hallo. Ik heb een zoon die eind januari 4 wordt. Eigenlijk vanaf 4 maanden kapte hij met een probleem na het RS virus meerdere malen. Zn tong hing altijd naar buiten, pre logopedie gehad maar ook dat hielp niet. Brabbelen deed hij ook niet als zijn zus, met 2 jr zei die ook niet echt veel. Toen ook begonnen met logopedie. Waardoor hij wel wat stappen maakte maar nog steeds een achterstand. Eindstand zijn we in mei erachter gekomen dat hij met 1 oor niets hoorde omdat hij altijd verkouden en benauwd was. Sinds zn neus en keel amandelen verwijderd zijn. Praat het kind hele zinnen, maar zijn articulatie is zo bar slecht dat je als vreemde er niet veel van meekrijgt. Zijn nieuwe woorden die die leert gaan prima maar al zijn oude woorden die die verkeerd heeft verstaan door het gehoor zijn onverstaanbaar. Kentalis hebben we een onderzoek gedaan, daar kwam uit dat hij moeilijk lerend is. Omdat hij simpelweg niet mee Doet als hij geen zin heeft als het 1 X fout gaat stopt hij en gaat hij koppig lopen doen.' Maar kan tellen het alfabet en dat spreekt hij goed uit. Ik weet eigenlijk nu niet wat k kan doen voordat hij naar school gaat. Ik doe er als ouder alles aan. 2 x per week logopedie maar hij doet nu pas echt mee. Hij houdt het langer vol Gaat naar zangles om zn articulatie op gang te krijgen. En ik lees veel voor, hij praat enorme zinnen maar je verstaat niet alles. Sorry voor het lange verhaal, hoop dat iemand de nodige tips heeft
Welke tips heb je nodig dan? Je hebt je kind laten onderzoeken, je laat hem behandelen voor het probleem en je ondersteunt de behandeling door thuis ook aan de slag te gaan. Wat wil je nog meer? Ik neem aan dat je met school al contact gehad hebt hierover? Dan kunnen ze meteen vanaf het begin in de gaten houden en eventueel aanpassingen doen. En bij een moeilijk lerend niveau (IQ test?) zal ook gekeken moeten worden of het haalbaar is voor je kind op een reguliere school (of dat SBO misschien passender zou zijn). Wat zegt Kentalis?