Al enige tijd wordt mijn dochter op school getreiterd door een paar kinderen. Het zijn altijd dezelfden, en ze komt met blauwe plekken en bulten thuis. Meestal wil ze niet vertellen hoe ze daaraan komt, maar vorige week kwam ze thuis met het verhaal dat een jongetje een stok had gepakt en in haar oog wilde steken. Dat het niet gelukt was, kwam doordat ze haar handen voor haar ogen kon doen op tijd. Van een vrolijke gezellige giebelkont is mijn dochter sinds de herfstvakantie veranderd in een stil kind wat vaak om aandacht vraagt thuis. De juffrouw doet vrij weinig, als ze kwetsuren oploopt heeft de juffrouw het nooit gezien en ook de actie van vorige week met de stok is geheel aan de juffrouw voorbij gegaan. Navraag leerde dat de juffrouw helemaal niet op het schoolplein was, maar de stagiaire met 20 kinderen naar buiten had gestuurd. Nou vind ik een groep van 20 voor 1 stagiaire vrij veel, want met kleuterschoolkinderen moet je overal ogen hebben. Volgens de leiding is dit echter vrij normaal, is het zelfs een luxe als je meerdere leidsters hebt op een groep en is 1 juf op 30 kinderen ook veel voorkomend. Mijn dochter heeft een spierprobleem waardoor haar grove motoriek achterblijft. We hebben hiervan de juffrouw op de hoogte gebracht, maar laatst kwamen we erachter dat ze overal navraag heeft gedaan (oa. bij de logopediste) en onze dochter regelmatig een aanstelster noemt tijdens de gymlessen. Al met al geeft het ons een slecht gevoel, mede doordat er met de ouders van de pesters niet te praten valt ('dat doet mijn kind niet') en wij als overbezorgde ouders worden bestempeld. Graag jullie mening! Hoe zouden jullie hierop reageren, en vinden jullie een andere school een oplossing? Alvast bedankt!
Als een gesprek met de juf niet werkt zou ik naar de directie gaan. Dit is toch te zot voor woorden! En vooral sneu voor je kindje, want dit hou je altijd bij je.
Sorry dat ik het zo zeg maar van school halen ... Als mijn dochter gepest word op school zou ik haar er af halen ... Het is toch belachelijk dat dr juf er niets aan doet ... Ze kan het op zij minst extra in de gaten houden! Of als optie zeggen dat ze in een andere groep kan
ik zou inderdaad naar de directie stappen, want dit kan echt niet. Arme meisje! En als dat niet werkt zou ik een andere school zoeken, want dit kan echt niet.
Jeetje wat erg voor je kindje! Gelijk een gesprek aangaan en daarna van school halen....die juf spoort niet!
Oohh wat erg voor je kind en voor jou als mama. Ik zou ook als er onmiddelijk geen verandering aan komt, direct van school afhalen. Je leest, vooral de laatste tijd, wat voor inpact pesten heeft, ook voor later. En je kind heel veel aandacht geven en het gevoel dat zij heel leuk en belangrijk is en juist die pestkoppen niet deugen.
Wat ontzettend sneu voor je kindje. Het is echt te zot voor woorden dat de juf niks doet en er zo laks mee omgaat! Ik zou inderdaad naar de directie stappen en als er niks veranderd wisselen van school.
Verschrikkelijk voor je dochter zeg en wat enorm frustrerend dat je niet gehoord wordt. Ik zou naar de directie gaan en misschien je dochter naar een weerbaarheidstraining om hier mee om te leren gaan (al vraag ik me af of dat zo vroeg al kan). In dit geval zou ik denk ik tegen mijn dochter zeggen dat ze eerst twee keer moet zeggen dat ze moeten stoppen en dan zou ze van mij mogen terug slaan. Ze hoeft dit niet te laten gebeuren.
Na de kerstvakantie direct naar de directeur en als die er is intern begeleider. En je niet laten afschepen door die man/vrouw. Het lef van zo'n juf om 20 kleuters met een stagiaire naar buiten te sturen, dat mag niet eens, hooguit bij een vierde jaars Pabo-student. En dan ook nog eens je dochter voor aansteller uit te maken. Ga alvast op zoek naar een alternatieve school. Bij overstap het 'probleem' van je dochter gelijk bij klas kenbaar maken en de juf er over laten hebben. Dat heeft bij onze zoon de start een stuk gemakkelijker gemaakt. Hij praatte vanwege zijn schisis toen nog behoorlijk onduidelijk. Bespreekbaar gemaakt in de klas en ze accepteerden dat dat bij hem hoorde.
Mijn 1e reactie? Naar de directie stappen en van school halen! Mijn zoon heeft ook motoriekproblemen en wordt heel goed geholpen op school en knapt erg op, zo hoordt het. Is er nog een school waar jullie wonen? ik zou echt een overstap gaan doen van school.
Mijn 1e reactie? Op mijn tong bijten om die trut van een juf niet eens even flink de waarheid te vertellen! Is ze helemaal van de pot gerukt?! Je dochter een aansteller noemen terwijl ze wéét wat er aan de hand is met haar! Mijn 2e reactie? Een stevig gesprek aangaan met deze juf en indien ze niet op de gewenste manier reageert naar de directie stappen. Én op zoek gaan naar een andere school waar ze je dochter wel nemen zoals ze is en hun best doen om haar tot een evenwichtig persoon vol zelfvertrouwen op te laten groeien. Mijn dochter heeft verschillende achterstanden en een verhaal zoals dat van jouw is echt mijn schrikbeeld. Maar hell no dat ik iemand, wie dan ook, mijn kind zo zal laten behandelen!
Verschrikkelijk, school is een plek waar je je als kind veilig en vertrouwd moet voelen. Ik zou op zoek gaan naar een andere school. Wel een goed gesprek voeren, maar toch een andere school.
WAT?! Als ik dit zo hoor dan is er iets mis. Vraag ook eens aan je dochter of ze naar een andere school wilt. Dit heeft mijn moeder gedaan toen ik 6 jaar was en ik ben haar nog altijd dankbaar. (reden; ik was bang voor de leerkracht)
Gatverdamme zeg word helemaal boos als ik zo je verhaal lees, ik zou het er ook niet bij laten zitten en om de tafel zitten met de directeur ....knuffels voor je meisje
Geheel mee eens. Probeer een gesprek en heb je daar geen goed gevoel bij ... andere school zoeken die wel jullie thuis situatie ondersteund. Sterkte
Er is NO WAY dat ik zou toestaan dat mijn kind gepest zou worden. Kom op joh, je moet wel sterk en assertief zijn voor je kleine meisje hoor! Gesprek eisen (!!!) met de directie, leerkrachten EN de ouders van de betrokken pestkoppen. Eisen (!!!) dat ze ook daadwerkelijk maatregelen nemen om dit gedrag te stoppen. Laat je niet afschepen, spreek maar dreigende taal waar nodig. En je dochtertje thuishouden tot dit alles opgelost is, ze moet zich veilig voelen. Mocht er het alternatief zijn van een andere goede school kan je hier voor kiezen. Maar sowieso dus in gesprek gaan, al is het niet voor jouw kind meer, dan om te zorgen dat dit in de toekomst voorkomen wordt op die school.
Ik zou meteen na de herfstvakantie bij de juf binnen lopen. Duidelijk zeggen dat jouw kind gepest wordt, en dat je nog diezelfde week een gesprek met haar wilt. En dat je ter voorbereiding op dat gesprek graag het pestprotocol van de school wilt zien. Daarop is maar één reactie van de juf mogelijk: ze zorgt ervoor dat hij uiterlijk aan het einde van die schooldag het pestprotocol in je bezit hebt en dat er meteen een afspraak wordt gemaakt voor een gesprek. Als dit niet gebeurt, kun je met een duidelijk verhaal naar de directie. Voordat je je kind naar een andere school stuurt, zou ik eerst proberen het hier op te lossen. Als jij je kind nu naar een andere school stuurt en ze wordt daar weer gepest: wat dan? Blijf je dan met haar school-hoppen? Ook dat is zeer schadelijk voor een kind. Bovendien heb je best kans dat je op een andere school niet wordt aangenomen, zolang er nog onopgeloste problemen zijn bij de andere school. Dat is in ieder geval wel ons beleid. (Daar wordt na goed overleg met de school van herkomst en de ouders wel eens van afgeweken, maar het het uitgangspunt is dat we geen kinderen aannemen die met 'ruzie' van een andere schopl vertrekken.)
Probleem van pesten is da vaak de zwakkeren de klos zijn. Enkel van school halen... Heeft dus vaak geen zin. Maar ik zou zeker met juf een hartig woordje spreken. Even vragen of de intern begeleider erbij kan zitten als je denkt dat juf het wellicht niet goed gaat oppakken ook. Althans.. Bij ons werkt dat heel goed want die lopen gewoon overdag af en toe de klas binnen en zien ook een hoop en het is meteen een klankbord voor de juf. Hopelijk eentje die zich wat minder vreemd opstelt als jullie huidige juf. Als ze dat echt heeft gezegd zou ik dat wel heel raar vinden. Hoe weten jullie dat eigenlijk? Want je bent zelf niet bij de gym geweestneem ik aan. Overigens... Als de stagiaire stiekem een pabo-afstudeerder is mag ze zeker wel alleen een complete klas draaien. Dus ook ermee buiten spelen.
Naar aanleiding van je bericht heb ik wel wat vragen voor je: * waar heeft de juf navraag gedaan? Bij wie allemaal en hoe kwam je hierachter? * Van wie heb je gehoord dat juf je dochter een aansteller noemt? Is dat via via gegaan, heeft iemand het gezien of heb je het van een andere volwassene gehoord? Ik vind dat de juf je zeker serieus moet nemen als het gaat om de kwetsuren. Hier kan je de juf heel duidelijk naar vragen. Ook er bij zeggen dat je het gevoel hebt dat ze er niet serieus mee om gaat. Maak een afspraak voor na schooltijd, en ga hier samen met je man naar toe. Spreek hierin heel duidelijk je zorgen en je gevoel uit. Ik denk dat je er vanuit moet gaan dat de juf met de beste intentie voor de groep staat, maar dat ze misschien niet in de gaten heeft hoe groot bij jou de zorgen zijn. Pesten gebeurd vaak buiten het gezichtsveld van de leerkracht. Daar zijn kinderen slim genoeg voor. Ook is het nu eenmaal zo dat bij een grote groep, je als leerkracht niet alles ziet. Bij ons op school worden stagiaires ook wel met een groep kinderen naar buiten gestuurd. Het is helaas zo dat het ook wel eens voorkomt dat de leerlingen alleen spelen op het plein, omdat de juf even naar binnen moet om iemands billen te vegen bv. Instrueer je dochter dus heel goed, dat ze direct naar de juf moet gaan, als de pestkoppen iets bij haar doen. Daarnaast vind ik dat als juf zonder toestemming iets gevraagd heeft bij allerlei instanties, dat je haar hier op aan mag spreken. Aan de andere kant heeft zedig misschien ook uit interesse gedaan, zodat ze je dochter goed kan begeleiden. Is de logopediste regelmatig op school? dan vind ik het namelijk niet zo gek. Ik probeer in het verhaal iets nuance aan te brengen, omdat ik me niet kan voorstellen dat de juf de intentie heeft, om jouw dochter het leven zuur te maken en jullie niet serieus te nemen. Dus ga het gesprek aan en leg je zorg op tafel. Voel je je niet gehoord, dan maak je de stap naar de directeur.
In de meeste gevallen heeft een gesprek met de directie geen zin, ze zullen echt niet zo gauw een leerkracht afvallen, en de 'schuld" bij jou of je kind neerleggen. Ik heb helaas dit ook al 2x mee gemaakt met mijn 2 oudsten. Nu de jongste op school zit, loop ik ook weer tegen een juf aan, die denkt mijn kind beter te kennen als ik zelf. Als ik besluit om mijn kind toch van die school te halen, ga ik niet eens meer een gesprek aan, wat heeft het voor zin, het is mijn woord tegen die van hun. Ik hoop dat het niet nodig zal zijn, heb na de vakantie nog 1x een gesprek met de juf, loopt dat op niets uit, dan gaat hij naar de andere school. En ja de zwakkere worden eerder gepest, zoals iemand hier schreef, maar als een school daar niet tegen opgewassen is om de pesters een halt toe te roepen, wat is dat dan voor school, welk beleid voeren ze dan? Er is geen enkele reden om te pesten, en als dat wel gebeurt, moet je als school zijnde daar stappen naar ondernemen. En dus ook de ouders van de pestkoppen erop aanspreken!!! Heel veel sterkte, het blijft een moeilijke situatie, maar kies voor je kindje!!