Hallo meiden, Ik had al gezien dat er hier meer mama's met kinderen met autisme zijn, vandaar de vraag hier. Onze zoon, 6 jaar met PDD-nos normale intelligentie, is vanaf 3 jaar dagzindelijk (poep en plas). Maar de nacht dus niet, lekt ook door alle luiers heen (is 23 kilo, lekt ook door drynites heen). Hij zit soms ook aan zijn geslachtsdeel 's avonds en stopt hem niet terug in de luier. Gevolg: bed om 22:00 uur (dan halen wij hem uit bed om te plassen) zeiknat. Krijg inmiddels ook de vieze urinelucht niet heel makkelijk meer uit zijn beddengoed (zijn hier nog tips voor?). Hebben dit al geprobeerd: - geen drinken na 17:00 uur (krijgt om 17:00 wel drinken en om 15:30) - overdag meer naar de wc sturen (gaat uit zichzelf vrij weinig) - om 19:00 voor het slapen gaan plassen - om 22:00 laten plassen, maar is soms al zeiknat (ook als hij zijn geslachtsdeel in de luier heeft gelaten) - alle denkbare luiers gehad, dry night's werken het beste. Nog niet de Tena's geprobeerd, maar die zijn voor volwassenen werd door assistent huisarts vertelt. - voor het friemelen een onesie gehad, maar die maakt hij nu open en is er ook niet meer in zijn maat (128). - erop wijzen dat als hij moet plassen, ook in de nacht, hij ALTIJD naar de wc moet. Wat nu? Zag dat plaswekker vergoed wordt, is dat een optie bij een kind met autisme? Zijn er nog andere opties? Hij kan trouwens wel droog zijn, hij is al eens 3-4 weken droog geweest. Zoon slaapt wel heel licht.
Op welke temperatuur was je? Ik was het beddegoed, pyama's en broeken (zoon van 8 is overdag ook niet zindelijk en hoewel hij dan niet lekt, ruikt een broek ook niet altijd even fris na meerdere luiers) altijd op 60 graden en dan gaat de geur er prima uit. C en a heeft onesies t/m maat 140. Er bestaan ook speciale pakken (smeerpakken, plukpakken, hansops), met een sluiting op de rug, deze zijn wel duur en vaak hebben ze ritsen bij de benen, wat mijn zoon niet fijn vindt. Wij krijgen de luiers vergoed, onze zoon heeft voor overdag abriform junior, maar deze zijn erg groot voor hem. Hij moest wel over, want maat 6 begon op een gegeven moment toch te klein te worden. Voor snachts werken ze niet omdat hij zo smal is, dan plast hij er gewoon bovenuit. Eerder hadden we ook drynites, maar daar lekte hij ook vaker wel dan niet. Hij heeft nu de xxs broekjes van tena met een extra inlegger zodat ze wat beter aansluiten, maar als je zoon wat minder iele benen of smalle heupen heeft, dan zijn er andere broekjes die misschien nog beter vallen. Als je in mijn regio woont, mag je er wel een paar proberen, want ik heb volgens mij iets van 4 vverschillende in huis. Wat onze zon dus nu heeft snachts is echt een enorm dik pak, maar werkt tot nu toe het beste. Onze zoon is dus 8, 1m40 en iets van 30 kilo, hij heeft een heel s,alle bouw, maar is door bijwerking van medicatie inmiddels slank ipv erg mager.
oh dat piemel uit de onderbroek halen...grrr...zo herkenbaar. wij doen de onesie achterstevoren, rits aan de achterkant. ik vind het wel raar dat hij om 22.00uur al echt nat is, als hij om 19.00uur naar de wc is geweest en na 17.00 geen drinken meer heeft gehad. Zou hij wel goed uitplassen? Hij gaat toevallig niet in bad waar hij heel veel badwater drinkt? (ja, klinkt raar, maar gebeurt hier weleens, vandaar dat ik het toch maar opper).
Gaat DUNS tot grotere maten dan? Want ik zoek er ook nog in grotere maten, tot nu toe heb ik van de echte katoenen pyama onesies niet groter kunnen vinden dan maat 140 en dat past hier bijna niet meer (mouwen en pijpen zijn al wat kort, maar het kruis gaat nog wel). Mijn zoon heeft soms ook al lekkage net na hij naar bed is, heeft denk ik niet met de hoeveelheid in totaal te maken, maar met de hoeveelheid van de enkele plas. Er is fysiek niets met hem aan de hand, dus hij plast grote jongensplassen en een luier absorbeert niet altijd snel genoeg. Overdag gaat hij ook weleens op zijn buik liggen op de grond en dan heeft hij ook weleens lekkage....
Hoi, Bedankt voor jullie reacties. Ja, zoon plast echt zo veel! Komt ook wel denk ik doordat hij licht slaapt denk ik die urine productie. Alleen Madeleine, ik begin mij ook nu je het zegt af te vragen of hij wel voldoende uit plast zeg maar. Zoon zit wel rechtop tijdens het plassen. Onesie achterstevoren kunnen wij ook nog eens proberen ja. Ah, fijn dat C&A nog onesies heeft in die maten! O ja, smeerpakken/plukpakken ken ik wel (zorg). Mamavaneenlieverd, inmiddels is de geur eruit. Wat een nachtje inweek en wasgoed op 60 graden al niet kan doen. Gelukkig. Al waste wij zijn beddengoed al wel op 60 graden, de lucht (vooral het zijltje) kwam de lucht niet heel goed uit. Of het was toeval? Inmiddels ook met zorgverzekering gebeld: Hun advies, incontinentie verpleegkundige voor de luiers (dan krijgen wij het inderdaad gewoon vergoed), bekken fysio en eventueel een plaswekker. Reageer later uitgebreider, de jongste wilt nu wel heel graag uit bed. Ben in ieder geval blij met jullie tips/adviezen! Heel erg bedankt alvast!
Misschien kun je nog proberen hem staand te laten plassen (als dat tot zijn mogelijkheden behoord) mannen kunnen beter leegplassen als ze staan, wanneer ze zitten gaat dit een stukje moeilijker.
O, dat is fijn, normaal krijg je het alleen vergoed bij ook overdag niet zindelijk zijn, dus dat is nog wel wat om in de gaten te houden. Wij krijgen de luiers via medireva, meestal sturen ze dan wat proefpakketjes (na overleg met de incontinentie verpleegkundige natuurlijk), dan kun je uitproberen welke broekjes/luiers het best werken. Sommige verzekeringen werken alleen via de apotheek, maar ik ben wel blij met de grote bedrijven, want dan kun je gewoon bestellen als het op is en krijg je het via de post (hoewel we voorheen bij combicare zaten, die reden zelf).
Onze oudste dochter heeft geen autisme, maar heeft heel lang 's nachts in bed (luier) geplast. Overal werd me verteld dat dat niet erg is, tot de leeftijd van 7 jaar hoef je je nog geen zorgen te maken. We hebben er dan ook geen probleem van gemaakt dat ze nog in haar luier plaste toen ze zes jaar was. En inderdaad, wonder boven wonder ging bij haar de knop om een paar maanden voordat ze zeven werd! Ik heb geen ervaring met autisme en in hoeverre dat invloed heeft op het nacht-zindelijk zijn. Kan je het niet nog even afwachten, ik zie dat hij net zes is? Mijn broertje heeft trouwens heel lang 's nachts in zijn bed geplast. Ik herinner me nog dat hij een plaswekker kreeg, toen was hij er heel snel vanaf. In het geval dat oudste dochter na haar zevende nog niet nacht-zindelijk zou zijn geweest, was ik voor de plaswekker gegaan.
Dat is natuurlijk een goed punt. Het verschil bij autisme kan zijn dat het geen fysiek probleem is. Bij lang nachtplassen ligt het probleem hem vaak in het niet wakker worden van de plasprikkel, dan is het een fysiek iets, wat meestal vanzelf overgaat. Onze zoon wordt waarschijnlijk wel wakker van de plasprikkel, want hij heeft regelmatig lekkage zonder dat zijn bed nat is, dan moet hij dus al wakker zijn geweest. Voor kinderen met autisme die wel dagzindelijk zijn, kan het snachts te ingewikkeld zijn bijvoorbeeld. Ik moet snachts slapen en dus mag ik mijn bed niet uit en kan ik dus ook niet plassen.... Of het bij de zoon van ts fysiek of psychisch is, weet ik niet. Voor het lekkage probleem is het niet direct een factor natuurlijk, voor wel/geen plaswekker misschien wel.
heb even gekeken maar volgens mij ook maar tot maat 122 oh en als je onder de onesie en over de luier een boxershort doet helpt t nog beter tegen gefriemel. (hier gaat er een hele wollen pyama onder omdat hij niet onder een dekbed wil slapen) EDIT: mt 140 zeg je...zou hij in een kleine volwassenmaat passen eventueel? Misschien dat daar wel wat in te vinden is?
Misschien is dat nog wel een optie, ik zie ook nog weleens meisjes onesies in wat grotere maten (zijn dan wel wat duurder, maar die plukpakken zijn nog duurder en dat was een miskoop , en we krijgen niet voor niets dubbele kinderbijslag...). Het is eigenlijk wel slim om nu nog even te zoeken, want in de zomer is helemaal niets te krijgen. Mijn zoon is vrij smal, dus de meisjes onesies zitten hem misschien ook wel beter. Nu nog wat vinden wat niet te roze of bloemig is , hoewel hem dat niets kan schelen denk ik. De onesies van de c en a vallen trouwens allemaal verschillend, onze zoon heeft er 6, allemaal maat 140, 1 is te klein en het breedst, 1 was precies goed, maar nu iets te klein en 1 is nog wat groot zelfs, maar wel het smalst en de andere zijn redelijk qua pasvorm . In ieder geval zijn ze super goedkoop en redelijke kwaliteit, dus ik ben er wel blij mee, jammer dat ze niet groter gaan dan 140...
Heb je weleens borsteltherapie geprobeerd? Dat kan helpen om hem zijn lichaam meer te kunnen voelen. In de zin dat hij voelt dat hij moet plassen. Hier hielp ook niks, hij werd pas zindelijk toen hij 5 jaar was. En hoe het uiteindelijk gelukt is? Al sla je me dood... Hij was er gewoon ineens klaar voor.
Ja weet ik maar ook snachts moet je wel kúnnen voelen dat je moet. En juist dat voelen is lastig voor kinderen met ass
Herkenbaar verhaal al heeft mijn zoon geen autisme maar zindelijkheid was een lange tijd een probleem. Ook in de nacht heb ik heel wat keer zijn bed verschoont... Ik kreeg als tip van de orthopedagoog om de luier uit te doen en hem het vertrouwen te geven dat hij zonder kon. Dus niet de avond erna hem weer aan te doen. Ik moest hem in de avond wakker gaan maken om te plassen. Dit deed ik al maar om 22.00 en dat was vaak te laat. Hij vertelde mij dat zijn blaas waarschijnlijk volloopt als hij sliep. Ik moest hem een uur nadat hij in slaap was gevallen wakker maken (zorgen dat hij echt wakker was) en naar de wc brengen/sturen. En dit hielp !! 2 maanden later was hij helemaal droog ! En een paar maanden later maakte we hem niet meer wakker en is hij eindelijk droog ! Succes.
CenA heeft nu wel meisjes onesies in die maat, dit is een grijze dus misschien een optie? http://http://www.c-and-a.com/nl/nl/shop/sale-/meisjes/maat-122-176/ondergoed-pyjama-s/alle-ondergoed/onesie-van-biokatoen-179945-1.html?searchTerm=Onesies&fq=sizefilter%3A("122-128"%20"134-140"%20"146-152") Verder hebben wij drynites matjes onder de bovenste onderlaken. Dat kan wat extra schelen in de was.... Voor de geur; azijn. Ik gooi vieze, nat door urine, onderbroeken altijd in een emmertje met wat azijn. Maar ook tijdens de was een scheut azijn toevoegen wil de geur doen verwijderen. Succes!
Oh goeie idd! Ik heb het zelf ook wanneer ik even gelegen heb. Al drink ik niets en plas ik voor ik naar bed ga, na een tijdje moet ik er standaard uit. Vocht uit je lichaam stroomt dan fijn naar de blaas.
Verbaasde mij ook dat het wel werd vergoed vanuit de basis als er een indicatie is. Charmed, op zich is wachten geen probleem, wat moet dat moet zeg maar. Wij weten dat hij zindelijk kan zijn/worden, dat scheelt al wel. Wat je zegt, sommigen zijn laat, klopt ook wel denk ik. Onze zoon wordt er, denk ik, wel wakker van. Hij is een lichte slaper, of dit door de plasprikkel komt weet ik niet. Mamavaneenlieverd, ah, jah, daar zeg je mij wat... 's nachts is in je bed en dan 'hoor' je niet te plassen. Maar wat als je daarvan wakker wordt? Wij hebben alleen al wel heel vaak aangegeven dat als hij moet plassen, hij altijd naar de wc mag. Ook als hij in bed ligt. Ik ga ook op zoek naar de onesies. En inderdaad, een jongens onesie! Vorig jaar uit nood een meisjes onesie gekocht, niet dat mijn zoon het iets heeft uitgemaakt. Vlinder, borsteltherapie? Gelukkig is mijn zoon overdag wel zindelijk. Zal dat voor in de nacht ook helpen? Ik ga eens google-en, bedankt voor de tip! Linda, wow, super zeg! Knap zeg! Hoe oud was hij toen? Averlach, o ja, stom, azijn! Nooit aan gedacht! Dat neutraliseert natuurlijk! O ja, dry nites heeft ook de matjes, scheelt inderdaad ook weer wat was. Afspraak bij de huisarts staat in ieder geval gepland. Vrijdag in de middag. Dan is mijn man thuis, kan één van ons met zoon naar de huisarts en kunnen de andere 2 thuis blijven.
Ja azijn, super. Doe dat iig in de voorwas en dan een gewone was, dan ruik je niets meer hoor. Mijn zoon is sinds een maand of 3 echt nachtzindelijk. Hij is over 2 maanden 7. Wat mijn nachten makkelijker maakte was het dubbel opmaken van zijn bed. Dus een waterdichte molton, dan een hoeslaken. Weer een waterdichte molton en dan weer een hoeslaken. Als hij dan in bed had geplast, dan haalde ik de bovenste twee lagen eraf en kon hij direct door. Eventueel een extra opgemaakt dekbed neerleggen, dan ben je helemaal snel klaar.
Op deze leeftijd is het nog niet vreemd voor jongens om snachts niet (volledig) zindelijk te zijn. Mijn jongste is het ook niet, bij hem (ook ass) speelt een prikkelverwerkingsprobleem, komt allemaal nog wel. Maar ik geloof dat tot een jaar of 10 dit nog binnen het "normale" valt, dus mocht je nog weerstand merken bij je zoon dan zou ik mog even laten rusten Bij kruidvat hadden ze laatst onesies tot maat 140, bij de Hema heb ik ze ook weleens gezien. Zeeman ook. Mijn zoons dragen ze maat 134 van kruidvat nu.