Hallo dames, Ik ben op zoek naar moeders die net als ik soms niet meer weten waar ze het moeten zoeken van frustratie.. Moeders die, net als ik, begrijpen dat het lief bedoeld is, en dat het ook zeker wel klopt, maar niets meer kunnen met de opmerking: 'als hij maar goed groeit en blij is, dan is het toch goed?' Tips en advies in overvloed van omgeving en deskundigen (consultatiebureau, huisarts, pre-logopediste, diëtiste), maar niets lijkt te helpen. Ik vind het hele eten en drinken heel zwaar af en toe, en het zorgt er soms voor dat ik moeilijk gewoon kan genieten van de dingen die wel goed gaan. Dus hier, een topic, voor moeders met kinderen die erg slecht eten/drinken, in de hoop dat we elkaar af en toe eens op kunnen beuren, en frustraties weg kunnen typen. Ik zal beginnen: Mijn zoontje, van ruim 14 maanden, is een zeer lastige eter. Al vanaf het moment dat we begonnen met vaste voeding is het een groot drama. Lange tijd wilde hij enkel (weinig) eten uit potjes. Toen hij 11 maanden was begon hij alles te weigeren van een lepel (nog steeds) en begonnen we met zelf laten eten en met de pot mee eten. In de afgelopen 4 maanden is hij veel ziek geweest (griep, buikgriep, verkoudheid, tandjes, kiezen, etc), en zodra er iets aan de hand is, al is het maar een lichte snotneus, verliest hij direct zijn eetlust. Tussen alle griepjes etc. door eet hij dan een dag of 2 wel oke, dus ik weet dat hij het kan, dat er dus geen problemen met slikken ofzo zijn. Maar het probleem is, hij kan het dus wel, maar hij doet het niet. Hij heeft in de afgelopen 4 maanden maximaal 3 weken 'goed' gegeten. Mijn hoop was gevestigd op het begin van de lente en dus het eind van alle virusjes enzo, maar toen begonnen de kiezen door te komen, dus voorlopig zijn we er niet van af. Op een dag eet hij momenteel zo'n beetje dit: 1 flesje melk, 80cc Nog geen halve boterham 200 cc ranja Een paar hapjes vlees 150 ml kwark 100 gr fruit Hierbij krijgt hij Fantomalt en Calogen, via de diëtiste, want zijn gewichts-curve begon natuurlijk te zakken. Dit meng ik door de melk en de kwark. Dit heeft gelukkig wel wat geholpen en z'n curve gaat weer omhoog. De kwark en fruit gaan met een knijpzakje, enkel wanneer hij in een baby-tv-trance zit, zodat ik het in z'n mond kan knijpen. Nou, sorry voor het lange verhaal, maar hopelijk zijn er moeders die zich hier in herkennen, en ook af en toe wel wat steun en hulp hierin kunnen gebruiken.
Oef wat lastig. Kan me voorstellen dat je het af en toe niet meer weet. Zelf geen ervaring. Zoon van bijna 14 maand krijgt nog borstvoeding en verder eet hij rapley. De eerste maanden ging er bijna niks naar binnen, maar dat hoeft ook niet. Vanaf 11 maand gaat het heel goed. Hij eet met name z'n groente en fruit goed. Sochtends eet hij yoghurt met havermout, Daarna fruit, verschilt hoeveel hij eet, ik bied meestal 3 soorten aan, hij kiest dan zelf wat hij eet, de rest eet ik ondertussen op. Na het slapen smiddags bied ik meestal iets lunchachtigs aan. Brood wilt hij niet, dus hij krijgt vaak een maiswafel, of cracker of beschuit. Of ik bak bananenpannenkoekjes, of een gebakken eitje. Al gaat de laatste dagen brood opeens wel redelijk. Maar dan eet hij een halve boterham. Dan krijgt hij een tussendoortje omdat hij het niet red tot het avondeten. Maisfingers, of iets vergelijkbaar van een ander merk, ellas kitchen of groentewolkjes van de kleine keuken. Of gewoon een stuk komkommer, vindt hij ook goed. Avondeten wisselt. Pasta hoeft hij niet bijvoorbeeld. Vlees ook nog niet echt. Hij is echter gek op broccoli, dus als ik weet dat hij iets niet eet, kook ik er 150 gram broccoli bij en dat gaat schoon op. Ook bak ik regelmatig wat wokgroente met een gebakken ei als wij iets ongezonders eten waarvan ik niet wil dat hij dat volledig meeeet. Daar is hij ook gek op. Verder krijgt hij dus sochtends smiddags savonds en snachts nog een keer bv, dus ik ben niet bang dat hij iets tekort komt.