Hoi allemaal, mijn zoon is nu 16 weken (1 nov is hij 4 maanden) en huilt nu altijd na zijn voeding in de middag. Heel even maar, maar ik heb het gevoel dat hij gewoon niet meer genoeg heeft aan zijn melk (flesvoeding). Hij knaagt altijd na zn voedingen op zn knuisje en merk gewoon dat hij niet helemaal blij is. Ook heeft hij altijd na 3 uurtjes weer honger. Ik kan di vaak wel rekken naar 4. Nu zit ik met een aantal vragen: 1. Kan ik hem al een papje geven? Die 1,5 week moet niet veel uitmaken toch? 2. Welke pap zou je adviseren? 3. Ik heb gratis Bambix Vanille (4+ maanden) ontvangen, maar is vanille niet veel te zoet? 4. Is dit net als bij flesvoeding: je blijft bij 1 merk? 5. Begin je dan met 1 voeding met pap of gelijk allemaal? 6. Ik heb een Medela calma speen, deze gaat niet met pap of wel? Hoeveel gaatjes speen moet ik naar over? Hij drinkt vrij gulzig, dus ik wil niet een te groot gat, maar het moet er wel uitkomen. Of kan ik het beter met een lepel geven? 7. Of pap gewoon overslaan en aan hapjes beginnen? (Graag geen discussie over leeftijd, puur de vraag of je pap over hebt geslagen of niet bij jou kind) Sorry heel veel vragen, maar ben echt op zoek naar ervaringen hiermee. Alvast bedankt!
Hier hebben beide kinderen nooit pap gehad. Zit vaak veel suiker in overigens. Veel kinderen gaan van zo'n suikerbom juist slechter slapen. Het vult inderdaad, maar daar is ook alles mee gezegd. Aiden kreeg met ruim 4 maanden bijvoeding: fruithapjes en groentehapjes dus. Bij Finley met ruim 5 maanden daarmee begonnen. Op knuistjes knagen of meehappen als jij eet, is overigens geen indicatie dat ze toe zijn aan bijvoeding. Dat deed Finley bij 6 weken al namelijk..... Zou toch nog 1,5 week wachten en dan wellicht voorzichtig met een groentehap beginnen. Dat is BIJvoeding en vervangt zeker nog geen fles. Je begint eerst trouwens ook maar met een paar hapjes per dag. Drie dagen achtereen hetzelfde geven voor je iets nieuws aanbiedt.
Hoeveel flessen krijgt je zoontje nu en hoeveel voeding per keer? Hoe is je schema ongeveer? Ik vind het gedrag van je kindje op zich vrij normaal, maar jij kent je kindje het beste. Mijn zoontje huilde vaak ook even na z'n fles, maar dan gaf ik nog even z'n speentje om aan zuigbehoefte te voldoen en dan was het na een poosje wel weer goed. Het op de handjes sabbelen is een hele normale ontwikkeling voor een kindje van 3,5 maand. Verder zou ik wel voorzichtig zijn met pap als je kindje gevoelige darmen heeft. Hier zorgde rijstebloem (want dat is de bambix van 4 maanden) voor veel krampen en verstopping, dus wij hebben niet zolang pap gegeven. Pap is zeker niet iets wat je aan elke fles toe voegt. Pap wordt vaak gegeven in de ochtend of avondfles. Ik ben hier vanaf 4 maanden begonnen met hapjes, dus niet 16 weken, maar echt 4 maanden en ben begonnen met groente. Je geeft dan elke 3 dagen dezelfde groente om te zien of je kindje geen reactie geeft op een bepaalde groente. Begin ook niet met pap en groente tegelijk, kies 1 iets waar je mee begint, anders weet je niet of de reactie van de pap of de groente komt.
4 maanden is echt het minimale dus zou nog heel fftjes wachten. Dan kun je beginnen met groente of fruit. De enige pap die ze mogen is rijstebloem en dat kan voor obstipatie zorgen. Hier was ze ook vrij snel toe aan bijvoeding maar heb eerst meer flessen gegeven. Daarna met 5 maanden een paar hapjes en vanaf 6 maanden eet ze echt behoorlijk wat pap, groente, fruit, brood..
Hoeveel voedingen krijgt je kindje nu? En pap is niet iets wat je in elke gles doet hoor.. Savonds of sochtends Je kan na de voeding ook even een speentje proberen, om aan de zuigbehoefte te voldoen, En nee, ik Zou absoluut geen vanille geven Verder is het ip de handjes sabbelen echt heel normaal, ook voor deze leeftijd, ze gaan hun handen ontdekken
Hij krijgt 4x 200+6 (200 (dus 20cc extra) afgesproken met cb ivm verstopte darmpjes) om 7, 11, 15 en 19. Daarna slaapt hij tot de volgende ochtend. Ik weet dat hij nu net t minimum krijgt maar als ik hem rond 23 wakker maak wil hij niet eten maar slapen. De pap van Bambix is inderdaad rijstebloem. Maar dat vanille gedeelte klinkt voor mij niet goed. Ik wil idd met 4 maanden met groente beginnen, maar ik dacht om die 1,5 week te overbruggen misschien al pap te kunnen geven.handjes sabbelen is idd normaal, deed hij ook al een tijd maar nu zit hij er echt verwoed op te kauwen. Hij wil een speen en duimt snachts. Ik probeer hem na zijn middag voeding mijn pink te geven (krijgt hij sinds geboorte, lang verhaal, maar daar is hij dus aan gewend en wordt nu afgebouwd) maar die spuugt hij dan uit en begint weer te jammeren. Jullie raden het allemaal af, dus ik ga wachten. Dank jullie wel voor jullie reacties.
Hoe lang doet jouw zoontje over de fles? Een baby is pas verzadigd als hij ongeveer 20 minuten over een fles doet.
Waarom dan rekken tot 4 uur? Als je nog een fles speling hebt kan je toch gewoon om de 3 uur een fles geven? Probleem waarschijnlijk opgelost zonder bijvoeding. Je kindje wil gewoon graag dezelfde hoeveelheid voeding in 12 uur om zo ook de nacht door te kunnen slapen. Hier heeft hij tot 5 maanden 5 flessen gedronken.
Ik zou ook niet tot 4 uur gaan lopen rekken hoor! Je hebt nog een hele fles van 180+6 over die je kan geven Ik zou in plaats aan bijvoeding te denken e.d gewoon 5 flessen van 180+6 gaan geven ipv 4..... En dan gewoon elke 3/3,5 uur... Even kijken hoe je uitkomt
Maar waarom geef je hem niet meer melk als hij zoveel honger heeft? Een beetje pap in 1fles per dag zet geen zoden aan dijk qua verzadiging, een complete voeding erbij destemeer.
Hij drinkt idd erg snel. In 10 minuten ofzo. Ik geef hem eerder als hij echt begint te huilen, tuurlijk, dan rek ik niet. Met rekken bedoel ik dat hij soms wakker wordt en dan jammert, maar ik weet wel wanneer hij honger heeft en dan krijgt hij ook. Elke drie uur wil hij zelf niet en zo kom ok dus nog steeds niet aan 5 flessen . Maar goed, hij eet wat hij wil ik vond alleen dat huiltje na z'n middag voeding zo zielig en wilde hem biet overvoeden met nog meer melk op dat moment en daarom dacht aan iets verdikkende zodat t beter vult.
Maar als hij eerder z'n fles niet wil, dan zal hij toch ook geen honger hebben? Als je wel het vermoeden hebt dat hij echt honger heeft kan je gewoon nog eens 30+1 bijmaken. Ben zelf niet zo'n fan van grote flessen (groter dan 180+6), maar af en toe een klein slokje nageven, omdat hij misschien nog wat trek heeft is toch helemaal niet erg? Hier heeft hij ook een poosje 4,5 fles gedronken, met de overgang van 5 naar 4 flessen. Verder zou ik proberen of je een kleinere of andere speen kunt gebruiken, zodat de voeding wat langer duurt. Kans dat hij dan ook wat meer verzadigd is na een fles. Het mooiste is als een voeding 20 minuten duurt.
Als ik je nog een tip mag geven, wat hier helpt. In ieder geval de fles wanneer hij erom vraagt, babys kunnen dit zelf prima aangeven en zij kijken niet op de klok. Als je denkt het is eigenlijk wel heel kort op elkaar (ivm spugen oid), geef dan 90+3 en daarna een speentje/afleiding. Wil ie echt meer, kan je nog een keer 90+3 geven. Dan zit je op dezelfde hoeveelheid als 180+6 maar dan verdeeld en krijgt ie toch steeds wat te drinken. Onze dochter zit ook op 4 flessen maar als de bijvoeding er soms niet goed ingaat dan krijgt ze tussendoor nog 2 flesjes van 90+3
idd, je kan ook nog wat verdelen nog wat bijmaken oid.. Je kan in ieder geval 30 schepjes per dag gebruiken, je hebt dus nog ruimte zat om te zorgen dat hij geen honger hoeft te hebben. Verder zou ik inderdaad een andere speen gebruiken, want 10 minuten is echt snel.... Ze moeten er wel echt 20 minuutjes over doen om goed verzadigd te raken hoor. Dr brown heeft een prematurenspeen, kan je bestellen op internet, die kan uiteraard op de dr brown fles en de difrax. Weet niet welke fles je hebt? en welke speen je gebruikt
Ik zou er ook voor kiezen om een extra flesje te geven op het moment dat hij honger heeft. Pap zal niet zoveel toevoegen, omdat in rijstebloem niet veel voedingswaarden zitten. Daarbij was rijstebloem hier ook een groot drama van verstopping enzo. Met ruim 6 maanden ben ik de fijne granen als ontbijt gaan proberen en dat ging wel meteen goed. Mijn zoontje dronk met 3 - 4 maanden om 10 uur een extra flesje van 60+2, 4 flessen was net te weinig en 5 te veel. Op die manier ging het perfect. 7 - 10 - 12 - 16 - 20 was toen ongeveer zijn ritme. Later is dat flesje dus vervangen door fruit.