zoon een half jaar langer thuis, ipv een half jaar langer kleuteren?

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door missmamsie, 8 jun 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. sanneke

sanneke VIP lid

3 feb 2006
    5.476
    0
    0
    Vanaf 5 jaar is een kind leerplichtig en mag het niet zomaar meer thuisblijven (al doen veel groep 1 juffies er echt niet moeilijk over als je kind een keer een middag thuis blijft.)
    Met 4 jaar mag je je kind nog het hele jaar thuislaten.

Verveling voorkom je echt niet door het kind een half jaar later pas naar school te doen want de ontwikkeling gaat wel door. Vroeger gingen kinderen pas met 6 jaar naar school en leerden dan gelijk al lezen.

Ik zou er voor kiezen om mn kind wel gelijk in januari naar school te doen omdat ze er ook sociale contacten opdoen en als je een beetje goede school hebt, passen ze het onderwijs aan aan het kind. Als je kind zich echt gaat vervelen in de loop van de tijd wordt er echt wel gekeken naar wat er gedaan kan worden om je kind uit te blijven dagen en zich te blijven ontwikkelen.
    Bij twijfel zou ik een gesprek aangaan met de school.

Niels is van eind december 2007 en hij gaat na de kerstvakantie naar groep 0 (over 1 1/2 jaar pas :))
    Officieel zijn kinderen van 1 oktober tot eind december bespreekgevallen om wel of niet door te gaan naar groep 3 na 1 1/2 jaar kleuteren. Vroeger was 1 oktober gewoon de grens maar nu dus niet meer. Ik vind het veel belangrijker dat ze er sociaal emotioneel aan toe zijn anders blijven ze altijd op hun tenen lopen.

zo dat was een heel verhaal :)

waar het dus op neerkomt is: ts maak je overwegingen heel zorgvuldig en ga bijv. eeens een gesprek met de school aan
    sterkte dr mee. groetejs

2. Zeeuwsmeisje

Zeeuwsmeisje Fanatiek lid

9 aug 2006
    3.051
    1
    0
    zeeuws-vlaanderen
    Ik zou denk ikz e wel gewoon naar school doen... mn dochter is ook wat later gestart... was kleine maand voor de zomervakantie jarig en is dus pas na de zomervakantie toen ze dus 4jr en bijna 3 mnd is gestart maar dat was echt omdat ze moeite heeft met veranderingen, vakanties enz. 3 weken basisschool en dan 6 weken vakantie was gewoon geen goed idee.

Ik zie het probleem niet zo van anderhalf jaar kleuteren. Mn dochter vind het reuze leuk op school. Een goede school zorgt echt wel dat je zoon zich niet zal vervelen.

3. PenK

PenK VIP lid

20 jan 2006
    6.275
    521
    113
    ....

4. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.785
    18.949
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Wettelijk gezien mag het, maar het is zeer ongebruikelijk. Overleg het eens met de school die je in gedachten hebt.

Overigens is het absoluut niet waar dat kinderen in groep 1-2 alleen maar 'spelen', zoals ik hier vaak voorbij zie komen. Ik vind dat je de leerkrachten van kleuterklassen echt te kort doet met zo'n uitspraak! Kinderen leren al ontzettend veel die eerste twee jaar. Zonder de voorbereiding in groep 1-2 kan een kind echt niet zomaar instromen in groep 3. Dat de jongeren kinderen op een speelsere wijze leren dan de bovenbouw kinderen leren, betekent niet dat er alleen maar gespeeld wordt!

5. Angel1980

Angel1980 Niet meer actief

Dominique start ook op haar vierde verjaardag, dat zal dan na de voorjaarsvakantie van 2011 zijn, eind februari zijn. Ik heb nooit eerder stil gestaan bij deze vraag. Ik ging er eigenlijk vanuit dat het altijd zo ging! Ik verwacht geen problemen, ik vind en denk dat ze er ook echt aan toe is. Dean zal waarschijnlijk ook zo gaan, hij is van december 2008

6. missmamsie

missmamsie Fanatiek lid

18 aug 2009
    1.486
    0
    36
    kinderopvang
    aan de kust
    Bedankt voor de reacties. We hebben besloten om onze zoon gewoon vanaf vier jaar naar school te brengen, en hem inderdaad indien nodig af en toe nog eens lekker thuis te houden. :)

Deel Deze Pagina