Groep nul

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Suzzert, 13 feb 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Suzzert

Suzzert Fanatiek lid

12 mei 2012
    3.340
    4
    38
    Rotterdam
    Zijn er moeders bekend met dit concept van peuterspeelzaal? Ik zag het op de deelgemeente staan van Rotterdam. Opzich spreekt mij het wel aan maar ik kan er ook nog maar weinig info over vinden

2. Biene

Biene Actief lid

2 jan 2012
    410
    2
    0
    Ik werk als leidster op een psz. Bedoel je met groep nul de pilot die ze willen gaan proberen met driejarigen op de basisschool?

3. Suzzert

Suzzert Fanatiek lid

12 mei 2012
    3.340
    4
    38
    Rotterdam
    Dit is het :p

De Rotterdamse voor- en vroegschoolse educatie heeft een groot bereik en biedt goede kwaliteit. Desondanks starten nog veel leerlingen in het basisonderwijs met een achterstand. Het project groep nul draagt bij aan een beter fundament voor kleuters die instromen in het basisonderwijs.
    Groep nul verschilt in een aantal opzichten van een voorschool-peuterspeelzaal.
    Doorgaande leerlijn: een groep nul is een samenwerking tussen het peuterspeelzaalwerk en de basisschool en valt onder de basisschool. Op die manier wordt de doorgaande leerlijn voor de overstap van groep nul naar de kleuters, groep 1 / 2 gegarandeerd.
    Betrokken ouders: er is een actief ouderprogramma.
    Intensiever: peuters gaan vijf dagdelen naar groep nul, één dagdeel meer dan naar de voorschool-peuterspeelzaal.
    Eisen aan de leid(st)ers: voor een groep nul staan twee leid(st)ers, waarvan er één hbo-geschoold is.

4. Myrthe

Myrthe Niet meer actief

Verplaatst van baby en dreumes naar peuter en kleuter.

5. kipjetok

kipjetok Bekend lid

21 jul 2011
    715
    0
    0
    NULL
    NULL
    Mijn vriendinnen werken op een school waar een groep 0 is (heb daar zelf ook gewerkt) Het loopt super! Ze mogen nu zelfs al een derde groep gaan starten. Het is niet zomaar meer een beetje spelen maar er wordt een echt lesprogramma gevolgd afgestemd op peuters.

6. saffie82

saffie82 Lid

22 nov 2011
    21
    0
    1
    NULL
    Amsterdam
    Mijn zoontje van 3 zit er sinds november op en ik ben zeer enthousiast. Ze leren in de kring te zitten, vinger opsteken als je wat wil vragen, speelse manier van cito, structuur en regels in de klas. Ze werken in themas van 6 weken en leren dan alles over dat thema. Nu is het thema bijvoorbeeld Wonen. Dan knutselen ze huisjes, lezen boekjes voor over wonen enz. Mijn zoontje gaat 4 halve dagen en met veel plezier!!!

7. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.265
    6.790
    113
    Klinkt goed...

Ik ga eens vragen of ze dat hier ook al hebben. Geen idee eigenlijk.

8. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

Onze school wil ook graag een nul-groep opzetten...
    Maar volgens mij hebben ze te veel aanwas nieuwe kleuters waardoor het geplande lokaal inmiddels gevuld is.

Begin van het jaar waren ze bezig een lokaal van de leegstaande school ernaast van de gemeente te huren... Maar dat kost tijd blijkbaar.

9. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Wat is de doelstelling?
    Het systeem in Rotterdam is in het bijzonder gericht op allochtone leerlingen waarvan de moedertaal geen Nederlands is... Voor reguliere Nederlandse kinderen lijkt me dit volkomen overbodig en dus verspilling van maatschappelijk geld wat we hard nodig hebben...

10. saffie82

saffie82 Lid

22 nov 2011
    21
    0
    1
    NULL
    Amsterdam
    De eerste insteek hier in Amsterdam was ook voor de taalachterstand van kinderen. Vaak werd men dan via het consultatiebureau doorgestuurd naar de voorschool. Maar nu hebben wij in Amsterdam in ons stadsdeel geen peuterspeelzalen meer. Alle peuterspeelzalen zijn groep 0-en/voorscholen geworden.

Ik was ook eerst huiverig maar ben nu na 4 maanden "school" heel positief: de groep 0 zit ook in een school. Zij gebruiken dezelfde lesmethode als op school. Ik heb hem er puur opgezet voor het sociale contact en een soort van jaartje "oefenen voor school".

Deel Deze Pagina