Ik vind niet dat ik belerend ben geweest. Al helemaal niet dat ik superieur ben. Ik heb juist mijn zorgen geuit. Ik vond dit heel lastig om te doen. De jongens spelen ondertussen gewoon met elkaar.
Het is ongebruikelijk misschien, maar om gelijk het label "niet normaal" te gebruiken vind ik toch was chargerend overkomen. Mijn neefje heeft de flims (alledrie) ook allemaal gezien toen hij 6 was- ook bij ons thuis onder mijn watch. Het waren zn lievelingsfilms en hij heeft ze letterlijk wel 30 keer gezien. Toen hij 7 was heeft zn vader in een paar maanden tijd alle drie de boeken van voor naar achter aan hem voor gelezen en ook hier was hij helemaal fan van. Kereltje was gewoon mega into fantasy, zwaardvechten en krachten (zoals bij superheldenfilms, waar ie ook helemaal dol van was). Hij kon hele gedeeltes ook zo naspelen- kon scenes zelfs in het Engels nazeggen . Hij heeft er nooit ook maar één nachtmerrie over gehad en heeft er nooit last van gehad (is inmiddels 16 en tot nu toe zeer goed terecht gekomen ). Ik wil alleen maar even zeggen: niet elk kind is even gevoelig voor dit soort flims, hoewel ik me goed realiseer dat hij een uitzondering is. Wellicht konden deze ouders in kwestie toch ook goed inschatten dat hun zoontje hier zo niet gevoelig voor was. Overigens zou ik, juist omdat dit toch vrij uitzonderlijk is, die beslissing never nooit voor andere kinderen maken en vind ik het verwerpelijk dat zij dit wel gedaan hebben. Ik zou dan ook net zo boos zijn als TS. (hoewel het uiten van verwijten over opvoeding in zn algemeenheid aan het adres van de ouders wat mij betreft een beetje te ver gaan...)
Bij je neefje ging het dan goed maar ik zou het niet eens proberen met 6 jaar. Zou niet het risico willen nemen. En niet normaal, niet verstandig, hoe je het wil noemen, niet zo letterlijk nemen hoor En wat ik al schreef, dat je je eigen kind van 6 laat kijken, vind ik al raar maar goed dat is hun eigen inzicht denk ik dan maar. Je kan echt niet een kind dat bij je komt spelen naar zulke films laten kijken.
Ik vind t ook niet verstandig, zeker niet. Zou ook niet blij zijn. Maar andere ouders, andere normen, standaard, opvoedingsmethoden (of nauwelijks opvoeding, maar ieder zijn ding) Ik vind t ook belerend overkomen, alsof jij wel bepaalt of zij 'normaal' zijn. Het waarschijnlijk ook niet mijn 'type' ouders zijn, maar je hoeft niet meteen te praten over 'melding maken' ed als er geen gevaarlijke zaken spelen. Beetje over het paard vind ik het. (en dat neemt niet weg dat ik vast wel een idee krijg hoe het daar dan gaat, maar voor zolang als het acceptabel is, kun je niet via een melding een ander jouw normen 'opdringen').
Oei, ja LotR kijken nee, dat gaat echt niet. Maar hoe jij je daarna tegen de moeder hebt opgesteld omdat ze vrij opgroeien, nee dat kan echt niet, Van mij zou je geen gewenste andwoorden gehad hebben. Nou ben ik wel vrij streng, maar op andere gebieden weer vrij makkelijk, ik pas het hier thuis wel altijd aan mbt vriendjes, Helaas heeft mijn zoon ook wel eens een spelletje gedaan elders wat ik niet liever heb, heb dat gewoon aangegeven en meer niet,
Met de moeder heb ik nog eens gepraat. Aan haar uitgelegd dat ik het moeilijk vind om het te bespreken, maar echt zorgen heb. Moeder gaf aan dat ze het gesprek helemaal niet vervelend vond, maar dat het meer tot haar doordringt om met haar ex-man in gesprek te gaan en duidelijkheid aan haar kinderen te geven (kinderen weten niet of ze wel of niet samen zijn). Er is echt meer aan de hand dan een vrije opvoeding.