Zoon bijna 4 en nog niet zindelijk..

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Jingle, 14 jan 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Jingle

Jingle Fanatiek lid

14 nov 2008
    1.200
    235
    63
    11-05-12 mirena laten verwijderen
    Zoals de titel het al zegt, onze zoon wordt in Maart 4 jaar en is nog niet zindelijk. Hij heeft nooit veel interesse getoond in het potje of het toilet ondanks dat we dit regelmatig hebben aangeboden, doet er af en toe wel een plasje op.

Ik heb deze week vrij en dit leek me dus HET moment om eens goed aan de slag te gaan met zindelijk worden. Toevallig heeft hij afgelopen donderdag bij de gastouder ook zonder luier rond gelopen en daar heeft hij een paar keer op het potje geplast.
    Dus met goede moed gestart. Gisteren de luier gelijk bij het wakker worden afgedaan. Hij wilde toen absoluut niet op het potje. Had daarna een natte broek. Luier om gedaan omdat hij moest poepen. Na het poepen de luier weer uit gedaan en daarna dus weer een natte broek. Hij wilt NIET op het potje zitten.
    We hebben een stickersysteem en ook al lijkt hij dit erg leuk te vinden hij gaat niet op het potje.
    Vanochtend gewacht tot na het poepen voordat ik de luier uit heb gedaan. Daarna weer een natte broek. De wekker gezet en afgesproken dat als deze afging hij even op het potje ging zitten.
    Maar je raad het al. Hij weigert om op het potje te gaan zitten.
    Ik heb hem al gechanteerd met dat hij geen filmpjes meer mag kijken tot dat hij op het potje gaat zitten. En dat we alvast een cadeautje kunnen gaan uitzoeken voor als hij goed op het potje heeft gezeten.

Alles wat ik doe lijkt averechts te werken. Maar ik voel ook wel behoorlijk de tijdsdruk aangezien hij volgende maand waarschijnlijk al moet gaan oefenen op school.
    Ik wil hem nu weer een luier om doen en het over een paar dagen weer proberen maar is dit slim? Misschien moet ik nu juist even doorzetten?

2. Be Happy

Be Happy Niet meer actief

Misschien inderdaad de luier voor ern paar dagen helemaal uit laten.

Heb exact hetzelfde bij de hand met Finley al wordt hij in mei "pas" 4 jaar. Voor mijn gevoel vliegt de tijd ook en schiet het niet op met zijn zindelijkheid.

Ik ga het zeer binnenkort (hij is nu ziek) ook rigoureus aanpakken. Weg met de luier voor een paar dagen (alleen 's nachts nog een luier).
    Misschien als hij echt voelt wat hij doet en door heeft dat hij niet een luier om krijgt, beseft dat hij dan wel op het potje of toilet moet........

3. Fuddey

Fuddey VIP lid

6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Bij de gastouder ging het dus goed, hij gaf het aan en plaste op het potje. Dan zou ik het rigoureus aanpakken; luier overdag helemaal uit. Grote jongens onderbroek aan, dweil in de buurt zetten, en gewoon maar kijken wat er gebeurd. Ik zou op vaste momenten hem naar de wc of het potje sturen, maar zonder dwang, als hij dus niet wil, dan niet. Als het mis gaat? Droge broek, opdweilen, volgende keer beter.

Hier was ze toen binnen 3 dagen helemaal zindelijk.

4. Athina

Athina VIP lid

31 okt 2007
    23.809
    3.339
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    en is de wc niet prettiger? net als papa en mama? Eventueel met verkleiner er op?
    Ik zou ook even volhouden en alleen snachts een luierbroekje. Met wakker worden eerst even op de wc, net als voor het slapen. En mogelijk ook voor het eten (zodat je in principe onder het eten niet van tafel hoeft.., geen drama natuurlijk, maar gewoon een soort gewoonte) .

5. owly

owly VIP lid

19 aug 2013
    22.323
    10.289
    113
    Iksnap best dat hij niet op het potje wil, ik denk dat hij zich daar te groot voor voelt.
    Onze uk is nog een stuk jonger maar wil ook niet op het potje maar gaat op de wc, zonder verkleiner en moet hem er dus op zetten. Moet nog zoeken naar een goed krukje.

Het dreigen met filmpjes kan alleen als je echt doorzet.

Ik zou toch proberen toch overdag zonder luier te gaan. Is medisch trouwens uitgesloten?

6. G89

G89 VIP lid

18 sep 2008
    10.058
    1.291
    113
    Nederland
    Ik zou het echt doorzetten, luier uit. Desnoods alleen met poepen om en dan direct weer af. Onze zoon vond dit ook eng en mocht dus met poepen een luier, die vervolgens wel direct weer uitging.

Als hij het potje niets vindt dan zou ik kijken of de wc (met verkleiner) geen optie is.

7. maliro

maliro Niet meer actief

Bij mijn dochter werkte het pas toen ik haar met luier om naar de wc stuurde. Plassen en poepen doen We in dat hokje. Toen dat goed ging heb ik haar met luier om op de wc gezet. En toen dat ook goed ging de luier af gedaan.
    Plaszindelijk werd ze een maand voor haar vierde. Poep zindelijk twee maanden na haat vierde.

Mijn zoon Is de eerste maanden met luier om naar school geweest.

8. Jackie87

Jackie87 VIP lid

6 aug 2013
    5.495
    2.948
    113
    Om te beginnen zou ik die luier gewoon uitlaten. Hij geeft aan dat hij moet poepen en daarom doe je een luier om? Dat lijkt mij al best wel zindelijk. Niet die luier om doen ;)
    Als hij een ongelukje krijgt, verschonen, zelf schone kleren laten pakken en aandoen.
    Wij hebben nooit een potje gebruikt maar meteen op de wc. Misschien wil hij dat ook wel? Desnoods met een verkleiner?

9. Fuddey

Fuddey VIP lid

6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Ik zou idd ook meteen de wc proberen, mijn jongste van 2,5 zit al vrij krampachtig op een potje en dan is ze niet eens zo heel groot. Wc (met verkleiner) zit beter.

10. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.785
    18.949
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Een kind is niet in twee dagen zindelijk. En het lukt je niet zonder dweilenen wassen. Ik zou er niet te veel druk achter zetten en het eerst eens gewoon deze week volhouden. Hij voelt het blijkbaar wel aankomen, als hij om ene luier vraagt om te poepen.
    Wellicht inderdaad dan een luier aandoen, maar hem wel bij / op de wc zetten. Hij zal vast nog een aantal keer in zijn broek plassen. Zeg dat je dat jammer vindt, maar volgende keer beter en trek hem een schone broek aan.
    Of -wat bij ons bij beide kinderen goed hielp- trek hem even geen broek aan. Ik heb het idee dat ze met een onderbroek en broek aan iets te gemakkelijk vergeten dat ze geen luier aan hebben. Als we ze met blote billen lieten lopen, waren ze zoch steeds ervan bewust dat er iets 'anders' is dan anders en voelden ze het beter aankomen.

Als hij wel op het potje of de wc gaat zitten, prijs je hem de hemel in. Maar zet hem niet onder druk door er steeds naar te vragen of te proberen hem erop te zetten. Dat werkt, denk ik, alleenmaar averechts.

11. Jingle

Jingle Fanatiek lid

14 nov 2008
    1.200
    235
    63
    Bedankt voor al jullie reacties. Vandaag weer een dag. Ik had ook niet vewacht hem binnen 2 dagen zindelijk te krijgen alleen dat hij gewoon absoluut niks meer met het potje (of de wc met verkleiner want die proberen we ook) te maken wilde hebben had ik niet verwacht.
    Die luier om te poepen heb ik hem om gedaan omdat hij het aan het ophouden was. En toen hij in zijn broek plaste mocht ik hem geen schone kleren aandoen maar wilde hij gewoon verder spelen.
    Hij is dus niet gevoelig voor zelf nieuwe kleren moeten pakken want dan doet hij het gewoon niet.
    Gisteren heb ik hem ook een tijdje zonder onderbroek en broek laten rondlopen maar toen had hij het koud en dat vond ik ook weer zo sneu. Maar goed vandaag gaan we de luier weer uit laten, ik ga het potje en de wc wel aanbieden maar geen dwang en dan zien we het wel.. hopelijk binnenkort een stap vooruit!

12. Nescio

Nescio Niet meer actief

Luier helemaal aflaten en een paar dagen dweilen. Ook geen luier omdoen als hij moet poepen. Hij moet echt de klik maken tussen aandrang en potje/wc.

Mijn oudste dochter was hier op 2 jaar en 4 maanden zindelijk, mijn tweede is nu 2 jaar en 2 maanden en die doet ook al heel vaak iets op de wc (potje wil ze niet, omdat ze zus op de wc ziet). Over een maand ofzo gaat de luier helemaal af.

Hier bij de oudste nooit problemen gehad, geen angst voor poepen op de wc, geen terugvallen...

13. Leo85

Leo85 Niet meer actief

Bij mijn dochter (wordt in juni 4) ook op een gegeven moment de luier gewoon afgelaten.. Expres op woensdag begonnen (pas oma op, donderdag/vrijdag 1 van ons thuis, en weekend) zodat we een aantal dagen hadden.. 1e Dagen meerdere ongelukjes, vieze broek interesseert haar ook echt niet.. Wat ik vaak wel deed was na een ongelukje op de wc zetten en dan plaste ze de rest wel op de wc.

Zij zij steeds: "Heb geen zin in naar de wc gaan". Dus toen heb ik uitgelegd dat dat geen geldig excuus is en dat we haar zelf vaak erop gaan zetten of dat ze zelf kon gaan.

Binnen die 5 dagen is het van 5x natte broek naar 0x gegaan en sindsdien is ze overdag prima zindelijk wat plassen betreft. (Is nu maand of 4/5 geleden). Poepen deed ze vaak pas 's avonds als ze een luier om kreeg voor de nacht, maar hebben we verder niet afgestraft. We zijn heel enthousiast als ze wel een x op de wc poept en dat gebeurt nu steeds vaker, denk zeker de helft van de keren. Dan is ze zelf ook helemaal blij als ze dat gedaan heeft :) Dus dat komt ook vanzelf wel goed :)

14. Kache

Kache VIP lid

11 jan 2012
    6.257
    1.165
    113
    Mijn middelste was bang. Weigerde absoluut op potje of WC te gaan zitten, maar voelde na een paar ongelukjes wel dat er iets ging komen en raakte dan in paniek. Ging krampachtig ophouden, totdat ze echt letterlijk overliep.

Dat leek mij niet bepaald gezond/wenselijk, dus ik heb kleine stapjes gezet.
    Ze liep rond in onderbroek en als ik idee had dat ze moest plassen, dan mocht de luier even aan om te plassen. Na 20 minuten deed ik hem dan weer uit, of ze nu wel of niet geplast had. Als ze 2 keer in broek geplast had, dan ging de rest van dag luier aan (druk eraf) en volgende dag nieuwe poging.
    Om de paar dagen, als het goed ging, veranderde ik de routine weer een beetje. Die 20 min werden 10, 5, 3 minuten. Ze moest dus echt 'op commando' in luier plassen (= zindelijk, in staat om plasprikkel te herkennen en op een gepast moment bewust de plas te laten lopen) en dan ging hij weer uit. Toen dat goed ging moest ze met luier aan op een potje zitten en plassen. En toen dat goed ging zonder luier op potje (WC vond ze echt nog te eng, dat was dan weer de volgende stap).
    Dit hele traject heeft 2 maanden geduurd en ze was dus net op tijd zindelijk voor school (3 jaar 11 mnd ;)). Iedere nieuwe stap overigens ging met tranen gepaard, heb haar echt moeten pushen ;)...

Het poepen heeft ze nog veel langer in luier gedaan, vond ze ook eng, maar een half jaar na plaszindelijkheid ook die laatste stap kunnen zetten.

Het eerste jaar op school nog wel met enige regelmaat een ongelukje, maar dat is ook langzaam verbeterd tot het met 5 jaar echt altijd goed ging.

Ik zou vooral goed naar je kindje kijken waarom weigert, en dan starten met een 'kleinere' stap. Mijn jongste heeft ook echt in stapjes moeten leren, alleen was zij niet angstig, waardoor we veel sneller door het traject heen konden ;) (een week of zo en dan nog een lange fase waarin regelmatig ongelukjes gebeuren).

15. Jingle

Jingle Fanatiek lid

14 nov 2008
    1.200
    235
    63
    Kache ik ga jouw tactiek maar proberen denk ik want hij is nu echt bang voor het potje en de wc. Vandaag de luier aan gelaten omdat hij ziek is.

16. amdaa

amdaa VIP lid

28 mrt 2015
    9.670
    11.009
    113
    Hoe ging het de laatste dagen?

Ik lees best veel verschillende dingen die jullie tegelijk doen/aanbieden.
    Op potje/wc, wel/ geen luier paar keer per dag, wel/niet zonder onderbroek enz enz.

Kies 1 strategie en hou je een week daar aan. Ik zou op deze leeftijd voor een wc kiezen, hij is te groot voor een potje [en deze hebben ze dadelijk niet op school].
    Daarnaast de hele dag zonder luier, wat er ook gebeurt.

17. Vogelmeisje

Vogelmeisje Fanatiek lid

3 mei 2010
    1.036
    303
    83
    Zoek samen met hem wat motiveert om naar de wc te gaan. Na iedere wc bezoek een sticker en na 5 stickers een snoepje? Dat hielp bij mijn dochter en samen telden we mee Tot het snoepje.
    Hopelijk helpt dat. Succes!

18. Jingle

Jingle Fanatiek lid

14 nov 2008
    1.200
    235
    63

Ik realiseerde me ook dat we te veel verschillende dingen proberen. Vandaag is de luier uit gegaan nadat hij 'gelukkig' al had gepoept. Hij heeft net met papa 2 minuten op de wc gezeten en daarna stickers geplakt. Ik laat het maar even aan zijn vader over, die krijgt meer met hem gedaan dan ik. :)

Deel Deze Pagina