Wat zouden jullie doen (Peuterspeelzaal)

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Ikke20, 23 jan 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Ikke20

Ikke20 Actief lid

13 okt 2008
    379
    1
    0
    Hoi,

Omdat het per gemeente verschillend is geregeld met Peuterspeelzalen kan het zijn dat het bij jullie heel anders geregeld is. Maar hier is dat als volgt. De peuterspeelzaal is een onderdeel van de kinderopvang geworden. Hierdoor is het zo dat je per dagdeel je kindje vijf uur kan brengen (dit hoeft niet, maar je betaald in ieder geval vijf uur). Je mag dit dan als een soort opvang gebruiken. Er is hier dan wel een soort pedagogisch programma wat gevolgd wordt, zoals op een andere peuterspeelzaal ook gedaan wordt. Per week moeten er minimaal twee dagdelen per week afgenomen worden. Dit komt dan in totaal op tien uur. Omdat het dus ondergebracht is, kunnen we een tegemoedkoming krijgen via de kinderopvangtoeslag. Dit is ook wel 'noodzakelijk', omdat de prijzen hetzelfde zijn als voor de kinderopvang zelf.
    Ik hoop dat het zo een beetje duidelijk is hoe het hier geregeld is, zodat jullie mijn vraag ook snappen.
    Ik wilde mijn zoontje graag naar de peuterspeelzaal laten gaan, omdat hij op twee dagen in de week bij een gastouder zit. Zij heeft twee andere kindjes, maar die zijn er niet altijd. Dus ik dacht dat het goed voor hem zou zijn om mijn zoontje naar de peuterspeelzaal te laten gaan. Daarnaast leek het mij ook leuk om af en toe mee te draaien. Maar doordat het om veel uren gaat, voelt het alsof ik mijn zoontje dan extra naar de opvang doe. Terwijl ik bewust heb gekozen om het bij twee dagen te houden. Ook de kosten vind ik dan meewegen. We kunnen het niet als extra opvang gebruiken, omdat de uren niet overeenkomen met wat wij nodig hebben. Wanneer we de gastouder zouden inzetten, zou ik haar officieel door moeten betalen. Dat laatste zouden we kunnen overleggen dat we dat niet doen, maar ze moet wel de tijd hebben met de andere kindjes om mijn zoontje dan te brengen en te halen. Dus mijn vraag is nu, wat jullie zouden doen? Toch naar de peuterspeelzaal laten gaan of niet?
    Sorry, dat het zo'n lang verhaal is geworden. In ieder geval bedankt voor het lezen.

Groetjes Mariska

2. Gentle

Gentle VIP lid

10 okt 2007
    6.979
    1
    36
    Overijssel
    Oh lastig hoor! Hier is de PSZ juist heel apart van het KDV, juist omdat het zo anders is dan opvang. Ik heb geen opvang nodig, maar ik vind de PSZ een heel ander doel hebben...

Ik zou zelf bedenken wat je prettig vindt. Als je het toch belangrijk vindt dat hij gaat, kun je overwegen om een halve dag PSZ en een halve dag gastouder te doen. In principe hoef je dan je gastouder niet door te betalen, omdat het om zoveel uren gaat en eigenlijk ook dient als opvang. De gastouder betaal je alleen door (bij ons in ieder geval, ik ben zelf gastouder) als de PSZ echt maar 2 uurtjes is en de gastouder zelf moet halen en brengen. Als het zou kunnen, zou je je zoontje zelf naar de PSZ kunnen brengen en kan de gastouder hem weer ophalen (als het lukt). Dat zou ik proberen, dan heb je het meeste profijt van beiden! Maar onhandig is het wel...

3. debby82

debby82 VIP lid

18 nov 2008
    25.903
    1
    0
    Hypotheekacceptant
    zaandam
    hier is de psz ook samen met de kdv met je kan kiezen wat je wilt. Wil je alleen psz dan kan dat ook. Dan mag je je kindje ook later brengen.

Ik vind het eerlijk gezegd een beetje raar. Want als je niet werkt (en bijv een uitkering hebt ofzo) kom je ook niet in aanmerking voor kinderopvangtoeslag en dan zou het wel heel duur worden.
    Is dat echt de enige mogelijkheid voor psz bij jullie? Omdat de meeste psz moeders die ik hier ken eigelijk geen baan hebben.
    Misschien eens de gemeent bellen?

Ik ben wel erge voorstander voor de psz maar ik zou niet dubbel gaan betalen (dus en de psz en de gastouder betalen op 1 dag).
    Ik zou eens goed informeren of er geen mogelijkheid is voor alleen psz of een anders psz in jullie gemeente.

4. Kleine Muis

Kleine Muis Actief lid

20 dec 2011
    362
    0
    0
    NULL
    NULL
    bij ons is de psz nog gewoon zoals die behoord te zijn ( in mijn ogen) een speelzaal en geen kdv achtige opvang. en dat gevoel krijg ik bij jou verhaal wel. de prijs is er ook naar zeg je zelf. zijn alle psz in jullie buurt zo? dan zou ik het bij de gastouder laten en naar een speel-o-theek gaan met hem of naar een voorleesochtend in de bieb, de speeltuin wellicht. zo kan hij ook omgaan met meerdere kinderen.

5. debby82

debby82 VIP lid

18 nov 2008
    25.903
    1
    0
    Hypotheekacceptant
    zaandam
    een psz is niet alleen voor de omgang met andere kinderen he kleine muis. Ze volgens een pedagogisch plan om voor te bereiden op school (bijv kring etc). Het is zelfs aan te raden voor kinderen die naar een kdv gaan.

6. Kleine Muis

Kleine Muis Actief lid

20 dec 2011
    362
    0
    0
    NULL
    NULL
    natuurlijk debbie dat klopt. maar om nu voor een psz principe een kdv prijs te gaan betalen. dan zou je beter kunnen overwegen om de gastouder te stoppen en de psz als opvang te gaan gebruiken. als je die redenen die jij aangeeft inderdaad als zwaarwegend wil laten meewegen (hoe zeg ik dat nu goed) ik vind 2 keer het volle pond betalen wel erg heftig.

mensen die niet beiden werken worden sowieso al van de psz geweerd want die krijgen geen vergoeding hiervoor.erg jammer, want de psz is inderdaad en leuk en goed opstapje naar de kleuterschool, qua wennen aan structuur, regels, in de kring zitten, op elkaar wachten, samen spelen,samen delen enz enz. dingen die een gatsouder ook kan, maar toch in veel mindere mate dan in groepsverband.

7. debby82

debby82 VIP lid

18 nov 2008
    25.903
    1
    0
    Hypotheekacceptant
    zaandam
    ja dat ben ik met je eens. En de psz wordt toch eigelijk minder vaak gebruikt door kids die ook naar een kdv gaan. Daarom vind ik het zo raar. Je benadeeld hiermee dus juist je grootste groep klanten?

Persoonlijk vind ik de psz wel zwaar wegen. Wil echt graag dat mijn dochter hier naar toe gaat. Maar dubbel betalen zou ik denk ik ook niet doen.

8. Kleine Muis

Kleine Muis Actief lid

20 dec 2011
    362
    0
    0
    NULL
    NULL
    ik vind het ook een erg vreemde maatregel, precies om de reden die jij al aangeeft. erg jammer voor de mensen met een minder dikke portomonai, die zullen noodgewongen straks hun kindje van de psz afhalen en zo ontneemt zo'n kromme regel een hoop kindjes een heel stuk.

9. Bubbel

Bubbel Niet meer actief

Lastig hoor..
    Is het geen mogelijkheid om je kindje 1 volledige dag naar de psz/kdv te laten gaan en dan 1 dag gastouder..??

10. Ikke20

Ikke20 Actief lid

13 okt 2008
    379
    1
    0
    Beste dames,

Hartelijk dank voor jullie reacties. Maar om iets recht te zetten. Ook voor ouders die geen recht hebben op kinderopvangtoeslag is onze peuterspeelzaal beschikbaar. Je krijgt dan alleen een tegemoedkoming van de gemeente zelf.

Het probleem is dat de tijden niet uitkomen voor ons. Wij maken allebei lange dagen. Dus dat zou betekenen dat onze gastouder ons zoontje zowel zou moeten halen als brengen. Dus dan moeten we wel onze gastouder betalen (vind ik ook niet meer dan logisch hoor).

Ik denk dat ik voor mezelf alle voors en tegens naast elkaar moet zetten en dan beslissen wat ik zelf het belangrijkste vind.

Groetjes Mariska

11. Ikke20

Ikke20 Actief lid

13 okt 2008
    379
    1
    0
    Nee, helaas zo werkt het dus niet. Je kan niet twee dagdelen op een zelfde dag afnemen.

Groetjes Mariska

12. Bubbel

Bubbel Niet meer actief

Jeetje, zo wordt het jullie wel lastig gemaakt.. Ik zou het zelf wel belangrijk vinden om mijn kind naar een psz/kdv te laten gaan ter voorbereiding op de basisschool.
    Heb je andere ouders hier over gesproken? En het is zeker de enige psz in de buurt?

13. debby82

debby82 VIP lid

18 nov 2008
    25.903
    1
    0
    Hypotheekacceptant
    zaandam
    hmmm... is het anders een optie om je kindje ipv naar de gastouder naar een kdv te doen en dan niet naar de psz? ik ben zelf een voorstander van een psz naast gastouder/kdv maar ik zou in jouw geval liever voor een kdv kiezen dan voor helemaal niks.

14. adi

adi Niet meer actief

Dit is al jaren niet meer het geval. Tegenwoordig heeft elk kdv een pedagogisch en een voorschools plan. Het verschil met psz zijn het aantal uren, eten en slapen erbij.

Overigens hoeven de kosten voor de nieuwe combinaties niet zo hoog te zijn voor ouders die geen recht hebben op de kot. Elk gemeente is namelijk verplicht om voorschoolse educatie aan te bieden.
    Als ze alleen combi kdv-psz hebben, dan betalen de mensen die geen recht hebben op kot, gewone psz-tarief. Het prijsverschil wordt dan door de gemeente vergoed.

15. debby82

debby82 VIP lid

18 nov 2008
    25.903
    1
    0
    Hypotheekacceptant
    zaandam
    dat ben ik toch niet helemaal met je eens.
    Het doel van een kdv is totaal anders dan dat van een psz.
    Tuurlijk hebben kdv een pedagogisch plan maar het werkt toch echt anders dan op een psz. Het is aangetoond dat kinderen van een kdv een lichte achterstand hebben tov kinderen op een psz (die ze overigens heus wel weer te boven komen).

Mijn beste vriendin is hoofdleidster op een psz en wat zij allemaal doet... ze moet ook een hogere opleiding hebben dan leidsters op een kdv plus dat ze in allerlei commissies moet zitten en een samenwerkingsverband opgesteld heeft met een school in de buurt. Plus ze wordt regelmatig bijgeschoold.

Vooral kinderen met een taal of ontwikkelingsachterstand hebben veel meer aan een psz dan aan een kdv. Daar heb je dan ook zogenoemde plusgroepen voor.

16. debby82

debby82 VIP lid

18 nov 2008
    25.903
    1
    0
    Hypotheekacceptant
    zaandam
  17. adi

adi Niet meer actief

Het laatste ben ik met je eens, wet OK is ook expliciet voor psz gedefinieerd. Maar dat hebben ze bij die nieuwe combinaties ook, want het psz-opzet blijft hetzelfde.
    Samenwerking met scholen gaat ook mee in de nieuwe structuur.

Kwaliteit vd leidsters is echt per organisatie verschillend hoor, en zeker niet wettelijk geregeld. Psz-en die ik als klant heb, hebben leidsters met een gemiddelde leeftijd van 52 jaar (voor gemiddeld is dat belachelijk hoog), en de meeste zijn 30jaar geleden begonnen als vrijwilliger. Niks opleiding, alleen cursussen. Voor een psz-leidster is er geen wettelijke opleidingseis + omdat deze stichtingen een beetje buiten de boot vielen tussen de wet op kdv en onderwijswet (ze vallen onder geen van beide) zijn de regelingen per gemeente bedacht. En vaak afhankelijk van het budget dat door de gemeente werd verstrekt.

18. 2012mama

2012mama Fanatiek lid

12 aug 2011
    3.324
    158
    63
    Vrouw
    Drenthe
    Je hebt hierin gelijk, maar denk dat het in dit geval toch anders ligt. Ik werk zelf op een kdv, en wij werken samen met de peuterspeelzaal. Tijdens de standaard peuterspeelzaal uren volgen wij ook een een (VVE) programma, dus echt zoals een peuterspeelzaal zou moeten zijn. Het enige voordeel die wij daarin dus bieden zijn ruimere haal en brengtijden, opvang in vakanties en teruggave door de belastingdienst. Voor veel ouders is dit wel een voordeel. Ook bij ons zitten kinderen met taal of ontwikkelingsachterstand ed, net als een "gewoon" psz.

19. Stroopie

Stroopie Fanatiek lid

11 jun 2009
    3.158
    11
    38
    Per 1 april gaan de psz-en in onze gemeente ook onder de wet kinderopvang vallen. Je kan dan je kindje eerder brengen en later halen dan de normale psz tijden. Ik ben thuisblijfmoeder en maak daar geen gebruik van. Mijn dochter gaat straks van kwart voor 9 tot kwart over 11 naar de psz. De gemeente subsidieerd deze ouders en de andere ouders die wel van de opvangregel gebruikt maken, krijgen van de belasting een deel terug. Die betalen dan ook per uur en ik betaal nog steeds per maand.

Ts, je zou even kunnen informeren of deze regeling ook niet bij jullie is. Kan me niet voorstellen, dat als je niet werkt, je kind niet naar psz kan, omdat het dan gewoon te duur wordt. (ik zou dan mijn kind dan niet naar psz brengen)

20. sjudith

sjudith VIP lid

19 dec 2007
    13.031
    0
    36
    Ziekenverzorgende
    Rotterdam
    Hier is de psz heel anders dan het kdv en is het niet bedoeld als opvang. Mijn dochter gaat 2x 3 uur per week naar psz en ik betaal 7,50 per maand.
    Ik vind het juist vreemd dat psz en kdv hetzelfde zouden zijn??
    Dat klopt toch niet?

Deel Deze Pagina