Afbouwen van borstvoeding naar kunstvoeding.

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door littledtje, 27 nov 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. littledtje

26 feb 2015
    76
    0
    6
    Vrouw
    Vandaag zou ik op consultatiebureau informatie krijgen betreft het afbouwen borstvoeding. Ik wil proberen wel zelf te voeden de 1e en laatste, en eventueel nachtvoeding.
    Zegt die arts doodleuk ja op internet staat de folder en ohja schema zie ik niet, doe maar om en om....nou geweldige info dus.
    Gelukkig zelf al rond gesnuffelt op het internet en de nodige tips bekeken.
    Kom ik tot het volgende schema, graag jullie mening?!!

Ik geef 6 voedingen en soms komt ze wel soms niet voor de 7e 's nachts.
    Vervang ik op deze volgorde voor kunstvoeding; 5e / 2e / 4e / 3e en dan houd ik dus 1 en 6 (7)borstvoeding als dat lukt.
    Dan flesje met ongeveer 100ml kunstvoeding aanbieden? (dochter is 4 kg en 4 weken)

2. littledtje

26 feb 2015
    76
    0
    6
    Vrouw
    99kijkers en geen commentaar?
    Zal wel niets heel geks in staan dan, hoop dat het zo gaat werken.
    Eerste fles gaat er aardig in, bij mijn borsten is de reeactie wisselend...zeker als dl de late avondvoeding laat vallen.
    Borstvoeding uit fles gaat helaas stuk minder, ze is niet gauw tevreden, spuugt maar drinkt ook veelste snel

3. Iris86

Iris86 Fanatiek lid

21 apr 2014
    2.083
    295
    83
    Emmeloord
    Klinkt prima. Soms hebben je borsten wat tijd nodig. Dus pas een volgende vervangen als je geen last hebt van die er net af is. Het kan soms ook zijn dat het afbouwen inees hard gaat. De 100 ml lijkt goed. Doorgaans 150 ml per kg per dag.
    Succes

4. Typicalme

Typicalme Fanatiek lid

11 dec 2014
    1.158
    442
    83
    Vrouw
    Hallo,

Mijn dochter is 10 maanden en ik ben de afgelopen maand ook af gaan bouwen van 6 voedingen naar 2 voedingen (vroege en late). Ik heb een voeding gedaan per week. Mijn geval is natuurlijk wel anders omdat ik ook echt voedingen kon laten vallen en niet alles hoefde te vervangen in kunstvoeding.
    Ze dronk: 6.00u, 10.00u, 14.00u, 16.00u, 19.00u en 22.00u. Ik heb eerst 16.00u laten vallen, daarna die van 10.00u, daarna 14.00u vervangen in een flesje kunstvoeding, die van 19.00u ben ik nu ook aan het vervangen in een flesje kunstvoeding. Ik zit nu dus alleen nog op 6.00u en 22.00u. Ik heb nog wel een kolffmomentje s'middags enkel om mijn productie op gang te houden, ik kolf dan 30cc.

Ik lees dat jouw dochter nog maar 4 weken is, ik vrees dat het niet gemakkelijk zal zijn om nog maar 2 x daags te voeden, dit omdat je productie dan nog lang niet stabiel is en nog vaak gestimuleerd moet worden..

Ik heb nooit grotere flessen aangeboden als 120cc, ze dronk ook gewoon nooit meer, vaker zelfs minder. Ik weet zo niet wat ook alweer gemiddeld is bij 4 weken. Succes! :)

5. Olifantje1991

Olifantje1991 VIP lid

9 jan 2013
    9.521
    3.739
    113
    Volgens mij is het prima om op die manier af te bouwen.
    Echter, ik denk dat je ook snel van je ochtend en avondvoeding af bent.
    Ik heb een paar weken full time gekolfd, kolfde 6x per dag en ben met 5 weken gaan afbouwen. Toen ik nog op 3 voedingen per dag zat, was de borstvoeding met 3 dagen helemaal op, er kwam geen druppel meer.
    Je productie is nog helemaal niet stabiel, dus de kans is zeer klein dat je die voedingen nog kan blijven geven.

Qua afbouwen kan ik je verder niet heel veel adviseren, ik kolfde namelijk, dus verlengde de tijd tussen de voeding steeds. Van om de 4 uur, naar om de 5 uur, om de 6 uur, om de 8 uur zeg maar.
    Maar vooral niet te snel af willen bouwen. Hier ging bv. van 6 naar 5 wel prima, maar van 5 naar 4 voedingen heeft bijna een week geduurd voordat m'n borsten daaraan gewend waren, toen van 4 naar 3x kolven in 3 dagen en toen opeens was het met 3 dagen op.
    Kolfde toen nog maar 10cc ofzo per keer, dus toen gewoon gestopt en alleen gaan kolven bij volle borsten, maar dit is nooit meer gebeurd. ;)

6. Zoe123

Zoe123 VIP lid

9 feb 2013
    11.811
    5.949
    113
    Vrouw
    Zorg er voor dat je kindje echt 20 minuten over de fles doet.
    Dat is sowieso belangrijk, maar helemaal met kindjes die de borst gewend zijn. Aan de borst is het op een gegeven moment klaar, en dat gaat geleidelijk. De fles is 1 stroom.
    Als het toch te snel gaat, gebruik dan een andere speen.
    De kans is anders aanwezig dat je baby niet verzadigd is qua zuigbehoefte.

Je kindje is pas geboren, je productie nog maar in de opstartfase. 2/3 voedingen per dag is helaas te weinig, als je bedenkt dat 6/7/8 toch wel nodig is rond deze periode. Het lukt als het meezit rond de 9 maanden.

7. Gember

Gember Niet meer actief

Is dat echt zo dat het pas bij 9 maanden lukt om nog 2/3 voedingen per dag te doen? Ik denk erover om bij 5/6 maanden gedeeltelijk af te bouwen. De ochtend, avond en nachtvoeding aan de borst; 2 voedingen overdag flesvoeding. Maar als je productie dan heel snel terugloopt... :(

8. Zoe123

Zoe123 VIP lid

9 feb 2013
    11.811
    5.949
    113
    Vrouw
    Stel dat je geen nachtvoeding meer hebt?
    Dan zijn het zelfs maar 2 voedingen op een dag.
    De meeste borsten zullen dit niet gaan trekken, gewoonweg omdat
    ze gemaakt zijn om op met die leeftijd nog vaak aan de slag te gaan.
    Mijn schoonzus heeft het bij beide kinderen geprobeerd.
    Het ging ongeveer 2/3 weken goed, en toen was het opeens heel snel klaar.

Heel voorzichtig afbouwen, en dan is het kijken hoe snel het daarna gaat.
    Wie weet zijn het dan geen hele voedingen meer maar een kort momentje samen....is afwachten!:)

9. littledtje

26 feb 2015
    76
    0
    6
    Vrouw
    Dank voor de reacties, oef zo hadik het nig niet bekeken...zou erg jammer zijn om alle voedingen te verliezen maar dacht moet echt optijd beginnen anders ben ik half januari niet afgebouwd (zie het niet zitten met werken te kolven ook ivm combibanen en veel reistijd) advies al gehad 1x dag iig op vrijde dagen extra tebkolven/voeden maja of dit dan zoden aan de dijk zet.
    Gelukkigbdoet mevr nu wel 20 minuten of langer over debfles met prematuurspeen en nutriton, maar helaas zon lange flesspeen dus ze begint al te mieren aan de borst.
    Zowizo erg huilerig/ontevreden kindje dus moeilijk keuzes maken

10. Gember

Gember Niet meer actief

Ohh...wat jammer als het zo gaat, zelfs als je maanden hebt gevoed. Ik ben het kolven nu al beu en ben nog maar net begonnen. :p Ik wil het nog tot eind januari volhouden, dan is DL 6 maanden en wil ik, als het dus kan, nog ochtenden, avonden en nachten voeden. Helpt het om de productie op peil te houden door na de ochtendvoeding en avondvoeding leeg te kolven?

Succes TS! Op tijd afbouwen is inderdaad wel fijn, maar ik geloof dat 1 voeding per week afbouwen genoeg is. Ik hoop dat het je lukt om door te gaan met live voeden!

11. Micera

Micera Fanatiek lid

23 jun 2013
    3.296
    547
    113
    Als je met 4 weken gaat afbouwen is de kans inderdaad niet groot dat je nog lang gedeeltelijk borstvoeding kan geven. In deze periode heb je normaal gesproken nog best een aantal regendagen dat je kindje juist meer voeding gaat vragen en jij meer gaat produceren. Dat is het tegenovergestelde.

Ik ben met 9 maanden overdag niet meer gaan kolven op t werk, en gaf toen nog 3 tot 4x per dag. Dat was pittig, terwijl ik daarvoor ruim voldoende voeding had. Ik heb nog wel een tijd kunnen blijven doorvoeden, tot 14 maanden, maar mijn productie was sindsdien problematisch. Het waren nog maar kleine porties en mijn toeschietreflex kwam moeilijk op gang. Het verschil tussen wel en niet meer kolven onder werktijd was groot.

Als je echt wilt afbouwen wordt inderdaad aangeraden maar 1 voeding per week te vervallen om stuwing te voorkomen. Al zijn er ook vrouwen bij waarbij t sneller kan. Dat verschil sterk per persoon.

Je kan toch overwegen om wel te gaan kolven. Ik zag er eerst ook tegenop, maar heb maanden gekolfd met succes.

Deel Deze Pagina