Eetgedrag pubers

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door sidmick, 22 nov 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. sidmick

sidmick VIP lid

23 jun 2008
    17.803
    4.189
    113
    Pubers en eten....... een hele bijzondere verhouding als je het mij vraagt. Mijn puberella van 13 maakt er echt een zooitje van wat eten betreft. Als het even kan gaat ze zonder ontbijt de deur uit, brood geef ik niet meer mee want dat beland regelrecht in de prullenbak ( of nee, liever nog een week of 8 in de schooltas) en vervolgens heeft ze zo ongeveer een abonnement op mcdonalds en frikandelbroodjes bij de appie. Als ze geen geld heeft plunderd ze thuis de voorraad tosti's, noodles, chips en koek. En dan vervolgens natuurlijk geen avond eten. Vroeger was ze een kind dat werkelijk alles at hoewel ze wel altijd een lekkerbek was. Nu gaat er geen hap groente, fruit of brood meer in. We zijn boos geworden, hebben straf gegeven, hebben gepraat, afspraken gemaakt en weet ik veel wat. Zonder enig resultaat. Hoe gaan jullie om met dit pubergedrag. Normaal ben ik vooral van "zoek het uit, ik laat het los" maar ik merk dat dit me toch wel irriteert en ergens maak ik me ook gewoon een beetje zorgen. Over het algemeen kunnen we overal prima met haar over praten en afspraken maken ondanks dat ze echt puber-puber is maar dit onderwerp.......

2. Vinexkindje

Vinexkindje Fanatiek lid

2 jul 2012
    2.269
    1.099
    113
    Ik zou in ieder geval zorgen dat er geen koek, chips, noodles meer in huis is. Dan kan ze niet anders dan iets gezonds pakken als ze smiddags thuis komt. Verder misschien een kookbeurt geven in de week zodat ze zelf kan bepalen wat ze maakt en het dan wellicht wel gewoon eet? En koopt ze al dat eten alleen maar van haar zakgeld of heeft ze ook een baantje ofzo? Ik zou namelijk anders afspraken maken over hoeveel zakgeld ze zelf mag besteden en hoeveel ze bijvoorbeeld moet sparen zodat er minder geld overblijft om aan ongezond eten uit te geven.

3. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.136
    8.869
    113
    Hier ook een puber die alles eet wat los en vast zit en liefst de lekkere, ongezonde dingen. Als ze niet normaal de maaltijden eet, dan haal ik geen extra’s meer in huis. Daar ben ik vrij simpel in. En het werkt heel aardig moet ik zeggen. :D

suus1983 en owly vinden dit leuk.
  4. sidmick

sidmick VIP lid

23 jun 2008
    17.803
    4.189
    113
    Ik snap dat dat een makkelijke oplossing is maar er wonen nog meer mensen hier in huis die ook gewoon af en toe een chipje of een koekje ofzo willen en dat wel gedosseerd eten. Ik vertik het om niet in huis te halen, dan is de rest er de dupe van. Hier kiest iedereen 1x per week een (gezonde) maaltijd en op vrijdag hebben we altijd "makkelijke vrijdag" met iets van comfort food

5. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.136
    8.869
    113
    Dat is hier ook het dilemma. Ik heb het ook maar twee keer hoeven doen, het kwartje viel vrij snel (en dan haalde ik wel wat voor de jongste en ons en eventuele visite, maar dat lag dan op onze slaapkamer - dat wist de oudste overigens niet). ;) We hebben ook een tijdje een slot op de snoeptrommel gehad trouwens, kinderachtig, maar dat vind ik alles opeten ook.

Athina en sidmick vinden dit leuk.
  6. Vinexkindje

Vinexkindje Fanatiek lid

2 jul 2012
    2.269
    1.099
    113
    Eens!

7. sidmick

sidmick VIP lid

23 jun 2008
    17.803
    4.189
    113
    haha... ik had dus alles in de meterkast gedaan want die kan op slot. Waren de muizen me erg dankbaar voor brrrrr...........

NiVa0230, owly en GoldenClown vinden dit leuk.
  8. Anakin

Anakin VIP lid

17 mrt 2006
    6.694
    301
    83
    Hou op, schei uit!
    Hier gaan ze ook allebei zonder ontbijt de deur uit. Ik ben elke ochtend thuis om ze de deur uit te helpen, maar ben dus gestopt met ontbijt maken. Het belandde elke dag in de vuilnisbak. Ze drinken hier een glas Optimel en springen op de fiets. Vreselijk, maar ze leven nog ;) Lunch nemen ze wel mee, dit is soms opgegeten en komt soms onaangeroerd mee terug. Afhankelijk van hun banksaldo.
    Bij thuiskomst gaat het tosti-apparaat aan, worden de noodles gekookt of trekken ze een blik knakworst open. Gruwel.
    Het grootste deel van het zakgeld gaat op aan frikandelbroodjes en ander zooi.
    Ik probeer het toch maar los te laten en erop te vertrouwen dat het op een dag allemaal wel weer goed komt.
    Het is echt een puberdingetje (ik werk met pubers en zie niet veel anders om me heen).
    Mijn boodschappen (inclusief pubereetzooi) komen 1 x per week. Daarna geldt de regel: op is op. Ik haal niks meer bij. Dus ik koop per week 4 zakjes noodles, 2 blikken knakworst, 4 zakken chips en 1 zak snoep.
    Verder maak ik veel soep en gooi daar lekker veel groenten in, ze houden hier erg van soep. Ik zorg voor makkelijk fruit (zoals bakjes ananas, mandarijntjes, bananen, druiven) zodat ze niet te veel moeite hoeven doen om het te eten, anders blijft het liggen.

9. Saartje33

Saartje33 Fanatiek lid

6 dec 2018
    3.886
    5.838
    113
    Vrouw
    Ik weet niet wat ik lees Haha. Mijn bijna 14 jarige raakt z’n zakgeld niet aan, is net dagobert duck. Hij eet netjes brood als ontbijt en als lunch. Drinkt water en thee en op vrijdagavond 1 glas cola met een bakje chips en na school een snoepje. Ik stop hem regelmatig wat lekkers toe op z’n kamer want hij vraagt nergens om. Hij is dan ook alleen thuis of op school. Ik ben ook thuis dus ik weet precies wat ie eet.
    Ik heb of een raar kind of er staat nog iets te wachten :o::p:roflmao:

Rosa Canina, loetje, NiVa0230 en 3 anderen vinden dit leuk.
  10. Miss T

Miss T Fanatiek lid

3 mei 2012
    4.367
    306
    83
    Lastig. Ik hoor het wel vaker om me heen. Stiekem ben ik blij dat ik nog redelijk wat controle heb over de voeding van mijn dochter. Ze komt helemaal niks te kort (van snoepen), maar ik merk ook dat ze minder grenzen heeft met eten. Waarschijnlijk heeft dat puberlijf gewoon veel voedingsstoffen nodig voor alles wat er groeit enzo. :cool:
    Ze heeft onwijs veel honger als ze uit school komt, dus dan wordt de kast ook wel geplunderd. Maar er zit een grens aan het ongezonde. Ik haal meestal gezondere dingen in huis, die ze ook erg lekker vindt. Kwark, cashewnoten, walnoten, pecannoten, grillworst, carpaccio of gerookte kip op een schijfje komkommer of toastje. En ik maak fruit gewoon klaar voor haar: ik weet nog van vroeger dat ik een appel wel lekker vond, maar alleen als mijn moeder hem in partjes sneed. Iets met gemakzucht ofzo.

Dus misschien toch iets minder in huis halen of gewoon achter slot en grendel en alleen nadat ze het gevraagd heeft? Ik zou het ook niet weten als je al van alles geprobeerd hebt. Een tosti is btw wel prima toch?

Stiekem ben ik eigenlijk wel benieuwd hoeveel zakgeld ze krijgt. Mijn dochter zou dat eetgedrag buitenshuis nog geen week kunnen volhouden met haar zakgeld.

Ter aanvulling: ontbijten doen we altijd samen aan tafel, zelfs nu ze in de brugklas zit. Ik kom voor haar ook eerder mijn bed uit.

11. Catou

Catou Fanatiek lid

11 okt 2013
    3.683
    1.860
    113
    Als madame de voorraden plundert dan is er ook niks in huis voor de rest van het gezin. Dus dat maakt eigenlijk niet uit. Dochter eet wel ontbijt en avondeten, maar haar lunch is ook wat bijzonder regelmatig. Maar niet zo extreem. Hier flikt zoon van 11 dit dus en het kwartje is redelijk gevallen toen er dus niks lekker was besteld. Maar nog niet helemaal tevreden. Ik zit idd aan sloten te denken. Hij jat dus ook privé voorraden van zus en dat vind ik nog erger.

12. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.136
    8.869
    113
    Hier ontbijten we ook altijd samen, maar ze weigert gewoon/treuzelt enorm. Uiteindelijk onder enige dwang eet ze dan wel iets, maar het houdt niet over. Gezonde dingen in huis halen doe ik ook en ze is niet te beroerd bv. zelf een appel of kakifruit te schillen. Ze eet alleen zoveel dat het fruit in twee dagen alweer op is. :|:roflmao: En daarnaast tosti’s, noodles, bapao’s, enz. en het liefst om 22.00u ‘s avonds. Ze zal het wel nodig hebben inderdaad.

Miss T vindt dit leuk.
  13. Miss T

Miss T Fanatiek lid

3 mei 2012
    4.367
    306
    83
    Toch die puberlijven, denk ik zo. De maag van mijn dochter lijkt af en toe een bodemloze put.:roflmao:

Eiwitten en vetten vullen beter dan koolhydraten. Vandaar dat ik zorg dat ik vooral die voedingsmiddelen in huis heb.

14. Theezeefje

Theezeefje Fanatiek lid

13 okt 2014
    3.709
    4.026
    113
    Overijssel
    Heb geen puber maar wel een man die alles opvreet :|
    Hebben allemaal inbouwkasten in huis met een slot en dus gaat alle vreterij gewoon in een kast en die gaat op slot. Heel kinderachtig maar anders vreet hij mijn hele voorraad snoep op.
    Ik vind iedereen hier eigenlijk heel coulant.
    Ik zou zo weinig mogelijk in huis halen en anders maar achter slot en grendel aangezien je kunt praten tot je een ons weegt en ze er blijkbaar schijt aan hebben.
    Mijn ouders hadden vroeger ook de kelder en de voorraadkast op slot...jammer voor hun maar ze wisten niet dat ik de reservesleutels had... en ik heb 2 broertjes dus....:D

15. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.136
    8.869
    113
    Noten eet ze niet, op pistachenoten na (en cashewnoten, maar daar is de jongste allergisch voor, dus die koop ik niet). En pinda’s ook we, maar die zijn weer niet zo gezond (en geen noten ;)). Kwark alleen ‘met smaakje’ en ik ik dan weer een verpakking tegelijk ipv normale hoeveelheid en aangezien ze slecht tegen lactose kan… :|:roflmao: Ze maakt wel regelmatig smoothies, met naturel kwark en bergen fruit. Maar goed, ooit gaat het vast over. ;) Tot die tijd probeer ik vooral afwisseling aan te bieden, zodat ze in ieder geval enigszins gevarieerd eet. Als ik haar lijf zie, dan heeft ze gewoon echt eten nodig, ze is totaal niet dik ofzo.

16. owly

owly VIP lid

19 aug 2013
    22.299
    10.267
    113
    Haha zo was ik vroeger ook en dat veranderde niet.

Het kan twee kanten op, of het blijft of het komt nog.

Onze zoon is nog te jong maar als die in de puberteit komt kan ik denk ik meer boodschappen gaan doen. ( zijn papa is 2 meter en hij groeit ook lekker door)

Saartje33 vindt dit leuk.
  17. sidmick

sidmick VIP lid

23 jun 2008
    17.803
    4.189
    113
    Als ze gewoon het eerste uur begint waken wij voor het ontbijten maar regelmatig begint ze pas 2 of 3e uur en dan zijn wij al lang en breed aan het werk. Het werkt soms wel idd als ik het in hapklare brokken aanbied maar lang niet altijd, ligt er denk ik aan hoe haar puberpet staat.

Iemand vroeg naar zakgeld, ze krijgt 25 euro per maand. Daar kun je blijkbaar 25 frikandelbroodjes voor kopen haha.

Het is ook heus niet zo dat ze alles opeet wat we in huis hebben maar als ze eet is het altijd slecht en ongezond.

Al dat eten vind ik nog tot daar aan toe, merk dat ik vooral heel pissig ben dat ze zich volpropt en vervolgens mijn met zorg bereide maaltijd aan de kant schuift onder het mom geen honger.

18. Adje

Adje VIP lid

21 aug 2015
    16.267
    25.732
    113
    Als ik het zo lees ben ik aan de strenge kant… :roflmao:

Mijn jongste dochter moet brood mee naar school. Als ik merk dat ze dat niet doet (want zij is dan weer te lui om überhaupt die boterham te smeren…), mag ze ‘s middags uit school ook niks ‘snacken’. Dan kan ze dus alsnog die boterham smeren. Sowieso mag ze uit school niet onwijs gaan zitten snacken, maar mag ze een boterham, crackers, fruit, yoghurt oid eten. Beetje afhankelijk van hoe laat ze thuis is ook. Als ze pas om 17 uur thuis is, mag ze iets lichters zoals een stuk fruit. We eten nl al om 17.30 uur.
    Is ze eerder uit, kan ze ook een groter tussendoortje eten.

Verder mag ze hier gewoon niet zomaar snacks/snoep/koek pakken. Dat moet ze vragen en daar zitten dus hele duidelijke grenzen op. Als ze stiekem pakt (en ik betrap haar vrijwel altijd :roflmao:), mag ze van haar eigen geld de opgegeten snack vervangen. Dat klinkt misschien streng, maar we hebben hier te maken met een kind dat een geschiedenis heeft met eten pikken (in extremere mate dan af en toe een koekje of snoepje) Ook van de kamers van haar zussen (dingen die ze met hun eigen geld gekocht hebben). Dus daar zitten we bovenop want dat kan gewoon echt niet.
    En nee, dat is niet omdat ze nooit iets mag of krijgt. Maar dat is meer een controle issue van haar. Zo presteerde ze het om een cornetto te vragen en ipv 1 er stiekem 2 te pakken en mee te nemen naar haar kamer. (Even ter illustratie).
    Mijn oudste sluit inmiddels haar kamer standaard af om zich te beschermen tegen de ‘rooftochten’ van haar zusje.

Ze krijgt ook niet altijd haar zakgeld/pinpas mee naar school. Ook daar houden we nog controle over, want dat zou ze helemaal nog niet aankunnen. Dan koop ze inderdaad iedere dag chips/snacks/snoep en dat vind ik gewoon onacceptabel. Dus hier ook nog begeleiding en meekijken tot we merken dat ze een beetje met bepaalde vrijheden om kan gaan. En nu mag ze af en toe geld mee om wat te kopen.

De oudste twee hebben inmiddels overigens volledige vrijheid, En zo gaan ze nu regelmatig naar de winkel om wat lekkers te halen. Maar dat kan dan net zo goed een fles smoothie zijn of een bak frambozen. En soms natuurlijk ook ongezondere dingen zoals chips, kaasbroodjes, etc.
    Maar mijn bijna dertienjarige heeft zeker nog toezicht en grenzen nodig.

Avondeten is hier (nog) geen issue. Als ze iets niet lekker vindt eet ze niet zo veel, logischerwijs, maar anders kan ze prima 3 borden opscheppen. En daar zit ook groente bij. Maar ook hier hebben we een regel, nl. dat je pas mag bijscheppen als je hele bord leeg is en dat alles in verhouding met elkaar moet zijn. Dus niet een hele berg kip en maar drie doperwten. Dus wil ze meer kip, moet ze meer doperwten opscheppen. En dat werkt eigenlijk al jaren prima.
    En ontbijten doet ze ook nog. Maar zo niet dan wordt dat ook haar probleem. Als ze dan later honger krijgt, mag ze dat zelf oplossen door een extra boterham ofzo mee te nemen.

hummeltje5 vindt dit leuk.
  19. Nataly1972

Nataly1972 Fanatiek lid

8 jun 2009
    4.279
    1.418
    113
    Vrouw
    consulent Wonen
    Hengelo
    Hier ook hoor, mijn zoon is bijna 13 en als hij alleen thuis is na school als ik moet werken dan eet en drinkt hij niks. Hij houd wel erg van lekkers maar koopt niks op school. Het avondeten gaat wel met een groot bord vol en het liefst nog 2.

Saartje33 vindt dit leuk.
  20. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.160
    35.825
    113
    Hier ook zo, al koopt hij nog niet zo vaak wat. Het grote verschil is dat hij zijn avondeten er gewoon bij eet en ook veel, dus ik laat hem voor de rest, maar soms moet ik gewoon dingen verstoppen, anders heeft niemand meer wat a

Deel Deze Pagina