Niet durven poepen

Discussion in 'Peuter en kleuter' started by Ligero, Oct 29, 2017.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Ligero

Ligero VIP lid

Aug 1, 2011
    6,823
    1,533
    113
    Pas geleden een topic geplaatst dat mijn zoontje (bijna 2,5) zindelijk aan het worden is.
    Plaszindelijk gaat heel goed maar poepen Is wel een dingetje.
    Met luier aan deed hij dat ong. 2x per dag en zonder problemen.
    Nu hij geen luier aan heeft durft hij niet op de wc en houdt het op. Op dag 3 en 4 moet hij dan heel vaak naar de wc maar durft niet Door te zetten. Hierdoor laat hij vaak kleine plasjes lopen, ook in zijn broek.
    Van mij mag hij een luier om en ook al wil hij dat niet, doe ik dit vaak toch en dan komt er ineens een heleboel en wil hij tussen het poepen Door ook schone luiers. Dan gaan er ineens 3 of 4 luiers achter elkaar doorheen. Hij voelt zich daarna volgens mij wel beter (logisch) en dan gaat het plassen op de wc ook weer beter. Als ik het over poepen op de wc heb zegt hij letterlijk dat hij niet durft.

Wat zou ik hiermee/aan kunnen doen?
    - luier wil hij liever niet aan en gaat onder luid protest. Dit doe ik wel als ik merk dat het hem écht dwars zit maar liever heb ik natuurlijk niet dat hij het zo lang ophoudt en gewoon om een luier vraagt als hij moet of naar de wc
    - poepen op het potje en op de wc durft hij niet, als het per ongeluk toch eens gebeurd Is hij wel supertrots op zichzelf, belonen We hem met applaus en een sticker op zijn hand ofzo en hij heeft geen moeite om de poep uit te zwaaien en Door te trekken
    - als hij heeft gepoept in de luier wil hij heeeeel graag kijken en dat mag van mij ook in de hoop dat hij het dan.minder eng gaat vinden

Ik dacht eraan dat We misschien de poep uit zijn luier in de wc konden gooien om zo duidelijk te maken dat het oké Is als het in de wc komt? Het Is meestal een vaste substantie dus dat zal wel lukken.

Nog.meer tips?

2. Ligero

Ligero VIP lid

Aug 1, 2011
    6,823
    1,533
    113
    Zouden oefenboekjes wat kunnen zijn? Gaat plas daar niet te snel doorheen?

3. Lieke1989

Lieke1989 Niet meer actief

Heb je geprobeerd om een luier in het potje te leggen?

4. Ligero

Ligero VIP lid

Aug 1, 2011
    6,823
    1,533
    113
    Nee nog niet, nooit van gehoord ook maar ik ga het proberen!

5. Zohra

Zohra Fanatiek lid

May 20, 2015
    2,005
    322
    83
    Heb je hem duidelijk gezegd dat hij om een luier mag vragen als hij moet poepen? En dat die luier daarna weer af gaat? Wil hij dat ook niet?
    Je kunt nog eens luierbroekjes van een ander merk kopen, ander printje, en zeggen dat dit speciale broekjes zijn om in te poepen. Je noemt het dan dus geen luier, soms trappen ze daar in.
    Wat hier nog wel eens werkte was bij het naar bed brengen zeggen dat ze mocht roepen als ze een schone luier nodig had, dan poepte ze vaak dan. Ze moest even op het idee komen dat ze in haar slaapluier kon poepen.

6. Ligero

Ligero VIP lid

Aug 1, 2011
    6,823
    1,533
    113
    Ja dat heb ik inderdaad meermalen uitgelegd maar hij vraagt er helaas niet om en wil hem ook eigenlijk niet om als hij echt moet poepen...
    Heb nu luierbroekjes gekocht en idd gezegd dat deze heel speciaal zijn. Ben benieuwd wat het doet...

7. Be Happy

Be Happy Niet meer actief

Probeer anders eens constant voor te lezen uit het boekje Joep moet Poepen. Google maar eens.

Heeft hier enorm geholpen bij poepangst.

8. Ligero

Ligero VIP lid

Aug 1, 2011
    6,823
    1,533
    113
    Bedankt! Ik ga eens in de bieb kijken voor dat boekje.

9. Livia75

Livia75 Fanatiek lid

Dec 2, 2012
    1,257
    47
    48
    En iets echt leuks uitzoeken en bij elke x poepen krijgt hij dat? Alleen maar om hem over zijn angst heen te helpen?
    Hier was dat de oplossing, al was de mijne minder angstig.
    Boekje voorlezen op wc of filmpje kijken?

10. Mop81

Mop81 Fanatiek lid

Nov 9, 2013
    4,130
    2,517
    113
    Female
    Amsterdam
    Ik heb er geen ervaring mee maar denk even mee.

Misschien benoemen als je zelf gaat poepen?
    Normaal zeg je dat je naar de wc gaat waarschijnlijk. Maar dan echt benoemen dat je gaat poepen.
    Misschien komt hij zelfs even kijken. Dat zou ik dan ook toelaten.

11. Ligero

Ligero VIP lid

Aug 1, 2011
    6,823
    1,533
    113
    Hij heeft nu sinds 2 dagen een luierbroekje aan. Gaat nog wel plassen op de wc (hetzij wel minder vaak en zitten er toch nog regelmatig ook plasjes in d luier, maar baal wel dat zijn plaszindelijkheid nu dus ook minder wordt Door die luierbroekjes) en gisteren deed hij wel echt zijn best om op de wc te poepen maar lukte het niet.
    We belonen hem dan met applaus enzo voor het proberen. Echt kadootjes ofzo Is hij niet gevoelig voor. Althans dit werkte met plassen niet, applaus ging hij wel voor :p

Als ik ga poepen zeg ik dat inderdaad altijd en vindt hij reuze interessant om naar te kijken en Door te trekken haha

Misschien moet ik de hele zindelijkheid weer even laten gaan en over een tijdje weer proberen? Hij Is wel 2 weken ofzo volledig droog geweest. Alleen poepen deed hij dan nog in zijn broek. En dat vond hij steeds enger worden leek het wel...Eerst Was dat gewoon ineens oeps een drol in zn broek en dat maakten We dan schoon en klaar. Heb er geen probleem van gemaakt. Maar toen ging hij het ineens inhouden 3 tot 4 dagen en dan ontsnapte er steeds kleine plasjes in zijn broek omdat hij op de wc niet ging ontspannen om te plassen omdat de poep dan misschien ook zou komen en dat vond hij weer eng...

Warrig verhaal haha maar weet nu ook gewoon even niet waar We goed aan doen...Gewoon een onderbroek zodat hij zn plaszindelijkheid behoudt, luierbroekje zoals nu maar dan ook minder plaszindelijk want ja zo'n luier Is ook wel weer makkelijk, of een oefenboekje zodat die kleine plasjes wel opgevangen worden maar hij voor de grote plas wel naar de wc moet maar hoe dan met poepen...? Pfff haha ik weet het niet meer

12. Ligero

Ligero VIP lid

Aug 1, 2011
    6,823
    1,533
    113
    Nou ik heb een boekje bij de bied gehaald over poepen op het potje en na 1x voorlezen ging hij dat gelijk doen...haha nu maar stug blijven voorlezen uit dat boek

Be Happy and Fristi2012 like this.
  13. Ligero

Ligero VIP lid

Aug 1, 2011
    6,823
    1,533
    113
    Yes het Is weer gelukt vandaag!!
    Of het nu het boekje Is of het luierbroekje of puur toeval...Geen idee maar ik ga voorlopig ff zo door!!

14. Fristi2012

Fristi2012 VIP lid

Jun 23, 2014
    6,100
    3,487
    113
    Wat fijn! Goed doorgezet hoor.
    Misschien dat hij nu mooi over de drempel heen is.

15. Ligero

Ligero VIP lid

Aug 1, 2011
    6,823
    1,533
    113
    Hij lijkt ineens toch de smaak te pakken te hebben. Vandaag 3x gepoept op de wc, bewust ook! Hij wilde luierbroekje vanmiddag rond 15.30u uit en niet meer aan. Heeft wel plasongelukje geHad mja ff wennen dat hij weer naar de wc moet denk ik.
    Ik heb wel het boekje al 100x voorgelezen geloof ik, hij vindt het allemaal wel reuze interessant!

Be Happy and Fristi2012 like this.
  16. Ligero

Ligero VIP lid

Aug 1, 2011
    6,823
    1,533
    113
    Nou nu breekt m'n klomp...de kleine man lag vanavond op bed te huilen voor het slapen gaan en toen ik ging kijken wat er was zei hij dat hij moest poepen op de wc. Zo gezegd zo gedaan...daarna ging hij gelijk lekker slapen. Ben zo trots!

Be Happy, Liekje81 and Fristi2012 like this.

Share This Page