Hoihoi, onze zoon van 7 maanden is een happy, levendig en energiek kereltje. Hij heeft nooit echt veel slaap nodig gehad. hij heeft een slaapje van 10-12 uur en een slaapje zo rond half 4, dan slaapt hij vaak nog 'n uurtje (soms veel minder). Nu brengen wij hem om 8 uur naar bed. Ik geef hem een laatste voeding (bv), en zing liedjes voor hem. Hij begint echter vaak te huilen, hij wacht eerst het muziekje uit de mobile af en begint dan vaak te huilen. (Ik bedoel echt overstuur raken) Zijn er medemoeders met tips? O ja, we willen geen slaaptraining toepassen, en willen hem niet laten huilen.
Hij is doorgaans nog erg wakker om 8 uur, ik wieg hem wel, maar hij raakt van alle geluid nog meer wakker.
Is hij niet gewoon nog niet moe? Zou je kunnen proberen het slaapje in de namiddag te vervroegen of te laten vervallen, en dan vroeg in bed?
Dat tweede slaapje maakt dat hij waarschijnlijk niet gelijk moe is om 20.00u. Zie je een mogelijkheid om het eerste slaapje nog te rekken tot bijvoorbeeld half twaalf, twaalf uur? Dan zal hij tot misschien half 2 slapen en dan zal hij 's avonds rond 7 of 8 u zeker moe zijn. Mijn zoontje vertoonde precies hetzelfde gedrag en het weglaten van dat tweede slaapje en het uitstellen van het eerste slaapje (kost wel energie in het begin om hem bezig te houden zodat ie nog even wakker blijft) bleek de oplossing. Nu lijkt je zoontje nog te jong voor 1 slaapje maar als hij sowieso geen slaper is zou je dit kunnen proberen.
Dames bedankt voor jullie tips! Gewoon goed kijken naar je kind is het eerste. Maar ook idd bekijken wat 't beste werkt qua slaapjes! Dus bedankt.
En anders het boek van Stephanie Lampe eens bij de bieb halen: staan bruikbare tips in en dan kun je misschien met wat meer zekerheid weten of je zoontje gewoon echt nog niet moe genoeg is om 20.00, of dat hij mogelijk juist te moe is... Dat drukke gedrag doet onze jongste namelijk ook, en dat is juist teken dat ze moe is, maar er al overheen. Heb veel aan dit boek gehad, nu we eindelijk de fysieke klachten onder controle hebben en konden gaan werken aan een ritme O, en even voor de duidelijkheid: uitgangspunten van Lampe zijn kijken naar wat je kind nodig heeft en niet laten huilen
Onze oudste ging het eerste jaar vaak 's avonds ook pas rond 21.00 uur naar bed, ging hij eerder dan schreeuwde hij alles bij elkaar. Langzaamaan is dat vanzelf veranderd en nu gaat hij tussen 19.00 en 19.30 uur naar bed en zijn jongere broertje vaak tussen 19.30-20.00 uur. Ik zou zeggen kijk naar je kind, ontwikkelt hij goed, groeit hij goed, is hij overdag niet vermoeid, dan denk ik dat hij niet meer slaap nodig heeft. Je kunt dan proberen om hem langzaamaan eerder naar bed te brengen, maar loopt dan wel het risico dat hij 's ochtends vroeger wakker is.
Ik had het even opgezocht, onze zoon was 10,5 maand toen we het eerste slaapje lieten vervallen. Hij wilde ook pas om 22:00u gaan slapen. Het heeft hier wel geholpen. We aten wel vroeg om 11:30u maar heb daar nooit een probleem van gehad. 's Avonds ging hij tussen 18:30 - 19:00u naar bed en wilde hij wel gaan slapen. Een heel verschil! Over de dag was hij ook gewoon tevreden.
Wil hij niet gewoon aan de borst in slaap vallen? Wakker in bed leggen is eigenlijk nogal onnatuurlijk als je kijkt naar de hormonale processen jouw lichaam en dat van je kind. Biologisch gezien zijn kinderen 'voorgeprogrammeerd' om in moeders armen, aan moeders borst, in slaap te vallen. Vooral als je voed, en dan kind tegen je aanhoudt en na 15-30 toetjesborst geeft bevat jouw melk veel slaapverwekkende hormonen (je wordt zelf ook lekker soezerig). Wij hebben hier eigenlijk nooit met vaste bedtijden gewerkt. Slapen ging net als voeden, gewoon op verzoek, werden ze moe, dan gingen ze aan de borst, werden ze lekker vastgehouden, en als ze helemaal vertrokken waren (slappen spieren) dan legden we ze weg. Zeker nu het lang licht is is het helemaal niet raar als een kind langer wakker blijft hoor.
mijn jongste valt nooit in de borst of in de armen in slaap dus ben blij dat we een bed hebben, of dat nou onnatuurlijk is of niet