Hallo, Vandaag heb ik te horen gekregen van school dat onze zoon van bijna 5 door de logopedist getest is en zeer slecht scoorde op het onderwerp rijmen. De rest was gewoon goed. Nu raadde ze me aan hiermee te oefenen. Heeft iemand misschien tips hoe ik dit aanpak? Zijn er speciale boeken of spelletjes te koop hierover? We lezen iedere dag al sinds hij klein is een boekje, waaronder ook veel rijm boekjes, zoals bijv bobbi beer. Maar we hebben dus eigenlijk boeken nodig waar echt de nadruk op het rijmen wordt gelegd. Hij snapt de bedoeling er volgens mij ook helemaal niet van... Alvast bedankt!
Vorig jaar was mn dochter er veel mee bezig en we hadden dan een spelletje (gewoon onderweg ofzo of als ik in de keuken bezig was) dat zij of ik een woord zei en dat de ander dan een woord moest zeggen wat erop rijmde en zo gingen we om en om dan even door. En dan weer een ander woord.
Dank voor je reactie jara, nijntje lezen we ook al. Zingen gaat hem niet worden, daar heeft hij een hekel aan, zelfs op school vind hij dat stom...misschien heeft dat ook wel met dit te maken? H zingt eigenlijk bijna nooit een liedje. Op de psz en nu op school krijgen ze het ook niet voor elkaar. Misschien heeft het dan wel met het luisteren te maken, toch zijn gehoor weer eens laten testen, is al weer twee jaar geleden...
Wat wij ook wel eens doen is zelf woorden maken die rijmen. Bv mamie pamie. Graaf draaf maaf gaaf enz. Niks is fout gewoon gek doen tijdens eten of thee momenten.
Je hebt ook memorie-spelletjes voor leren rijmen. Dan zie je bijv. een plaatje van een huis die je moet samenvoegen met muis. Wordt ook veel in de klas mee gewerkt. Daarnaast zijn liedjes wel erg goed. Misschien een cd-tje opzetten met rijmliedjes? Dan krijgt hij het wel mee maar hoeft hij niet te zingen. Ook zijn er wel spelletjes online die je leren rijmen, even aan de juffrouw vragen naar kindvriendelijke websites met spelletjes ik weet ze niet voor de kleutergroepen. Succes ermee en maak je er in ieder geval niet teveel zorgen over want net als bij lezen kan soms het kwartje gewoon later vallen en dan maken ze een enorme sprong vooruit!
Mijn dochter had het ook op die leeftijd. ik maakte er onderweg altijd een spelletje van. we hebben er heel veel lol mee gehad. Uiteindelijk kwam het allemaal goed.
Maak er inderdaad een spelletje van. Rijm op alle namen van familie, dingen die je tegenkomt enz. Deden wij ook toen ik lesgaf in de kleuterklas. En soms moeten ze er echt even in komen maar dan is het de grootste lol
Beetje stoute worden gebruiken. Rot(op) staat op zijn kop. En gekke liedjes zingen. Jip en janneke samen op de stoel vielen voor over op hun( ....) Mijn zoon is ook geen kind dat zingt hoor hihi. Ook niet in ( klas) Stoute worden gebruiken maar dan ook meteen er bij zeggen dat het alleen mag met rijmen. Misschien niet verantwoord maar je wilt hem ook uit dagen. Alle gekken van dagen zaten samen op de (...) Zo als je ziet hou ik van rijmen nee dit is niet om te slijmen.