Zoon 2.5 jaar, wordt OVERschat ivm (lange) lengte

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Keesje29, 31 jan 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Keesje29

Keesje29 Lid

3 mei 2010
    95
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hoi dames,
    Ik zit met iets in mijn maag, waar ik steeds minder happy van wordt.
    Onze zoon is 7 wkn te vroeg geboren maar gelukkig gaat alles super super goed. Hij is nu 2.5 jaar, gaat sinds kort naar de creche en is daar al op 2 na van de 18 kinderen, de grootste. Hij is 99 cm lang en heeft schoenmaat 27. HIj is dus nog maar 2.5 maar ik krijg steeds vaker vragen, of hij al op de Kleuterschool zit, waarom hij nog niet goed praat, "hij is toch al 4"!!! Enz. enz.
    Zijn hier ook moeder met grote/lange kinderen waarvan hun kinderen worden OVERschat.

Hoe groot was jullie kindje trouwens met 2.5 jaar.

Gr. Keesje

2. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

hi,

Ik herken het wel al is onze situatie iets anders. Mijn zoontje is bijna 2,5 en naast lang (ook zo'n 98 cm maar wel kleine voetjes...:D) ook motorisch EN qua taal heel goed. Hij is een snelle Jelle zeg maar. Kan vloeiend converseren, onthoudt alles, legt de meest bizarre verbanden, kent alle kleuren, etc etc.. Nu is het dus niet zo dat men zegt.. "Hij zou toch al..." want dat doet hij meestal wel maar ze verwachten dat hij dingen begrijpt die meer in de categorie 4-5 jaar zitten en ze houden weinig rekening met onberekenbaar normaal peutergedrag.

Het kdv ging zich bij mij beklagen dat hij
    - zijn zinnen niet altijd afmaakt
    - niet altijd samenspeelt met andere kinderen

Toen ik zei "Hij is nog geen 2,5".. werd het stil.. OH JA! Vergeten... en dit zijn zijn EIGEN jufjes!!!!

Ik heb vandaag voor de derde keer gevraagd of ze de messen uit de vaatwasser willen halen als ze de vaatwasser open laten staan... Ik krijg dan direct de reactie: "maar er is toch een hekje?" En dan mag ik voor de 100e keer vertellen dat meneertje ALLE hekjes en nooduitgangen open krijgt! En dat je dus heel goed moet opletten!

Hier dus ook een kwestie van overschatten maar dan vooral op het mentale ontwikkelingsvlak!

3. Wen26

Wen26 VIP lid

16 jun 2007
    12.487
    0
    36
    Fenne wordt over 3 weken 3 jaar en als ik nu zeg dat ze bijna jarig is dan denken mensen ook dat ze 4 wordt. Ze is voor een meisje misschien iets langer dan gemiddeld met 100 cm, maar ze heeft vooral ook een wijze uitstraling... Heb niet het idee dat zij er hinder van ondervindt, ze vindt het juist ook fijn om normaal aangesproken te worden, als iemand kinderlijk praat dan kijkt ze maar gek of verbeterd iemand haha...

4. pluk

pluk VIP lid

13 dec 2005
    16.246
    4.480
    113
    Kylian is ook lang voor zijn leeftijd (was met 2.5 jaar 1 meter) en werd en wordt nog steeds veel overschat.
    Hij is cognitief erg sterk (taal en getallen) maar motorisch niet, dus krijg ik vaak de opmerkingen dat hij nog steeds niet zonder zijwieltjes fiets, waarom hij in een autokarretje zit omdat die voor kleine kinderen zijn (ja maar hij is ook klein).

Ook kinderen overschatten hem, omdat hij nu op dezelfde ooghoogte is als een 6 jarige, hij praat als een 6 jarige snapt die 6 jarige die met hem spelen wil niet dat hij het spel niet snapt :D, als Kylian dan zegt dat hij al 4 is, willen ze vaak niet meer met hem spelen want dan is hij in eens een baby. En zit ik met een huilend jongentje omdat hij dus niet snapt waarom ze nu in eens niet meer met hem willen spelen.

5. Biancamv2

Biancamv2 Niet meer actief

Hier was mijn jongste zoon met 2,5 jaar al 1m09 lang bij 23 kilo.
    kledingmaat 116/122 en schoenmaat 29/30.

Met zijn 3de verjaardag 1m12 en nu is hij 3 jaar en 5 maanden en al 1m16,5 lang.kledingmaat 122/128 en schoenmaat 31/32.

Hij werd al met zijn eerste verjaardag erg overschat omdat hij toen al 87,2 cm lang en 15 kilo zwaar was.

Vanaf die tijd is dat alleen maar erger geworden,nu schatten mensen hem al dik 5,5 jaar terwijl hij nog maar 3 is.

Vaak leveren mensen hem commentaar als hij iets doet wat niet hoort zoals een kindje duwen als die wat af pakt,dat hoort hij te weten want hij is toch al zo groot,
    als ik zeg hij is 3 jaar geloven ze het vaak niet.

Ook is hij een 1,5 a 2 koppen groter dan zijn leeftijd genootjes,en dat verschil is erg goed te zien op de peuterspeelzaal hihi.

Tja er is weinig aan te doen dat hij zo lang is,maar weet wel dat ik al bij voorbaat als hij commentaar krijgt even fijn vertel dat hij nog maar 3 is.

Lastig is dat he als ze ouder geschat worden.

Hier word meneertje op 2m06 geschat voor later dus ik kan mijn lol nog op.

groetjes Bianca

6. Biancamv2

Oja,
    ik vind mijn zoontje ondanks zijn extreem lange lengte er als een gewone 3 jarige uitzien hoor,aan zijn gezichtje zie je echt dat hij nog geen 5,5 a 6 jaar is.
    Alleen maar aan zijn grootte en zijn doen en laten lijkt hij veel ouder.

7. nanette77

nanette77 VIP lid

11 jan 2009
    10.817
    545
    113
    Vrouw
    @bianca.. dat dacht ik gelijk toen ik de foto zag,.]
    nee dat is niet waar,... eerst dacht ik wow wat is hij groot en toen dacht ik hij heeft wel een echt peuterkoppie..
    Mijn dochter is nu (3,5) slechts 99 cm en 14.nogwat kilo..
    Wat een verschil dan he!!!!!

8. Keesje29

Keesje29 Lid

3 mei 2010
    95
    0
    0
    NULL
    NULL
    Bedankt voor jullie reacties.
    Mijn zoontje is wel redelijk dun/iel. Het zal ook nooit een dikke worden, ik en mijn man zijn ook maar smal (en lang)

9. nanette77

nanette77 VIP lid

11 jan 2009
    10.817
    545
    113
    Vrouw
    vergeet ik helemaal ontopic te reageren..
    Ik kan mij niet helemaal inleven.. Maar doordat mijn dametje zo wijs is en goed kan redeneren verwachten mensen ook dat ze ouder is en reageren ze niet altijd leuk als mijn meiske gewoon heerlijk peuter gedrag vertoont..
    Dan ben ik ook even niet blij..

Aan de andere kant wordt ze op het eerste gezicht vaak jonger geschat en dat is ook niet leuk

10. Nikita23

Nikita23 VIP lid

31 jul 2006
    5.198
    0
    0
    Mijn zoontje is 1,04 en heeft schoenmaat 29. Hij is van april 2008 dus ergens tussen de 2,5 en 3 jaar. Hij wordt ook altijd enorm overschat. Nu heeft hij er verder (nog) geen last van dus dat scheelt.

11. duikster

duikster VIP lid

13 nov 2005
    5.714
    73
    48
    Mijn zoontje is nu 4 jaar en net 1 meter....maar dei is dan wat kleiner dan gewoon. Onze jongste is helemaal een ieniemie met 84 cm bij 2,5 jaar. Zullen we de kids wat cm laten delen :)

12. pluk

pluk VIP lid

13 dec 2005
    16.246
    4.480
    113
    Oh dat is inderdaad een verschil

Kylian is 1.16 (vanmorgen opgemeten) en is nu bijna 4.5 jaar
    Kinley is 88 cm (ook vanmorgen gemeten) en is nu bijna 1.5 jaar

13. Met 2,5 jaar was Jelle ongeveer 97 cm, met schoenmaat 26.
    Ook aardig bovengemiddeld dus, hij is nu net 3 en de grootste op de psz. Maar op zich niet echt problemen daarmee.
    Als ik zou zeggen dat ie 4 jaar is zouden mensen het ook wel geloven, maar het is niet zo dat ie flink overschat wordt.

14. Biancamv2

Wat een verschillen idd.

Ik zie overal op straat en peuterspeelzaal dat Mika erg groot is voor zijn leeftijd,
    vanmorgen opnieuw gemeten,hij is gewoon al 1m16,5 lang:$

En dat voor een kind van nog geen 3,5 jaar:$

Tja ik kan er weinig aandoen,
    hij groeit zoals hij groeit,
    hij heeft ook een lange pappa natuurlijk dat scheelt ook.

Mijn oudste was ook altijd al zo lang,nu gaat mijn oudste steeds meer naar gemiddeld.

Verschil moet er wezen tussen kindjes.

Groetjes Bianca

15. joel

joel Fanatiek lid

10 jun 2007
    1.162
    0
    0
    kapster
    best
    hier ok en vooral idd met dat praten. hij kan wel wat enz maar niet vloeiend alle zinnen. hij is nog geen 2,5 en zit in broeken 98 boven al ooit 110. maar met 2 jaar was ij al 98 cm en 14,6 kilo. zette hem laatste erop en woog al 16 kg. is heel irri ja en vooral toen ik zag dat er gewoon kei veel kinderen kleiner zijn maar wel ouder. noiu ja ieder zijn ding denk ik nu maar

16. maja246

maja246 Fanatiek lid

7 okt 2009
    1.468
    30
    48
    Mijn dochter is 2.8 jaar, al ruim een meter, enorme bos haar en een fysiek zeer sterke meid. Ik had pas na een aantal voorvallen door, dat mensen haar ouder schatten. Nu is ze ook nog eens niet zo snel met praten, dus ze wordt wel eens overschat op dat vlak.
    Tja.. ik leer haar maar goed voor zichzelf op te komen en leg het aan mensen uit als dit nodig is

17. jingels

jingels VIP lid

8 jul 2006
    7.742
    1
    0
    Mijn ervaring is ook (helaas) dat alles wat kleiner dan gemiddeld is *schattig* is en alles wat groter dan gemiddeld is , *overschat* wordt.
    Gewoon ervoor waken dat je kind net zo behandeld wordt als ieder ander kind, dan komt het wel goed.

18. Moonfairy

Moonfairy VIP lid

12 okt 2007
    6.168
    1
    0
    on the moon
    Mijn dochtertje is van juni 2008 en ze is 99 cm en 17,8 kilo de laatste keer dat ik met haar naar het cb ben geweest,ze denken ook altijd dat ze zeker al ouder is als 3!

Maar ze praat dan ook wel heel erg goed..hihihi
    Het cb zei zelfs nog je gaat er straks wel hinder van ondervinden met de bus etc,dat ze dan nog geen 4 is en wel een kaartje moet kopen..Ik maak me er iig niet druk om!:)

19. Moonfairy

Moonfairy VIP lid

12 okt 2007
    6.168
    1
    0
    on the moon
    mijn dochtertje heeft ook schoenmaat 25 en kledingmaat 110/116..

20. trubbel

trubbel Actief lid

19 jan 2010
    419
    0
    0
    NULL
    Eindhoven (vlakbij)
    Heel herkenbaar, mijn zoontje is 5 weken te vroeg geboren en inmiddels 2 jaar en 7 maanden. 102 cm 18kg en schoenmaat 28.
    Hij zit op de peuter speelzaal en ze vinden hem te SPEELS duhuh. En idd krijgen ook wij van die vragen huh is ie nog niet droog overdag etc etc

Deel Deze Pagina