Help mijn zoon wil niet poepen op potje.

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door mellanie76, 13 mrt 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. mellanie76

mellanie76 VIP lid

5 aug 2016
    17.645
    801
    113
    moeder
    Rotterdam
    Hallo Dames,
    Mijn zoon van 3,5 is zindelijk met plassen
    Maar poepen is een absolute ramp.
    Uitleggen,belonen,straffen het helpt allemaal niks.
    Thuis laten we hem in zijn onderbroek lopen,zodat hij makkelijk naar het potje kan.Maar hij blijft poepen in zijn ppepen in zijn broek.
    Regelmatig laten proberen heeft ook geen zin .
    We In een beetje radeloos want we zijn er al lang mee bezig.
    We hebben zelfs tijdelijk een pauze ingelast,zodat de"" druk"" er even af was voor hem.
    Herkennen jullie dit en hoe gaan jullie hiermee om.
    En zijn er dames met mogelijke tips.
    Alvast bedankt!!

2. Glimmer

Glimmer Niet meer actief

Wat doe je als hij in z’n broek poept? Laat je het hem zelf schoonmaken of doe jij alles?

3. sabagirl

sabagirl Fanatiek lid

15 okt 2015
    3.446
    1.129
    113
    Gewoon op wc proberen? Misschien vindt ie een potje voor baby's?

4. Fristi2012

Fristi2012 VIP lid

23 jun 2014
    6.100
    3.487
    113
    Hier gelukkig geen herkenning.
    Ik zie erg goed aan m’n zoon als hij moet poepen, dus zette hem altijd op de pot/wc. Zelfs toen hij nog een luier aan had. Dus hij was eerder poepzindelijk dan plas. (Vanaf 20 maand). Maar hij was nog een stuk jonger, dus liet zich ook makkelijker sturen.

Wat ik nu nog wel regelmatig doe, ik merk vaak dat hij moet poepen, hij moet dan veel scheetjes laten. Dan zet ik hem op de wc en gaan we samen een boekje lezen, meestal komt het dan vanzelf.

Zie je ook aan hem als hij moet poepen of overkomt het hem echt?

Je zou nog kunnen afspreken dat hij om een luier vraagt als hij moet poepen. Dan heb je in ieder geval geen gesmeer in z’n broek. Dat voelt vaak wat veiliger.
    Dan kan je de stapjes steeds dichter bij de wc maken. In de wc staand met luier, zittend op wc met luier, eventueel met gat in luier zittend op wc.

5. mellanie76

mellanie76 VIP lid

5 aug 2016
    17.645
    801
    113
    moeder
    Rotterdam
    Ik laat het hem zoveel mogelijk schoonmaken
    Poepen op de wc vind hij helemaal niks

6. Feye

Feye VIP lid

26 nov 2013
    6.466
    3.912
    113
    Vrouw
    Herkenbaar. Wij lopen inmiddels bij de poeppoli en met hele kleine stapjes komen we steeds dichter bij het poepen op de wc.

7. babbel1983

babbel1983 Fanatiek lid

3 jul 2013
    1.338
    302
    83
    Mijn dochter heeft het ook gehad toen ze zindelijk werd. Het plassen ging heel goed, het poepen deed ze als ze een onderbroek aan had in haar onderbroek. Blijkbaar voelde ze dat als veilig ofzo. Wat bij ons de oplossing was om haar gewoon zonder onderbroek rond te laten lopen in huis en tuin. Het was toen zomer en ze had vaak jurkjes aan, dus dat was ook even wat makkelijker dan nu met de kou. Als ze van onder bloot was deed ze het wel keurig op het potje, blijkbaar voelde ze het beter aankomen. Het heeft van april t/m september geduurd, maar uiteindelijk was de knop om, voelde ze het blijkbaar beter aankomen en ging ze keurig naar de wc (of het potje) ook bij de grote boodschap. Bij ons was het dus een kwestie van tijd, ze voelde het niet goed aankomen en moest daar vertrouwen in krijgen. Hier de vuile broeken gewoon zonder aandacht verschoont (boos worden had idd geen zin), ze deed het echt niet expres. Dus geen idee of dat natuurlijk voor jouw zoontje ook geldt, maar hier was het een kwestie van tijd.

Whysteria vindt dit leuk.
  8. Ffion

Ffion Fanatiek lid

23 okt 2017
    1.750
    2.475
    113
    Vrouw
    Ik zou proberen om hem eerst om een luier te laten vragen als hij moet poepen. Dan poept hij daarin. En dan het stapje voor stapje uitbreiden. Dus als volgende stap, poepen in de wc met luier om, en daarmee bedoel ik dus dat hij gewoon in de toiletruimte staat en daar gaat poepen (want -> poepen doen we in de wc). Als dat goed gaat met luier aan op de wc zitten en poepen. Enzovoort, enzovoort.

Veel kinderen vinden poepen op het potje/de wc eng. Zo ook mijn dochter en met haar hebben we uiteindelijk echt gigantische problemen gehad met poepen. Zo erg dat ze helemaal niet meer durfde te poepen, verstopt raakte, overloopdiarree kreeg, klysma’s nodig had en het riedeltje daarna van voren af aan weer begon.

Ik zou er vanuit gaan dat hij dit echt niet doet om vervelend te zijn of uit luiheid, maar het eng/spannend vindt om te poepen zonder luier.

9. Anna009

Anna009 VIP lid

30 mei 2008
    9.865
    5.136
    113
    Home
    Hij vind het waarschijnlijk heel eng
    Had mijn oudste ook maar duurde gelukkig bij hem maar 2 dagen

Zegt ie wel dat ie moet poepen?
    Ik zei dan altijd geeft niet en ik maakte er geen groot iets van
    Anders heb je kans dat ze het gaan ophouden en er verstopping komt

10. sydneys

sydneys Niet meer actief

Vind hij het eng?
    Zoontje hier was vroeg zindelijk maar lang angst gehad om op het toilet te plassen. Potje gebruikt tot 3 jaar en daarna toilet. Helemaal trots.
    Het poepen was een ander verhaal. Ook onmiddellijk zindelijk maar echt angst voor te poepen op het toilet en op het potje. Hij vroeg altijd voor een luier als hij moest poepen. Gaven we hem geen luier hield hij het op en had buikpijn. Njah een kind met buikpijn laten lopen is ook niks en hij kan het heel goed ophouden. Geloof me, echt heel goed. Ook nooit een plas of poepongeluk gehad. Ook nooit in bed.

Net voordat hij 4 jaar was durfde hij het ineens. Van de ene op de andere dag. En trots dat hij was. Toen ging die 5 keer per dag proberen omdat hij het zo geweldig vond. :roflmao:

11. ikkie97

ikkie97 VIP lid

7 mei 2011
    10.899
    3.932
    113
    Hier tot voor kort hetzelfde probleem. Ons zoontje is in de kerstvakantie binnen 2 dagen plaszindelijk geworden (toen 2
    3 Jr en 3 mnd)
    Poepen deed hij echter in zijn onderbroek of als hij in bed lag in zijn luierbroekje.
    Hij vond het zelf vreselijk als we hem dan moesten verschonen maar hij vond het gewoon eng op de wc of potje. En hij voelde het toch gewoon ook niet goed aan nog. Dat zelf schoonmaken vind ik daarom wel een dingetje hoor... Ik zie dit hem ook echt nog niet zelf doen. Hij krijgt zichzelf toch nooit fatsoenlijk schoon en moet hij dan zijn eigen strontonderbroek schoonspoelen? Nee dat vind ik bijna kindermishandeling...

Wij hebben het een tijdje losgelaten Door hem gewoon een luierbroekje aan te doen als hij aangaf te moeten poepen of wanneer hij al een tijd niet had gepoept (normaal dagelijks). Hij ging dan namelijk alsnog netjes naar de wc om te plassen. En nu heeft hij inmiddels toch al 2x op de wc gepoept. Meestal nog in bed, maar ik heb er vertrouwen in dat dat gewoon goedkomt.

sydneys vindt dit leuk.
  12. Marlau

Marlau Fanatiek lid

2 jun 2015
    1.972
    1.191
    113
    Mijn dochter vond het ook heel erg eng. Zij wachtte ook altijd tot ze een luier aam had of deed het in haar onderbroek.
    Ik heb toen een grabbelton voor haar gemaakt met kleine cadeautjes erin. Dat vond ze zo interessant dat ze toch over de angst heengestapt is. Ik weet niet of je zoiets al geprobeerd hebt?

Deel Deze Pagina