Mijn ex begon net over onze dochter. Zij sport niet (ook geen andere clubjes ofzo) Hij vroeg wat ik daarvan vind en of ze niet iets moet gaan doen. Persoonlijk vind ik niet dat we haar moeten dwingen om iets te doen, ik sport zelf nu ook niet. Hij zou wel willen dat ze iets gaat doen. Hij had vroeger ook geen keuze zei hij. Ik zat vroeger wel op een sport, maar niet omdat ik moest. Ik ben benieuwd hoe dit bij jullie is? Moeten ze bij jullie iets doen of laten jullie ze hier vrij in?
Nee, ik vind sporten niet belangrijk. Buiten spelen daarentegen wel. We hebben veel geld uit gegeven aan een erg goede trampoline bijvoorheeld, zodat mijn oudste van 14 ook nog dagelijks buiten 'speelt'. We voorzien wel in leuke dingen voor buiten zodat ze daar plezier aan beleven. Toevallig sporten ze wel alledrie, beide jongens 2 uur per week freerunnen en dochter 5 uur per week turnen. En de oudste 2 fietsen 14 km in totaal naar school. Maar als 1 van de kinderen wil stoppen met sport vind ik dat prima. Maar ik moedig ze wel aan om regelmatig buiten te spelen en te bewegen omdat ik wel geloof dat dat gezond is voor ze.
Echt moeten niet, maar we stimuleren het wel. Oudste vindt veel sporten niets (wel van allerlei proeflessen gedaan) en heeft na een paar jaar judo een paar jaar niet gesport, nu weer wel. En nu ze op het VO zit kan ik me voorstellen dat het straks ook weer een keer stopt. Zien we dan wel weer, liggen we niet wakker van! En zo ging het bij mij thuis vroeger ook, geen druk of wat dan ook. Bij mijn man voor zover ik weet ook niet. En wat @riean zegt, ook bewegen stimuleren we.
Het móet hier niet, als ze echt niks leuks zouden kunnen verzinnen en veel buiten spelen, vind ik dat ook goed. Maar ik stimuleer het wel en biedt dus wel de mogelijkheid, en ik opper bv ‘goh, zou je dit niet leuk vinden?’. Ze zitten nu allebei op turnen 2x per week en gaan 1x per week 2 uur boulderen.
Mijn dochter heeft idd ook verschillende proeflessen gedaan (dansen, turnen, handbal en ze heeft op een soort knutselclub gezeten) Ze vind het allemaal leuk voor héél kort, haha. Buiten speelt ze ook niet veel, alleen op school. Het is sowieso wel een kind die weinig leuk vindt. Dat vind ik wel eens lastig. Ze is verder super lief en creatief, dus ze knutselt thuis graag.
Ik heb idd ook al van alles voorgesteld, maar bij niks is ze enthousiast. En ik wil haar niet verplichten. Mijn ex ging daar overigens mee akkoord hoor
En ligt ook aan het karakter van het kind. Oudste houdt veel van lezen en tekenen (oke, inmiddels ook gamen). Terwijl de jongste juist het liefst nog meer sporten zou beoefenen (die doet nu aan 2 sporten).
Ik zelf ben vroeger door mijn ouders soort van actief ontmoedigd om te gaan sporten. Want sporten was maar een hoop gedoe, het kostte geld, moeite en tijd. Dat ik zwaar overgewicht had en alle middagen eenzaam alleen binnen zat werd niet meegenomen in het verhaal. Ik zou er zelf dus alles aan doen om mijn kind te stimuleren te gaan sporten. En het de liefde voor sport mee te geven, daar heb je je hele leven wat aan. Ik zou een kind wat niet wil niet gaan dwingen… maar ik zou wel naar alternatieven kijken zoals scouting ofzo en goed in kaart brengen waarom het dan niet wil. Er zijn zoveel sporten, je kunt ze niet allemaal niet leuk vinden Mijn 9 jarige heeft dezelfde neiging tot overgewicht als ik. Gelukkig vindt hij zijn sport ook heel leuk. Ik vind het fijn dat hij er zoveel leert. Mijn 12 jarige vindt zijn sport momenteel wat minder en hij zou willen stoppen. Maar het enige wat hij daarvoor in de plaats gaat doen is bankhangen en tiktokken. Dat vinden we dus niet goed. Hij mag stoppen en iets anders gaan doen, en dat kunnen we heel ruim zien; desnoods op drumles of zeilles of whatever, maar stoppen met sport en niks ervoor terug lijkt me in zijn geval geen goed idee. Als hij nog heel veel buitenspeelde was het misschien anders hoor, dus ik denk dat je daarin goed naar het kind en het totaalplaatje moet kijken.
We moedigen haar zeker aan, maar ze is niet snel enthousiast. Qua gewicht is het zeker niet nodig. Ze is 1.60m en weegt 32 kilo. Een lange dunne spriet dus
Zij is ook heel erg van het tekenen en knutselen. Leuke dingen maken met klei. En ja, ze kijkt ook graag filmpjes op haar IPad, wat ook prima is.
Ze moeten bij ons eerst hun zwemdiploma behalen, hierna mogen ze op een sport. Mijn zoon voetbalt , mijn dochter is nog bezig met haar zwemdiploma maar heeft tussen door even op dansles gezeten, mijn jongste zoon wil ook op voetbal maar hij moet eerst z’n diploma behalen. Het wordt anders veelste gek ik ben blij dat mijn oudste zoon zelf naar de voetbal kan anders moest ik 3 kids meenemen.
Maar misschien weet ze niet echt goed wat het precies inhoudt om op een bepaalde sport te zitten. Kan ze niet een keer met een vriendinnetje mee een proefles doen van iets en kijken hoe dat bevalt? In onze stad kun je echt overal wel een keer gratis een proefles doen. Dan weet je net wat meer waarom je iets nou echt leuk vindt of niet.
Hier gaan ze ook vaak mee naar ‘vriendjes en vriendinnetjes dag’, zo hebben ze boulderen bv ontdekt. En andersom is een vriendin van mijn jongste zo ook gaan turnen.
Ze heeft al veel dingen (kort) geprobeerd. Zo heeft ze op dansles gezeten, proefles turnen gedaan en heeft ze een paar keer mee getraind met haar vriendinnen die op handbal zitten. Ook via school heeft ze wel eens iets van een verdedigingssport gedaan. Maar ze vindt het allemaal toch niet leuk genoeg.
Misschien is een clubje waarin verschillende dingen gedaan worden dan leuker. Scouting bijvoorbeeld. Niet elke tak is even actief. Maar daar zou je naar kunnen informeren.
Ons neefje heeft van de week een proefles gehad bij de scouting. Misschien kunnen ze nog eens samen gaan.
Verplicht klinkt meteen zo negatief… maar we willen wel graag dat ze een sport in team verband doen. Mijn dochter zit op hockey en mijn zoon na een mislukt jaar hockey nu op voetbal. daarnaast stimuleer ik een muziek instrument. Dochter zit op gitaar. Zoon heeft nog zwemles dus nog geen muziek instrument. Hij weet ook nog niet welke hij zou willen (hij staat in het standje dat hij altijd alles heel stom vindt). Mijn man ziet drummen wel zitten maar daar twijfel ik over haha. Dochter zit tijdens bso dag ook op turnen.
Moet is een sterk woord, maar het wordt wel erg aangemoedigd. Oudste voetbalt fanatiek, jongste zit op judo. Dochter zat op hockey, maar is gestopt door gedoe met vriendinnen. Heel jammer, wil graag dat ze iets anders doet, maar ze wil op dit moment even niks en pushen is gegarandeerd een verkeerde optie, dus we geven het even.
Muziekinstrument hier hetzelfde; moet niet, maar we stimuleren het wel en bieden het actief aan. Ze zitten vanaf 5 jaar nu op muziekles.