Zindelijk worden...pfffff....

Discussion in 'Peuter en kleuter' started by Steel, Aug 24, 2011.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Steel

Steel Actief lid

Feb 2, 2008
    125
    0
    0
    Hallo,

Onze dochter is nu 2 jaar en 8 maanden maar ze maakt nog geen aanstalten om zindelijk te worden. Wat doet ze wel: af en toe geeft ze aan dat ze gepoept of geplast heeft. Soms geeft ze aan dat ze naar de wc wil. Als we haar dan vervolgens op de wc zetten dan doet ze verder niets. Na vijf seconden zegt ze 'klaar'!....
    Maar in 99 van de 100 gevallen gaat ze ergens in een hoekje staan en moet ze heel hard persen, zo hard dat haar hoofdje rood wordt, dat doet ze dan een paar keer per dag....alsof ze niet gezien wil worden...
    Heeft iemand tips hoe we haar zondelijk kunnen krijgen. Ze heeft er olgens moj nog helemaal geen zin in. ze heeft 1x zelf gepoept op de wc, maar dat is al vier maanden geleden...is onze dochter laat of herkent iemand dit probleem. Over twee weken gaan we twee weken op akantie. Heb dan in ieder geval het olan om haar op het strand geen luier aan te doen, maar alleen en zwembroekje. Dan ziet ze wat er gebeurt als ze plast...

Alvast bedankt voor jullie reacties...

2. Lynx

Lynx VIP lid

Jul 19, 2008
    8,696
    2,511
    113
    Zo begon het ook bij mijn dochertje, wegkruipen om te poepen en zeggen dat ze geplast of gepoept had.
    Omdat ze nog erg jong is hebben we er verder niets mee gedaan. Het potje stond wel altijd in de kamer en ze liep graag rond in haar blote kont. Op een dag kwam ze naar me toe dat ze een plas had gedaan en dat bleek in het potje. Even later hetzelfde voor een drolletje. Het duurde wel een week voordat ze op de grote wc wilde.
    Ik denk dat je er dus niet te veel moeite voor moet doen. Laat ze maar even lekker haar gang gaan. Ze is er vanzelf een keer klaar voor.

3. joel

joel Fanatiek lid

Jun 10, 2007
    1,162
    0
    0
    kapster
    best
    hier in onderbroek laten lopen en ja de eerste dag veel wassen en verschonen. vond t poepen moeilijk maar hier zeiden ze ook gewoon laten doen, niet boos worden en niet te veel zeggen en ja hoor meneer poept ook op wc dus zou t proberen als je paar dagen thuis bent of de zindelijkheid tips. ik heb hem via iemand gekregen van hier. stuur maar ff pb dan kan ik hem door sturen. als goed is heb ik hem nog

4. mamamadelon

mamamadelon Fanatiek lid

Aug 13, 2007
    4,077
    5
    38
    Zou er inderdaad mee beginnen om potje neer te zetten,boekjes te lezen en af en toe iets zeggen over de wc. Je kan haar er ook af en toe even opzetten,ook al doet ze niets,ze moeten het doorkrijgen.
    Verder heeft ze nog alle tijd en ik moet zeggen dat het zindelijk maken echt wel een klus was hier.

5. Skye

Skye Niet meer actief

Zoals je zelf al zegt "volgens mij heeft ze er nog helemaal geen zin in"!!! Komt dus vanzelf dat ze het wel wilt!! Jij kan helaas niet voor haar bepalen wanneer ze zindelijk wordt, dan moet ze zelf doen, met hulp van jou!! Ik zou het dus lekker zo laten!!

En als je op vakantie bent (weet niet of dat een warm oord is), maar dan kan je wel kijken wat er gebeurd als ze in haar blootje loopt en een potje klaar zet!!

6. mamamadelon

mamamadelon Fanatiek lid

Aug 13, 2007
    4,077
    5
    38
    Ik ben ook ooit begonnen met zindelijkheid toen mijn zoontje 2,5 was. Maar dat ging ook niet dus heb ik het uitgesteld. Een jaar later ging het al wat beter maar het blijft een klus.

7. Yolanthe

Yolanthe VIP lid

De meeste vinden dat het van het kind zelf uit moet komen om zindelijk te worden. Jij zegt ook al volgens mij heeft ze er nog geen zin in. Ze is al 2,5 geweest dus geen piepjong kindje meer. Persoonlijk zou ik er gewoon voor gaan luier uit en go. Kijk maar wat er gebeurt laat ze het lopen of zoekt ze het potje op? Als ze het laat lopen legt ze dan de link dat zij de vloer nat plast of merkt ze alleen de natte vloer op. De luiers van vandaag zijn zo fijn dat ze geen natte vieze billen meer voelen en ze gaat geheimzinnig in een hoekje staan poepen. Ik zou er wel aan gaan werken. En dan op een nuchtere manier, niet het kind elke 5 min. op het potje dwingen, want dat werkt natuurlijk niet dan gooien ze hun kont tegen de krib.

8. mamamadelon

mamamadelon Fanatiek lid

Aug 13, 2007
    4,077
    5
    38
    Ik las ooit eens dat kinderen altijd vanzelf zindelijk worden maar dat ze dat dan pas met 5 a 6 jaar worden. Heej,maar ik zeg niet dat dat klopt hè

9. Yolanthe

Yolanthe VIP lid

Brrrr en dan tot 5 a 6 jaar (poep)luiers verschonen getsie bah!
    Ben toch blij dat ik mijn dochter er bij heb geholpen;).

10. mol81

mol81 Niet meer actief

Kun je de 'gouden momenten' ook missen en dat het dan te laat is?? Onze dochter maakte een paar weken geleden aanstalten. We hebben haar steeds op de wc gezet en er is 1 keer een plasje gekomen. Daarna was het over. Toen liet ze haar plas gewoon overal lopen. Ze wil haar luier aan houden. Als ze hem uit heeft, houd ze net zolang alles op totdat ze een luier aan heeft. Maar nu doet ze moeilijk als ze een luier aan krijgt. Dan zeg ik dat ze op de wc mag plassen en dan geen luier meer aan hoeft. Wat is de handigste volgorde?

11. Yolanthe

Yolanthe VIP lid

Hoe oud is ze? Als ze tussen de 2 en de 2,5 is zou ik gewoon melden dat de luiers op zijn en haar gewoon haar gang laten gaan in haar blote billen of onderbroek. Wilt ze misschien liever op het potje? dan potje in de kamer (zet je hem later wel in de wc). Eventueel stickerkalender erbij voor elke plas/poep sticker.

Kijk wat er gebeurt en laat haar bepalen wanneer ze gaat plassen/poepen. Gaat het mis: kijk wat ze zegt heeft ze door dat ze op de vloer stond te plassen of begrijpt ze er niets van.

Zou wel het zo plannen dat je die dag niets hoeft! Want luier aan als je naar buiten moet is verwarrend.

Share This Page