Schommelen

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door megacarls, 17 feb 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. megacarls

megacarls Niet meer actief

Net met DL en ZL naar het speeltuintje geweest.
    DL is inmiddels 4,5 en ik moet eerlijk bekennen dat ik een beetje moe ben dat ze nog altijd niet zelf kan schommelen. Ze begrijpt ook gewoon niet wat ik bedoel als ik zeg dat ze naar voor en naar achter moet bewegen, al doe ik het voor. Ze vind de schommel fantastisch maar wil wel enkel geduwd worden maar inmiddels denk ik; leer het maar zelf. Ik heb ook ZL die nu graag in de speeltuin speelt en waar ik achteraan moet rennen. Tot mijn verbazing zet ik hem (1,5) voor het eerst alleen op de schommel en hij maakt meteen precies de bewegingen die nodig zijn om te schommelen. Ik hoefde hem maar een zetje te geven om op te starten maar ik heb hem niet hoeven duwen. Ging zelf een beetje heen en weer.
    Ik begin me nu af te vragen of het gemak is van DL. Dat ze het wel fijn vind om geduwd te worden (ze vind het ook altijd fijn om gedragen te worden, begint al heel gauw te zeuren "ik ben moe" tijdens het wandelen bijvoorbeeld.)

Wanneer leren kinderen doorgaans zelf schommelen?

2. Hippo89

Hippo89 VIP lid

11 dec 2012
    7.373
    343
    83
    Vrouw
    Mijn dochter begon Zelf te schommelen met 2,5/3 jaar

Mijn oudste schommelt sinds Zijn 5e zelf maar die is niet zo dol op schommelen als onze dochter

3. Aszz

Aszz Niet meer actief

Beide mannen konden goed zelf schommelen met 4/5 jaar.
    Maar ze willen nog steeds wel eens geduwd worden hoor 😝

4. Gizje

Gizje Fanatiek lid

11 feb 2010
    1.661
    0
    0
    De oudste is bijna 3,5 en durft nog niet op een gewone schommel. En de "baby" schommel wil ze ook niet hard en kan ze niet zelf.

De jongste van 16 mnd heeft het al redelijk door, en kan het ws een stuk sneller dan de oudste.

Ik zou me er niet druk om maken, dan laat je ze iets anders doen wat ze leuk vinden en wel al zelf kunnen.

5. fafa

fafa Niet meer actief

Mijn oudste kan het sinds de zomer, dus rond 3,5. Maar ik weet van mezelf dat ik het pas laat op de kleuterschool heb geleerd. Dus rond 5-5,5 ofzo. Dat kwartje moet maar net vallen. Het is ook geen gemakkelijke beweging.

Tip misschien: vertel (of doe voor) niet alleen de been/bil beweging, maar zeg dat je aan de touwen moet trekken als je naar voren wil. Hoorde ik een keer iemand in de speeltuin zeggen tegen zn kind, en toen ik dat ook zo vertelde tegen de mijne, ging ze het een stuk beter doen.

6. piccolina

piccolina VIP lid

5 mrt 2012
    7.199
    5
    0
    Iets met balans te maken heeft?
    Mijn dochter doet dat bewegingen van schommelen sinds ze 1 jaar is maar dan zette ik haar ook vaak op peuterschommel altijd (gebrek aan baby schommel vroeger). Dat is nog altijd niet genoeg om eigen lichaam te schommelen door kracht dat ze nu zet in vasthouden maar de beweging zit erin. Dat verbaasde ook andere moeder die naast stond van 3jarige ik vond dat eigenlijk "normaal" maar ik denk dat het gewoon iets van kind is of hij dat doet of niet.
    Wellicht dat in je 1.5 zoontje zit in natuur in misschien is hij ook sterker motorisch en kan al bijv op plankje van 10cm lopen etc?
    Maar ik las ergens lang geleden dat echt eigen lichaam schommelen door kracht kan kind pas met 2.5-3 jaar

Deel Deze Pagina