Gekolfde melk voedzaam genoeg?

Discussie in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' gestart door Benenjerrys, 5 feb 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Benenjerrys

20 apr 2009
    19
    0
    0
    Zeeland
    Ha Ilse,

Ik lees overal dat borstvoeding precies afgestemd is op de behoefte en leeftijd van je kindje. Nu ga ik binnenkort weer werken en ben alvast een voorraadje aan het maken in de vriezer.

Ik vraag me alleen af of de melk die ik kolf tussen de voedingen door wel genoeg "waterige" voormelk en vettere achtermelk bevat, omdat ik soms wat meer en dan weer wat minder kolf (ik gooi het wel van 1 dag allemaal bijelkaar). En is het wel voedzaam genoeg als ik het over bijvoorbeeld 2 maanden weer ontdooi, of is het niet zo dat de moedermelk voor een kindje van 2 maanden anders is dan bij voor een van 4 maanden. Daar kan ik eigenlijk nergens iets over terugvinden (mischien omdat het een rare vraag is)

Alvast bedankt voor het antwoord
    Groetjes

2. Ilse

Ilse Lactatiekundige

2 apr 2008
    1.552
    0
    0
    Lactatiekundige IBCLC
    Almere
    HOi,

Nee joh, dat is helemaal geen rare vraag. Immers, rare vragen bestaan niet!

Het klopt dat MM is afgestemd op de leeftijd van je kindje. Ik zou me geen zorgen maken over de kwaliteit van de gekolfde melk. Als je steeds je borsten leeg kolft heb je een goede voeding. (Het zou al weer een ander verhaal zijn als je steeds alleen de eerste 10 ml bewaard zeg maar)

Het klopt dat de samenstelling zich aanpast aan de leeftijd. MM veranderd tijdens de voeding maar ook gedurende de dag. De MM die je in de ochtend kolft hoeft niet exact hetzelfde te zijn als die van eind van de middag. Als je dat mengt, dan heb je al een aardig gemiddelde voeding. Het is bij ingevroren melk altijd goed om eerst het oudste te geven. Wanneer je in week 4 melk kolft en dat geeft aan een kindje van 6 maanden, dan kan het wel zijn dat die meer nodig heeft. De samenstelling is niet ineens compleet anders maar je kan er rekening mee houden dat je dan misschien wat meer of iets sneller weer wat voeding moet geven.

Het is in elk geval niet iets om je erge zorgen over te maken.

Succes

Ilse

Deel Deze Pagina