zoon 5 maanden vaak 's nachts wakker HELP!

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Hansje123, 1 dec 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Hansje123

Hansje123 Bekend lid

3 feb 2009
    921
    0
    16
    Onze zoon van 5 maanden heeft niet veel slaap nodig. hij heeft nooit veel geslapen. 's middags doet hij vaak dutjes van een half uurtje. Maar er zitten ook dagen tussen dat hij 2,5 uur slaapt van 12:00 tot 14:30. dat is dan een luxe voor mij.

het weinige slapen overdag resulteerd in dat hij 's avond hartstikke moe is. Dan begin ik om 18:00 met het bedritueel en de papfles. hij ligt dan rond 19:00/19:30 in bed. Ik maak hem rond 23:00 nog wakker voor een fles. Dit omdat hij anders rond 3:00 's nachts klaarwakker is en niet meer wil slapen. Ik had gelezen dat een kind die slaapproblemen heeft niet teveel vast 's avonds moet slapen. max 3,5 uur en dan even wakker maken. anders heeft hij rond middernacht voor zijn gevoel al een nacht geslapen.

oké dat even terzijde. hij gaat dan dus rond 23:30 weer slapen met een fles achter de kiezen. Hij word vaak wakker om 1:30. dan hoef ik hem alleen even op zijn zij te leggen en dan is het weer goed. Dit is niet zo erg. Alleen wordt hij rond 3:30 wakker en gaat huilen. Dan geef ik hem om hem snel stil te krijgen een troostfles 90ml (2 schepjes, dus niet echt voeding) dan gaat hi weer slapen. vervolgens wordt hij rond 4:00 wakker. even verleggen en het is weer goed. En om 5:30 weer wakker. dan doe ik meestal het licht aan en laat ik hem de speeltjes in zijn bed zien. Dan gaat hij spelen en valt daarna weer in slaap. kortom hij wordt veel wakker. even een samenvatting

19:00 naar bed
    23:00 wakker maken voor fles
    1:30 verleggen
    3:30 troostfles
    4:00 verleggen
    5:30 wakker en spelen
    6:30/7:00 wakker
    8:00 tot 9:00 weer slapen
    soms dus slapen van 12:00 tot 14:30

zijn er ervaringsdeskundigen met een oplossing. Ik hoor wel van mensen dat ik die troostfles moet weglaten en dan proberen hem te laten huilen. of zijn er andere tips?

hij gaat nu naar\de 6 maanden en il niet dat hij eraan went dat ik 's nachts er voor hem ben. straks raakt hij gewend en verwend. en dan ben ik 's nachts nog jaren de pineut. help!!!!!

2. wieweet

wieweet Actief lid

4 nov 2008
    351
    0
    0
    Ik lees even mee....
    Onze zoon wordt elk uur wakker 's nachts. Hij wil dan vaak niet drinken (ik geef bv op verzoek) maar even een aai over de bol of een knuffel is dan genoeg. Maar ja, na 3 weken elk uur eruit heb ik het wel een beetje gehad....Maar laten huilen... ik weet niet.. ben bang dat ik een hongersignaal mis. Hij komt immers niet op de klok voor een voeding...

3. sassie25

sassie25 Fanatiek lid

15 nov 2009
    4.613
    0
    0
    bakkersmeisje
    Bleiswijk
    hier is het vanaf de 19weken sprong elke nacht een feestje... Dus al een hele tijd. En indd speen erin en hij slaapt verder. Mij is geadviseerd als het geen honger is geen fles te geven anders wordt het gewenning. En verder: is het te koud, te warm, zit er iets dubbel qua kleding, te volle luier en ga zo maar door.

Ik heb het idee dat als ik mijn kleintje wel wakker maakte voor die fles van 23uur dat hij juist wakker ging worden. Dus nu sinds een week krijgt hij zn laatste fles om 19uur en gaat dan naar bed tot de volgende ochtend. Het wakker worden is wel iets minder.

Kan ook gewoon een sprong zijn waar hij even daarheen moet. Zie je heel vaak rond die leeftijd. En daar is weinig aan te doen.

Liefs

4. Saartje123

Saartje123 Fanatiek lid

7 mei 2009
    2.395
    35
    48
    Vrouw
    Moeder ♡
    Brabant
    Ik lees ook mee, want ook hier lijkt het steeds erger te worden.

Hij had eerst een hele tijd (al sinds hij 6weken oud was ofzo) dat hij sliep van 22:00u tot 3 a 4u, soms zelfs 5 a 6u.

Daarna werd het van 00:00u tot 4u en dan verder tot de ochtend.

En nu wordt hij elk uur, of elke 2 u wakker. Soms wilt hij spelen, soms drinken, maar vaak gewoon bij ons in bed verder slapen.

5. sassie25

sassie25 Fanatiek lid

15 nov 2009
    4.613
    0
    0
    bakkersmeisje
    Bleiswijk
    Onze kleine sliep ook met 6weken door. Zo'n beetje van 23 tot 7. Maar toen hij iets van 3,5 maand was toen kon hij het ineens niet meer.
    Nu vannacht wel weer een goede nacht gehad: van 19 tot 7 en alleen maar wakker om 21:30 door de wasmachine en om 22:45 even om geen enkel idee waarom hihi.

We zullen zien wat vananacht gaat doen :D xxx

6. Que

Que Niet meer actief

Ik zou de fles s nachts niet meer geven. Niets zeggen als hij huilt. gewoon kijken of er iets is. Kleine goed leggen aai over de bol en weg gaan. Ow ja en eventueel een speentje.

Kleine man hier slaapt van 7 tot 7 maar wordt wel rond dit tijdstip wakker dus 21 uur. Ga naar hem toe en zeg niets. Leg hem goed, speentje, aai over de bol muziek beestje aan en ben weer weg.

Was sas ook zegt is het niet te koud (hebben wij hier last van gehad), te warm, poepbroek enzo.

En misschien toch de fles van 23.00 weg laten en de fles in de nacht eventueel een beetje geven.

7. Hansje123

Hansje123 Bekend lid

3 feb 2009
    921
    0
    16
    het is lastig en ons eerste kindje dus dan weet je het echt niet precies. En uiteraard is het dat elk kind weer anders is.

ik heb inmiddels een ervaringsdeskundige gesproken in de vorm van mijn zus. 2 jongens en een meisje. Zij heeft dit ook gehad bij haar jongens. en moest op een gegeven moment toch over naar het laten huilen. Ze zegt het duurt 2 a 3 dagen en dan is hij eraan gewend. ze adviseerd oordoppen in en zelf gaan slapen. Ik vond het wel erg hard, maar zij zegt hij moet er aan wennen dat jij 's nachts niet gelijk komt en dat 's nachts bedoeld is om te slapen. en dat dan als hij om niets huilt mama niet gelijk komt. Als hij na die 2 a 3 nachten hieraan gewend raakt dan zal hij alleen nog gaan huilen als er echt iets is. zoals honger, bang, pijn etc.

ze zegt het is even die 3 nachten doorbijten. om het jezelf makkelij te maken doe je oordoppen in. Want anders dan doet het pijn aan je hart om hem te laten huilen.

sommige mensen brengen hun kind even naar opa en oma. Die horen het vaak niet eens omdat ze niet ingesteld zijn op de gebroken nachten en slapen veel dieper. Vaak komen kinderen na deze logeerpartij terug en kunnen ineens veel beter slapen.

Let wel op dat als hij rond een uurtje of 5 wakker wordt hij waarschijnlijk wel klaar is met de nacht. Dan moet je aan komende weken dat lachzaam proberen te rekken met elke keer 10 min. Elke keer 10 min langer laten huilen. Dan gaat hij ook steeds later huilen. en kun je het in een paar weken al naar 6 uur 's ochtend rekken. dat is al heel wat.

Wij gaan het proberen. Mijn man wordt nooit gelijk wakker en zei dat Vanacht hij om 5:00 huilde dus ik was helemaal blij. hij heeft waarschijnlijk tussendoor wel gehuild maar niet zo erg dat mijn man er wakker van werd. Ik had oordoppen in dus werd niet wakker daarvan.

Het is een harde manier maar als het werkt en het is maar 2 a 3 dagen dan teken ik er toch voor. Als mijn kleintje 's ochtends gelijk tegen mij begint te lachen ben ik mijn schuldgevoel weer kwijt want hiij is alweer blij.

dus 3 nachten de doppen in en daarna klaar. ik hoop het:)

8. wieweet

wieweet Actief lid

4 nov 2008
    351
    0
    0
    Ik begrijp dat jullie allemaal fleskindjes hebben?
    Of zijn er ook borstkindjes?
    Want ik kan niet zo maar oordoppen in doen.
    Borstkindjes drinken nu eenmaal één of meerdere keren 's nachts...

9. sassie25

sassie25 Fanatiek lid

15 nov 2009
    4.613
    0
    0
    bakkersmeisje
    Bleiswijk
    ik denk gewoon dat het met een sprongetje te maken heeft. En wat ik al zei, hier nu alweer een paar nachten dat het goed gaat,

Ja laten huilen, dat zou kunnen. Het CB hier zei dat het wel een nacht of 4 kon duren. Het is niks voor mij dat laten huilen. Ik jank dan net zo hard mee. Ik vind het zielig voor zo'n kleintje om hem helemaal overstuur te laten gaan terwijl als ik hem zn speentje erin doe hij weer heerlijk verder slaapt.

Tja het is rot want ik heb al wekenlang gebroken nachten gehad, maarja een kindje wat zichzelf per se in slaap moet huilen omdat mamma en papa eens een keer door willen slapen vind ik niet echt mijn ding...

xxx

10. Elke1984

Elke1984 Niet meer actief

:$

Sorry maar hier valt mijn mond echt van open!

En wie zegt er dat jouw kindje niet bang wordt als hij al een kwartier huilt en er komt niemand?! En ja, hij zal wel in slaap vallen uiteindelijk...van uitputting en omdat hij het opgeeft...:(

11. Saartje123

Saartje123 Fanatiek lid

7 mei 2009
    2.395
    35
    48
    Vrouw
    Moeder ♡
    Brabant

Nee hier een borstvoedingskindje. Ik probeer hem inderdaad eerst een speentje te geven, maar als hij die niet wilt dan krijgt hij de borst.

12. Saartje123

Saartje123 Fanatiek lid

7 mei 2009
    2.395
    35
    48
    Vrouw
    Moeder ♡
    Brabant
    Ik zou het niet kunnen zo oordoppen indoen. Ik heb mijn zoontje 1x langer dan 5min. laten huilen, nou hij verslikte zich, ging hoesten enzo. Dus ik ben er meteen naartoe gegaan. Wat als er opeens iets gebeurt terwijl jij met oordoppen in aan het slapen bent?

Ik vind het heel zielig om zo een kleintje zo lang te laten huilen. Wat als hij bang wordt? Of echt iets nodig had? Het is gewoon niet mijn manier, dan sta ik liever nog wat maanden een paar keer per nacht op.

13. Hansje123

Hansje123 Bekend lid

3 feb 2009
    921
    0
    16
    ik begrijp het. ik vind het ook niet leuk om oordoppen in te doen, ik doe het liever ook niet. maar heb inmiddels van verschillende ervaren moeders gehoord dat het werkt en het veel beter gaat na een paar nachten. dan slaapt de kleine ook beter. wat ook beter voor hem is.
    maar vanochtend om 4:45 kon ik het toch niet meer aan en heb ik hem eruit gehaald. Toen begon hij gelijk te lachen en was er niets aan de hand. Hij is dus ook niet zo overstuur en boos, want hij pakt me gelijk weer in met zijn glimlach. dus ga vanacht toch proberen het weer langer te rekken.

ik begrijp de mensen en moeders die het zielig vinden, maar ik ga het toch proberen.

14. LovelyDK

LovelyDK Niet meer actief

En wat als je kindje gaat overgeven en erin stikt?!

God wat een advies zeg ;)

TS het is echt een beruchte periode die 4-5 maanden dat ze hiermee beginnen... even doorbijten!

15. piemie

piemie Fanatiek lid

28 mrt 2009
    1.769
    0
    0
    kapster
    het Gooi
    Mmmm lastig zeg, ik zou echt niet voor oordoppen gaan idd. Als er ook maar iets gebeurt hoor je het niet!! Kijk een tijdje laten huilen ok, maar het is wel fijn als je het dan zelf in de gaten kan houden toch??

16. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    Ik zou hem inderdaad dan wel gecontroleerd laten huilen, echt niet met oordoppen in. Straks ligt je kindje helemaal panisch te schreeuwen en te hoesten en lig jij lekker op 1 oor 'omdat je anders niet kan slapen'..

no way.

17. mroos

mroos Niet meer actief

Mijn zoon werd rond de 5 maanden soms ook wel 15x wakker, radeloos waren we.

Tot het na 1.5 maand ineens 8 keer werd en toen 4 keer en toen 1 keer, en toen was het klaar:D

Tis echt een fase denk ik, gaat vast over!

18. mroos

mroos Niet meer actief

Er was hier laatst zo'n topic over. Het kindje lijkt tevreden mar in werkelijkheid is het getraumatiseerd en heeft het deze signalen uitgeschakeld omdat er toch geen gehoor aan gegeven wordt.

Ik kan me er in vinden hoe verschrikkelijk irritant(want dat is het gewoon) is om er telkens uit te gaan, en dat het je opbreekt. Maar om je baby slachtoffer te laten worden terwijl hij zelf niet eens doorheeft dat hij vervelend is.. Dat vind ik een beetje zielig(en dat is zachtjes uitgedrukt).

19. Hansje123

Hansje123 Bekend lid

3 feb 2009
    921
    0
    16
    We hebben het toch geprobeerd, omdat er verschillende mensen in mijn omgeving dit aangaven. Ik vond het erg lastig en zielig.
    de eerste twee nachten was hij rond 4:30 erg overstuur. Toen hebben wij allebij na een half uur hem toch eruit gehaald. en getroost. De derde nacht was heel erg dramatisch. Hij werd 3 keer wakker. de eerste keer hem een half uur laten huilen en toen sliep hij weer , daarna 20 minuten en toen sliep hij weer en vervolgens werd hij wakker en was na een uur nog aan het huilen. Toen heb ik hem getroost en wat water gegeven en sliep vervolgens tot 8:00.

de 4de nacht sliep hij ineens door en werden wij wakker om 8:00. Helemaal verrast waren we. En vannacht weer niet wakker geworden. hij werd nu om 7:00 wakker

het heeft dus geholpen en hij lijkt nu ook veel blijer, omdat hijzelf ook beter slaapt.

Ik begrijp dat mensen vinden of denken dat het traumatisch is voor het kind, maar denk ook dat er soms bepaalde manieren nodig zijn om een kind te doen beseffen dat het zo niet kan en dat hij wel moet. Een kind moet leren wat de nacht is en dat de nacht er is om te slapen.

en voordeel is ook dat als je kind goed slaapt en hij/zij gaat dan snachts huilen je echt weet dat er iets niet goed is. en dat je hem dan wel gaat troosten. Sommige kinderen slapen heel onrustig en gaan dan huilen als het niet lukt. Door ze te laten leren dat ze uit eigen kracht weer kunnen slapen leer je ze op een eigen manier te laten ontspannen ipv dat ze daar altijd mama voor nodig hebben.

Ik vond het ook heel moeilijk en hard, maar het heeft wel geholpen. ik ben meer uitgerust en hij ook. Dat merk je ook aan alles overdag. :)

20. Saartje123

Saartje123 Fanatiek lid

7 mei 2009
    2.395
    35
    48
    Vrouw
    Moeder ♡
    Brabant
    Ik ben blij om dit te lezen. Hier is het ook een drama sinds hij 5mnd is. Hij werd echt om het uur wakker. Nu sinds een paar nachten wordt ie alleen wakker rond 0:00u en 3:00u voor een voeding, maar wordt dan wel vroeg wakker. 6uur vaak. Door hem even bij ons in bed te nemen slaapt hij dan door tot 7u a 8u.

Deel Deze Pagina