zoon 4,5 niet zindelijk, tips?

Discussion in 'Peuter en kleuter' started by manoontje, Jan 9, 2014.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Emo

Emo Fanatiek lid

Nov 6, 2013
    1,855
    1
    36
    Female
    Moeder
    Zwangerschapspagina
    Bij twijfel zou ik toch een afspraak maken bij de dokter, om medisch alles uit te sluiten. Heel veel succes.

2. Storm

Storm Niet meer actief

Niets eigenlijk. Alleen dat het boekje vol staat met tips om de zindelijkheidstraining van je kind te bevorderen.

3. miss40

miss40 Bekend lid

May 18, 2011
    543
    0
    16
    noord-holland
    Dat zou mij ook pijn doen als een ander kind dat over mijn zoontje zou zeggen:(.

4. Catou

Catou Fanatiek lid

Oct 11, 2013
    3,683
    1,860
    113
    Kleuters zijn eerlijk dus die zeggen dat soort dingen als het ze opvalt. Mijn kleuterdochter houdt ook alles bij van iedereen en zou ook zoiets er gerust uitflappen.

5. pardoes

pardoes VIP lid

Apr 15, 2009
    7,658
    1,417
    113
    Dat doen kleuters inderdaad, maar laten we eerlijk zijn je hoort liever over je kind praten als dat leuke lieve, grappige, ondeugende kind of zoiets dan als dat kind dat altijd in de broek plast, dat is niet leuk :(. Want je bent dan als volwassenen toch bang dat de volgende stap pesten wordt.

6. Nataly1972

Nataly1972 Fanatiek lid

Jun 8, 2009
    4,279
    1,418
    113
    Female
    consulent Wonen
    Hengelo
    Mijn zoontje is net 5 geworden en plast ook nog heel vaak in de broek (heb ook een topic gestart over plassen in de broek en de BSO).

Hij was al wel een jaar zindelijk en bij hem gaat het weer mis sinds hij naar school gaat en de BSO. Bij mijn zoon zitten er ook heel vaak druppels in de broek en als hij dingen spannend vind plast hij in de broek. Maar het grootste probleem is dat hij niet wil onderbreken wat hij aan het doen is om naar de wc te gaan. Alsof hij dan denkt dat het er niet meer is als hij terug komt van de wc.

Ook wij hebben al van alles geprobeerd (straffen, belonen, negeren, het zijn probleem maken) maar niets helpt. Hij vind het ook helemaal niet erg om met een natte broek rond te lopen. Hij jokt soms ook en zegt dan dat hij niet nat is terwijl hij dat wel is. Wij zijn wel naar de huisarts geweest maar mijn huisarts vind het zelfs tot zijn 6e geen probleem dat plassen in de broek.

Nou, ik vind het wel een probleem (op de BSO trouwens ook) en heb daarom begin volgende week een afspraak met iemand van de GGD. Misschien dat ze me daar kunnen helpen of een doorverwijzing kunnen geven voor een plaspoli.

We zijn in de kerstvakantie heel strikt geweest en hebben hem heel goed in de gaten gehouden en als wij hem op gezette tijden naar de wc sturen en geen nee accepteren dan gaat het veel beter. Uit zichzelf gaat hij niet of veel te laat dus dan moeten hij hem maar even sturen. Kom vast wel een dag dat hij vaker zelf naar de wc gaat. Op school en de BSO doen ze dit nu ook en hij is nu al bijna 2 weken helemaal droog.

Ik heb geen tips maar je bent niet de enige met dit probleem gelukkig.

7. Storm

Storm Niet meer actief

Maar hoe begin je dan opnieuw? Mijn zoontje van 2,5 gaf zelf aan dat hij moest plassen, en ineens helemaal niet meer. Ja, 's avonds als hij met luier op bed ligt om tijd te rekken.
    Nu is hij overdag keurig droog, maar wacht tot wij hem op de wc zetten. Da's dus voordat hij gaat slapen 's middags en als hij 's avonds naar bed moet. Verder houdt hij het keurig op (behalve ontlasting, dat doet hij in zijn broek). Maar hij gaat ook zonder luier op bed 's middags en blijft dan ook gewoon droog. :(

8. manoontje

manoontje Bekend lid

Jan 13, 2011
    839
    10
    18
    Noord-holland
    Nataly, ik had je verhaal inderdaad gelezen, zo herkenbaar. Ik denk dat bij onze zoontjes hetzelfde speelt. Met als enige verschil dat onze zoon het overal doet en niet alleen op de BSO.
    Ik heb net iemand van de GGD gesproken en die denkt niet aan iets medisch, maar een vorm van aandacht en het niet willen onderbreken van zijn spel of speelgoed.
    Advies is om er geen heisa van te maken, ook niet als hij het wel goed doet. En om het half uur vragen of hij moet plassen en dit bij hem laten, niet dwingen. En op gezette tijden plassen (voor het weggaan bv) Bij een ongelukje zelf verschonen.
    Volgens haar duurt het 3 weken, en dan zou het beter moeten gaan. Ik hoop het zo!

Ik ben trouwens wel heel benieuwd wat de GGD jou adviseert. Zou je mij dit kunnen laten weten? Wie weet kan ik er ook wat mee....

9. Nataly1972

Nataly1972 Fanatiek lid

Jun 8, 2009
    4,279
    1,418
    113
    Female
    consulent Wonen
    Hengelo
    Ik laat het je weten. We hebben al een keer eerder een gesprek gehad met de GGD en die vertelde hetzelfde als je jullie hebben verteld. Het gaat dan bij mijn zoon even goed om na een tijd weer mis te gaan. Bij ons is het ook echt iets psychisch omdat hij nu ook wel vaak zelf gaat. Hij slaapt nog met een luierbroekje en voorheen was hij 's morgens altijd nat en plaste echt nog in het luierbroekje als hij net wakker was. Nu gaat hij helemaal uit zichzelf eerst naar de wc als hij net wakker wordt. Poepen doet hij trouwens altijd op de wc.

Hij is net 5 geworden en vind dat hij zelf nu een grote jongen is daar stimuleren wij hem dan mee. Als hij zelf gaat dan vind hij zich een grote jongen en hopelijk gaat dit dan ook overdag werken.

Ik hoop dat de GGD meer adviezen heeft want op gezette tijden laten plassen, hem zichzelf laten verschonen en er geen druk opzetten dat doen we dus al een jaar en echt helpen doet het niet.

10. Nataly1972

Nataly1972 Fanatiek lid

Jun 8, 2009
    4,279
    1,418
    113
    Female
    consulent Wonen
    Hengelo
    Even een update. Vandaag hadden we een gesprek bij de ggd en we krijgen een doorverwijzing voor een plaspoli. Met die brief moeten nog wel even de huisarts overtuigen maar de ggd vjnd het reden genoeg om het verder uit te zoeken. Het duurt nu al een jaar en dat vinden ze lang genoeg.

Hun advies is consequent zijn en als we een aanpak kiezen niet te snel opgeven, dus niet na 1 week overstappen op een andere aanpak.

We gaan nu komende maand de positieve aanpak proberen, dus als hij droog bljjft of zelf gaat plassen zeggen dat we heel trots op hem zijn. Als het mis gaat dan er niet teveel aandacht aan schenken en zeggen volgende keer beter. Hij is vandaag al 2 keer zelf gegaan en het is maar 1 keer een beetje mis gegaan terwijl het op een dinsdag (is voor hem een lange dag met overblijven en de bso) vaak wel 4 keer mis ging. Hopelijk blijft het zo en wordt het alleen maar beter.

11. manoontje

manoontje Bekend lid

Jan 13, 2011
    839
    10
    18
    Noord-holland
    Dank je voor de update, had hem nog even niet gezien.
    Fijn dat jullie een verwijzing naar de plaspoli krijgen,. Lijkt me wel fijn om te kunnen uitsluiten of er iets aan de hand is, of dat je ergens rekening mee moet houden.

Het consequent vasthouden aan een methode herken ik wel. Wij gaven het meestal ook na een week op omdat we het idee hadden dat het niet werkte. Maar nu gaan we het echt 3 weken proberen.

Hier doen we een beetje dezelfde aanpak als jullie nu. Niet teveel aandacht aan besteden en kort zeggen dat het goed is als hij op de wc plast/poept. Bij een ongelukje zelf laten aan en uitkleden. Het laatste vindt hij echt niet leuk, en zorgt dan weer voor wat problemen. Hij heeft dan geen zin of gaat schreeuwen dat hij het niet kan, en doet er 20 minuten over voordat hij omgekleed is. Ik geloof nog niet dat het echt effect heeft jammergenoeg, hij geeft nog niet aan dat hij zelf moet plassen. Hoewel hij sindsdien wel weer op de wc poept en het meestal zegt als hij in zijn broek heeft geplast. Dat is een kleine vooruitgang.

Wat goed dat je zoontje al 2x zelf ging, en 1 ongelukje is echt weinig. Ik hoop dat het een stijgende lijn is.
    Ben wel benieuwd wat ze op de plaspoli gaan doen. Doen ze dan ook onderzoek door een uroloog (om te kijken of er medisch iets is) ?

12. Nataly1972

Nataly1972 Fanatiek lid

Jun 8, 2009
    4,279
    1,418
    113
    Female
    consulent Wonen
    Hengelo
    Wat ze bij een plaspoli doen ik heb geen idee, ik wacht het wel af.

Ik had vanmorgen nog een gesprek met zijn juffrouw en die is van mening dat het bij hem te maken heeft met het geen tijd maken om naar de wc te gaan. Toen het gisteren een beetje mis ging zaten ze midden in een feestje (klasgenootje was jarig en daar waren ze voor aan het zingen en natuurlijk werd er getrakteerd) en de juf zag hem wiebelen en heeft even afgewacht of hij uit zichzelf zou gaan of niet. Niet dus, hij vond het allemaal zo spannend en leuk dat hij zich geen tijd geeft om naar de wc te gaan. Toen hij het echt niet meer kon houden moest hij heel hard rennen met als gevolg een onderbroek die een beetje nat was.

Nu is er een vriendje uit zijn klas bij ons aan het spelen en nu is het al 2 keer mis gegaan. Ze spelen boven met de lego en gaan daar helemaal in op zodat hij dan niet naar de wc gaat. Hij komt wel beneden en zegt dat het mis is gegaan wat hij voorheen nooit deed. Dan kon hij rustig 2 uur met een natte broek rondlopen. Dat is gelukkig niet meer zo.

Hij vind zijn kleren uitdoen en schone kleren aandoen geen probleem, dat doet hij zonder morren en uit zichzelf. Dat is voor ons al helemaal normaal geworden.

13. manoontje

manoontje Bekend lid

Jan 13, 2011
    839
    10
    18
    Noord-holland
    Nataly1972, hoe gaat het bij jullie?
    Hier lijkt het zowaar beter te gaan.
    Hij was van het weekend ziek, en we dachten dat wordt niks.
    Maar hij verbaasde ons door vanaf zaterdag aan te geven dat hij moet plassen. Hij was dan soms te laat, maar dat hij het aangeeft is al heel wat. En gisteren gaf hij het ook weer aan, en heeft hij maar 1 ongelukje gehad omdat hij net iets te laat was.
    Super dus!!! En als hij nu een ongelukje heeft gehad dan zegt hij het ook. Het lijkt wel alsof hij het nu door begint te krijgen!

14. Nataly1972

Nataly1972 Fanatiek lid

Jun 8, 2009
    4,279
    1,418
    113
    Female
    consulent Wonen
    Hengelo
    Wat goed dat het met je zoon nu zo goed gaat. Hier gaat het de ene dag heel goed en is hij helemaal droog en de andere dag heeft hij ongelukjes.

Vandaag naar de huisarts geweest en de doorverwijzing naar de plaspoli is rond. Nu nog wachten op de oproep wanneer we daar terecht kunnen.

Vandaag is voor hem de lastigste dag met overblijven en de BSO en hij heeft maar 1 keer een klein beetje in de broek geplast. Ben heel erg trots op hem.

Ook hier gaat het dus wel wat beter, we hebben de druk er helemaal af gehaald en laten het op zijn beloop en dat lijkt wel een beetje te werken.

15. manoontje

manoontje Bekend lid

Jan 13, 2011
    839
    10
    18
    Noord-holland
    Wat fijn dat het bij jullie ook beter lijkt te gaan.
    Hier inderdaad ook de druk eraf, en ik denk dat dat wel werkt.
    Ik denk dat het bij hem ook de druk eraf heeft gehaald, en dat hij daarom nu wel vertelt als hij een ongelukje heeft gehad.

Hier gisteren ook maar 1 ongelukje op de BSO gehad. Terwijl dit er vroeger wel 3 of 4 waren.
    Maar helaas heeft hij gisteren wel weer in zijn broek gepoept. Hij zegt dat hij aan het spelen was en het op wilde houden (hij wilde niet naar de wc) maar dat lukte niet. Hopelijk was dat eenmalig, want plas is nog tot daaraan toe, maar poep vindt ik gewoon vies. Hij vondt het ook wel vies (gelukkig).

Fijn dat de verwijzing naar de plaspoli rond is. Ik ben erg benieuwd wat ze daar gaan doen. Hopelijk kan hij snel terecht.

Share This Page