Hoi meiden, ik weet even niet waar ik moet beginnen. Mijn zoon 7 jaar heeft adhd wat overduidelijk te herkennen is. Over het algemeen is het een heerlijk ventje, lief sociaal slim en een echte clown. Thuis hebben wij een dagelijks ritueel waardoor ik tegen weinig dingen met hem aan loopt. Ik moet wel zeggen dat hij vanaf zijn 5,5 al medicatie slikt anders is het niet te doen. Zonder medicatie is hij echt vreselijk extreem ongelijk projectiel wat zicht uit in extreme clownesk gedrag, constant geluiden maken, springen, rennen. Je ziet ook echt in zijn ogen dat hij zegt help mij alsjeblieft en geef mij mijn pil( wat hij ook aan geeft) binnen 20 minuten een heerlijk lief rustig jongetje wat gewoon als een normaal kind kan functioneren en ook zijn streken heeft. Op school denken ze namelijk heel anders over zijn gedrag. School geeft aan dat zoon niet luisterd(zat goede dagen maar deze wisselen elkaar echt af) zoon zegt op school geen zin te hebben in zijn werk en heeft overal een weerwoord op (zegt juf) vraagt enorm veel aandacht. Sociaal emotioneel gaat het perfect en ook qua leerstof. Pakt alles snel op maar op school komt dat er niet uit. School weet hier niet mee om te gaan en adviseert speciaal onderwijs. Ik ben het hier totaal niet mee eens, niet omdat ik een slechte kijk heb op speciaal onderwijs hoor maar meer om het feit dat mijn zoon zich totaal niet mag ontwikkelen. Hij word december 7 en zit al in groep 4 ( versneld groep 2 mogen doen) ik heb zelf add en ook ik heb het gered op het reguliere onderwijs met veel steun. Zoon is extreem bang om weg gehaald te worden bij zijn vriendjes, en je merk ook echt deze angst in zijn gedrag. Ik geef op school aan dat ik eerst wil dat alles uit de kast word getrokken en niet alleen even een time out plek uit de klas. Na een lang verhaal komt eindelijk mijn vraag: wie heeft een positief verhaal voor mij dat het kind gewoon op school mocht blijven? Hoe is dat aangepakt? Word adhd minder in de loop van de jaren? ( ik heb add dus had een ander verloop). Is een therapie wat echt werkt voor een kind met adhd? En mag je speciaal onderwijs weigeren als ouder? School staat er namelijk om bekend dat kinderen met een rugzakje snel buiten de normen vallen en van school af moeten.
Mijn dochter zit in gr 5 en heeft adhd. Ze functioneert op school prima. Dat kost haar heel veel energie en zij gooit dat er thuis juist uit. Omgekeerde dus als bij jou, en daarom moeilijk te vergelijken. Het eerste wat me opvalt in je verhaal is dat je zegt dat zijn soc.-em. ontwikkling perfect gaat. Maar dat lijkt met sterk, als ik ook lees dat hij geen zin heeft in zijn werk (werkhouding) niet luistert en veel aandacht vraagt. Dus of school is niet helemaal duidelijk, of jij hebt een verkeerd beeld van de ontwikkeling van je zoon. Ik zou sowieso eerst willen weten wat school allemaal al heeft gedaan. Een kind kan en gaat echt niet zomaar naar het sbo. Dus hebben ze al observaties gedaan, is de intern begeleder erbij betrokken, zijn er hulp- en handelingsplannen gemaakt, hebben ze extra begeleiding aangevraagd oid. En wat zijn de resultaten van die extra hulp en observaties. Die vragen zou ik eerst beantwoord willen hebben.
Sorry mijn verhaal is inderdaad niet helemaal duidelijk. Op sociaal emotioneel gebied met leerlingen gaat het goed bedoel ik. Is niet brutaal naar leerkrachten het uit zich meer in een eigen mening en denkt alles beter te weten. Op school is er inderdaad een intern begeleidster mee bezig en heeft als doelstelling dat hij elke dag even een kwartier uit de klas kan werken zodat hij rustig tot zich zelf kan komen. Het rugzakje is aangevraagd en is vledejaar in groep 3 geopserveert en daar kwam uit dat hij erg koppig en dwars is. Vledejaar zat hij ook in een moeilijke periode omdat zijn medicatie overstap moeizaam verliep. Op dit moment zijn er nog steeds slechte dagen maar ook genoeg goede dus wij kunnen ons vinger er niet op leggen. Verder zijn er nog geen stappen ondernomen, maar delen wel mee dat als hij zich zo blijft gedragen dit niet zijn plek is.
Ik ben juist enorm blij dat zoon (8, nu groep 5) naar het SBO is gegaan! Wat een ellende op het reguliere onderwijs. Juf had gewoon geen idee wat ze nog met hem aan moest, hij was grotendeels buiten de klas en kreeg 3x per dag een kwartier RT om een beetje lesstof in delen aan te bieden. In de klas vertoonde hij heel veel vermijdingsgedrag, liep hij weg, kreeg driftbuien. In een klas met minimaal 28 andere kinderen was dat voor hem niet te doen, maar voor de juf ook niet. Hij mocht 2x per dag (zonder toezicht, helaas) een rondje door de school lopen en had een soort time-outplek met een verhaaltjesCD en een verzwaard kussen. Er is daar heel erg veel mis gegaan en het heeft me bijzonder gestoord dat we zelf overal achteraan moesten, ze voor ieder wissewasje opbelden om verhaal te halen, zelfs niet meer wilden dat hij tussen de middag op school bleef (waar ik niet mee akkoord gegaan ben) maar dat, toen het SBO er eenmaal door was, de hele papierwinkel ineens wèl snel geregeld kon worden en de juf zelfs `s avonds hier op de stoep stond voor een laatste handtekening... Ondanks zijn volkomen normale IQ liep hij enorm achter, hij ging met een niveau van eind groep 2 naar groep 4 op het SBO. Hij is daar enorm opgebloeid, heeft veel achterstanden ingehaald. Ervaart rust, is blij niet de enige te zijn die drukte in zijn hoofd ervaart, wordt begrepen, de kleine klassen zijn een uitkomst en de benadering sluit helemaal aan bij zijn kunnen. Ik hoop vooral dat hij nooit meer terug hoeft naar regulier!
Er zijn genoeg dingen die kunnen werken qua therapie e.d. JGZ en de huisarts weten dit wel. Misschien dat de school kan kijken of een ambulant begeleider kan komen kijken of iemand van het onderwijs adviescentrum. Je mag weigeren, maar de school zegt dan waarschijnlijk dat zij de hulp niet meer kunnen bieden aan jouw kind. Tegenwoordig zijn er arrangementen i.p.v. rugzakjes.
Het is geen antwoord op je vraag, maar even een andere kijk: ik begrijp heel goed dat hij niet bij zn vriendjes weg wil. Maar hoe fijn is een school voor hem die eigenlijk niet weten hoe ze met hem om moeten gaan?
Het lijkt alsof ik mijn verhaal lees.. Ik heb ook een zoon van 7 met adhd op regulier onderwijs. Helaas ook hier dezelfde problemen. Wij hebben alle vormen van medicatie al geprobeerd maar ook met medicatie ging het niet. Zonder medicatie vind ik hem veel liever en leuker en gezelliger. Op school zit zoon dagelijks veel op de gang met knex te spelen of ik werd gebeld om hem op te komen halen.. ze wisten totaal niet wat ze moesten doen. Hij heeft een iQ van 109 en presteren kan hij zeker.. helaas klikt het niet met de juf die hij heeft. Ik ga hem nu proberen op een andere regulier onderwijs school binnen onze woonplaats, op die school hebben ze een andere werkwijze en de school heeft minder prikkels. (Minder rommelig en minder kleurrijk). Ik wil hem graag die kans geven, misschien gaat het daar wel fantastisch, en zo niet moet en kan hij alsnog naar het Sbo. Uit school kan hij dan altijd nog met zijn oude vriendjes spelen.
Bedankt meiden voor jullie berichten. Mijn zoon heeft een iq van 132 alleen heeft een disharmonisch profiel, je merkt dat hij moeite heeft om op tijd dingen e verwerken.