kinderboeken gezocht voor kindjes in het buitenland.

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door mamabri, 12 jan 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. mamabri

mamabri Niet meer actief

Titel is misschien iets verwarrend, sorry daarvoor.

Mijn geëmigreerde nichtje belde mij gisteren dat zij as zondag in Nederland aankomt. Nogal onverwacht, ivm ernstige ziekte van een familielid van ons. Niemand van de familie weet het dan ook, behalve mijn gezin en haar ouders, dus ik kan ook nauwelijks ideeën vragen, want het moet een verrassing blijven ;)

Zij heeft 2 dochters van bijna 10 en 7, die niet mee zijn. De oudste spreekt en leest nog goed nederlands, de jongste nauwelijks meer, maar ze willen wel dat ook zij het nederlands goed blijft beheersen. vandaar dat ik dacht aan een (voor)leesboek voor ieder kind, wat mijn nichtje mee kan nemen.

Hebben jullie leuke ideeën? En zou ik voor de jongste dan voor een simpeler boekje moeten gaan dan normaal haar niveau zou zijn? Dus meer voor een vijf jarige? Of dan eerder een mooi voorleesboek kiezen?

2. Uuz

Uuz VIP lid

8 dec 2014
    6.241
    818
    113
    Ik zou voor een mooi voorleesboek gaan. Lijkt me motiverender dan een (te) simpel verhaaltje. Sprookjesboeken, mythen en sagen, of klassiekers zoals Roald Dahl zijn voor verschillende leeftijden leuk.

3. Athina

Athina VIP lid

31 okt 2007
    23.809
    3.339
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    Hier zijn favoriet: Foeksia de miniheks en Heksje Lilly (voor de 7-jarige)

4. wjls

wjls Lid

20 sep 2014
    54
    24
    8
    De boeken van Janneke Schotveld zijn hier erg in trek, Superjuffie en ook Botje zijn erg leuk.

5. cowgirl80

cowgirl80 VIP lid

28 jul 2010
    7.990
    6.741
    113
    zuid-holland zuid
    Ik had een soort gelijk issue vorige week maar dan voor 2 jongens van 5 en 8 😂 Ik ben voor Dolfje weerwolfje en Bobo gegaan maar daar heb jij niks aan denk ik. Ik zou wel een Hollands boek geven, geen vertaald boek.. Anders kennen ze het misschien al in het Engels. Weet je waar ze van houden ? Van spanning of paarden of zo? Voor de jongste misschien Vos en Haas, dat leest heel simpel maar de verhalen zijn erg goed.

Ook leuk maar niet om voor te lezen is het boek Nederland van Charlotte Dematons.

6. Yellowsun

Yellowsun Fanatiek lid

23 apr 2009
    2.021
    287
    83
    Dolfje weerwolfje is spannend en niet zo heel erg moeilijk. Leuk voor jongens en meisjes.
    Phantasia is ook heel leuk, is niet alleen een verhaal maar staan ook mooie tekeningen in en spelletjes maar wel wat moeilijker .
    Hier is Pinkeltje nu erg favoriet

7. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.136
    8.869
    113
    Ik zou een leuk voorleesboek doen. Als ze al nauwelijks Nederlands meer spreekt, dan zal zelf lezen helemaal lastig zijn. Denk dat ze dan meer heeft aan een verhaal op niveau wat ze voorgelezen krijgt en op die manier Nederlandse 'input' krijgt.

Pluk van de Petteflet vind ik ook een leuk boek voor een 6-/7-jarige (en kan ze misschien ook wel zelf lezen als ze toch nog iets beter dan nauwelijks kan lezen).

Voor de tienjarige misschien een boek van Arend ten Dam, bv. Lang geleden, Op een dag... of eventueel Op reis door Nederland. Is voor haar zusje ook leuk, maar dan om voorgelezen te krijgen.

8. veense

veense Niet meer actief

Ik zou ook voor mooie voorleesboeken gaan, boeken van Arend van Dam zijn leuk, maar bijv het Sprookjesboek vd Efteling (zijn 2 delen van, een rode en een blauwe) is ook erg mooi. Oudste is hier 10 en kan ook nog genieten van deze verhalen.

9. Deliana

Deliana Niet meer actief

De Gorgels, van Jochem Myjer
    Heksje Lilly
    Fantasia I
    Dolfje Weerwolfje

10. mamabri

mamabri Niet meer actief

staan leuke boeken tussen lijkt me. Heksje lily heeft mijn dochter van 6 (ze scheelt een half jaar met haar achternichtje) en zij vind deze inderdaad erg leuk. Misschien leuk. Dolfje weerwolfje ken ik alleen van naam...Punt is: ik weet ook niet wat ze in de kast hebben staan, ze zijn 1,5 jaar geleden geëmigreerd, dus ze hebben ook wel boeken meegenomen. Een sprookjesboek blijft inderdaad ook altijd wel heel leuk...

Nog even verder nadenken dus, maar er zitten al leuke tips tussen.

De oudste heeft in Nederland leren lezen en schrijven en mijn nichtje merkt dus dat zij hierdoor veel beter vasthoudt aan de taal. De jongste zat toen net 2 mnd in groep 3, dus zij heeft het voornamelijk in het buitenland geleerd, waardoor zij haar moedertaal makkelijker kwijt raakt....

11. tatie

tatie Fanatiek lid

21 feb 2014
    1.026
    110
    63
    https://www.bol.com/nl/p/nederland/9200000005250760/

Weet niet of dit nog iets is? Ik gaf het aan mensen die emigreerden en zij en hun kinderen waren er erg blij mee. Mijn eigen kinderen vinden het trouwens ook erg leuk, om steeds weer in te kijken.

Edit: zie nu dat deze al voorbij kwam :)

12. mamabri

mamabri Niet meer actief

Die lijkt me ook wel erg leuk hoor. Vooral omdat ze dan ook wat meer over hun eigen (van oorsprong) land weten. Ik ga zeker voor deze kijken bij de bruna.

13. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.136
    8.869
    113
    Dat is bij de boeken van Arend ten Dam ook zo (daarom noemde ik die titels en niet de andere ;)). ;)

14. Ik zou voor de oudste echt een boek kiezen van Carry Slee of Francine Oomen. Dat blijft tenminste nog een paar jaar leuk en dat zou dan uitgebreid kunnen worden met verjaardagen, bijvoorbeeld. Ik denk dat Dolfje Weerwolfje nu misschien nog leuk is, met 10 jaar (zelfs dat betwijfel ik een beetje, mij had je daar op die leeftijd niet meer gelukkig mee gemaakt :) ), maar over 2 jaar is dat vast niet cool meer, ben ik bang..

15. PenK

PenK VIP lid

20 jan 2006
    6.275
    521
    113
    Dagboek van een muts is hier een groot succes bij 10- jarige dochter!

16. owly

owly VIP lid

19 aug 2013
    22.308
    10.275
    113
    Lijkt me een mooi boek! Zeker als je er nietmeer woont.

Misschien oude klassiekers als otje en pluk van de petteflat, leuk om voor te lezen.

17. mamabri

mamabri Niet meer actief

ik heb een boek gekocht van Arend ten Dam: Stad en land.

Staan verschillende verhalen in over de natuur in Nederland. Over Dinosauriërs, Rembrand de VOC. Sagen zoals "de dolende ridder, Over bijen, ratten en luizen, over Wilhelm Röntgen etc etc.

Heel interessant, misschien nog iets moeilijk voor de jongste maar om voor te lezen een zeer leuk boek.

Dank jullie wel voor jullie suggesties!

Deel Deze Pagina