Lezen voor de lijst

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door Baileyy, 7 sep 2023.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Baileyy

Baileyy VIP lid

12 feb 2012
    5.629
    1.443
    113
    Onze brugklasser is absoluut geen lezer. Maar nu moet hij dus gaan lezen voor de lijst. Ze hebben geen lijst gekregen maar iets met niveaus 1 of 2? Ik snapte het niet. In de bibliotheek komt hij er niet uit om een leuk boek te vinden. Weten jullie leuke boeken? Aanraders? Welke boeken lezen jullie kinderen voor de lijst?
    Hij is 11..

2. evaleana

evaleana Fanatiek lid

2 nov 2021
    4.878
    6.405
    113
    Baileyy vindt dit leuk.
  3. evaleana

evaleana Fanatiek lid

2 nov 2021
    4.878
    6.405
    113
    Bij niveau 1 vonden ze hier ‘Films die nergens draaien’ een aanrader. Oudste heeft net ‘Broergeheim’ uit, vond ze ook wel leuk. Boeken van De Grijze Jager zijn bij klasgenoten ook populair.

En bij niveau 2 Artemis Fowl, Hunger Games, Percy Jackson, Harry Potter…

Baileyy vindt dit leuk.
  4. Baileyy

Baileyy VIP lid

12 feb 2012
    5.629
    1.443
    113
  5. Baileyy

Baileyy VIP lid

12 feb 2012
    5.629
    1.443
    113
    Grijze jager vindt hij leuk. Harry Potter al uit. Maar die boeken die je opnoemt zijn toch geen Nederlandse schrijvers? Ik dacht dat dat moest?
    Ik ga die tips even doorgeven. Dankje

6. Baileyy

Baileyy VIP lid

12 feb 2012
    5.629
    1.443
    113
    chantal1985 vindt dit leuk.
  7. Baileyy

Baileyy VIP lid

12 feb 2012
    5.629
    1.443
    113
    Maar die niveaus zijn dus niet verplicht? Hij had op de site van de bibliotheek gekeken wat bij hem past qua niveau. Maar toen kwam hij bij boeken uit die hij dus echt niks vindt qua inhoud.

Ook ziet hij niet bij alle boeken bij welk niveau dat boek hoort. Hoe kom je daar dan achter?

8. evaleana

evaleana Fanatiek lid

2 nov 2021
    4.878
    6.405
    113
    Ah, dat weet ik niet zeker, wij mochten zelf ook vertaald werk lezen in de brugklassen, vanaf de derde moest het voor Nederlands ook echt Nederlandse literatuur zijn.

9. pluk

pluk VIP lid

13 dec 2005
    16.246
    4.479
    113
    Moet je inderdaad even goed naar vragen. Bij dochter hadden ze echt "regels" voor de boeken. b.v Non fictie nederlandse schrijver of waargebeurd verhaal (en dan mocht het ook een vertaald boek zijn).

Dochter zoekt zelf op internet en gaat dan vervolgens naar de bieb op te kijken of ze de boeken hebben en welke haar het meest aanspreekt.

10. Minimensje83

Minimensje83 Fanatiek lid

19 jan 2014
    1.757
    1.067
    113
    Vrouw
    Middelbare school dus ik zou tegen zoon zeggen als ie het niet snapt aan leraar te vragen of mentor ..

Oilell vindt dit leuk.
  11. evaleana

evaleana Fanatiek lid

2 nov 2021
    4.878
    6.405
    113
    Hier had de docent overigens altijd ook goede tips, ook voor de jongeren die minder graag lazen. Bv heel toegankelijke, dunne boeken.

12. Linda86

Linda86 VIP lid

Mijn zoon vindt het ook lastig iets leuks uit te kiezen, dus hij vraagt het altijd aan de docent. Tot nu toe hadden die goede tips en denken ze ook goed mee. Hij houdt totaal niet van lezen, dus het zijn ook steeds redelijk dunne boekjes, die ook nog eens bij zijn interesses (vooral oorlogsverhalen) passen.

Baileyy vindt dit leuk.
  13. Miss T

Miss T Fanatiek lid

3 mei 2012
    4.367
    306
    83
    Je moet inderdaad de site www.lezenvoordelijst.nl hebben. Daar kunnen leerlingen op niveau boeken zoeken.

Ik wil best tips geven, maar welk genre spreekt hem aan? Oorlog, misdaad, vriendschap, avontuur, dieren,...? En welke andere eisen zijn: Nederlandstalige auteur of niet, aantal bladzijdes, b- of c- niveau? Mag hij alleen van die lijst kiezen of is dat een richtlijn? Voor welk niveau is het (basis/kader/mavo/havo/vwo/gymnasium)? Dan kan ik een redelijke inschatting maken, denk ik.

Baileyy vindt dit leuk.
  14. Miss T

Miss T Fanatiek lid

3 mei 2012
    4.367
    306
    83
    Tip: Ad van Gils - De vos van de Biesbosch. Is een driedelige serie, dus eerst deel 1 lezen. Erg oud boek, maar ontzettend spannend en leest heerlijk wel. Het boek is nog leuker als je zoon weleens in de Biesbosch is geweest.

Baileyy vindt dit leuk.
  15. Linda86

Linda86 VIP lid

Ahh, dankjewel, dat klinkt goed! In de biesbosch komen we regelmatig :). Is het nog leuk voor een 15jarige denk je? Hij zit in 4havo en leest echt liever niet als het niet nodig is voor school ;).

16. Miss T

Miss T Fanatiek lid

3 mei 2012
    4.367
    306
    83
    Nog steeds leuk, maar ik denk niet dat het op de lijst mag. In havo 4 moeten ze vaak volwassen literatuur lezen (mijn ervaring iig). Daar valt dit boek niet onder.

Linda86 vindt dit leuk.
  17. Linda86

Linda86 VIP lid

Ik ga het sowieso aan hem doorgeven, bedankt voor de tip

Miss T vindt dit leuk.
  18. Vulpen

Vulpen Fanatiek lid

30 jul 2014
    3.154
    3.798
    113
    Als het Nederlands moet zijn, misschien iets van Erna Sassen?

Baileyy vindt dit leuk.
  19. Zana28

Zana28 Actief lid

29 dec 2010
    379
    48
    28
    Hier moest die vandaag ook een titel van een boek over school doorgeven. Ben benieuwd of die goedgekeurd wordt. Ergens in de digitale leeromgeving zag ik achteraf een document met een aantal boektitels, maar blijkbaar mogen ze ook zelfs wat kiezen. Alleen niet alle boeken zijn in de stadbib beschikbaar, en toen wou ik een boek als e- boek bestellen ( voor de eerste keer, eerder alleen physieke boeken en je mag op zijn jeugdabo ook 10 digitale boeken lenen) moest je bevestigen dat je 16 jaar bent...nu hij zit net in de brugklas....Kwam er nog niet uit, hoe het dan wel moet, zelfs heb ik geen abo. En er zijn best wel veel brugklassers op school, als die allemaal een boek uit de stadsbibliotheek moeten hebben over dit thema, hebben ze daar binnenkort geen boeken meer staan..

Hebben ze misschien ook "genoeg" boeken van de leeslijst in de eigen schoolbib? Maar volgens mij hebben ze daar nog geen pasje voor en heb ik begrepen dat ze naar de gewone bib moesten om te gaan kijken of een boek van thuis nemen.

Deel Deze Pagina