Ik weet het, het is het zoveelste onderwerp over zindelijk worden, maar wij weten het echt even niet meer...... Mijn zoontje is redelijk laat zindeiljk geworden, 3 jaar en 8 maanden. Dit ging redelijk, met af en toe wat ongelukjes. Sinds hij in augustus naar school gaat is het echter hopeloos. Hij plast sindsdien weer dagelijks in zijn broek, en dan niet 1x, maar gerust 4 keer. Hij zegt zelf ook nooit dat hij moet plassen, wij moeten hem altijd op de wc zetten. En aangezien hij zelf altijd zegt dat hij niet moet, en niet wil, is dat altijd een heel gedoe. We zetten hem elk uur op de wc, maar hij plast dan gerust 10 minuten daarna in zijn broek. En dan een goede plas ook. Hij heeft al eerder gehad dat hij ook weer in zijn broek poepte, en dat ging weer weg, maar sinds een week of 3 doet hij dit weer. Ik denk trouwens dat hij het wil ophouden, maar dit lukt niet en daarom poept hij in zijn broek. Hij voelt het wel aankomen want als hij moet gaat hij onder de tafel zitten, ipv naar de wc. Meestal kunnen we hem dan nog op tijd op de wc krijgen gelukkig. Lastige is dat hij dus zelf (bijna) nooit aangeeft dat hij moet plassen. Een hele enkele keer zegt hij het wel (denk 1x per week of zo) dus hij lijkt het dan wel te voelen. Verder vertelt hij het ook niet als hij in zijn broek geplast heeft, en hij vindt het geen probleem om met een natte broek te lopen. Hij wil soms niet eens een schone aan. Stickers plakken, belonen, werkt meestal 1 dag goed, en dan heeft hij er geen interesse meer voor. We zijn vandaag weer begonnen met stickers plakken (voor de zoveelste keer) met als beloning een zelf gekozen uitje. Dus wie weet.... Maar mijn ervaring is helaas dat dit dus ook niet werkt? Hij doet het trouwens overal, school, bso, thuis, op visite, dus dat lijkt niks uit te maken. Ik heb het CB al gebeld voor advies, maar die zouden terug bellen....niet dus.... Dus vandaar dat ik het hier ook nog eens vraag, wie weet heeft iemand de gouden tip!
We zijn trouwens nog niet bij de ha geweest om te bekijken of er iets medisch aan de hand is. Maar ik begreep dat ze tot een jaar of 5 toch niks doen, dus ik weet ook niet of dit zinvol is.
Koop het boekje zindelijk in een week van Gina Ford. Neem een week vakantie en hou hrm een week thuis. Hij is trouwens nooit zindelijk geweest... zindelijk is dat je ZELF aangeeft om te plassen en met vier jaar ook zelf gaat. Opnieuw beginnen dus Veel succes
Je hebt gelijk hoor, hij is inderdaad nooit zindelijk geweest. Maar in het verleden gaf hij nog wel eens zelf aan dat hij moest plassen, maar dat doet hij nu helemaal niet meer. Dank je voor de tip, ik zal eens gaan kijken naar het boekje.
Op school zetten ze hem ook zeer regelmatig op het toilet. Tot voor kort ging dit wel goed, hij kwam regelmatig droog naar buiten (en plaste dan op de weg naar huis in zijn broek, of thuis bij de voordeur). Maar hij heeft daar ook wel ongelukjes. Ik geef altijd een schone broek mee, en die doet hij dan zelf aan. En soms komt hij ook met een natte broek naar buiten. De juf doet er gelukkig (nog) niet moeilijk over.
Herkenbaar en dus hebben we hetzelfde probleem, mijn zoontje is in december 4 geworden, plast soms op de wc, meestal in zijn luierbroek. Drukken durft hij niet op de wc of pot en gaat ook onder de tafel zitten, maar als we hem dan op de wc zetten moet hij niet meer. De kinderarts waar we voor iets anders liepen, zei dat hij de ervaring heeft dat het binnen enkele maanden waarschijnlijk vanzelf goed ging komen en dat we niet moeten pushen. Dus nu nog een luierbroek en dan over een maandje weer helemaal zonder proberen. Als het na een paar maanden nog niet zou lukken moesten we terugkomen. Ik vind het wel een probleem nu hij sinds kort naar school gaat, de juf heeft gezegd dat ze het geen probleem vind en verschoont hem zo nodig, is geloof ik maar 1 keer nodig geweest. Heb gezegd dat ik hem zelf ook wel wil komen verschonen als ze geen tijd heeft. Ik vind het wel rot voor hem. Mijn middelste van bijna 6 was voor zijn eerste schooldag dag en nacht zindelijk, dat was mazzel.
Ik zou inderdaad eens Gina Ford proberen. En dan ook echt even die week alle afspraken en verplichtingen afzeggen, zodat je alle aandacht voor je kind hebt. Verder, met zo'n probleem kun je echt nu al naar de huisarts hoor!
Misschien heeft hij er toch geen controle over? Omdat hij zelden zelf vraagt naar het toilet te gaan. Nog wat aanvullende tips, samen elke dag/avond boekjes lezen over het zindelijk worden en hem hierbij zelf dingen laten vertellen wat hij ervan vindt. Hem eventueel laten wennen aan een potje als begin, als hij angst heeft voor de wc. Ik denk ook dat je bij de basis moet beginnen, stap voor stap.
Hier durft hij wel op de wc te poepen, als we hem erop zetten doet hij het wel. En in het verleden heeft hij dit ook gewoon gedaan. We proberen ook niet om te pushen hoor, maar het komt wel dagelijks te sprake.... Als hij wel op de wc geplast of gepoept heeft prijzen we hem ook de hemel in. Maar het is wel vervelend he? Toen ik hem een keer naar school bracht hoorde ik een ander jongetje over hem zeggen dat hij toch degene was die altijd in zijn broek plaste. Tja, dan moet ik wel even slikken hoor...
Ik begin er soms ook aan te twijfelen of hij het wel goed voelt. Hij heeft ook meestal al een natte plek in zijn onderbroek zitten, dus hij druppelt altijd al (weet niet of dit normaal is bij jongetjes). Hij zegt ook soms dat de plas er 'ineens' was als ik vraag waarom hij niet naar de wc ging. Maar omdat hij heel soms wel zegt dat hij moet plassen lijkt het me dat hij het wel aanvoelt. Misschien moet ik het toch even laten checken bij de ha? Wat betreft het lezen van een boekje, weet ik niet. HIj praat er namelijk liever niet over, vindt het geen leuk onderwerp. En wil het niet een te grote issue laten worden bij hem. Potje wil hij niet meer op zitten, wc vindt hij volgens mij niet eng.
Ik zou wel even naar de ha gaan. Het is absoluut niet gebruikelijk dat kinderen constant druppelen in hun onderbroek.
Ok, ik dacht dat het misschien was dat hij zijn plas te lang ophoudt en daardoor al druppelt, maar nu ik er eens op ging letten zie ik dat hij het eigenlijk bijna altijd wel heeft. Kan inderdaad geen kwaad om het na te laten kijken (voel me al snel een zeur bij de ha, dus ga ik niet zo snel). Maar dan ga ik toch maar een afspraak maken.
Zou ook kunnen natuurlijk, de mijne is ruim 3 en heeft het nooit. Maar hij gaat gewoon naar de wc als hij moet. Zou het eerst nog een keer proberen, maar een bespreking met de HA kan noot kwaad natuurlijk. CB weet natuurlijk wel veel af van zindelijkheid,maar hangt veel af van het cb.
Ik moet morgen toevallig naar het CB voor de jongste, en dan kijk ik wel of ik dit ook even kan voorleggen. Ik hoorde altijd dat huisartsen tot de leeftijd van 5 nog niks ondernemen omdat het er dan nog bij hoort om zindelijk te leren worden. Vandaar dat ik ook nog geen afspraak gemaakt had.
Ja maar zindelijk worden en het 9 van de 10 keer niet aangeven is een groot verschil. Soms zitten kinderen zo in hun spel dat ze er geen erg in hebben. Uit jou verhaal denk ik niet dat dat het is. Ik zou nu toch eerst bij de huisarts langsgaan om in ieder geval zeker te zijn dat het niets lichamelijks is. En eens afwachten wat zijn advies is. Ook al denk je dat je er geen grote issue van maakt. Als hij er niet over wil praten en bijvoorbeeld het belonen na 1 dag al zat is denk ik toch dat het voor hem een groter onderwerp is dan jij misschien denkt. Als het uitgesloten is dat er iets medisch mis is en je verder voor jou geen bruikbare tips zijn, of je hebt ze al geprobeerd, zou je misschien het eens een paar weken volledig moeten laten rusten. Niets over zeggen of praten. Je zou, ook al voelt dat nu heel vervelend, hem een luierbroekje aan kunnen doen naar school. Dat hij daar in ieder geval droog blijft. Dat is misschien voor hem al heel prettig en ook zijn klasgenootjes gaan er iets anders in staan. De juf kan hem natuurlijk tussendoor een aantal keer naar de wc sturen. En verder moet je het onderwerp de komende weken laten rusten. Probeer het daarna bijvoorbeeld op vrije dagen of in het weekend eens een tijdje zonder luier en dan merk je wanneer het beter zal gaan. Maar het belangrijkste is om eerst naar de huisarts te gaan.
Laatst toevallig een lezing gehad van een kinderbekkenfysiotherapeut. Het kan nl zijn dat hij zich niet genoeg bewust is van zijn bekkenbodem. Daar schijnen ze heel goede oefeningen voor te hebben. Misschien eens laten beoordelen?
Mijn zoon druppelde ook veel, en plaste ook vaak in zijn broek. Bij hem was er wel iets medisch aan de hand. Ik zou het dus even laten controleren via de huisarts of uroloog.
Ook ik zeg ga even langs de huisarts, want 1x per week aangeven is in mijn ogen niet zelf aangeven maar een toevalstreffer . En dat hij altijd een natte onderbroek heeft is ook niet helemaal de bedoeling. Hier bij ons mannetje al redelijk vlot door gepakt die wilde graag zindelijk zijn maar bleef ook lekken (ballonplasser) dus ook langs de huisarts en toen was het ook van tja wat wil je zelf, wij hebben er voor gekozen ons door te laten verwijzen naar de uruloog, daar een tijdje gesmeerd en uiteindelijk geopereerd, toen alles goed genezen was met 4-6 weken was hij gelijk goed zindelijk. Dus het kan best iets medisch zijn dns dat zou ik eerst even uitsluiten.