb zelf de oplossing ook nog niet!

13. MamaMarije

MamaMarije Niet meer actief

Hier is heel duidelijk de afspraak:

-regels die thuis gelden, gelden bij opa/oma ook. Bijv. idd niet met eten gooien, niet aan de prullenbak/tv/computer/etc. zitten. Ik ben in sommige dingen vrij streng en wil graag dat zij dat dan ook zijn. Zeker omdat mijn kleine man nog maar 13 mnd is en consequent zijn dan erg belangrijk is. Ik geloof nog niet dat hij het onderscheid kan maken tussen daar en thuis.

- ze mogen hem wel verwennen met af en toe een lekker koekje of iets dergelijks. Uiteraard niet helemaal volproppen zodat ie niet meer eet 's avonds, maar iets lekkers mag best wel.

Tis hier trouwens redelijk eenvoudig te regelen, omdat ik thuisblijfmama ben en er dus niet zo heel vaak bij opa/oma gelogeerd/opgepast wordt. Kan me voorstellen dat bijv. het verwennen met iets lekkers te eten, heel anders wordt als opa/oma 2dgn. per week oppassen.

14. BuffySummers

BuffySummers VIP lid

16 sep 2008
    16.607
    7
    38
    Mars
    Mijn ouders passen niet op en mn schoonmoeder+vriend ook niet. Die hebben nog nooit opgepast (zal ook niet heel snel gebeuren).
    Als mijn ouders een keer oppast dan vind ik het ook allemaal wel oke. Dan is toch ook een beetje verwennerij of als hij daar logeert.

Hij wordt gelukkig ook nooit volgepropt dus dat scheelt ook wel. Als hij iets krijgt dan is het meestal 1 koekje.

Zoals ik al eerder zei ik wil gewoon niet als een zeikerd overkomen. Gelukkig zegt meestal mijn vriend het tegen zijn moeder en ik tegen mijn ouders, maar ik weet gewoon dat mijn schoonmoeder weet dat het van mij af komt;)

15. MamaMarije

en al weet je schoonmoeder dat het van jou komt, het is jouw kind! Dus als iemand de regels mag bepalen, ben jij het! (samen met je kerel natuurlijk ;)). Ik heb me ook wel eens zeikerig gevoeld, maar dan denk ik, kom op zeg! Tis toch mijn kind, ik bepaal hoe de regels zijn en wat ik belangrijk vind. En ja, dat is soms erg moeilijk!

Liever over 18 jaar weten dat ik altijd naar mijn eigen eer en geweten gehandeld heb t.o.v. mijn kinderen, dan dat ik altijd lief en aardig gevonden wil worden en daardoor veel onduidelijkheid schep naar mijn kids toe.

Overigens: dit bedoel ik niet zo streng als het misschien overkomt, meer om je moed in te praten, hihi :D

klein voorbeeldje off-topic: ik heb nog een opa en oma (bijna 80). Vandaag was ik wild aan het stoeien met Lucas, vindt ie ge-wel-dig, tot schaterlachen aan toe. Mijn oma vindt dat verschrikkelijk. Die gebiedt mij letterlijk om op te houden. Daar luister ik dus echt niet naar hoor. Dan vindt ze me maar een slechte moeder... ik stoei gewoon lekker door, kijkt ze maar de andere kant op! Zegt ze: ''hou op, tis mijn achterkleinzoon'. Dus ik zeg 'tis mijn zoon, alsof ik m bewust pijn zou doen'. Ja daaag, tis goed...

16. BuffySummers

BuffySummers VIP lid

16 sep 2008
    16.607
    7
    38
    Mars
    Ik snap wel wat je bedoelt Marije!:) Ergens weet ik ook wel dat het zo is en dat ik me niks aan moet trekken van hoe ze over me denkt. Maar dat is iets wat ik nog een beetje moeilijk vindt door ons verleden. (dat was nogal wat;))

Ik zeg, als ik ergens wat van zeg, het vaak ook te bot haha.. ik ben niet zo tactisch.

17. MamaMarije

ow, hihi, ja tact is bij oma's altijd wel handig... en zeker als je een verleden hebt is het soms erg moeilijk. Het blijft gewoon lastig, zelfs als je wel een goede band hebt.

Mijn zoontje is bijv. bang voor mijn schoonmoeder, zonder duidelijk aanwijsbare reden, en daarvan ben ik ook altijd bang dat zij misschien denkt dat ik dat veroorzaak...

tja... wij moeders maken ons misschien ook wel te snel druk over vanalles... ;);)

Misschien helpt het je dat veel meiden je situatie herkennen? Wil je iig meegeven om dicht bij jezelf te blijven en je niet teveel te laten leiden door je onzekerheden. Jij weet het beste hoe je het wil voor je kindje!

Heel veel succes!!

18. BuffySummers

BuffySummers VIP lid

16 sep 2008
    16.607
    7
    38
    Mars
    Dank je wel:).
    Dat is ook wel mijn struikelpunt hoor, onzekerheid. Ik weet eigenlijk heel goed hoe of wat en wat ik wel en niet wil voor mijn zoon.
    Maar omdat ik zo onzeker ben en dat soms ook uitstraal breng ik mezelf vaak in een lastig parket.

19. MamaMarije

leerpuntje van veel mama's hoor, denk ik! af en toe lekker spuien hierzo, hihi

20. BuffySummers

BuffySummers VIP lid

16 sep 2008
    16.607
    7
    38
    Mars
    Hahhaa ja en idd lezen dat je niet de enige bent die tegen bepaalde problemen aan loopt.
    Dat vind ik soms ook echt fijn.Of gewoon tips zoals nu:)

Deel Deze Pagina