Ik snap wel dat iedereen zegt 'vroeger wakker maken'. Half 11 is best laat. Echter, is het niet zo dat een kind slaapt zoveel als hij/zij nodig heeft? Mijn dochter werd op die leeftijd als ik haar om 20.00 naar bed deed, uit zichzelf om 8.30 wakker. Inmiddels is dit 7/8 uur. Misschien is hij wel een uitslaper of meer een avond/dagmens? Wel is het onhandig voor jezelf lijkt mij maar als jij dat niet zo vindt en je kindje trekt het niet als je hem eerder wakker maakt, dan zou ik het zo laten. Of het evt. met het cb bespreken en kijken of er een manier is om hem eerder op te laten staan. Bv. geleidelijk aan (telkens een kwarier/half uur eerder wekken). Ik denk dat heel veel slapen niet perse heel slecht is als je zegt dat hij overdag gewoon actief en tierig is maar dat dit een goed dag-/nachtritme voor jezelf en hem wel in de weg kan zitten.
Als het voor je kindje goed is en voor jou ook zou ik me er echt niet druk om maken. Mijn kind van 10 maanden slaapt van 18u tot 7u en nog eens 3-4u overdag, dus qua uren slaap ong hetzelfde. Ik denk dat uiteindelijk de indeling van de slaapjes vanzelf wel gaat veranderen maar als je dat zelf wilt/handig vindt zou je een ander ritme eens kunnen proberen.
Hier werd ie vaak om 10 uur wakker en heeft overdag ook altijd goed geslapen. Inmiddels slaapt ie van 19.30-8, van de week was het wel weer een keer 10 uur en heb ik 'm maandag om 8.30 wakker gemaakt omdat we naar zwemles moesten. Als ie de momenten dat ie niet slaapt gewoon actief is en zich goed ontwikkeld heeft ie het gewoon nodig.
Onze zoontjes schelen niet zoveel, maar hij doet precies hetzelfde. Hij word dan rond 10:00 wakker, maar dan maak ik hem wakker. Ik vind dat namelijk wel lang genoeg. Verder gaat het precies zoals jij beschrijft. Ik denk dat hij het gewoon nodig heeft. Hij is als hij wakker is enorm vrolijk en speelt heerlijk. Hij heeft het zo: 10:00 Wakker worden en eten. Ik maak pap van zijn fles. 210+7 schepjes friso 2 en 7 schepjes bambix fijne granen en wat drinken. 13:00 1 broodje zonder korst met beleg en een apppel of banaan en wat drinken 13:00-15:00 slapen 15:00 fles 210cc + 7 schepjes friso 2 16:30-18:00 slapen 18:00 Bordje avondeten (groente, gekookt vlees en aardappels/rijst), wat kwark/yoghurt na en wat drinken. 19:30-20:00 fles 210cc + 7 schepjes friso 2 en 1 eetlepel rijstebloem En dan slaapt hij tot 10:00 de volgende dag. Ik heb alles zelf bepaald en besloten op zijn signalen. Het cb heeft wel advies gegeven, maar ik laat vaak mijn zoontje bepalen wat hij wil en niet. Hij heeft een duidelijke rem als hij vol zit, dus hij laat het goed merken. Mijn oudste heeft dit ook altijd zelf bepaald, dus ze overeten zichzelf nooit. Mijn oudste maakt mij nu om 10:00 wakker(standaard) en dan haal ik ze alle 2 uit bed. Ik werk niet en heb weinig afspraken, dus ik laat me leven door mijn kids. Mijn oudste gaat wel 2 dagen per week naar de psz, dus dan moet hij wel vroeger op. Dit is gewoon niet anders, maar ik vind het onnodig om om 08:00 beneden te gaan zitten met 2 kids die moe zijn. Als we ergens naartoe gaan vinden ze dit niet erg, maar als we gewoon thuis blijven worden ze strontvervelend. Mijn oudste gaat om 19:00 naar bed en mijn jongste om 19:30-20:00.
Ik zou hem in het vervolg om 9 uur wakker maken en de dag beginnen. Hier is het schema 8uur 1 fles 180/6 9 uur 1 boterham Boodschappen doen/wandelen 12 uur 1 boterham en een flesje melk 150/5 Slapen van 13.30 tot ongeveer 15.30 Fruit eten en wat diksap 18 uur warme maaltijd en soms een toetje 19.30 flesje 180/6 en dan 20 uur naar bed en klokje rond slapen Soms slaapt ze ' s morgens ook in de kinderwagen.Ik heb 2 grotere kinderen op school en daarom zit ze nu al op 1 slaapje maar als ze heel moe is gaat ze 's morgens ook weleens een uurtje extra.
Wauw tot half 11 lekker mag ik ruilen whaha Dan heb ik er al een ochtend op zitten Het zou hier trouwens niet eens kunnen want dan ben ik aan huis gekluisterd minstens tot die tijd, dat gaat 'm niet worden. Maar herken het wel van m'n neefje, das ook zo'n slaapkoppie. Sommige kindjes hebben het echt wel nodig, er is weinig aan te doen voor de rest. Het wordt vanzelf wel minder. Als hij verder alert en vrolijk is en goed groeit dan is er meestal niks aan de hand.
Dit is bijna hetzelfde als bij mijn dochter, zij slaapt meestal tot 9.00 uur. Soms is zij vroeger wakker, soms nog een uurtje later. Maar toen ze nog wat jonger was heeft ze ook een tijd tot 10.00/10.30 uur geslapen. Ik ben gewoon thuis, dus vind het prima! Als zij dit kennelijk nodig heeft. Nu precies hetzelfde.. Als ik haar vroeg wakker maak omdat wij weg moeten in de ochtend, kan het wel eens heel nadelig uitpakken. Ook als zij haar middagdutje overslaat, heeft ze het super moeilijk en zit ze haarzelf enorm in de weg.
Ik zit sowieso aan huis gekluisterd, omdat zij echt nog behoefte heeft aan haar slaapje om 11.00 uur.. Meestal slaapt zij tot 12.30 uur maar soms zelfs ook een uur of anderhalf uur langer. Soms vind ik het vervelend, maar weet inmiddels dat het leven buiten de deur vaak pas om half 2 van start gaat! De tijd dat zij slaapt gebruik ik om het huis te doen, en werk. Dit is dus best veel, gezien zij langs slaapt.. Daarna hebben wij alle tijd om leuk dingen buiten te doen.