Mijn zoontje is inmiddels 16 maanden. Hij kruipt vanaf 10 maanden, trekt zich op en loopt aan de rand vanaf 11 maanden. Nu hij 16 maanden is staat hij regelmatig ''los'' zonder dat hij er erg in heeft. Heeft hij dat wel? Pakt hij zich snel vast. Mijn omgeving zegt dat ik met hem ''moet'' oefenen. Mijn zoontje wil dat niet, hij laat zich meteen door zijn knietjes zakken. Hij is zo voorzichtig, je ziet hem met alles denken wat hij gaat doen, hij weegt echt af of hij het risico neemt. Vaak niet... Opzich niet erg maar ik vraag mij wel eens af of mijn zoontje ooit het risico wel durft te nemen Hoe verliep dat bij jullie kindjes?
Als hij niet wil, dan zou ik hem lekker laten. Het komt vanzelf. Het gaat er om dat er vooruitgang in zijn ontwikkeling zit. En als ik jouw berichtje lees, dan zit dat er volgens mij wel in. Grote kans dat hij wacht tot hij zeker weet dat hij het kan en dat het dan ook meteen goed gaat. Bij D. dacht iedereen al maanden dat ze ieder moment zou gaan lopen, maar ze loopt pas sinds een week (daar voor wel paar stapjes tussen dingen, maar meer niet). Ze kan ook gewoon van de grond op staan ed, heeft daar geen hulp bij nodig. Ze heeft dus ook gewoon gewacht tot ze het helemaal zelf kon regelen. Bij de oudste ging het net zo (die is voorzichtiger dan de jongste). Prima, toch? Scheelt een hoop blauwe plekken.
Het komt echt wel, dus je omgeving lekker laten kletsen. Een kind dwingen tot iets wat het niet durft of wil, leidt alleen maar tot vertraging. Dan gaat ie het pas echt eng vinden en druk voelen... Lekker z'n eigen gang laten gaan dus Er komt vanzelf een dag dat ie bedenkt dat lopen efficienter is dan kruipen
Bedankt voor de reacties! Wij denken idd dat dit avenrechts werkt.. wij oefenen dan ook niet met hem maar wellicht doet zijn oppas (lees opa en oma) dat wel.. Het komt idd vanzelf... ben zo benieuwd wanneer. Die 12kg sjouwen is niet niks
Minn dochter liep erg snel, zoontje van vriendin met 19 pf 20 maanden. Hij durfde echt niet. Zou het ook niet forceren, komt vanzelf wel. Iets doen wat hij eng vind lijkt me alleen maar meer angst creeren.
Herkenbaar, hier net zo!!! ze staat heel goed, ook al best lang inmiddels, rent vliegensvlug langs alle meubels enz maar zodra ze door heeft dat ze los staat is het plof op der kont!! eerst liep ze heel graag met de loopkar of ons maar dat wil ze ook opeens niet meer dus het is nu aan haar...... komt vanzelf wel
Grappig, hier hetzelfde... losstaan als ze het niet doorheeft gaat prima, maar zodra ze heet doorheeft laat ze zich zakken of grijpt snel wat vast. Oefenen heeft hier ook geen enkele zin, ze is behoorlijk eigenwijs en word zelfs boos als we het proberen. Ze vertikt het ook om te lopen aan 1 hand, ze wil persee 2 handen hebben zoniet loopt ze ook niet mee. Ze heeft er zelf absoluut ook geen hinder van, ze loopt de hele kamer door langs de muur of meubels.
Hij oefent toch zelf als hij overal langs loopt? Dat los de kamer door rennen komt vanzelf. Om vervolgens steevast de andere kant op te lopen.
Ons meisje gaf het zelf aan; ging voor ons staan als we zaten en pakte dan onze handen en wilde dan aan onze handen lopen. Dit tot ze het met 16 maanden zelf kon. Niet pushen als het zover is merk je het wel!