Aangezien het oude topic gesloten was en ik een tijdje niet meer online kon ben ik nu weer verder gegaan. Nou het is inmiddels zo dat hij nu op het ZKH diverse onderzoeken heeft gehad en er blijkt helemaal NIKS mis te zijn met mijn stiefzoon. Nou.. niks qua ADHD, NLD etc.. Wel, is hij enorm egocentrisch en materialistisch ingesteld. Ikke, ikke en de rest kan stikken... Daar komt het op neer. Dus alle leugens, streken etc doet hij heel bewust ondanks dat hij weet dat hij mensen kwetst. Hoe ga ik hier nou mee om? Ik kan volgende week pas bij maatschappelijk werk terrecht maar ik wordt gek van zijn leugens. Terwijl ik hem toch aanleer dat als hij de waarheid spreekt hij geen straf krijgt.
Ik heb nog eens je oude topic/berichten bekeken en ik wil benadrukken dat ik absoluut geen deskundige ben, maar is er al eens gedacht aan een hechtingsstoornis? Ik herken namelijk dingen die jij beschrijft van een kind dat ik ooit in de klas had (liegen, egocentrisme, gewetenloze acties). Sterkte ermee!
Het probleem is dus dat hij materialistisch is en dus geen waarde hecht aan personen of dieren... Hij heeft al wel in situaties gezeten waardoor je zou denken dat hij zich niet wil/kan hechten Maar het blijkt dat het hem ook echt NIET interesseerd, hij wil alleen maar eten eten eten, en leuke dingen doen.. De rest boeit hem niet.
Ik kom nog maar net hier koekeloeren vanavond, en weet dus niet de voorgeschiedenis, maar in de puberteit zijn de kinderen meestal alleen maar met zichzelf bezig, met hun eigen pleziertjes. Wat een ander vindt (ook al zijn het z'n eigen ouders) kan ze op dat moment echt niet boeien. Niet leuk en heel zwaar, maar het gaat écht over!
Nou, helaas is het geen pubergedrag. Hij heeft net een heel ziekenhuis traject gehad en die weten wel of het pubergedrag is of een gedragsstoornis toch ? helaas is het laatste het geval. Ons probleem is dat hij het ons soms express moeilijk maakt. Hij maakt express dingen kapot om aandacht te krijgen of nieuwe spullen te krijgen. En dat is niet omdat hij aandacht te kort komt want hij zorgt er wel voor dat de hele dag om hem draait. Als ik moet werken dan zorgt ie dat ik weer door school wordt gebeld etc... Als onze dochter van 5 maanden slaapt loopt hij langs haar en roept precies op dat moment extra hard iets zodat ze wakker wordt Daarnaast vraagt hij om het half uur om eten t kereltje zit NOOOOIT vol.... 3 grote borden tot bijna kotsen toe maar nog steeds willen eten. Tis gewoon lastig om hier kalm onder te blijven als je ziet dat dat kind je het express moeilijk maakt.
Aj, dat is inderdaad een heel ander geval dus. Dus nu weet je eigenlijk al dat het een gedragsstoornis is. En kan daar ook iets aan gedaan worden, krijgen jullie daar hulp voor? Poeh, dat lijkt me zeer zwaar voor je, zeg. En ook heel sneu voor hemzelf, omdat hij iets expres lijkt te doen, maar er kennelijk toch zelf niets aan kan doen? Heel veel sterkte ermee in elk geval.
Ik heb inmiddels ook je andere topic gelezen, en nu snap ik inderdaad dat het echt geen normaal pubergedrag is. Nogmaals veel sterkte en geduld toegewenst, want het zal zeker niet makkelijk zijn. Waarom worden deze topics trouwens zo gauw gesloten? Dit is niet bedoeld als kritiek hoor, maar ik ben gewoon benieuwd.
Toen ik het verhaal las moest ik aan iets denken wat ik op TV had gezien, was een docu over een meisje wat gewoon niet kon stoppen met eten, daar moest letterlijk gewoon een slot op de koelkast. Ook agressie is komt bij deze stoornis voor... het vervelende is... ik kom niet op de naam...
mmm ik denk dat het toch niet dat zla zijn, enige wat ik kan vinden is het Prader-Willi-syndroom maar daar zal je waarschijnlijk dan wel eerder achter zijn gekomen... in ieder geval sterkte,..
@Kisbaba: Weet ook niet waarom de oude topic zo snel gesloten was. Tja we moeten nu naar het GGZ en wij als ouders moeten hulp krijgen om hem gedragsmatig aan te pakken. Ze hebben ondervonden dat therapie bij hem zelf niet helpt Op school krijgt hij agressietraining en ook daar zeiden ze dat het niet helpt. Hij doet toch waar hij zelf zin in heeft Gisteren heeft hij zelfs lucifers op school gejat en die aangestoken nu is hij geschorst. Hij jatte eerst veel spullen en verstopte die thuis, nu is hij zo slim.. hij verstopt ze nu buitenshuis: We vonden gisteren tussen de buitenmuur en de regelpijp enkele stiften van school die hij daar verstopt had. Waar gaat dat heen met die jongen! Ik hoop dat de aanpak bij het GGZ een beetje gaat werken, want die jongen gooit zo zijn hele leven weg.
Hallo, Wat vervelend zeg dat het zo slecht lijkt te gaan met je stiefzoon. Zal voor jullie ook wel even slikken zijn geweest( klinkt raar) dat het geen adhd of NLD oid bleek te zijn denk ik? Dan heb je 'iets'wat je de schuld kan geven van zijn gedrag en waar je een redelijk duidelijke opvoedingsmethode op kan zetten (klinkt allemaal erg kort door de bocht, ik snap dat t veel moeilijker ligt hoor) Wat ik weet is dat veel mensen met sociaal/emotioneel/psychische problemen letterlijk de leegten in zichzelf willen vullen..Vaak gaat dit door excessief gedrag (schrijf ik dat goed?) Door erg veel te : Blowen/eten/gokken/drinken/sporten...Ik zie het vaak ook bij kinderen waar ik mee werk. Maar het zou natuurlijk ook zomaar iets anders kunnen zijn. Is hij in het ziekenhuis onderzocht op zn gedragsproblemen of is hij ook lichamelijk onderzocht? Want stel hij heeft een lintworm? Daarnaast is eten een goed middel om macht mee uit te oefenen. macht over jezelf of over je omgeving. Het geeft je controle en voorspelbaarheid (veel mensen met anorexia hebben anorexia gekregen dorodat dát hun manier was om controle over hun leven te krijgen, doordat ze door zichzelf uit te hongeren de macht over zichzelf houden. Ook peuters gebruiken eten als machtsmiddel) Dus tja..allemaal mogelijke opties, nu is het aan jullie de moeilijke weg in te slaan om erachter te komen wat er nou écht is. Pin je niet teveel vast aan de GGZ hoor, dat zijn ook 'maar'mensen en die weten ook niet alles. Zou zo jammer zijn dat je met zóveel goede hoop daarheen gaat en wederom teleurgesteld terug komt. Zij alleen kunnen je stiefzoon ook niet 'redden' Daar zullen jullie en ook hij denk ik een minstens zo grote rol in hebben Nog even als laatste...Dat het geen adhd of NLD is maar iets is wat hij 'express' doet lijkt me nog steeds een teken dat er iets aan de hand is hoor. Want hij zal het dan bewust doen, maar dan zou je juist denken dat er iets niet klopt toch? Want welk gezond kind wil nou express zijn ouders of zusje pijn doen?
De topics waarin een maand of meer niet gereageerd is gaan automatisch op slot. Dretjeh, ik heb geen ervaring met dit soort situaties, maar wil je even veel sterkte wensen!
Overeating Disease ook wel Enterotoxemia? Daar was een tijd terug een docu over, idd heel erg, alle kasten waren gewoon beveiligd met meerdere sloten om de kinderen maar van het eten af te houden.
waar het op lijkt is dat hij best veel aandacht vraagt, hij eist aandacht op, en dat op elke manier die hij maar kan krijgen. Hij denkt ook echt dat hij aandacht te kort komt, hij denkt ook echt dat hij het slecht heeft. Terwijl hij weet dat het anders is... Kortom, hij is gewoon te veeleisend en alles moet om hem draaien. Vandaag had hij tijdens de paasbrunch wel belachelijk veel gegeten en wij vonden dat hij moest stoppen. Vervolgens moesten we lachen om onze kleine Layla waarop hij meteen boos en chagrijnis werd. Dit met later als gevolg dat hij zoooo agressief werd dat hij met stoelen ging gooien, ik liep naar hem toe om hem even buiten af te laten koelen en t was dat mijn vader er tussen kwam maar hij had me echt aangevlogen... Hier ben ik dus echt van geschrokken, ik ben nu weer zwanger en de kleine moet op zolder, waar hij ook een kamer heeft. Ik ben echt als de dood dat hij de kleine niet laat slapen, of het ooit iets aan doet. Zo niet vind ik het al te erg dat mijn kindjes de dingen moeten zien die hij doet. Ik ben nu ff radeloos hoor @NIVA: - Hij heeft geen lichamelijk onderzoek gehad - Dat er iets is, tja tot nu toe is extreem egocentrisch eruit gekomen - eten en leegte opvullen, ja zou goed kunnen - Ik pin me ook niet te veel vast aan het GGZ, maar omdat we ook met Jeugdzorg zitten, is dit het laatste wat we konden doen... En elk advies is van harte welkom 2 weken geleden had hij 3 keer wat gestolen, dit was de druppel, sinds dien komt er elke week een agent langs om met hem te babbelen...
nou als ik het zo hoor, dat je zelf bang bent dat je zoon de kids iets aan zou doen en dat hij jou aanvliegt, lijkt er me meer met t kind aan de hand dan alelen maar extreem egocentrisch.. Feit dat hij dénkt dat ie aandacht tekort krijg en dat ie dénkt dat ie achtergesteld wordt is op zich al triest genoeg voor hem... Ik ben blij dat jullie hulp hebben van jeugdzorg of de ggz, maar dring er op aan dat hij ook goeie hulp krijgt. En als het gewoon domweg een beginnende puber is die aan het ontsporen is dan breken mijn klompen...
Wat me niet helemaal duidelijk is, maar het kan dat ik er overheen gelezen heb: heeft hij hier altijd last van gehad? Of is het later gekomen en weet je dan vanaf wanneer ongeveer?
Dit is iets wat hij altijd al gehad heeft, van kinds af aan. Vorige week gebeurde er iets wat ik toch wel heel erg vond We aten broodje frikandel, en er was 1 frikandel niet goed meer, dus gooiden we die in de prullenbak. Na gegeten te hebben en ons kont te hebben gedraaid bleek hij de frikandel uit de prullenbak te hebben gehaald (tussen de poepluiers en koffiepads) en in zijn broekzak te hebben gestopt om later op zijn kamer op te kunnen eten. Dit vind ik toch wel heel erg hoor Als we hem er op aan spreken, word hij boos op ons! Dus dan komen we weer terug op het stuk dat hij denkt aandacht te kort te krijgen, hij schuift ALTIJD de schuld naar een ander en niet naar zich zelf. Het is wel zielig dat hij denkt dat hij iets te kort komt, maar absoluut niet onterecht. En het is ook niet te veranderen, want therapie gaat bij hem niet helpen omdat hij zich van niemand iets aantrekt...