Nieuwe richtlijn vitamine D naast flesvoeding

Discussion in 'Voeding' started by Baukje1985, Jan 4, 2012.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Baukje1985

Baukje1985 Fanatiek lid

Jul 26, 2010
    2,732
    44
    48
    Gisteren werd ik zo pissed toen ik gisteren van het CB hoorde wat het argument van de regering is om het advies te geven vitamine D te geven naast de flesvoeding!

Het argument is namelijk dat op deze manier het geven van bv wordt gestimuleerd. Omdat vrouwen dan niet meer kunnen zeggen: ik ga over op fv hoor, want dan hoef ik ook die druppels niet meer te geven. Dit hoorde ik dus gisteren even op het CB van de assistente die even heel eerlijk was nadat ik mijn zorgen uitte over het feit dat mijn zoon dan 350% van de ADHD binnenkrijgt!

Dit terwijl het dus een in vetoplosbare vitamine is welke dus bij een evt. overdosering niet kan worden uitgeplast. Vitamine K hebben ze wel achterwege gelaten omdat dit echt gevaarlijk is met overdosering... Nou, mijn klomp brak!!

2. dirksmama

dirksmama VIP lid

Aug 29, 2007
    22,170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Nou, dat heeft je CB dan compleet, volledig en totaal gejokt!

Eerlijk gezegd, ik vind dit soort desinformatie verspreiden wel een officiele klacht waard!

De reden voor de nieuwe richtlijn die er aan komt in 2012 is dat vrijwel de hele bevolking van Nederland te lage vitamine D spiegels in het bloed heeft. We leven tegenwoordig veel meer binnen dan vroeger (auto i.p.v. fiets bijvoorbeeld).
    Daarnaast komt men er steeds meer achter dat vitamine D tekort invloed heeft op het ontwikkelenn van chronische ongeneeslijke aandoeningen zoals bijvoorbeeld Multiple Sclerose.

Niet alleen kinderen hebben extra vitamine D nodig, maar eigenlijk alle volwassenen ook. In vergelijking met andere westerse landen, o.a. VS is het Nederlandse advies nog erg zuinig.

3. Stefanie78

Stefanie78 Fanatiek lid

Jul 7, 2010
    3,744
    1
    36
    Friesland
    Ik ben net zelf geprikt en mij D spiegel was 34 terwijl het absolute minimum 50 is. vergelijkbaar met een vrouw van 80, ben ondmiddelijk aan heftige doseringen D gezet en dat terwijl ik gewoon buiten komen en met mijn dochter wandel maar veel zon krijg ik niet nee. Ik heb veel gewrichtsklachten en herstel maar moeilijk van een knie operatie en dat schijnt daar mee samen te hangen Het schijnt idd dat onze DAH best laag is en dat overdoseren niet zo snel gebeurt en dat veel meer mensen een tekort hebben door veranderende levenstijl

4. Elke1984

Elke1984 Niet meer actief

:$:$:$

5. maartje84

maartje84 VIP lid

Oct 8, 2008
    12,810
    4,446
    113
    Punnikexpert
    Import ergens
    Ik geloof er ook vrij weinig van.
    Heb me trouwens erg verdiept in vitamine D toen ik zwanger hoopte te worden. Het is heel erg belangrijk vanwege diverse redenen en idd snel toxisch raak je er niet van. En zelfs in de zomer neem je als je veel buiten komt niet eenvoudig het op. Zo had ik aan het einde van de winter geprikt en aan het einde van de zomer weer. Mijn waarde was ruim 20 punten gezakt tot iets in de 20!!

Al begrijp ik dat je 350 % veel vind klinken ;)

6. maartje84

maartje84 VIP lid

Oct 8, 2008
    12,810
    4,446
    113
    Punnikexpert
    Import ergens
    Ohja, er schijnt eens een onderzoek te zijn gedaan naar mensen die op vliegvelden onder de grond werken. Daar kwam weet ik hoeveel meer % kanker voor dan bij mensen die boven de grond werken. Scheen allemaal samen te gaan met een ernstig d gebrek. Dat zegt ook wel iets over het belang van een mooie d waarde.

7. red88

red88 VIP lid

Dec 3, 2008
    13,137
    0
    0
    Het klopt idd dat er naast KV ook Vit. D. gegeven moet worden maar om de reden die Dirksmama aangeeft.

8. Stefanie78

Stefanie78 Fanatiek lid

Jul 7, 2010
    3,744
    1
    36
    Friesland
    Wel vervelend hoor dat CB's er dan zelf maar een verhaal van maken. Als je het niet weet, zeg er dan niets over!

9. dirksmama

dirksmama VIP lid

Aug 29, 2007
    22,170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Ja hoe KOMTzo'n assistente er weer bij?
    Dit soort flauwekul zorgt er voor dat mensen inderdaad gaan denken dat er een bv Kafka zou bestaan.

In de Gezondheidsraad zitten ook artsen. Die hebben de eed van Hippocrates afgelegd. Adviezen geven om moeders die geen bv geven dwars te zitten, terwijl dat advies gevaarlijk zou zijn voor kinderen gaat tegen hun eed in. Echt dat kan niet!

10. Spoiled

Spoiled Niet meer actief

Alsof iemand met bv zou stoppen omdat je dan geen vitamine D zou moeten geven:(

11. Flavour

Flavour Niet meer actief

Het ligt allemaal iets genuanceerder:

"Er bestaat veel onduidelijkeheid over het oude vitamine D suppletieadvies. De nieuwe richtlijn van het vitamine D suppletieadvies moet deze onduidelijkheden wegnemen.

​ Het suppletieadvies vitamine D is per direct. Alle kinderen tot 4 jaar hebben per dag 10 microgram vitamine D extra nodig, ongeacht het type voeding: zuigelingenvoeding, opvolgmelk of gewone voedingsmiddelen. De nieuwe invulling van het advies heeft vooral een praktische achtergrond. Voorheen bestond er veel onduidelijkheid over de invulling van het advies bij een combinatie van borstvoeding- en kunstvoeding. En ouders vergaten bij de overgang van kunstvoeding op ‘gewone’ melk rond het eerste levensjaar een aanvulling van vitamine D. Met het nieuwe advies bestaat er volgens het Voedingscentrum geen risico dat kinderen te veel vitamine D krijgen."

bron: Nieuwe richtlijn vitamine D

Suus

12. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Voor de groep zuigelingen en vrouwen die zwanger zijn of borstvoeding geven is er niks veranderd:

Nieuwe richtlijnen vitamine D

Afgelopen September bracht de GezondheidsRaad een nieuw advies uit over vitamine D. Belangrijke conclusies zijn dat verschillende bevolkingsgroepen extra vitamine D nodig hebben. Dit zal moeten komen uit met D verrijkte producten, maar vooral uit supplementen.

Citaat :
    Het doel van het nieuwe beleid is dat een zo groot mogelijk deel van de bevolking voldoende microvoedingsstoffen binnen krijgt. Tegelijkertijd mogen echter zo weinig mogelijk mensen het risico lopen op een inname die hoger is dan de vastgestelde veilige bovengrens. In dit advies geeft de speciaal ingestelde commissie aan wat daarvoor in het geval van vitamine D nodig is.

De commissie is van mening dat de huidige aanbevolen niveaus voor extra vitamine D voor bepaalde groepen te laag zijn. De commissie vindt het wenselijk dat:

dagelijks 10 microgram (400 IE) vitamine D extra wordt gebruikt door:
    - kinderen tot 4 jaar *;
    - personen van 4 tot 50 (vrouwen) of 70 (mannen) jaar die een donkere huidskleur hebben of onvoldoende buitenkomen;
    - vrouwen tot 50 jaar die een sluier dragen;
    - vrouwen die zwanger zijn of borstvoeding geven;
    - personen vanaf 50 (vrouwen) of 70 (mannen) jaar die een lichte huidskleur hebben en voldoende buitenkomen.

dagelijks 20 microgram (800 IE) vitamine D extra wordt gebruikt door:
    - personen die osteoporose hebben of in een verzorgings- of verpleeghuis wonen, personen vanaf 50 (vrouwen) of 70 (mannen) jaar die een donkere huidskleur hebben, onvoldoende buitenkomen en vrouwen vanaf 50 jaar die een sluier dragen.

* Dit advies geldt niet voor kinderen die dagelijks meer dan een halve liter zuigelingenvoeding of opvolgmelk gebruiken.

En dan wel D3 ipv D2.

13. gebakje

gebakje VIP lid

Dec 15, 2010
    5,130
    0
    0
    Heerle (NB)
    trouwens raar dat ze daar nu pas mee kwamen op het cb, hier kreeg ik dat 2 maanden terug al te horen. ( dat ik extra naast de fles moest geven)

14. Flavour

Flavour Niet meer actief

Het Voedingscentrum zegt iets anders:

Extra vitamine D

Voor de meeste mensen levert de voeding voldoende vitamine D. Sommige groepen hebben meer vitamine D nodig dan de voeding kan leveren. Deze groepen hebben per dag 10 microgram vitamine D extra nodig:
    Alle kinderen tot 4 jaar, ongeacht de zuigelingenvoeding, opvolgmelk of gewone voedingsmiddelen die de kinderen krijgen.

15. zogelukkig

Ik vraag me dan af waar ze dat vandaan halen, want zoiets valt nergens te lezen op de site van de GR.

16. Flavour

Flavour Niet meer actief

17. zogelukkig

GezondheidsRaad. Die geeft dit soort adviezen. het Voedingscentrum mag die overnemen, niet maken.

18. gebakje

gebakje VIP lid

Dec 15, 2010
    5,130
    0
    0
    Heerle (NB)
    Ik weet alleen dat ze tegen mij vertelde 2 maanden terug dat deze regel er aan zat te komen, en ik had die kleine net weer aangekleed en wilde weg gaan toen kwam ze dat ze de mail met de definitieve regel binnen had gehad en dat ik dus extra moest gaan geven

19. adi

adi Niet meer actief

Ik vind het ook vreemd, officieel advies is nml helemaal niet aangepadt. En elk cb-medewerker vertelt iets anders. Goede voorlichting dus :(

20. Flavour

Flavour Niet meer actief

Zo te lezen heeft het Voedingscentrum de GR geadviseerd en is het advies overgenomen. Aleen op de site van het GR is er niets over te lezen. Hele vage shizzle. Gelukkig geef ik bv ;).

Suus

Share This Page