Hai allemaal, Ik hoop dat jullie misschien wat advies hebben, want mijn zoontje van 24 maand slurpt momenteel al mijn energie op. Hij is nooit een goede slaper geweest, maar de laatste weken is het echt hopeloos. Overdag slaapt hij de ene keer helemaal niet en de andere keer een uurtje en soms ook als vanouds 3 uur achter elkaar. 's Avonds valt hij meestal rond 8 uur wel in slaap, maar 's nachts wordt hij weer wakker en is dan niet meer te troosten met een speen of flesje melk. Soms slaapt hij bij ons in bed wel verder, maar steeds vaker is hij midden in de nacht klaarwakker en komt er niks meer van slapen terecht tot een uur of 6, dan valt hij ineens weer in slaap om vervolgens 's ochtends niet meer wakker te willen worden. Ik loop zo langzamerhand echt op mijn tandvlees. We hebben alles geprobeerd: knuffel met liedje, nachtlampje, bed hoger, warmer aankleden, groter bedje, avondritueel, uitleggen waarom hij moet slapen, Kindival pilletjes, Bach-remedy druppels maar niks helpt! En voor de duidelijkheid: hij is ook niet ziek. We hebben nu al weken achter elkaar hooguit 5 uur slaap per nacht en dat houd ik gewoon echt niet meer vol. En daar komt bij dat hij overdag ook heel veeleisend is. Voorheen kon hij heerlijk zelf spelen, maar dat is er nu absoluut niet meer bij. Hij is prima gehumeurd als hij de volledige aandacht krijgt, maar als ik even niet met hem wil/kan spelen of hij krijgt niet het koekje/snoepje wat hij wil dan is het huis te klein. Wat moet ik hier nou mee? Iemand de gouden tip?
Bekend verhaal, ons dochtertje van net 2 is ook een ontzettend slechte slaper, terwijl ze als baby ontzettend goed sliep. Overdag ligt ze meestal 2 uur wakker in haar bed en slaapt dus niet, heel soms is het een half uurtje stil. Laatste maanden begint ze rond een uur of 1 s nachts de hele boel bij elkaar te gillen en dat uren achterelkaar, niets werkt dan. Wat wij nu doen zal wel niet helemaal pedagogisch verantwoord zijn is haar s avons rond 10 uur wakker maken wat drinken gevev even met haar spelen en dan terug naar bed. En het werkt ze slaapt dan wel door.