Zoon alleen thuis met oudere broer

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door miramare, 28 jul 2022.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Emma86

Emma86 VIP lid

25 jun 2012
    5.281
    2.232
    113
    Vrouw
    Nederland
    Moet kunnen. Duidelijke afspraken maken en ze moeten weten wat ze moeten doen bij een noodsituaties (al is dat altijd handig om te weten).
    Mijn zusje en ik waren jonger toen we alleen thuis bleven en tegenwoordig heeft iedereen een mobiel. Meeste kinderen van 10 vinden het niet zo leuk meer op de bso. Ook hier meestal de leeftijd dat ze alleen naar huis gaan en een poosje alleen zijn.

HappyRabbits vindt dit leuk.
  2. Beukenhaag

Beukenhaag Fanatiek lid

17 mei 2020
    1.605
    1.732
    113
    Onze dochters van 10 en 13 zijn ook alleen thuis als wij moeten werken. Vinden ze gezellig en het gaat goed.
    Ik werk op 5 minuten en mijn man is redelijk op tijd thuis (rond 14 uur).

3. Lies1611

Lies1611 VIP lid

3 jun 2013
    7.149
    3.174
    113
    Zeker zou ik dat wel aandurven.

4. Linda86

Linda86 VIP lid

Ik ben vrij moeilijk met loslaten, maar dit zou ik wel aandurven hoor.

Ik werk sinds een paar weken ook 1 à 2 dagen in de week op kantoor (voorheen volledig vanuit huis), dan zijn ze ook alleen thuis. De jongste is 11, de oudste net 14 geworden. Ze spreken dan ook nog vaak af, meestal bij ons thuis, want dat is veel leuker als er geen ouders in de buurt zijn blijkbaar ;). Ik zag er best wel tegenop, maar ze vinden het zelf juist leuk. En gelukkig wonen opa en oma en mijn zusje met haar gezin allebei om de hoek.

5. Saartje33

Saartje33 Fanatiek lid

6 dec 2018
    3.907
    5.892
    113
    Vrouw
    Onze 3 oudsten zijn af en toe ook alleen thuis als wij beide werken. De jongste gaat naar opa of kan met papa mee naar het werk. Zoon van 14 is dan thuis met zijn zussen van 11 en 7. Gaat prima. Ze slapen uit en hangen wat rond. Om 12 uur komt mijn man thuis voor zijn lunchpauze en om 13 uur ben ik er weer en gaat mijn man terug naar zijn werk.

6. Amberxx

Amberxx VIP lid

6 nov 2013
    5.020
    5.232
    113
    Ik ken echt geen kinderen van 10 die nog naar een bso gaan. Op onze bso en school zijn ze echt niet te vinden. Uitzondering misschien kinderen die om zeer specifieke redenen niet alleen thuis kunnen blijven. Dan zit zo'n kind tussen de 4 tot 8 jarigen. Het progamma is daar toch ook niet op afgestemd. En er zullen weinig leeftijdsgenoten zijn.

Hij zit in de bovenbouw en menig kind gaat met 11 naar het VO. Wellicht een goed idee om te oefenen met zelfstandigheid en alleen thuisblijven. Leg bijvoorbeeld een mobiel neer ga oefenen.

Ayla7000 vindt dit leuk.
  7. cowgirl80

cowgirl80 VIP lid

28 jul 2010
    7.996
    6.745
    113
    zuid-holland zuid
    Bij ons is dat toch echt wel hoor. Een aantal kinderen die zelfs in de zomervakantie voor de brugklas nog naar de vakantiebso gaan zelfs. Alleenstaande ouders die 4/5 dagen moeten werken en er dan nog 2 dagen bso in houden bijvoorbeeld. Langdurig zieke ouders, ook kinderen die zichzelf heel slecht kunnen vermaken. Ook kinderen die heel ver van school wonen, die nog naar de bso gaan zodat ze na het werk kunnen opgehaald.
    Het programma is bij ons ook gericht op oudere kinderen hoor, zo zijn ze in de zomer gaan suppen, in de winter naar de schaatsbaan. Alleen met 8+ groep, met de jongere kinderen doen ze dan juist wat anders.

8. Amberxx

Amberxx VIP lid

6 nov 2013
    5.020
    5.232
    113
    Kinderen die naar de brugklas gaan en nog naar een kinderopvang gaan? Daar kan ik mij echt niets bij voorstellen... Hier gaan ze toch echt zelfstandig naar de middelbare school. Ook als ze van heel ver komen. Op de fiets of met het ov (in de winter). Van een kind in groep 7 a 8 mag je toch ook wel enige zelfstandigheid verwachten (tenzij er sprake zou zijn van zeer bijzondere reden of een bepaalde stoornis of achterstand etc). Dus dat ze zelf van en naar school gaan. En alleen thuis kunnen blijven zonder er een puinhoop van te maken. Straks op de middelbare moeten ze zichzelf immers ook weten te redden. Op die leeftijd kunnen ze overweg met de telefoon en zelf zaken doorgeven aan ouders.

Hier is geen groep voor 9 en ouder terwijl het een zeer grote kdv/bso is met meerdere groepen. Omdat er simpelweg geen vraag naar is. En kinderen van die leeftijd die ik ken kunnen zichzelf vermaken, spelen in de buurt of met een vriendje (in overleg met ouders). In de zomer zijn er zomerspelweken, gaan ze op vakantie, op zomerkamp of regelen ze wat met vriendjes, grootouders etc.

9. cowgirl80

cowgirl80 VIP lid

28 jul 2010
    7.996
    6.745
    113
    zuid-holland zuid
    Ik had het over groep 8 en de grote vakantie voor je naar de brugklas gaat. Niet in de brugklas zelf.
    Ja tuurlijk moet je kind in de brugklas zelfstandig zijn, maar de vraag is hoever vantevoren je dat al moet trainen dan. Stel moeder werkt 4 dagen en kind blijft dan in groep 8 2 dagen alleen en 2 dagen naar de bso. Dan oefen je toch, maar ben je niet helemaal alleen. Ik zie het verschil niet zo… en maakt het uit of je nou naar de vakantie-bso of naar kamp gaat? Ze organiseren ook heel erg kamp-achtige activiteiten bij ons:)

Overigens is mijn oudste wel toen hij 10 was van de bso gegaan, omdat we toen allemaal thuis werkten vanwege corona, dus ik heb het zelf anders gedaan.

10. HappyRabbits

HappyRabbits Fanatiek lid

20 jan 2014
    4.891
    4.387
    113
    Hier hetzelfde op bso van zoon. Oudste kind is daar 11. Een actieve bso met in de vakantie ook (sport)activiteiten in de sporthal of buiten. De jongere kinderen (denk ca. 4-6 jaar) zitten in een andere opvanggroep en blijven vaker gewoon op locatie.
    BSO is natuurlijk ook niet hetzelfde als kinderopvang.

cowgirl80 vindt dit leuk.
  11. Ayla7000

Ayla7000 Bekend lid

24 jun 2021
    556
    247
    43
    Toen ik 9 was ging ik al alleen naar de stad , boodschappen voor me moeder doen, op een buurt kindje passen. Mijn oudste van 9 die past wel eens een uurtje op z’n zusje van 7 dit gaat gewoon goed, hij heeft een telefoon en als er wat is ben ik zo weer thuis. En hier ook geen bso voor kids die al 10 zijn.

12. Felice

Felice VIP lid

22 apr 2009
    7.507
    8.437
    113
    En daar zit bij ons de clou, wij werken verder weg en zijn niet "zo weer thuis", dus vandaar dat onze 10-jarige nog wel naar de BSO gaat.

cowgirl80 vindt dit leuk.
  13. humptydumpty

humptydumpty Fanatiek lid

9 apr 2014
    3.637
    1.193
    113
    Ja hoor, dat zou ik wel durven. Tenzij het van die siblings zijn die heel vaak hele fysieke ruzie's hebben en je je zorgen moet maken over of je ze wel heelhuids treft...

Deel Deze Pagina